Alla inlägg under juli 2011

Av Annika Westerlund - 30 juli 2011 18:12

Idag fick Diesel vara hemma med husse medans jag, syrran, Pelle, Indy o Sigge åkte till Domarudden, Åkersberga för att titta på working test (WT) som Flatcoated Retrieverklubben anordnar. Min träningskamrat Karin startade Miso i nybörjarklass. Det gick bra för dem idag! Miso löste alla uppgifterna, men fick avdrag för saker som Karin visste inte satt hundra, som avlämningarna och söket. Inga överraskningar och de nådde dagens mål som var att inte nolla någon ruta.


Så här såg rutorna ut:

Ruta 1 - Enkelmarkering på vatten utan skott ca 15-20 meter på blankvatten.

Ruta 2 - Sök med sex dummiesar i skogsterrräng, kanske 20x20 meter stort.

Ruta 3 - Enkelmarkering i skogsterräng med skott, ca 15 meter.

Ruta 4 - Linjetag i skogsterräng ca 15 meter.

Ruta 5 - Walk up med två hundar. En i taget fick jobba med att ta två enkelmarkeringar med skott på ca 15 meters avstånd. Under tiden var den andra hunden kopplad.


Det jag känner Indy behöver jobba på för att klara av detta var sök och markeringar på nära håll. Detta för att säkra att han inte drar ut för långt om det skulle bli dessa avstånd på WT på Labbemästerskapet om två veckor, och sen linjetag som vi har tränat väldigt lite på.

På vägen hem passade vi på att träna Indy och Sigge i lite budföring. Idag gick det riktigt bra!!!! Polletten trillade ner och Indy gjorde en budföring på 25 meter med ingång hos oss båda. Underbart!


Diesel och husse har gått en prommis idag med simträning 10 + 10 min, enligt rehabprogrammet. Perfekt!!!

Kvällprommis blir det ingen idag. Både Diesel och Indy ligger utslagna. Visst skulle ingen av dem banga på en prommis om jag föreslog det, men jag är rätt mör jag med efter dagens övningar.

Nu är det läggdags för Pelle och sen blir det lördagsmys i soffan.

Av Annika Westerlund - 28 juli 2011 21:01

Idag började vi med en walkup. Indy fick hämta många dummiesar och skötte det väldigt bra. Markerade dåligt vid några tillfällen, men löste det mesta utan att jag har så mycket att klaga på. Duktig kille!

Därefter gick vi ner till vattnet och tränade några enkelmarkeringar och en dubbel. Avståndet var ungefär 30 meter och en hel del näckrosor. Indy jobbade bra på enkelmarkeringarna och dubbeln strulade han till det lite när han skulle hämta den sista. Jag provade att säga hans namn och visade med handen i riktningen mot apporten och kommenderade "Ja" och HAN TOG DIRIGERINGEN klockrent!!!!!!!!! Så himla häftigt!!!!!! Det kan ha varit en lyckoträff. Jag har aldrig provat att dirigera honom tidigare. Häftig känsla i alla fall.

Jag är mycket nöjd min lilla pärla idag!!

Av Annika Westerlund - 27 juli 2011 21:25

I måndags var det dags för det efterlängtade och samtidigt fasade återbesöket på hos Lennart Sjöström (LS) på Strömsholm med Diesel (D).

LS såg sambiten ut som vanligt, suckade lite och snörpte på munnen när han hörde att D hade fått gått 2.1 mil i fjällterrräng..... Pinsamt!! Det var ju inte tänkt så!! Det skulle ju ha blivit en tur på 1.2 mil... Ja ja, jag redovisade i alla fall hur rehab och allting hade gått sen vi var där sist. Vi fick göra ett rörelseprov och sen kände LS i genom frambenet. Under undersökningen ser man hur han ljusnar mer och mer. Till slut säger han med en antydan till ett leende; Det här ser ju bra ut! Ingen svullnad i ledkapseln eller kringliggande vävnad, full rörlig vid böjning av leden och ett fint rörelse prov. JIIIIPPIIIIIII!

All min uppladdning om att jag skulle kräva en ordentlig utredning rann av mig när jag fick hör de orden och se hans (LS) anskikte lysa upp en stund.

DIESEL ÄR FRISKFÖRKLARAD!!

Nu vill han (LS) att vi skulle göra en ordentlig rehabplanering med D:s sjukgymnast på åtta veckor. Efter dessa åtta veckor såg han ingen anledning att han inte skulle kunna återgå till att börja träna och tävla de grenar vi vill. Inga restriktioner alls! Wow!!

Hos Charlotte (sjukgymnasten) på tisdagen, pratade vi genom ett bra rehab som skulle passa mig, Diesel och vår vardag. Hon mailade mig den senare på kvällen. Jag tänkte jag skulle lägga ut den vecka för vecka. Startdagen för varje vecka är onsdag. Så här se vecka 1 ut:


* Koppelpromenad 45 minuter + två kortare/dag. Jämnt, mjukt/fast underlag.

* Klövjeväska, utan vikter, under en av kortare prom/dag.

* Cavalletti, 3-4 ggr/vecka, varierande höjd och avstånd. Utförs i långsam skritt. Med ex fem pinnar, gå fram/tillbaka sex ggr = 30 benlyft/ben.

* Simning 2-3 ggr/vecka, ökningsförslag (min) 10+10 - 12+12 - 18


Cavallettin har jag inte tillverkat än, men de kommer. Idag har vi gått 45 min på Ormingeslingan och 15 min runt kvarteret på kvällen. Jag kommer inte redovisa i detalj här på bloggen vad vi gör varje dag. De som vill följa i detalj vad vi gör kan se det på Facebook eller på följande länk:

http://runkeeper.com/user/annikawesterlund


På tisdagskvällen träffade jag Susanne o Pebbels på Nacka BK för lite lydnadsträning.

Platsliggning, 2 min med dold förare - Eftersom det var en ny plats och jag inte har tränat så mycket med dold förare, la jag bollen ca en meter framför honom. Han låg som en staty hela platsliggningen.    (Tyvärr finns det inga hund smiles)

Sitt i grupp, 1 min synlig förare - Inga problem! Tittade bakom sig tre gånger, nejjade det och berömde med rösten när han tittade på mig igen.

Fotgående under kommendering- Va väldigt flamsig och fladdrig. Efter några retsamma brytningar skärpte han till sig. Tränade mycket språng marsch då han gärna skuttar lite då. Nöjd på trots starten. Tanke: Göra typ inkallning eller liknande innan jag kör detta.

Läggande u.g - Lägger sig gärna innan han får kommando. Tränade på att gå lååång sträcka innan jag kommenderade ligg. För övrigt ser momentet mycket bra ut!!

Inkallning med ställande - Kollade av lite vad som kunde passa honom bäst. Handtecken eller röst och det får bli handtecken. Gjorde två super fina på fullängd (25 meter) med bara handtecken. Avslutade med en slät inkallning med boll som jag kastade bakom mig efter halva sträckan och en hel inkallning a la ettan.

Rutan a la tvåan - Gjorde flera skick i två pass. Det andra passet (som var sist) gick dåligt. Ska inte träna detta när han börjar bli trött! Första passet var mycket bra!

Apportering, fokus på antitugg och ingångar - Gjorde först några som i ettan för att träna på att inte tugga. Rullade tre gånger med apporten första gången men inget andra och tredje. Gjorde sen ingångar. Gick bra, rullade med apporten i munen någon gång. Gjorde sen två fullapporteringar som gick bra. Tempot in kunde ha vart lite högre om man ska vara petig.

Hoppet - Gjorde först uthopp. Segt sättande. Susanne och jag klurade lite på det. Behöver träna snabba sättande framför mig utan hopp. Gjorde sen två med uthopp, sitt och återhopp och på det andra satte han sig snabbare.

Hmm! Träna snabba sättande framför mig utan hopp, träna uthopp med boll över huvudet när han är över hindret, annars träna uthopp, sitt, återhopp med belöning innan ingången. Avslutade med ett hopp som det är i ettan.

Fjärren (tvåans) - Blir lite sur på mig själv!! Jag glömde att jag måste börja på nära avstånd när jag är på en ny plats annars sätter han sig inte på första sitt kommandot. Trasslade lite med detta och sen blev det bra, men jag kunde inte pga detta göra alla skiften utan bara det första. Måste öva mer på olika platser!!

Jag glömde att träna på ställade u.g Får ta det i morgon när jag ska träffa Anna och Lindha på SoSu BK!


Idag träffade jag Karin o Miso för lite jaktträning mittemot Lemshaga Akademin på Ingarö. Det var länge sen sist och det märktes på Indy.

Vi började med två enkelmarkering och en dubbel på land, kalhygge, avstånd ca 50 m. Var lite strulig och markerade inte så bra, men löste uppgiften med lite snurrande. Dubbeln fick vi kasta om då han va helt lost när han skulle hämta den andra dummien. Efter omkast gick det bättre.

Därefter fick han två enkel markeringar på vatten, avstånd ca 30 m. Missade den första lite då den flöt ganska långt och han låg fel i vind. Karin fann sig dock och kastade en sten (med enorm träffsäkerhet) PÅ dummien. Den andra löste han utan problem. Sen fick han sitta passiv medans Miso jobbade och så avslutade vi med en enkel och en dubbel. Dessa fixade han med bravur!!

I morgon blir det med jaktträning på fm (Gustavsberg) och ett kort lydnadspass på em (SoSu BK).

Av Annika Westerlund - 24 juli 2011 12:41

Igår var vi hos en gammal arbetskamrat till Jocke i Fjugesta (Örebro). Det var trevligt. Pelle tyckte det var toppen för de ha två barn, en son på fyra år och en dotter på sex år. Mycket spännande!! Dessutom hade de en massa leksaker!!!!!

Plötsligt så händer det..... Pelle står upp och håller i min fingrar som han brukar och så TAR HAN TVÅ STEG!!! WOW!!! Pelles första skakiga och vinglinga steg!!!!

Snacka om att det går fort nu. Bara för ca en och en halv vecka sen började han krypa och nu kan han gå, visserligen med stöd, men ändå!! Lite senare på dagen upptäcker jag också att hans andra tand i underkäken hade kommit fram. Min lilla bäbis håller på att bli stor!


I fredags när jag skulle göra mig en Thelatte (man har varmmjölk i stället för vatten) exploderade glaset (har använt de glasen flera gånger för detta ändamål) och jag fick skållhet mjölk på låret och foten framme vid stortåns fäste och på stortån. Det gjorde fruktansvärt ont!! Jag har bränt mig många gånger, men detta var extremt. Kylde med ispåse på lår och fot i nästan en timme. Det brännskadan på låret blev bara ett rött område som nästan var helt bort på kvällen, värre blev det med foten. Islsket rött och äckliga blåsor. Googlade och förstog att jag måste åka till akuten och få det omlagt. Som tur är har de tidsbokning på Nacka Akuten. Åkte dit fick kortisonsalva, en specialkompress och ett stort plåster. Jag åkte hemifrån halv fem och var hemma igen fem över fem, det kallar jag bra akutmottagning!!!! Fick med mig hem fyra omläggningar. Brännskadan ska läggas om en gång per dag och jag ska unvika att ha skor och strumpor på mig ett par dagar.

Tur att det är fint väder så man kan gå barfota! Dessvärre blir det inga prommisar med Indy (Diesel har ju totalvila....typ..) så idag tänkte jag trotsa lite och sätta på mig sandalerna (utan rem över fotenvalvet) och ta en cykeltur med Indy. Det blir första gången som Indy springer brevid cykeln. Givetvis kommer vi att ta det jättelugnt, men han måste få röra på sig. Han har så himla mycket spring i benen!!

Av Annika Westerlund - 20 juli 2011 19:16

Igår när jag satt i bilen på väg hem från fjällen passade jag på att ringa Diesels (D) sjukgymnast Charlotte (C). Hon sa att jag inte skulle se D:s hälta som ett nederlag utan som ett kvitto på att skadan inte är färdigläkt än. Hon tyckte inte alls att jag skulle måla faan på väggen och tro att vår tränings/tävlingskarriär var slut. Jag måste helt enkelt bara ge honom tid! Det kanske kommer ta ett halvår eller i värsta fall ännu längre tid innan han är hel rehabiliterad och återställd.

Det finns risk för att vi kommer få vissa restriktioner som t ex inge skydd, i värsta fall ingen lydnads lydnad och rapport heller, men det känns som det inte gör något. Då har vi i alla fall spårningen kvar istället för inget alls.

Det kändes så himla skönt att prata med henne. Hon får en alltid att tänka om och tänka lite mer positivt. Nu går jag bara och väntar på att det ska bli måndag så vi får träffa veterinären. C trodde att vi antagligen kommer att få göra en magnetröntgen eller en titthålsundersökning av framknät. Det är bra att hon sa det för då kan jag säga ifrån om veterinären inte vill göra någon djupare utredning. Som jag känner nu godkänner jag inte att de bara vill att han ska få mer Metacam och vila i ytterligare sex veckor. Jag vill att gå till botten med detta!!!!!

Av Annika Westerlund - 18 juli 2011 19:09

Idag bestämde vi oss för att gå runt Funäsdalssjön, en prommis på ca 1,6 mil. Det är en bra tur för vi kan ha med oss barnvagnen och det passar perfekt idag när det regnar till och från. Redan när vi gick från bilen tyckte jag att Diesel inte rörde sig med den lätthet och spänst som han brukar. Efter ca 3 km tyckte jag att han såg halt ut..... Efter 4 km var jag säker, han haltar igen!!  

Min första tanke var att ringa efter en taxi (det är bilväg som vi går på) men Jocke hejdade mig. För det första är det svårt att beställa en taxi "in the middle of nowhere", för det andra blir nog den chaffisen super glad när körningen bara är några kilometer (eller inte  )  och för det tredje gör det nog varken till eller från om Diesel går de 4 kilometrarna tillbaka till bilen.

Med tunga steg vände vi tillbaka till bilen. Efter en del dividerande bestämde vi oss för att det är lika bra vi åker hem i morgon. Känns inge kul att lämna Diesel i bilen när övriga familjen ger sig ut på diverse vandringar. Diesel älskar ju verkligen våra turer på fjället!!

Ringde till Strömsholm och frågade hur jag skulle göra då Lennart (veterinären) ville att han inte skulle ta Metacam två veckor innan återbesöket, som är på måndag (om exakt en vecka alltså). De sa att jag inte skulle ge honom något smärtis och bara gå korta korta prommisar. Suck!! När han precis började få tillbaka de muskler han hade förlorat. Känns så himla tungt!!

Planerna på att börja spåra lite när vi kom hem och kanske börja träna lite uppletande så vi kunde starta högre spår i höst är ju bara att glömma. Varför???????????? Han var ju så bra!!!! Va det bara smärtlindringen som gjorde att han såg frisk ut???? Han har varit utan smärtis en vecka nu. Var det vår långtur på fjället i torsdags som förstörde allt??

Han har inte visat några tecken på hälta tidigare. Undersöker honom varje dag. Kontrollerar hans rörelser i trav o skritt, böjer och sträcker på frambenet för att kolla så det inte ha stelnat igen. Jämför noggrant vänster och höger framknä för att se om jag ser minsta lilla svullnad. Inget fel eller avvikande har jag sett fören idag. Ser ingen svullnad tror jag, men det är stelt när jag böjer på det. Visar ingen direkt smärta vid böjning heller.

Nu när jag tänker efter undersökte jag inte honom ordentligt igår, men då var vi ju bara hemma o slappade. Tränade bara lite fjärr, fot och platsliggning framför stugan med lugna belöningar. Gick bara två kortisar runt området och kan inte minnas att han rörde sig konstigt.

Var han halt redan igår?? Om det var långturen i torsdags, varför har han inte visat något tidigare??? Han kanske gjorde illa sig i vattnet i lördags??

Det är inget att gå att grubbla på egentligen. Jag kommer varken bli klokare eller hitta svaret. Det jag nu även fasar för är framtiden..... Är Diesels tävlingskarriär över??? Hur ska jag kunna ha honom bara som sällskapshund??? Han älskar ju att jobba!! Och jag älskar att träna honom!!! Det kommer kännas som att jag straffar honom!!! Usch nu kommer tårarna!!!


(Paus, kelade lite med Diesel och pratade med Jocke)


Shit vad detta känns jobbigt!! Jag hoppas verkligen att vi får klarare besked om en vecka av Lennart. Jag måste få veta hur Diesel framtid kommer att bli. Orkar inte leva i denna ovisshet!! Jag måste få veta vad vi kan inte kommer att kunna träna/göra!! Jag behöver få en långsiktig plan och inte "konvalescent i sex veckor och sen får vi se" svar. JAG MÅSTE FÅ SVAR!!!!!!!!

Av Annika Westerlund - 18 juli 2011 11:27

Det är väldigt länge sen jag fick sovmorgon men med hjälp av öronproppar, stängd dörr och en make som tog hand om Pelle fick jag sova ut. Så himla skönt!!!! Sov från elva igår till NIO i morse. Konstig känsla att inte vara trött!!!

Idag regnar det hela tiden. Igår kom det skurar. Hmm, nu får vädret bli bättre!!! Inge kul att sitta i en stuga på fjället och inte kunna vandra. Hade vi inte haft Pelle hade man ju kunnat gå ändå, men vi har inget lämpligt regnskydd åt honom när han sitter i sin bärstol. Provade med regnskyddet till vagnen men det funkade inte alls. Vi får bara hoppas på bättre väder!

Av Annika Westerlund - 17 juli 2011 11:14

I lördags och igår blev det simträning för hundarna. På lördagen åkte vi till Östersjön, en ganska stor insjö. Där har Fjällkällan (stugbyn där vi har vår stuga)  några roddbåtar man kan låna. Jag rodde, Jocke o Pelle satt i aktern och hundarna simmade brevid eller bakom båten. Diesel var bra sugen att bita i åran så jag fick säga till på skarpen.  

Indy simmade fem minuter, vilade fem minuter i båten och hoppade sen i från båten på kommando och simmade sen tio minuter till.

Diesel simmade tio minuter, vilade en kort stund på stranden och simmade sen tio minuter till.

Kastade boll några gånger ifrån stranden när vi lagt till med båten. Hundarna ville mer men jag tyckte det räckte gått o väl!!

Igår åkte vi till Kloppmyrtjärn. En lite skogssjö där Fjällkällan varje år planterar in ca 2-3000 fiskar. Pappa o Jocke var där o fiskade i torsdagskväll men fick inget. Nu var det för hundarnas skull vi gick dit. Kastade boll så hundarna fick simma av sig ordentligt. Lite motion fick vi också det är ca 1.5 km till sjön från parkeringen. Stigen går genom en fin barrskog i konstat uppförsbacke, mao kändes det i benen både när vi gick dit och när vi gick tillbaka. Bra motion!!

Mamma o pappa åkte hem igår. Det kändes både skönt och tråkigt. Skönt att vara själva lite, men jag kommer sakna deras sällskap också. Men, men man kan inte både ha kakan och äta den.  

Idag ska vi gå upp på fjället bakom stugan om det inte börjar regna. Ska käka lite lunch först och så får vi se sen.

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards