Direktlänk till inlägg 26 maj 2012

Uppfräschning och nyheter på bloggsidan + träningar sen sist

Av Annika Westerlund - 26 maj 2012 14:15

Jag satt och funderade lite om det var dags att fixa en hemsida igen.... Men  det kändes som ett för jobbigt projekt, så jag började kolla lite om det gick att utveckla bloggen istället... Det gick ju alldeles utmärkt!
Har tagit bort lite menyavdelningar här till vänster och lagt till några nya. Hoppas ni tycker det blev bra!  Om någon saknar något som jag tagit bort eller vill att jag lägger till nått, är det bara att hojta så fixar jag det!
Jag har lagt till kommande kurser som jag ska hålla i,  privatlektioner, kurser som vi ska gå och kommande tävlingar. Sen även en prestentation av hundarna och deras meriter. och även en utförligare presentation om mig själv.
Vi har tränat mycket sen jag skrev sist. Här kommer en liten sammanfattning:

Indy
Vi har tränat mycket linjetag, långa men enkla. Han har sett när jag lägger ut flera dummiesar. Skickat ganska nära på första skicket och sen backat efter varje skick.
Det har gått bra, så nu är första skicket på ca 30 m och sista på ca 75 m. Smärtgänsen verkar ligga på 75 m, blir avståndet längre så viker han av. Mao är jag inte nöjd än, jag vill att han ska klara 100 m innan jag börjar försvåra skicken med dolda dummies och att han inte ser när jag lägger ut dem.
Vi har även gjort liknande för att befästa “ut” kommandot, dvs göra helt om och fortsätta på linje tills han stöter på en dummy/fågel eller får andra direktioner från mig, men här har jag varierat avståndet mest mellan mig och Indy. Avståndet till dummiesarna har varit mellan 5-20 m. Det är ju vanligast med det avståndet mellan dummiesarna och hunden, men avståndet till föraren kan variera väldigt.
I markeringsväg tränar vi nu bara dubblar. Planen är att han ska klara av tripplar innan det är dags för provstart. Jag har byggt mycket självförtroende i markeringarna, genom att gå ut och lägga flera dummiesar i två områden innan jag hämtat honom från bilen. Sen har en kastare kastat en dubbel, en i varje område. Sen har fått Indy hämtat två sådana dubblar i dessa områden.
Sist vi träna gjorde vi även en dubbel utan att lägga ut fler dummiesar innan och det fungerade utmärkt. Känns som det dags att börja kasta vanliga dubblar och börja göra tripplar med ovanstående övning.
Första träningen (den 18 maj) efter jaktprovshelgen tog Karin med sig apportkastaren och vi tränade  dubbelmarkeringer (övningen ovan) med skott och en walkup där vi sköt dummiesarna med apportkastaren. Båda övningarna gick mycket bra och hela träningsgänget var mycket nöjda med sina hundar. Så himla skönt när allt funkar, underbar träning!!!


Lite bad för alla hundar efter jaktträningen den 20 maj!


Diesel
Sök sök sök och mer sök!!!
Vi har tränat en gång med gruppen. Det gick asbra! Han går fint ut själv utan retning, figgarna låg på ca 20 m. Dock hade vi lagt ut fyra figgar på en gång och han boma den ena och fortsatte bort i banan och hittade nästa. Det var en felbedömning från min sidan, men bra jobb från Diesel. Sen nafsade han lite i den ena figgen som hade täcke på sig.... Inte bra!! Men han jobbade fint med hög näsa och hittade figgarna fort, ganska bra skallmarkeringar. Han får lite uppehåll i skallet när jag närmar mig.
För övrigt har vi tränat mycket på skallmarkeringarna och de blir bättre och bättre  efter varje pass. Nu har vi även lagt nolltolerans på figuranthanteringen och haft en filt över när vi tränar skallmarkeringar. Om han så bara har buffat på  figgen (mest syrran) har den legat helt still och sagt ett bestämt nej. Verkar ha fungerat för han har haft färre och färre närkontakter. Han fortfarande små uppehåll i skallet när jag närmar mig, men jag tror han kommer förstå med mer träning att det inte lönar sig.
Vi har även tränat en del brukslydnad och det går riktigt bra!! Han är MYCKET tystare än han brukar och prestationen är strålande!!

 


Båda killarna får mycket fysträning nu! Tyvärr har deras trampdynor blivit lite tunna, så nu får vi hållas i skogen ett tag tills de  blir normaltjocka igen.
Då har jag kommit på den geniala idén att jag tar bilen upp till jobbet med hela cirkusen. Går en prommis i skogen bakom jobbet med Pelle i ryggsäcken, sen går vi vidare till dagmamman och lämnar Pelle, sen tillbaka till jobbet. Då får de ca en timmes prommis mest i skog innan jobbet, ca en halvtimme på lunchen eller en halvtimmes träning (en kvart var). Perfekt!!

Familjen
Det är bara bra med hela familjen! Vi har bara haft lite otur med att förkylningarna avlöser varandra. Känns som jag har varit förkyld sen konstant sen i frebruari. Suck!! Pelle växer och frodas med ett strålande humör, dock lite envis och vill ha sin vilja igenom.... Undra vem han har fått det ifrån......
Min viktnedgång fortsätter, men lite långsammare än tidigare. Nu väger jag 34 kilo mindre och det är bara 11 kilo kvar till målvikten. Härligt!!!


  


Jag ska nu försöka rycka upp mig och uppdatera bloggen lite oftare!!! 

 
 
Ingen bild

Lena Larson

27 maj 2012 10:30

Vilken härlig bild på Pelle - så glad och söt han är ! Ser ut som ett riktigt charmtroll med glimten i ögat.
Lika kul som alltid att läsa om dina träningar - jag blir så inspirerad.
Kram

Annika Westerlund

27 maj 2012 19:17

Ja, det är min lilla toppenkille!! Men han är en väldigt egen vilja, precis som sin mor. :D

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

27 maj 2012 17:04

Vad fint det blev när du uppdaterade bloggen och kul att läsa!!!
Tack för idag, jag var tvungen att sticka hem och amma bebis och ville inte störa "bollkalle" ;)
Kramis

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

27 maj 2012 19:18

Jag förstog det! Jätte tack för idag!! Stor kram

 
Ingen bild

Susan

28 maj 2012 02:17

Vad skönt att det fungerar med D igen och att han är tyst på plan :) Grymt impad över din viktnedgång , vilken karaktär du har. Hoppasd du får en fin vecka :)

Annika Westerlund

28 maj 2012 19:27

Tack!! Hoppas du också får en bra vecka!

 
Anna,  Faquera & Axxa

Anna, Faquera & Axxa

28 maj 2012 12:16

Vad roligt med Diesels sök och lydnad!! :)
Såg din "nya" blogg och la in hundarna på min sida med - blir lite mer levande och roligt så!

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

28 maj 2012 19:27

Visst blev det!! Jag är verkligen nöjd!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards