Direktlänk till inlägg 19 juni 2012

Jakkurs på Lilla Träskaten för Fredrik Lindström 15-17 juni.

Av Annika Westerlund - 19 juni 2012 20:52

Vilket toppen ställe!!!! Om ni funderar på ett ställe med helpension för att ha kurs eller bara träffas för att kunna träna hund under trevlig former rekommenderas Lilla Träskaten varmt! Underbara marker både för retrieverjakt och t ex brukssök!! Maten var av toppklass och underbar service! De hade gjort i ordning loftet i en stuga med totalt 10 bäddar i form av våningsängar som är inbyggda med draperier, så när man drar för dem får man liksom ett eget litet kryp in.

Istället för nattduksbord har de satt upp tygfickor på väggen som man kan ha en bok eller likande i med en extra liten ficka för mobilen med eget uttag intill, så man kunde ladda den. Det fanns även en soffa och några fåtöljer för lite samkväm på kvällen innan man går och lägger sig. På undervåningen finns två duschar (den ena med toa),  en toa till + bastu. På soffbordet på övervåningen hade de ställt fram ett fruktfat. Det är verkligen ett ställe jag kommer att åka tillbaka till när tillfälle ges!!!!!

Nu till själva kursen. Fredrik Lindström var instruktör. En mycket trevlig och sympatisk man med en inställning till jaktträningen som jag delar. Vi utsatte hundarna för en del tuffa uppgifter och klarade de inte av övningen hjälpte man hunden tills den lyckades. Mycket bra träning blev det! Indy gjorde en massa saker som jag inte trodde  att han skulle klara av!!!!!

Lite av en släktträff blev det också! Indys två helsystrar Jippe och Sally, Indys mamma Yalla och morbror Skype. Anna, Indys uppfödare hade med sig Jippie och Yalla och Indys mammas uppfödare Marie hade med sig Sally och Skype. Jättekul att få se hans släktingar jobba! De är väldigt lika i sitt sätt att lösa problem och i sitt rörselsmönster. Här kommer lite övningar, tips och andra anteckningar från kursen:


  • När man lär in “ut” (=göra helt om och fortsätt rakt bakåt) kan man först kasta en massa dummiesar som markeringar i ett område. Sen smyger man ut en dummy när hunden inte ser, skickar på linjetag, blåser stopp och sen ut. På detta sätt får man dragningen bakåt, men ändå hela situationen med stoppsignal och allt. Om man bara placerar hunden framför området och sen säger ut får man bara den sista delen och det är inte alla hundar som kan koppla ihop den träningen i ett skarpt läge.
  • När man skickar på linjetag är det helt ok att hunden hamnar något till vänster eller höger om den det tänkta linjen, bara vägen dit var rak. Givetvis ska man alltid sträva efter det perfekta linjetaget, men viker inte hunden tydligt av från linjen är det svårt för hunden att förstå vad den gjort för fel när man felar den.
  • Ett bra sätt att träna att hunden ska ligga kvar i området vid ett närsök är att skjuta några skott med t ex en startpistol i marken och gömma en boll eller minidummy, krutet gör oftast att hunden blir intresserad och ligger kvar i området. Alternativt kan man rycka bort några fjädrar från en duva eller likande och sprida ut i området.
  • När hunden är så inne på att följa sin egen näsa istället för förarens direktiv, kan det vara bra att blåsa stopp och låta hunden stå/sitta en stund innan man ger nästa signal. Hunden samlar då liksom ihop sig och kan släppa det den höll på med och blir mer mottaglig för en ny signal.
  • En annan bra närsöksövning är att lägg ut några minidummiesar/bollar på en horisontell linje i medvind. Blåsa stopp precis när hunden passerat över “linjen” och sen blås närsökssignal och handtecken för att söka framför sig. Hunden får då dummien i vind och har lättare att förstå vad vi menar.
  • Om du försöker dirigera om hunden på långt avstånd och upptäcker att hunden inte riktigt förstår dig, prova att gå närmare hunden. Det brukar hjälpa för att hunden ska förstå.
  • Inlärning av närsökssignal + handtecken. Du sätter/ställer hunden och lägger ut dummiesar i t ex blåbärsris eller halvhögt gräs. En mitt framför, en lite till höger och en lite till vänster, men fortfarande framför hunden. Blåser närsöksignal samtidigt som du med låg hand visar vilken dummy han ska söka efter.
  • På samma sätt lägger du sen ut dummiesarna bakom hunden, blåser närsökssignal och med hög hand(typ          “ut”tecken) visar vilken dummy som ska hämtas.

Ni som känner mig vet att jag inte kan höger och vänster. Detta ställer till det i när jag ska få Indy att gå åt sidorna. Därför har jag bara handtecken och kommandot “så”. Det är alltså handen som styr vilket håll han ska gå åt. Detta skulle bli svårt i ett skarpt läge om Indy inte ser mitt handtecken. Då vet han inte vad jag menar. Efter mycket spånande fram och tillbaka med olika handskar, skriva på händerna osv kom en av dem på den geniala idéen att jag ska använda mig av färger. På min vänstra handrygg ritade jag en stor blå fläck och på den högra en stor röd fläck. När jag blåser stopp skulle jag sätt upp båda händerna i vädret ovanför huvudet, men så jag ser handryggarna. När jag ska skicka åt höger för jag ner höger handen rakt ut till höger från sidan (efter jag har tittat på vilken färg jag ska säga) sen säger jag röd och vise versa åt vänster. Gick ut och provade några gånger och Indy förstog direkt.

Lite senare fick jag prova det nya sättet och kommandona i en av övningarna och det fungerade utmärkt!!


På lördags förmiddagen fick vi ställa upp på två led med näsorna mot varandra, ca 5 meter mellan ekipagen och ca 10 meter mellan leden. Innan vi ställde upp hade ett område gjorts i ordning när hundarna tittade på med en massa dummiesar och några skott med startpistolen. En marking kastades åt ett annat håll. En hund fick gå på linjetaget och när den var klar fick en annan hund hämta markeringen.

På eftermiddagen la vi ut en massa dummiesar igen i samma område där de hämtat linjetagsdummiesarna.  Fick jobba två och två. En markering sköts med apportkastare vinkelrät mot” linjetagslinjen” över ett ganska brett vattenfyllt dike. Ena hunden skickades som för att hämta markeringen. När den kommit över diket och en bit till skulle man blåsa stopp och skicka hunden höger för att hämta en dummy i det tidigare ordninggjorda området. När första hunden kom in med sin dummy skickades den andra hunden att hämta markeringen.

Detta blev lite svårt för Indy. Han tog sig fint över diket och lyssnade jättebra på stoppsignalen, men sen att gå höger så långt som det behövdes, förstog han inte. Vi blev tvungna att ta oss över diket, ställa upp honom och sen skicka honom till det tidigare förberedda området som Fredrik hade kastat ut en dummy till i för att få ännu större dragning dit. Efter två sådana dirigeringar gick vi över diket skickade på linjetag tillbaks över diket, blåste stopp och skickade höger. Då satte han den fin fint!!! Duktig lilla Indy!! Efter det sköts det en ny markering som Indy fick hämta direkt.

Sen bytte vi område, en dummy kastades in i en skogsdunge. Precis innan dungen började fanns ett litet grunt smalt dike utan vatten. Där placerade Fredrik ut en boll innan dummien kastades och när hundarna var vända åt ett annat håll. Hund nummer ett skickades som att hämta dummien. När den precis hade passerat diket blåstes stopp och sen närsökssignal. När hunden hittat och levererat in bollen, fick hund nummer två hämta markeringen. I denna övning var Indy nummer två. Han klarade övningen galant, både markeringen och stoppet med närsökssignal. Underbart!! På söndag förmiddag gjordes ett nytt linjetags område i ordning på andra sidan det breda vattenfyllda diket (som nu var ännu mer vattenfyllt) mot lördagens förmiddagsövningar. Hundarna fick åter igen se på nära håll hur en massa dummiesar slängdes ut och skott sköts. Sen gick vi runt för att hamna på andra sidan diket, alltså på samma sida som lördagförmiddagens markeringar hade landat. Nu jobbade vi två och två igen. En markering sköts med apportkastare som hamnade på andra sidan diket, men innan linjetags området ca 20 meter till höger om “linjen”. Sen sköts ett skott från en maskin med fjärrstyrning som var placerad bakom linjetagsområdet. Första hunden fick gå på linjetaget (ett linjetag över diket och totalt ca 100-130 meter långt) och den andra hunden fick hämta markeringen (över diket och totalt ca 70 meter ut) när den första hunden kom tillbaka. Sen bytte man plats och allt gjordes om.
När det blev vår tur gjorde vi övningen enklare. Vi ställde upp ca 10 meter från diket. Ett skott från  maskinen sköts och jag skickade Indy på linjetaget. Det blev för svårt. Vi fick då ta oss över diket och ett nytt skott från maskinen sköts. Nu fattade Indy galoppen och hämtade fint dummien. Vi gick tillbaka på andra sidan diket, nytt skott från maskinen och Indy gick hela vägen. Jag blev så glad att jag blev tårögd. Min lilla kille kastade sig över diket och raka vägen upp till området och hittade snabbt en dummy.
Den andra hunden var också lite oerfaren så hon fick samma övning. Därefter fick de en var sin markering med apportkastaren i samma område som de andra, men vi stod lite närmre det vattenfyllda diket. Det var svårt, men Indy löste sin fint!
På eftermiddagen gjordes samma område i ordning igen. Nu fick vi ställa upp på en linje med ryggarna mot linjetagsområdet och gå tillsammas som en walk up mot diket. Fredrik kastade två dummiesar och sköt iväg en. Sen fick olika hundar hämta olika markeringar eller gå på en linje bakåt på linjetag. Sen fortsatte vi framåt och nya markeringar kastades osv osv.
Indy jobbade nu fint. Hans linjetag bakåt var innan vi kommit fram och över det vattenfyllda diket. Han fixade den galant. Han hämtade även en markering fin fint. Men en markering som han skulle hämta när han skulle över diket och sen ca 50-70 meter till blev för svår. Det fanns så många nedslagsplatser innan han kom fram till sin dummy och det gjorde att han fastnade hela tiden. Jag fick blåsa stopp, Fredrik kastade en ny dummy och den hämtade han fint.
Som jag skrev tidigare var det mycket svåra övningar för Indys del, men han klarade mycket och vissa klarade han med lite hjälp. Jag är mycket stolt över min lilla kille!! Han gjorde mycket bra saker, men vi har massor kvar att öva på innan vi kommer upp i den klass som de andra hundarna i min grupp höll. Jag är djupt imponerad av några av de andra hundarna. Nu har jag ett ännu tydligare mål att sträva efter!!



 
 
Annica

Annica

19 juni 2012 21:34

Åh vilken härlig helg!! Och vilken duktig Indy!

http://www.ryegates

 
Ingen bild

Susan

21 juni 2012 00:59

Önskar en trevlig Midsommar :)

 
Anna,  Faquera & Axxa

Anna, Faquera & Axxa

21 juni 2012 09:47

Låter som en rolig och givande helg!! :)
Glad midsommar!

http://www.rackartyg.net

 
Karin & co

Karin & co

22 juni 2012 22:56

Har inte kunnat läsa allt på mobilen, men det verkar som
En kanonhelg. Vill du träna, ring mig. Jobbar denna vecka, sen tänkte jag försöka ha semester. Men jag kommer att vara hemma mestadels.

http://Karinochwilma.bloggagratis.se

 
Lindha

Lindha

28 juni 2012 09:02

Glömt kommenterat juh... Låter som en kanonhelg! Läger är verkligen underbart ;)
Hoppas ni hade en bra midsommar!

http://vildarna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards