Direktlänk till inlägg 24 april 2012

Medvind

Av Annika Westerlund - 24 april 2012 19:48

Just nu är det medvind och livet leker!! Vardagen fungerar utmärkt och alla i familjen verkar nöjda.

I lördags fyllde jag år och hade en liten tjejmiddag som blev mycket lyckad, sånt får mig att må så himla bra!!

I onsdags i förra veckan fick vi äntligen besked från försäkringsbolaget hur det skulle bli med Chryslern efter min närkontakt med betongväggen när jag blev prejjad. De löste bilen och helt plötsligt samma dag var bilen avställd och jag utan bil...  Oj!!! Det skulle ta tre till fem bankdagar innan vi fick pengarna från bolaget, så vi skulle kunna köpa en ny bil. Jocke och jag hade på känn att det skulle bli så här, så vi hade redan hittat en bil som vi ville ha. En Opel Vectra -07 fullutrustad, diesel, automat som hade gått som landsortstaxi i Östersund. Den har gått 54 000 mil, men det gör inget för den var fräsch och välvårdad. 

På fredag eftermiddag kom pengarna in på kontot och vi bestämde lite snabbt att Jocke skulle ta tåget upp till Östersund på lördag morgonen. Bilannonsen höll vad den lovade och Jocke köpte bilen. Härligt!! Han var hemma igen med bilen vid halv åtta på kvällen när tjejmiddagen var i högform. Vilken härlig födelsedag!!

På söndagen fixade Jocke till lite små detaljer på bilen och när jag kom hem från sökträningen blev det provkörning. JAG ÄR SÅ HIMLA NÖJD MED BILEN!!!!!!!!!!!!!   Den är underbar att köra, man sitter som en kung, stor baklucka till hundarna, rymligt baksäte och den har det mesta i utrustning som jag vill ha och DESSUTOM drar den nästan ingen diesel. Den är helt enkelt perfekt!! Jag letar nu efter en hundbur som passar i den, sen är allt komplett!!!

Nu lite hundträning:


Diesel

Han mår utmärkt och har varit symtom fri! Han står fortfarande på medicin osv, men det gör inget när han mår så bra! Jag har fått min underbara hund tillbaka!!!

Vi har jobbat flitigt med skallmarkeringsträning både på mig själv och andra lyckligt lottade som jag lyckas övertala, t ex min arbetskamrat Patrik. Han kan skalla över 150 skall med endast någon sekunds paus ibland. Perfekt! Vi har även tränat lite brukslydnad med mycket bra resultat. Mitt nya belöningssystem med att få leta efter en avståndsbelöning har gett ett mycket bra resultat på hans ljudande. Jag är sjukt nöjd!!!

I söndags träffade jag sökgänget igen. Denna gång var vi åtta hundar och nio personer. Vi fick ett bra flyt, träningen tog bara fyra timmar trots att vi var så många hundar. Härligt!!

Diesel fick två figgar i vind på 40 meters djup och två på 20 meters djup på andra sidan. Den första, tredje och fjärde med ljudhjälp, den andra låg i vind och jag chansade på att skicka utan ljudhjälp (figgen ropar på D) och han satte den kanon bra!!! Denna gång fick han inte sin lekis fören han skallat en till två gånger hos figgarna. Jag är så himla nöjd med träningen!!! Det här är nog våran gren!!!! Längtar till nästa träning!!!

Idag har jag tränat skallmarkering på mig själv och bestämde mig för att använda tidtagarur istället för att räkna skall. Jag belönade efter 50, 30, 42 och 70 sekunder. Kanonbra träning!! Han är så himla rolig att träna med!! Avslutade med att han fick simma lite genom att hämta lekisen tre gånger ca 20 meter ut i vattnet.

Jag håller också på att klurar på en långsiktig planering av sökträningen, lägger ut den på bloggen när den är klar.

Förresten, finns det någon som läser denna blogg som vet en bra sökinstruktör att kursa för. Jag skulle vilja gå en kurs med Diesel och Frida Wallén (fd Sundberg) som jag helst skulle velat gå kurs för är mammaledig.   Är det någon som har något förslag, snälla skriv det i en kommentar!!!


Indy

Just nu ligger fokusen helt på jakten. Han går från klarhet till klarhet och har verkligen mognat i sitt arbete! Han kommer lätt ihåg en dubbelminnesmarkering och dirigeringsarbetet fungerar mycket bra!!

Idag gjorde vi ett sök, 30x70 m, med fyra dummiesarna på mellan 70 och 50 meters djup i skogen bakom jobbet. Spikade det kanon fint!

Sen la jag ut en dummie för ett linjetag, kastade en markering, vände tillbaka och gjorde linjetag, sen fick han hämta markeringen. Fungerade utmärkt! Gjorde den övningen tre gånger med olika avstånd och platser.

Sen lade jag fyra dummiesar efter varandra med ca 5 meters avstånd. Satte Indy på ca 15 meters avstånd till första dummien med ryggen mot och gav honom "ut" kommando=vända helt om och gå rakt ut tills han hittar dummien. Inga problem! Dummy nummer två fick han hämta som ett vanligt linjetag. Nummer tre skickade jag på linjetag och ca 10 meter från dummien blåste jag stoppsignal och gav sen "ut" kommando. Nummer fyra skickade jag som vanligt linjetag. Indy skötte alla utmärkt!! Han är en lite pärla!!

Sen gick vi och hämtade Diesel och gick bort till Krokträsken (små skogsinsjöar) bakom mitt jobb. Indy fick sex enkelmarkeringar med olika nedslagsplatser varav den ena precis i strandkanten på andra sidan sjön. På de fyra sista markeringarna kastade jag ut en dummie under tiden han hämtade markeringen som han sen fick han hämta som ett linjetag på vatten. Det sista linjetaget hamnade ca 20 meter från stranden, men han spikade det också. Avslutade med att skicka honom på ett linjetag utan att det fanns någon dummie i vattet och när han simmat ut ca 15 metet blåste jag stoppsignal och belönade med att kasta en dummie intill honom. SÅÅÅÅÅ himla nöjd med honom!! Han är så jäkla duktig!!!

Ja, jag är super nöjd med båda hundarna!!!!!!!!!! De är så himla duktiga båda två och det är en fröjd att träna dem!!!!! LIVET ÄR TOPPEN JUST NU!!!!!!!!!!!!!    


 
 
Marie & Citro

Marie & Citro

24 april 2012 20:53

Så jätteroligt att läsa om så mycket kuligt :)) Ha det bäst (fast det har du ju redan) ;)

http://www.marigo.bloggagratis.se

Annika Westerlund

24 april 2012 21:36

Tack! Hoppas att jag kunde dela med mig lite av medvinden till dig!

 
Helena

Helena

24 april 2012 21:09

Hade så gärna tränat med er ikväll men både jag och tjejerna var faktiskt ganska nöjda med träning för idag! På torsdag ska jag ju också till klubben mitt på dan men då ska vi iallafall inte spåra och träna apportering på morgonen så då räknar jag med att vi ska träna med er. Jag gjorde precis den övningen du beskriver med att skicka på linjetag, blåsa stopp, skicka på ut, mm och jag la ut en hel drös med dummisar på tre punkter utefter en linje och sen varierade jag med hur jag skickade. Så himla roligt med apporteringsövningar och Lystra var också så himla duktig! Skönt när man kan lägga många nära varann utan att riskera att hon byter eller tar flera. Såna övningar funkar inte med Vilja för då blir vi bara osams ;-)

http://holmstorp.bloggagratis.se

Annika Westerlund

24 april 2012 21:42

Då satsar vi på att vi träffas på torsdag! Kul att er träning också var bra idag!

 
Helena

Helena

24 april 2012 21:14

Glömde: Än en gång tack för en god och rolig tjejmiddag, jag kom på efteråt att jag missade att titta på bilen men jag får väl snart se den! Kul med ny bil! Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

Annika Westerlund

24 april 2012 21:39

:-) Har du sett meddelandena på fb ang lördag?

 
Karin & co

Karin & co

24 april 2012 21:47

Härligt att livet är på topp! Blir så glad av att läsa sånt även om mitt eget liv mest är pausat just nu. Det inger hopp om att det kommer en toppkurva även för mig :-) Jag längtar tills jag kan vara med och träna mer med er alla. Tack igen för trevlig middag. Så kul att träffas och lära känna alla lite mer. Även om man ses ofta så hinner vi inte prata så mycket med de tjejer som vi inte tränar med. Kram

http://karinochwilma.blogggratis.se

Annika Westerlund

24 april 2012 22:12

Det är klart att du också får en toppkurva snart! Jobba inte ihjäl dig nu så syns vi på lördag!

 
Ingen bild

Anna Lanbro

24 april 2012 22:14

Grattis i efterskott:) Kul att läsa att allt är bra och att hundarna är så duktiga, nästan så jag vill börja träna med Viggo;)

Annika Westerlund

25 april 2012 16:00

Tack! Börjar det inte bli dags för en ny? ;-)

 
Anna,  Faquera & Axxa

Anna, Faquera & Axxa

25 april 2012 14:34

Härligt att ni har medvind på alla plan! :)
Skönt att höra att Diesel är symptomfri och att han är träningsbar och att det dessutom går så bra!

Återigen, tack för en jättetrevlig kväll!

Kramar

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

25 april 2012 16:03

Tack själv! Inte sugen på att träna lite sök?

 
Lindha

Lindha

25 april 2012 18:37

Det låter härligt! :)
Söket är svårt, faktiskt den svåraste bruksgrenen (!)... Det är så MKT man ska få ihop.. Och det behövs ju i en helhet, både på gott o ont... Men ett annat tips är ju att snoka runt ang söket :)

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

25 april 2012 18:41

Jag har googlat lite och fått en del tips, men jag kör på efter mina egna idéer som vanligt! :D

 
Ingen bild

Lindha

25 april 2012 18:38

Bedöms skulle det stå :)

Annika Westerlund

25 april 2012 18:42

Komiskt!! Det var så jag läste! Inte fören jag såg den här kommentaren såg jag att det står fel. Snacka om att man inte alltid läser ordentligt! Kram

 
Ingen bild

Anna Lanbro

25 april 2012 19:40

Skoja inte att det är dags för en ny vovve, Titti fick valpar idag!!! Är galet sugen ska vara hemma heela sommaren så det skulle vara perfekt för valp, men kan tyvärr inte kräva att micke ska ta med sig 2 hundar till jobbet:( Det är ju inte alltid det fungerar att han tar med sig Viggo heller men hittills har det löst sig.

Annika Westerlund

26 april 2012 08:28

Ja, det är knepigt med att lösa det där med hur man gör dagtid. Om jag inte minns fel så skulle Titti vara med på en av jaktproven jag är anmäld till. Det var lääääängesen jag träffade henne! Det var lääääääääängesen vi träffades också!! KRAAAM

 
Ingen bild

Susan

26 april 2012 00:36

Vad härligt att läsa att D mår så bra igen. Hoppas du uppnår dina mål, träningen blir mer motiverad och roligare anser jag om man sätter upp målbilder.Flyt med bilen, man klarar sig ju inte utan.Ska du på Barvatorpslägret ?
Kram

Annika Westerlund

26 april 2012 08:37

Tyvärr blir det inget läger i år heller! Vår ekonomi är ansträngd efter min mammaledighet och jag har redan förburkat min "kurspeng" för den här terminen. Dessutom är vi bjudna på en kryssning den helgen. :( Vågar inte ställa in den för hundträning.... Det blir nog lite dålig stämning hemma då... ;)
Men jag hade nog kunnat använda mitt stipendie som jag fick från Nacka BK på 999 kr till lägret, men nu får de gå till en sökkurs med Diesel istället. Kram

 
Anna,  Faquera & Axxa

Anna, Faquera & Axxa

26 april 2012 11:12

Jo, det vore kul med sök! :)
Men jag tycker alltid det blir strul med grupperna etc. så...

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

26 april 2012 12:51

Det har jag inte märkt än, men det kanske kommer. Hoppas inte det!
Vi skulle kanske träffas och träna framöver? Jag kan lägga ett spår åt dig och Diesel får skälla lite på dig och träna budföring? Hur ser nästa helg ut?

 
Ingen bild

mamma

27 april 2012 13:29

kom ihåg att inte köra f ö r mycket nu med diesel. du blir så ledsen när det blir bakslag. kramisar mammma o pappa

Annika Westerlund

30 april 2012 08:54

Mmm, jag vet.... Men det är svårt när det går så bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards