Direktlänk till inlägg 26 april 2011

Jaktträning för Indy och spår för Diesel

Av Annika Westerlund - 26 april 2011 19:00

Helena, Karin, jag, Pelle och hundarna träffades klockan nio i morse på ett nytt ställe. En trevligt område med äng, vass, ängsskog och strand i närheten av Boo Gård! Mao ett perfekt ställe för jaktträning.

Vi började med en linjetagsövning. Man kastar först en markering väldigt enkelt som hunden får hämta. När hunden är på väg tillbaka till föraren lägger man ut en dummie till som man sen skickar på som ett linjetag.

Indy hämtade snabbt in markeringen, men fick lite problem med linjetaget. Han förstår inte riktigt än vad jag menade. Fick gå väldigt nära innan han gick rakt så långt att han hittade dummien. Det är bra att träna mer så kommer nog polletten att trilla ner.

Sen kastade vi markeringar. Indy fick tre. De två första gick galant, men den tredje blev han lite vid innan han hittade dummien. Antagligen blev han trött och kom inte riktigt ihåg vart den landat.

Nu var det dags för sök. Helena och Karin hade lagt ett sök på nio olika viltdummiesar kanin, räv och rendummiesar + en liten dummie med en fågelvinge på. När det blev Indys tur låg det två kvar och jag valde då att de inte skulle lägga ut nya, utan han fick söka efter de två som låg kvar. Han har verkligen ett härligt sökarbete. Envis, täcker MYCKET mark och fullföljer alltid när han får en i näsan.

När det blev Indys tur att söka igen var Karin så snälla att bara lägga ut två stycken kanindummiesar längre ut än söket legat på innan. Hon stegade och de låg ca 30 meter ut. Eftersom han i söket innan hade varit väldigt djupt ut vill jag skicka honom igen och att han denna gång fick belöning för att han söker så fint på djupet också. Båda söken var han ute på minst 60 meter. Trots att han nu var trött hämtade han snällt in de två "kaninerna" med god fart. Man kunde dock se på tempot in att han började bli trött. Det gick i galopp, men inte så snabb galopp.

Vi avslutade med att ungdomarna Lystra, Miso och Indy fick bada. Det är nu tredje gången Indy får chansen att bada. Med hjälp av bustjejernas glada lek gick han frimodigt i och deltog i leken och simmade även lite.

Jag är som vanlig oooooootroligt nöjd med honom. Han är så himla duktig!!!


Efter en lunchpaus hemma var det Diesels tur att få jobba lite. Indy fick vara kvar hemma och ensamhetstränas. Han var jätte trött, så jag var inte orolig för att han inte skulle klara det.

Jag, Pelle o Diesel mötte upp Susanne, Junie o Pebbels för lite spårträning på Rensätraängarna. Under tiden spåren låg till sig gick vi en prommis.

Upplägg: 380 meter ängspår, 9 pinnar + slut, sex vinklar och liggtid på 60 minuter.

Resultat: Det blåste ganska mycket och det är inte Diesels starka sida, men han jobbade på fint även fasta han slog en del när det blev motvind. Han gick bara över en pinne. Den låg på ett område med gles och torr vegetation = lite spårvittring. Jag tror spåret tog över så att han inte markerade pinnen. Han låg ca 50 cm från spårkärnan och liksom ryckte till i huvudet när han var i höjd med pinnen, men valde att gå vidare utan att plocka upp den. Jag valde att låta honom spåra vidare och tog själv upp pinnen.

Utvärdering: Jag är nöjd trots att det blev en pinne bort. Pinnarna låg mellan 20-50 meter ifrån varandra, alltså väldigt tätt och ändå blev det bara en pinne bort. Nästa gång ska jag göra ett likvärdigt spår men i skog. Hoppas på att det går lika bra i skogen!


Jag älskar mina hundar!!! Ni är så himla duktiga!!!  

 
 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

26 april 2011 21:08

Tack själv! Trafiken flöt på bra ända fram till slutet på Hammarby tunnel (som bla.går upp till Essingeleden Norrgående).

Hörde på radion att det varit många olyckor, både ute vid Orminge och på E20 och E4, bland annat var det en häst lös på E4:an.. men jag var hemma på typ 30 minuter. :)

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

27 april 2011 09:19

Vad skönt att det gick så bra! Olyckan här var ju innan Orminge (in mot stan). Det var ju därför det inte var några köer.

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

27 april 2011 08:21

Härligt! Man blir så glad/lycklig när det går så bra :)
Kramar

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

27 april 2011 09:19

Ja, det blir man verkligen!

 
Karin & co

Karin & co

27 april 2011 10:47

Det är superbra att ni är med och jakttränar, du och Pelle! Jag är mest lite orolig för att vi tar mycket plats med två hundar var, jag och Helena. Wilma skulle jag ju inte direkt behöva träna. Men hon tycker det är så himla kul och det är bra för hennes två hjärnceller att få mötas ibland :-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

27 april 2011 12:32

Jag tycker inte alls ni tar stor plats! Jag är jätte nöjd med träningsupplägget. Ni får gärna fortsätta att köra två hundar. Det blir mer passivitetsträning för Indy och det gillar jag!

 
Lindha

Lindha

27 april 2011 18:26

Håller med Anna! Medvind är ju mycket trevligare än motgångar, härlig läsning :)

http://vildarna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards