Alla inlägg under februari 2011

Av Annika Westerlund - 27 februari 2011 18:27

Det finns en sak jag har oroat mig för sedan jag blev mamma, att jag ska bli sjuk....

I torsdags morse vaknade jag och för en gångs skull inte var vrålhungrig. Pelle och jag gick upp och slötittade lite på nyhetsmorgon. Kände mig väldigt trött men det är ju inget ovanligt. Ställde mig i duschen och då började jag känna mig lite yr i bollen. Började sen må illa. La mig i sängen en stund men bestämde mig för att i alla fall genomföra dagens plan, dvs skjutsa syrran till röntgen på Nacka Närsjukhus och sen handla lite.

När jag sitter och väntar på att hon ska bli klar blir jag mer illamående och känner att jag behöver gå på toa. När hon kommer ut från röntgen uppsöker jag toan och det sprutar ur båda ändar...... Känner mig lite bättre efteråt men säger till syrran att vi får ställa in trippen till Simbi i Sickla och handlingen på Ica Maxi.

Min underbara snälla syster ändrar då hela sin dag och följer med mig hem för att hjälpa mig med Pelle. Hela torsdagen fortsätter i toans tecken.

Det jobbiga är att när jag är magsjuk blir jag konstant svimfärdig. Jag kan inte stå upp utan att det svartnar för ögonen. Det har tydligen något att göra med mitt låga blodtryck. Med andra ord tar jag mig inte ur sängen mer denna dag. Hade det inte varit för att min syster kunde ställa upp och ta Pelle hade jag blivit tvungen att be Jocke komma hem från jobbet..... De som känner Jocke vet att det är något som är näst intill omöjligt.

Jag är så oändligt tacksam över att syster kunde ställa upp!!! Hon sov dessutom över så hon kunde hjälpa mig under fredagen också. Jag hade tur som blev sjuk på en torsdag. Syrran är nämligen ledig torsdagar och fredagar.

Fredagen mådde jag lite bättre och lyckades äta lite ris med sås, dock var jag väldigt matt. Summan av kardemmuman är att det hade aldrig gått utan syster. Nu är det förhoppningsvis minst ett år kvar till det finns risk för kräksjukan igen!


På lördagen var jag fortfarande dålig i magen så jag tog två Imodiumtabletter på morgonen och det hjälpte. Sen va det dags att åka till Ikea....

Okej, man ska inte åka till Ikea när man inte mår riktigt bra och defenitivt inte en löningshelg, men vi hade inte så mycket val. Vi har varit på jakt efter en begagnad spjälsäng i två veckors tid och bara haft otur. Jag vill ha en vit spjälsäng med märket Gulliver från Ikea men hela tiden är de sålda. På lördagsmorgon ruttnade Jocke och bestämde att vi skulle åka till Ikea och köpa en ny.

Joakim och jag har kommit på ett utmärkt sätt att handla på Ikea utan att få psykbryt och eksem. Man sitter hemma och väljer ut det man vill ha, kollar vilken hylla varan ligger på, åker till Ikea. Väl där går man in genom kassorna direkt in på ta-det-själv-lagret, SÅ HIMLA SMIDIGT!!! Det hela är över på ca tjugo minuter och man behöver bara brottas med folket när man står i kön till kassorna.

Vi införskaffade alltså en spjälsäng med madrass och när vi ändå var där även en barnstol i trä. På vägen dit hade vi varit på Barnens Hus och köpt ett paket med kudde, täcke, underlakan, påslakan och örngott för endast 699:-. Väl hemma monterades säng och stol ihop och vaggan isär och las upp på vinden. Mycket nöjd med mig själv sjönk jag matt ner i soffan. Den som kanske var mest nöjd var Pelle. Han satt överlycklig i sin nya stol vid soffbordet och "pratade" i nästan en timme. Sen sov han gått i sin nya säng hela natten med undantag för lite mat vid två tiden.


Igår var det även dags att prova ge Pelle vanlig mjölkersättning. Han har nu ätit det i ett dygn och än så länge inga gaser eller utslag. Nu går vi nästan runt och håller handan i hopp om att det ska gå vägen. Det vore ju skönt om hans överkänslighet mot mjölkprotein har gått över.


Hundarna har inte fått mycket stimulans sen i onsdags. Indy har varit lite jobbig då han har kommit in i en period då han spritter av energi hela dagarna. Diesel klarar dessa dagar bättre. Han har ju haft nästan nio månaders träning på att inte få göra något. Jag har lovat bättring i morgon!!!


Av Annika Westerlund - 24 februari 2011 08:40

Idag blir valpen fyra månader. Tiden går fort! Nu börjar han kännas mer unghundig och börjar ta sig friheter. Den fina vardagslydnaden börjar i frågasättas men tyvärr är matte envisare än Indy. Den här hunden kommer bli mycket rolig att jobba med och en härlig sällskapshund.                            

Av Annika Westerlund - 23 februari 2011 08:00

I söndags kväll lyckades jag alltså slita mig hemifrån för att träna lite i Velamsunds ridhus. Jag började med Diesel. Gick en promis först och sen tog vi träningssakerna och gick till ridhuset. Jag är van att vara i ridhus sen min hästtid och hade byltat på mig ordentligt med kläder och hundarna hade täcken på sig (Indy fick sitta kvar i bilen tills jag var klar med Diesel). Döm om min förvåning när det är hyfsat varmt i ridhuset. Det måste vara det första isolerade ridhus jag har varit i!!

Jag tänker inte gå in på några detaljer i Diesels träning. Vi tränade på som vanligt. Fokus på de nya belöningarna, ff och kedjor. Alla kedjorna avlsutade jag med att belöna nedlägganden i inkallningen eller fjärren. Avslutade även ett ff med nedlägande i fotposition. Jag har fått väldigt långsamma nedlägnaden i fotpos så jag tyckte det var dags att höjja förväntan i dem. Jag fick en hel del ljud som vanligt..... Måste nog fundera lite på om jag måste göra någon ytterligare justering i träningen.

Indy va på strålande humör. Var lite orolig för att han skulle vara loj eftersom vi aldrig har tränt på kvällen tidigare och han oftast ligger och sover då. Han hade inte fått gör mycket på hela dagen, inte ens en promis, så han var taggad.

Började med apportering. Han vill gärna pula in bollen samtidigt med apporten men vad gör det så länge momentet går framåt. Han är riktigt duktig på att sitta kvar med apporten snett bakom sig och vänta tills jag har gått 10-15 m. Bara den första gången kom han efter mig men de övriga fyra satt han som ett ljus och väntade. Fick fina gripanden och galopp mot mig. Underbart!

Läggandena blir bäst om jag belönar med boll. Måste dock passa rumpan. Den har en tendens till att inte vilja komma enda ner. De börjar bli snabbare och snabbare.

Fotgåendet tycker jag är svårt. Han blir lätt fladdrig. Måste nog träna minst ett pass till innan kursen. (Det gjorde jag också hemma med TV:n som spegel)

Jag är som vanligt nöjd med båda grabbarna. Träningen går framåt och känns bra!


Kursen

Vi gick som vanligt genom läxan och fick sedan uppgifter hur vi ska vidare utveckla momenten.

Apporteringen- fortsätta med den övningen och variera mellan att belöna bara gripandet och vägen in. Det gör inget att han försöker få in både boll och apportbock i munnen. Det är ju uppenbart att han gillar belöningen eftersom momentet går framåt.

Läggandena- även här fortsätta som vi gör.

Fotgåendet- fortsätta med ännu längre sträcka. Nästa gång ska vi kunna gå fot diagonalt genom hela lokalen (ca 15m) helst utan blicksläpp. OJJJ, det kändes mäktigt!!


Inomhusträningen igår

Jag är så himla tacksam över att jag får hyra denna lokal. Underbart att få till ett riktigt bra pass per vecka med båda hundarna.

Diesel fortsatte jag som vanligt.  Tränade även vittringen med utmärkt resultat. FF och kedjor gjorde vi som vanligt men med en förändring. Jag provade att lägga in godisbelöningar. Godisbelöningar har tidigare inte fungerat på herrn då han gått upp i ljud över att han fick en sketen godis istället för lekis. Nu för tiden är han mer matsugen (sen kastreringen) och det fungerade riktigt bra. Fick honom lugnare och fick inte alls så mycket ljud. ÄNTILIGEN!! Att träna honom inomhus har alltid varit = mer ljud men nu känns det som vi är på rätt väg. Jippi!!!!

Indy körde jag på med samma övningar som i ridhuset. Nu börjar det verkligen lossna!

Apporteringen har jag inget att tillägga om. Går verkligen framåt med stormsteg.

Läggandena likså.

Fotgåendet- VI KLARADE 15 METER FYRA GÅNGER!!!!    

Det är lite pill kvar i postionen. Han går lite lite för långt ifrån och något bakom. Några pass till så blir det säkert bra!


Jag är så himla nöjd med båda mina underbara grabbar!!! I veckan tänkte jag ta det lite lugnt med träningen och låta allt sjunka in. Som Eva Bodfält alltid säger: Några dagars paus är lika viktigt som ett bra träningspass!

Kommer träna Indy korta pass på lägganden och fotgående hemma. Har redan kört ett pass lägganden med fokus på att kunna ligga stilla trots störningar, gick bra. Diesel måste jag ta tag i skallet (har gjort ett pass gick hyfsat) och köra något fotpass under promisarna.

På söndag satsar vi på ridhusträningen igen!

Av Annika Westerlund - 21 februari 2011 08:44

I fredags åkte jag, Pelle o Indy hem till Susanne, Junie o Pebbels. Junie är exakt två månader äldre än Pelle. De är nämligen födda på samma datum. Vi inledde träffen med fika och bäbisarna fick träffa varandra. Pelle blev alldeles stilla när han fick syn på Junie. Satt länge och bara studerade henne. Junie vill efter en stund ta på Pelle, så då flyttade vi dem närmre varandra och Junie tog Pelle lite i ansiktet.

Duktiga fotografen Susanne har tagit den här bilden! Jag gillar den skarpt!


  

När det blev läggdags för Pelle så tog vi en härlig hundpromenad. Indy och Pebbels busade rejält. Himla kul att Indy fick leka lite utomhus med en annan hund. Susanne tyckte det var kul också eftersom Pebbels inte har någon lekkamrat. Det blev en hel del både hundträningsprat och babyprat. Perfekt!!! Underbart att kunna prata med någon som är i samma situation som en själv!


Igår var det dags för mitt examensprov. Jag hade bestämt mig för att åka o träna med Nacka BK i Velamsunds Ridhus. Det innebär att jag för första gången skulle låta Jocke lägga Pelle helt själv. Lite nervöst var det när jag åkte hemifrån. Jocke tyckte nog också att det var lite läskigt men han klarade det galant. Han lyckades låta bli att ringa och fråga en massa och jag lyckades låta bli att ringa och kolla hur det gick. När jag kom hem vid niotiden sov Pelle så sött i sin vagga. Skönt att allt hade gått bra och det var nyttigt för Jockes självkänsla också.

Nu återstod det bara att se hur natten skulle avlöpa. Halv ett vaknade Pelle...Nej, tänkte jag inte en natt när han ska ha mat två gånger. Går in till honom. Han har sparkat av sig täcket, så jag bäddar in honom igen och ger honom nappen. Går sen själv på toa o kissar och börjar sen göra i ordning nappflaskan. När jag hält upp vattnet i flaskan kommer jag på att Pelle är tyst igen. Kikar in i vaggan och då har han somnat om.... Han vaknade med andra ord bara för att täcket hade åkt av. Jag vet ju iofs att vill ha det varmt i sängen/vagnen men gärna kallt i runt om kring sig, men jag tänkte inte så långt. Jag går o lägger mig igen och vaknar inte fören Jockes väckarklocka ringer klockan fem. Pelle sover.... Släpper ut hundarna och pussar Jocke hejdå. Pelle sover..... Halv sju vaknar jag av att en lite kille ligger och "ropar" efter mamma. Underbara gulliga Pelle har sovit hela natten igen!!!!!!! Det var ett tag sen sist och jag som var så orolig för att det skulle bli tokigt om Jocke la honom. Ack, vad fel jag hade!!!! Jag tror jag måste åka och träna flera kvällar.....


Av Annika Westerlund - 20 februari 2011 10:05

Efter lite tjat och smicker har jag lyckats tjata till mig att få hyra en väns inomhuslokal. Hon tycker inte om att hyra ut den, men gjorde ett undantag för mig.  Det är super bra lokal med heltäckande matta och speglar. Den är inte så stor, men den räcker för att träna Indy och Diesel i alla momenten utom rutan och inkallningen. Ja visst kan man träna dessa moment också, men den längsta sträckan man får ut är 15 meter. Men det jag verkligen ville åt var möjligheten att kunna träna mot speglar så man inte av misstag belönar ett snett sättande eller ett plogande fotgående.


Diesel

Fokus låg på fotgåendet och kedjor. Inledde med:

Fjärren- mycket nyttigt att träna med speglar. Upptäckte att han faktiskt inte backar bakåt tillräckligt från stå till sitt. Jobbade lite med det. När han gjorde fel blev han "utvisad" till korridoren. Fick till två fina efter varandra på slutet.

FF- körde två pass ett nu och ett pass efter kejdan som kommer under. Ljud, men mycket bra attityd, position och precision. Verkligen nöjd! Han jobbar super fint med bakdelen. Fick utvisa honom två gånger då han kom lite för långt fram och till följd av det blev sättandet snett.

Inkallningsdelen från rutan, hopp apport, fjärr- fick börja om kedjan en gång efter en utvisning pga morr när han skulle ta apporten. Andra gången var det kanon, även fjärren. Bra för honom att göra en kort inkallningsdel från rutan. Han sluter upp fint då utan att dunka in i mig.

Kort ff, sättande under gång, inkallning med belöning på ställandet (valde att göra ställandet på tio meter annars skulle han vara precis framför mig)- Mycket mycket bra! Visst fick jag ljud i ff men det såg riktigt bra ut och han nitade i inkallningen så mattan nästan skrynklades.

När jag var klar med Diesel satte jag ut honom i bilen, annars hade det nog blivit ett jäkla liv under tiden jag tränade Indy. Indy var i sitt fängelse under hela Diesels träningspass. Han protesterade rätt vilt, men jag ignorerade bara honom. På slutet av Diesels pass la han sig ner och då passade jag på att gå ut med Diesel.


Indy

Apporteringen- började med att han skulle göra palleningångar med apporten i munnen (utan pall givetvis). Inga problem! Fick göra tre stycken. Sen var det dags för den andra övningen. Satte honom och gav vänta kommando, la apportbocken lite snett bakom honom och gick och ställde mig på andra sidan lokalen. När han gripit och vände upp mot mig sa jag "ta" och belönade med bollkast bakom mig. Vad tror ni han gör då???? Jo, glad i hågen springer han fram till bollen och lyckas pilla in den i munnen också. Han är för söt. Brydde mig inte om det utan tränade vidare. Gjorde övningen fem gånger och två av gångerna valde han att ta båda grejerna i munnen. Man är ju inte apportör för intet!

Fotgående flera steg- det börjar arta sig. Fick till flera bra på slutet. Gjorde ca sju upprepningar.

Lägganden under baklänges marsch- han är väldigt jämn i sina lägganden. Svårt att välja ut de man tycker är bäst. Det jag verkligen vill ha till är snabbare lägganden. Om jag går sakta blir det bättre. Bara att öva vidare.


Kanon bra pass med båda hundarna! På tisdag ska jag till lokalen igen. Känns bra! Ikväll tänkte jag släppa kontrollen över Pelles nattning    och åka och träna med Nacka BK i Velamsunds Ridhus.

Av Annika Westerlund - 18 februari 2011 10:33

Jag fick mig en riktig tankeställare när det gick så dåligt när vi var på Lidningö BK. Har funderat mycket på vad som gick fel. Delvis hade vi fel förberedelser men det måste var något mer.

En tanke som slog mig var att när vi tränat hemma på sistone har vi haft en hög belöningsfrekvens och kraftiga korrigeringar. Belöningsfrekvensen och Diesels aktivitesnivå är starkt förknippade. När han sen måste jobba länge utan belöningar kommer ljudet pga frustration över att inte få sin belöning plus osäkerhet (tror jag), dvs Diesel undrar om han gör fel.

Jag har nu tänkt över min träning och bestämt mig för att göra lite förändringar. Jag måste börja belöna muntligt mer och hålla inne på lekbelöningar. Den muntliga belöningen bekräftar att Diesel gör rätt men han är tvungen att jobba för sig älskade leksak.

Jag måste också ändra mina korrigeringar. Det blir för mycket bråk nära mig när jag tar tag i honom och läser paragrafer osv. Den sortens korrigeringar tänker jag bara använda om han gör fel i leken, dvs tar lekis när han inte får osv. När han gör fel under träning tänker jag säga argt typ: Nä, va dåligt. Nu vill jag inte träna mer. Och sen gå av planen. Vad han gör då spelar ingen roll. Om möjligheten finns så "utvisar" jag honom så som jag gjorde i inomhuslokalen i Tullinge. Alltså säger surt åt honom att förpassa sig till en annan plats.

Om han har alldeles för hög aktivitetsnivå kopplar jag honom glatt och går en lite runda så han får gå av sig lite. Men det är viktigt att jag alltid är glad när jag gör det. Jag vill inte att han ska tänka att han har gjort fel utan att nu tar vi bara en lite paus.


Igår när jag tränade (mer info kommer om det passet) och idag när jag tränade på promenaden började jag träna efter mitt nya tänk. Igår var det mycket pip men han jobbade himla bra med en fin attityd. Eftersom jag var inomhus och hade lite tidspress struntade jag i att gå av honom under passet. Han låg inte så högt i aktivitetsnivå så jag kände att det var kris. Ljudet berodde nog mest på osäkerhet över det nya träningssättet.

Idag kunde jag se ett steg i rätt riktning. Bra attityd och aktivitetsnivå (det brukar vi iofs ha på promisarna) men ljud pga att han fick vänta på lekisen. Tränade fot och kedjan ff, sättande under gång, inkallning med belöning vid ställandet. Började med fotgåendet och avslutade med kedjan. Jag hade ljud under fotgåendet men bara ljud i början av transporten från sättandet i kedjan. Han gjorde en mycket fin kedja!!! Jag gjorde hela ff med alla stegförflyttningar och vändningar på stället mm. Jag är verkligen super nöjd!! Kan det vara så att jag är på rätt väg????? Kan det här vara nyckeln till kunna fortsätta tävla lydnadslydnaden??

Av Annika Westerlund - 17 februari 2011 19:45

Grattis min lilla älskling på 3 månaders dagen!

  

Av Annika Westerlund - 16 februari 2011 17:18

Jag har bestämt mig för att inte tävla på söndag. Bestämde det i måndags. Det är för kallt att åka och träna. Inte för mig och Diesel, utan för Indy. Han blir sittande i bilen i ca en timme och det blir för kallt för lilla skrutten. Lämna honom hemma fungerar inte heller eftersom vi blir borta i ca tre timmar. Dessutom kan det bli ca 12 minus på söndag. Ligga plats och göra sitt i grupp i den kylan tycker jag inte är riktigt snällt mot hundarna. Sen har Diesels aktivitetsnivå inte varit så bra de sista träningspassen. Många orsaker till att inte tävla med andra ord.


På valpkursen vidareutvecklade vi momenten. Läxa till nästa gång:

Apporteringen- att kunna gör palleningångar utan pall. Sen ska sätta hunden och lägga apporten någon meter snett bakom hunden. Om den inte kan sitt kvar, så får en hjälpförare hålla i den. På kommando eller frivilligt ska hunden plocka upp apporten och när den vänder upp mot föraren ska man säga belöningsordet/klicka och kasta lekis bakåt med vänster hand. Detta är början till snabba inleveranser.

Har redan tränat lite på ingångarna och det går super bra. Måste lära honom att bli belönad med boll innan jag kan göra den andra övningen.

Ligg- de hundar som kan ligga på kommando (gäller Indy alltså) ska man träna lägganden under tiden föraren backar. Först gör man tio stycken, sen börjar man bara belöna de lägganden som man tycker är korrekta. Lägger sig hunden med fel teknink eller för långsamt bryter man retsamt och gör om.

Har tränat lite på detta och det ser bra ut.

Fot- börja ta flera steg från sitt. Om hunden svänger ut från sidan eller dyligt så fryser man i den rörelsen som man är i, ger ingångssignalen (vi har klapp på sidan av låret). När hunden är rättat in sig fortsätter man framåt och belönar.

Har även tränat på detta och det går bättre o bättre.

Skrivläxa- Vi ska skriva ner fem olika belöningar och fem olika sätt att leverera dessa fem belöningar på.


Idag var jag och hämtade vårt färskfoder som jag beställde igår. När jag är på väg hem kommer jag på att jag måste köpa torrfoder också (använder det som godis till vardags). Svänger förbi Smulan o Josefin i Björknäs. Där får jag reda på att de säljer de färskfodret vi använder!!!! (Vom o hundemat m laks, norskt foder.) Dessutom var det billigare på Smulan o Josefin, hela FEMTIOKRONOR billigare per 20 kgs kartong. UNDERBART!!! Det blir nästan 150 kr mindre per månad för oss!! Känns som jag har vunnit på lotto!


Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards