Alla inlägg under april 2011

Av Annika Westerlund - 29 april 2011 20:54

Plats: Skogen vid sidan av Ingarövägen, mittemot Lemshaga

Upplägg: B-A 350 meter, 5 min paus, först vanlig skog, sen snårskog och sist kalhygge . A-C 850 meter, ca 15 minuters paus, kalhygge, snårskog, vanlig skog, berg, över en skogsväg, skog. C-A 850 meter, 10 minuters paus. A-D,  1100 meter, ca 15 minuters paus, det blev en elak förlängning (dock ej med flit) uppför en jätte brant de sista 150 metrarna.

Resultat: Perfekt!! Idag är han dyr!!!! Pip på B-station och enstaka pip på de andra stationerna. Dock startskall på första och andra sträckan, men det lägger jag inge vikt vid, är rätt övertygad att det försvinner när han blir säkrare. Inga tveksamheter i skicken. Underbart!!

Utvärdering: Idag gick han verkligen bra och kämpade på i den jobbiga terrängen. Indy var med mig på de olika stationerna och på tillbaka vägen till A fick de gå lösa. Indy sprang före en sträcka, kom tillbaka till mig, sprang före osv. Han sprang säkert dubbelt så långt som det egentligen var. Han är för söt!

Diesel var lite tröttare men höll bra tempo ändå. Sista biten fram till A gick ca 10 meter från vattnet. Vad tror ni han gör? Jo, han väljer att simma de sista 50 metrarna i bra tempo. Han är otrolig! Först springer han sammanlagt ca 3150 meter, travar före tillbaka till A (1100 meter) och uppe på det simmar de sista 50 metrarna. Helt sjukt vilken bra kondis den hunden har.

När vi kom hem var han trött, men inte dödstrött. Ibland undrar jag vad som krävs för att få honom riktigt dödstrött?!


Vi avrundade dagen med att åka och kolla på elitlydnaden på SSBK (en del av Eldprovet). Kul och intressant att se! Upptäckte att jag går för nära hörnmarkeringarna i dumrutan när jag går själv. Man ska tydligen gå som om man hade hunden innanför sig.

Om han bara kan vara tyst och vi inte schabblar bort apporteringsdirigeringen har vi en chans till första pris den 14:e maj.

Nu är det läggdags. I morgon bär det av till Funäsdalen för en veckas semester eller jag kanske ska skriva intensivträning av spåret och elitlydnaden. Ja, lägre lydnaden måste jag nog repetera någon dag också. Datorn följer med, så några blogginlägg borde jag hinna med.

Av Annika Westerlund - 29 april 2011 12:57

Fick precis mail från Solna-Sundbybergs BK. Vi har nu en ordinarie plats på lägre spåret den 8 maj. Nu måste jag verkligen spåra upp i fjällen!!!

Av Annika Westerlund - 28 april 2011 20:38

Igår åkte jag till Värmdö BK och tränade lydnad.


Indy

Körde i genom ettans moment och det tar sig som mordbrännaren sa. Han är snart mogen för att börja kedja ihop moment. Vi har lite stadge träning kvar bara på läggandet och ställandet under gång.


Diesel

Kollade av alla momenten i eliten. Det är bara apporteringsdirigeringen som gäckar oss, annars ser det bra ut. Ja, fria följet är som fria följet brukar vara. Tränade det på slutet för att slippa pip. Det som händer då är att han inte går lika bra. Måste nog träna det som första moment i alla fall för att få det där lilla extra och vara noga med att inte belöna om han inte har rätt aktivitetsnivå.


Idag började vi med att spåra. Hoppades på att om han har spårat innan att det blir mindre ljud när jag börjar med ff.

Plats: Skogen bakom Kummelbergets Industriområde

Upplägg: 490 meter, 6 vinklar och lite böjar, 10 apporter + slut, liggtid 60 minuter. Torra marker med en del berg och stigar. Vara noga med att släppa ut honom på full linlängd i början, som det ska vara på tävling (domarna ser ju bara första hundra metrarna), men korta av linan till koppellängd efter första apporten. Detta för att han måste spåra lite saktare när jag hänger i linan bakom honom hela tiden. Jag kan nämligen vara lite slarvig med linan och låta han gå med lång lina och släppa den ibland där jag inte kan ta mig fram lika fort som Diesel. Idag skulle det bli ändring på det!

Resultat: Idag gick det riktigt bra!! Alla pinnarna med hem och ett otroligt bra spår arbete.

Utvärdering: Jag MÅSTE vara så här noga med linlängden JÄMT!!! Han jobbar mycket bättre när han inte får bestämma takten själv.


Sen hämtade jag syrran på jobbet och vi åkte till Värmdö BK och tränade.

Koncentrerade mig på de moment som jag behöver syrrans hjälp med.

FF: Pip i början, men sen bra och bra placering. (Spårningen innan var helt verkningslös.) Det är bara i språng marsch som han trängde idag. Måste jobba mer på det. Bra halter, dvs han satte sig snabbt.

Inkallning: Låg helt stilla idag!!! Gjorde en ny sak idag. När jag kallade in la syrran blixtsnabbt dit en externbelöning. Jag vet att han kan stanna ännu snabbare än han gör idag. Vet han om att belöningen ligger bakom honom stannar han supersnabbt. Måste träna på detta sätt några gånger så kanske han alltid tror att belöningen ligger där.

Apporteringsdirigeringen: Suck!! Åt höger går det kanon, men åt vänster blev det sämre idag än igår. Bestämde mig för att bara låta honom ta den vänstra några träningspass, så kanske problemet löser sig.

Hopp apport: Super stadig idag och en mycket fin apportering. Jag är verkligen nöjd.


Indy hade jag tränat hemma tidigare på dagen, så han var hemma med husse o Pelle. Vi tränade då på:

FF: Mycket nöjd med lille killen idag. Bara en vänster halt som blev lite tokig allt annat var mycket bra!

Läggande under gång + stadga: Börjar bli kvickare på att lägga sig, bara att nöta vidare. I stadgan la jag bollen bakom innan han fick lägga sig i fotposition. Lämande honom och gjorde olika störningar, t ex gick utom synhåll. Fick ett huvudlyft på det, men låg fint de följande två ggr som jag gick utom synhåll.

Ställande under gång + stadgan: Går verkligen framåt. Nu fick jag även stadga att bli bra om jag la bollen framför honom när jag ställt honom framför mig. Härligt!!


Nu är klockan läggdags sen tio minuter tillbaka, så nu ska jag hoppa i säng. I morgon står det rapport på schemat.

Av Annika Westerlund - 26 april 2011 19:00

Helena, Karin, jag, Pelle och hundarna träffades klockan nio i morse på ett nytt ställe. En trevligt område med äng, vass, ängsskog och strand i närheten av Boo Gård! Mao ett perfekt ställe för jaktträning.

Vi började med en linjetagsövning. Man kastar först en markering väldigt enkelt som hunden får hämta. När hunden är på väg tillbaka till föraren lägger man ut en dummie till som man sen skickar på som ett linjetag.

Indy hämtade snabbt in markeringen, men fick lite problem med linjetaget. Han förstår inte riktigt än vad jag menade. Fick gå väldigt nära innan han gick rakt så långt att han hittade dummien. Det är bra att träna mer så kommer nog polletten att trilla ner.

Sen kastade vi markeringar. Indy fick tre. De två första gick galant, men den tredje blev han lite vid innan han hittade dummien. Antagligen blev han trött och kom inte riktigt ihåg vart den landat.

Nu var det dags för sök. Helena och Karin hade lagt ett sök på nio olika viltdummiesar kanin, räv och rendummiesar + en liten dummie med en fågelvinge på. När det blev Indys tur låg det två kvar och jag valde då att de inte skulle lägga ut nya, utan han fick söka efter de två som låg kvar. Han har verkligen ett härligt sökarbete. Envis, täcker MYCKET mark och fullföljer alltid när han får en i näsan.

När det blev Indys tur att söka igen var Karin så snälla att bara lägga ut två stycken kanindummiesar längre ut än söket legat på innan. Hon stegade och de låg ca 30 meter ut. Eftersom han i söket innan hade varit väldigt djupt ut vill jag skicka honom igen och att han denna gång fick belöning för att han söker så fint på djupet också. Båda söken var han ute på minst 60 meter. Trots att han nu var trött hämtade han snällt in de två "kaninerna" med god fart. Man kunde dock se på tempot in att han började bli trött. Det gick i galopp, men inte så snabb galopp.

Vi avslutade med att ungdomarna Lystra, Miso och Indy fick bada. Det är nu tredje gången Indy får chansen att bada. Med hjälp av bustjejernas glada lek gick han frimodigt i och deltog i leken och simmade även lite.

Jag är som vanlig oooooootroligt nöjd med honom. Han är så himla duktig!!!


Efter en lunchpaus hemma var det Diesels tur att få jobba lite. Indy fick vara kvar hemma och ensamhetstränas. Han var jätte trött, så jag var inte orolig för att han inte skulle klara det.

Jag, Pelle o Diesel mötte upp Susanne, Junie o Pebbels för lite spårträning på Rensätraängarna. Under tiden spåren låg till sig gick vi en prommis.

Upplägg: 380 meter ängspår, 9 pinnar + slut, sex vinklar och liggtid på 60 minuter.

Resultat: Det blåste ganska mycket och det är inte Diesels starka sida, men han jobbade på fint även fasta han slog en del när det blev motvind. Han gick bara över en pinne. Den låg på ett område med gles och torr vegetation = lite spårvittring. Jag tror spåret tog över så att han inte markerade pinnen. Han låg ca 50 cm från spårkärnan och liksom ryckte till i huvudet när han var i höjd med pinnen, men valde att gå vidare utan att plocka upp den. Jag valde att låta honom spåra vidare och tog själv upp pinnen.

Utvärdering: Jag är nöjd trots att det blev en pinne bort. Pinnarna låg mellan 20-50 meter ifrån varandra, alltså väldigt tätt och ändå blev det bara en pinne bort. Nästa gång ska jag göra ett likvärdigt spår men i skog. Hoppas på att det går lika bra i skogen!


Jag älskar mina hundar!!! Ni är så himla duktiga!!!  

Av Annika Westerlund - 25 april 2011 19:15

Jag har hela tiden varit övertygad om att jag inte skulle komma med på lägre spåret på Solna-Sundbyberg den 8:e maj, men jag fick PM:et igår och jag är andra reserv. Jag måste nog spåra lite!!!!

Så idag har jag lagt ett spår i skogen bakom vårat hus.

Upplägg: 750 meter skogsspår sista delen går över kalt berg, 5 pinnar + slut, 1 spets vinkel, 8 90-gradare och lite böjar. 80 minuters liggtid. Elakt spår upptag då vi står på en stig och spåret korsar stigen.

Restultat: Upptaget gick kanon! Han överträffar sig själv ibland. Spårade bra med näsan i kärnan nästan hela spåret. Hade problem på kala berget, men löste även det. Gick över två pinnar som jag hade lagt lite svårt. Den ena på en lite kulle som jag hade gått över. Förstog nästan att spåret skulle "rinna ner" från kullen och mycket riktigt han gick vi sidan av och missade pinnen. Den andra hade jag lagt i en grop i en nedförsbacke och den missade han också.

Utvärdering: Han spårade över förväntan idag. Jag la ut spåret 08:15 och släppte på 09:35, mao precis när backen börja värmas upp. Det innebär att mycket av den vattenburna vittringen försvinner och spåret blir svårare. Men idag var näsan verkligen påkopplad och han jobbade lugnt bra och noggrant. Jag är verkligen nöjd!! Alla vinklar gick bra, det som har varit problemet förut. Däremot måste vi jobba med pinnarna. Två pinnar bort på tävling är onödiga poängavdrag. Då är vi nere på en 8 i betyg. Sen är ju spåret 1000 meter och har 7 pinnar + slut. Det innebär att han kan missa ännu fler pinnar. Nä, detta måste vi ta tag i under de kommande veckorna.


Indy tränade jag lite på kvällskvisten. Han fick fyra markeringar som han löste utan problem. Tre linjetag där jag lagt ut två dummiesar på rad med ca två meter mellan när han var brevid mig. Det sista gick mycket bra då han gick iväg på en gång på den andra.

Avslutade med ett sök på fem dummiesar. Plockade in två i snabbt tempo, sen snurrade han en massa och hamnade bakom mig. Valde då att kalla in och gå och hämta en själv under glädjerop, tjo o tjim. Skickade sen igen och då fick han fart på fötterna igen och hittade en till. Den sista strövade vi tillsammans ut och jag tog upp den. I morgon är det jaktträning med Helena o Karin. Hoppas på att Susanne också kommer, men jag vet inte om hon hakar på.

Av Annika Westerlund - 24 april 2011 18:20

Idag tränade vi rapport igen.

Plats: Skogen mittemot Nacka Golfklubb

Upplägg: B-A 200 meter, A-C 450 meter, C-A 450 meter, A-D 900 meter. Inga förlängda pauser, utan vi skickade från B o C så fort vi var i ordning, från A båda gångerna när jag hade hade gjort förlängningarna klara till C resp D. Vilket tog en stund då jag snitslade banan, så vi kan använda den fler gånger och det blir exakt samma sträcka.

Resultat: Liten tvekan på första sträckan (B-A), men gick iväg på nytt kommando. Andra sträckan (A-C) gick kanon. Tredje sträckan (C-A) inga problem. Fjärde o sista sträckan (A-D) vill han inte lämna A vilket aldrig har varit något problem förut. Men o andra sidan har vi väldigt sällan skickat honom två gånger från A. Syrran gick en bit på sträckan, ca 100 meter, skickade om och då gick han iväg utan problem.

Indy fick var med idag och gick med mig till de olika stationerna. Jag har nämligen bestämt mig för att träna/tävla rapport med Indy också. Det tar inte särskilt mycket längre tid att skicka två hundar som en.

När Diesel var kom till D-stationen packade vi ihop och hundarna fick gå lösa tillbaka till A. När det var ca 150 meter kvar visade Diesel att han var sugen på att springa före och jag skickade iväg honom. Indy var inte sen att haka på!

När jag kom fram till A kopplade jag upp Diesel och tog Sigge (fd Pigge, vi har döpt om honom) och Indy och gick ca 30 meter från sändningspunkten. Sen skickade vi "småkillarna" totalt fem gånger mellan oss. Indy hade lite svårt att gå från mig till syrran. Fattade inte riktigt vad han skulle göra och trodde att han skulle leta efter dummiesar. Men från syrran till mig var det inga problem!

Sigge sprang som en galning åt båda hållen. Superkul för syrran!! Indy måste vi nog träna lite budföring på vägar och appellplanerna, så han fattar vad han ska göra. Sen tror jag inte det kommer att bli några problem!

Avlutade dagen med att binda upp Diesel i ett träd och tränade lite skall. Måste börja träna det då han har lite svårt för att skälla på kommando... Konstigt, va! Pipa, tuta och skälla vid andra tillfällen är inga problem, men när han får är det svårt. I högre bruks ingår skall och det är lika bra att börja träna redan nu.

En underbar dag i skogen alltså!!

Av Annika Westerlund - 23 april 2011 10:47

I torsdags åkte vi till markerna ovanför Värmdö BK för att träna rapport. Susanne o Pebbels var med syrran på A-station för att se hur det går till. Vi etablerade A-stationen precis på krönet ovanför den bortre appellplanen och jag gick vidare till B-station. Diesel var på som vanligt och låg och små pep i väntan på att bli skickad till A. Framföringen gick bra och han sprang iväg, men efter en stund kom han tillbaka.   Sen fick jag gå en bra bit tillbaka till A-stationen innan han gick iväg ordentligt. VARFÖR FUNGERAR DET INTE?????????

Syrran o jag har stött och blött det nu. Vi tror att han inte kopplar på näsan, utan tror att han ska komma ihåg vart vi gått och springa på det. När han sen tappar bort sig och kopplar på näsan är han så spårtränad att han väljer framspår istället för bakspår som han måste göra i rapporten. Svårt för en hund som bara har bakspårat två gånger i sitt liv på spårträningen och på dessa två gånger lärt sig att man inte tjänar något på att välja bakspår.

Jag har nu bestämt mig för att strunta i tävlingen nästa helg. Han är inte klar och då är det ingen idé att tävla. Vi kommer nu istället gå tillbaka i träning rejält och ha en första sträckan på max 400 meter och bara en kort paus på B-station. Däremot tänker vi göra fyra skick totalt; B-A, A-C, C-A, A-D. Då blir det två förlängningar och han får springa två gånger till A-stationen. Första förlängningen kommer vara ca 200 meter och andra ca 400 meter. Vi ska försöka att alltid träna i främmande marker i skog, så vi alltid har den svårigheten med. Jag hoppas på att det kommer att släppa så han blir säkrare på första sträckan igen. Vi kommer ligga kvar på ungefär de här längderna och istället öka på pausen på B-station. När det fungerar ska vi börja öka på längden på första sträckan.

Mitt nya mål är tävling den 4:e juni och/eller den 12:e juni. Men det är bara ett preliminärt mål, är han inte mogen att starta då så är han inte det.

Jag är lite irriterad på mig själv att jag har gått för fort fram så Diesel har förlorat sin självsäkerhet i rapporten. Visserligen brukar det gå snabbt att reparera den. Jag grämer mig även över att jag har gjort fel i inlärningen. Vi skulle inte ha tränat så mycket på äng, utan kört i skogen istället där det är svårare för honom att komma ihåg vägen och därför måste använda näsan.

Men nu ska jag inte gräva ner mig över det, utan det är bara att spotta i nävarna och ta nya tag. I värsta fall det blir inte någon lägre rapport fören till hösten!


Nu ska jag gå och dusch så vi kan åka till Forum och köpa min födelsedagspresent!  Jag blev ju ytterligare ett år äldre i torsdags.... Jag vet vad jag ska få, EN NY VIDEOKAMERA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!    


Av Annika Westerlund - 21 april 2011 08:15

Igår eftermiddag träffade syrran, jag, Pelle o hundarna Susanne, Junie o Pebbels för lite lydnadsträning.

Diesel började jag med:

Elitrutan: Hade ställt upp den innan han kom in på planen. Diesel var lite het då han bara fått prommisar i två dagar, men jobbade fint. Första skicket var jag för sen med liggkommandot så han kom lite för långt bak. Annars var det mycket bra! Valde att skicka om och då blev allt bra. Gjorde sedan ett skick lite senare också som han verkligen satte!! Jippi!

Apporteringsdirigering: Han har så svårt att se den vänstra apporten. Skickar jag till den högra är det inga problem. Efter att ha provat tre gånger själv och det inte gått något bra, provade vi med att syrran la ut apporterna. Då helt plötsligt ramlade polletten ner och jag fick två fina skick åt vänster. Momentet fick vila sen under tiden jag gjorde annat och så gjorde vi en till som avslut. Han satte den med än gång! Yes!

Nu ska jag bara minska ner mina hjälper. Igår pekade jag med hela handen länge ut från sidan och gick åt det håll som han skulle ta apporten. Men om jag känner Diesel rätt kommer det inte bli några problem att minska hjälperna. Har han väl fattat vad som ska göras, brukar han "plocka" bort hjälperna själv.

Körde även igenom lägre momenten utom linförigheten. Kände inte för att träna fot så jag struntade i det. De övriga momenten gick mycket bra! Lite strul bara då han helt plötsligt inte skulle sätta sig på andra sidan. Men efter några hopp insåg han att det vara bara att göra som matte sa.

Inkallningen satt han stadigt på också, men fick för sig att flytta en framtass. Valde att inte köpa det. Jag tror att man inte får släppa igenom någon form av förflyttning från Diesels sida. Så vi fick bryta och göra om två gånger innan han satt som ett ljus. Underbart!


Sen blev det Indys tur:

Fritt följ: Ser bra ut förutom vänster om halt. Jobbade med det och kom en bit på rätt väg kändes det som.

Läggande under gång: Behöver fortfaranden att jag saktar av och det är inte supersnabbt, men vi är på rätt väg.

Kedja inkallning-ställande undergång med belöning direkt vid ställandet: Mycket bra. Behöver dock en liten klapp på låret för att komma ihåg att man ska sätta sig vid sidan på inkallningen. Ställanadet är kanon!

Stadga ställandet: Börjar komma åt rätt håll. Tränar det framför mig och han har verkligen ett kanonfint ställande. Lite jobb kvar dock på stadgan.

Apporteringen: Gjorde en ettans och en tvåans. Ettans var kanon, tvåans måste vi jobba mer med hastigheten in.

Hoppet (ettans): Sprang brevid först gången. Gjorde det då lite enklare och då kom han ihåg. Gjorde två som var hela ettans moment och de blev kanon. Underbart!

Rutan: Leker lite med rutan än så länge, men han verkar börja förstå att det är något med konerna. Hon vill nog att jag ska in bakom de första konparet. Än så länge står vi bara en meter från rutan. Får se om jag ska fortsätt köra på nyfikenhet eller om jag ska börja lägga en lekis i rutan. Jag får se.


Som vanligt är jag mer än nöjd med mina grabbbar. De är verkligen underbara!! Tack min underbara syster för att du kan ställa upp och hjälpa mig med Pelle, så jag kan träna!!

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards