Alla inlägg under december 2010

Av Annika Westerlund - 31 december 2010 22:44

2010 blev inte riktigt som jag hade tänkt mig vad det gäller hunderiet! Däremot har det utvecklat min familjesida. När jag först tänker tillbaka kan jag känna mig besviken på att jag inte presterat det jag ville med Diesel, men det har varit nyttigt för oss att inte tävlat. Vår relation har djupnat och Diesel är en mycket mer harmonisk hund nu än för ett år sedan.

Att gifta sig och skaffa barn var stora steg för mig. Jag har ju alltid sagt att jag aldrig skulle gifta mig eller skaffa barn. Nu ångrar jag INGET!!! Det är bland det underbaraste jag har gjort i mitt liv!

Så om man tittar tillbaka på 2010 med andra ögon har det varit ett spännade och underbart år. Jag är nu gift med den bästa mannen på hela jorden, har fått ett underbart barn och förverkligat min dröm med ha två hundar.


Jag har ju även en hemsida www.annikashundar.se som nu är uppdaterad med egna sidor till Indy. Sidan "Mål o Drömmål" är uppdaterad och fått nytt namn "Tävlingsmål". Där har jag skrivit mina nya mål för 2011.


Denna nyårsafton blev lite konstig. Jag orkade inte ha någe folk här, utan ville bara fira den med min min underbara man. MEN...."suck" han har ju saltjour med lastbilen inne på Södermalm och naturligtvis så måste det börja snöa!!!!

Så nu sitter jag här i "min ensamhet"   framför datan med ett bäbis som snarkar i babysittern, valpen har somnat i sin bädd (som jag ställt brevid babysittern) och Diesel ligger uppe i "sin" soffan i hallen och väntar på husse.

Jag tog tillfället i akt och uppdaterade både hemsida och blogg. Nu börjar det bli dags för sista målet mat för Pelle och sängen för mig. I morgon är mitt mål att börja jobba med den teoretiska delen från Maria Hagströms bok "Från valp till stjärna". Naturligtvis kommer jag att göra det skriftligt här på bloggen.


PS. Indy verkar inte bry sig om smällarna alls. Sköööönt!!!!!


GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA

SOM LÄSER MIN BLOGG!!!!!!!

  

 Och tack för alla Jul och Gott Nytt År- önskningar!!!

Av Annika Westerlund - 29 december 2010 21:40

I måndags kom min bok "Från valp till stjärna" av Maria Hagström. Har läst ungefär en tredje del av boken. Superbra!!! Rekommenderas varmt!

Hon tar bland annat upp målsättning och träningsplanering. Det påminner mig mycket om kursen jag gick för ett år sedan, "Optimal träning för tävling". Bra repetion och något jag behöver tänka på till nästa år. Har börjat anteckna lite och ska göra alla hennes "frågor" och lägga ut det på bloggen.

Igår var Indy, jag och Pelle på mitt jobb. Passade på att luncha där också.

Indy var super duktig! Först sprang han runt och hälsade på alla och undersökte hela lokalen. Therese har köpt en Chihuahuavalp som hon hade i en bur på golvet. Indy tyckte den var mycket spännade och den var kaxig i sin bur. Blev lite mycket skall osv så jag var tvungen att sätta stopp på det hela. Det enda jag behövde göra var att säga "Nu räcker det" med bestämd röst och föste bort honom därifrån och han gav sig direkt. Underbart!!! Vilken lyhörd och snäll hund jag har fått.

När vi kom upp i lunchrummet fick Indy sin mat. Jag la ner min jacka på golvet och han rullade ihop sig på den och somnade. Jag är verkligen super nöjd med honom!! Vilken härlig avkopplingsförmåga!

Idag har vi varit i Orminge Centrum och gått en sväng. Mycket spännade med alla människor. Traktorn som lastade lastbilarna med snö var lite läskig, men när vi gick förbi för andra gång så brydde han sig inte.

Jag fick jobba lite i början för att han skulle följa mig och inte hälsa på alla människor, men efter ett tag gick det som sen dans. Han är verkligen följsam och lätt att berömma, en glad röst och lite kel så är han supernöjd!

När vi kom hem hade jag bestämt mig för att det är dags för herrn att sova på golvet eller i sin bädd. Tog ett örngått som jag har stoppat i Pelles ena pläd (som vi inte använder) och en filt som min mamma har stickat till Pelle. Gick sedan med detta innanför tröjan ca en timme innan jag la ner det i hans bädd. Mycket nöjd la han sig och sov i bädden. Lite senare böt han och la sig på golvet intill bädden.

I natt jobbar husse, så då ska jag passa på att få honom att sova i valphagen med sin bädd i. Han blir så himla flåsig när han sover i vår säng, det blir nog för varmt för honom. Det gör att han vaknar och vill gå ut redan vid ett-tiden på natten och det är lite tidigt. Pelle vaknar vi tre och det är bättre att han sover tills dess, så jag får lite mer sammanhängande sömn.

Jag har börjat inklickningen av honom. Det går bra. Han är inte lika lätt inklickad som Diesel var, men han börjar hajja. Lekträningen går riktigt bra! Han leker nu med flera olika leksaker och kommer frimodigt med sakerna när man ropar. Har även börjat lägga in pauser i leken där han måste koppla av en stund innan vi fortsätter leka. Fungerar mycket bra!

Nu har Indy somnat vi mina fötter med huvudet i knät på Pelle som har somnat till i babysittern. De är så söta! Typiskt att kameran ligger på övervågningen!

Nä, nu är klockan över tio så det är dags att förbereda sig för natten.

Av Annika Westerlund - 29 december 2010 21:16

I förra veckan börjde Pelle få utslag i ansiktet. Han blev torr och knottrig på kinder och panna. Smorde som en galning, men det inte bättre utan spred sig till hela ansiket och de senaste dagarna ner på halsen och lite på bröstet. Ringde vår bvc-sköterska och fick tid idag.

Hon kunde inte svara på vad det kunde vara. Torrhetseksem eller också är han överkänslig mot något. Om det inte är bättre om en vecka skulle vi ta kontakt med en läkare.

Boo vårdcentral ger jag inte fem ruttna för, så jag tänker kontakta Brattberg. Han har varit syrrans söners läkare i alla år och hon är supernöjd med honom. Vi får hoppas att jag blir lika nöjd.

Vi vägde och mätte på en gång och han är nu 58,2 cm lång och väger 5,89 kg. Han har alltså växt 3 cm och gått upp 690 gram på två veckor. Bvc-tanten var mycket nöjd med det och det va ju skönt att hon blev tilfreds! Själv har jag aldrig ens varit orolig för att han inte gick upp så mycket i början.

Jag börjar ana ett mönster på vårt dygn.


8-9 vaknar och vill ha mat

10-10.30 slumrar till

11-12 hungrig vill ha mat.

ca 12 somnar

14-15 matdags och somnar om direkt

17-18 matdags är sen vaken till och från

20-21 matdags vaken till o från

22.30-23 matdags och somnar i sin vagga

2-3 matdags somnar om i vaggan

5-6 matdags får sova tillsammans med mamma i sängen


Det är skönt med rutiner! Jag gillar att ha tider att rätta mig efter. Vardagen blir så mycket enklare. Jag kan planera in hundpromisar och en tupplur till mig!


Av Annika Westerlund - 27 december 2010 11:11

Här händer det super mycket!!! Han växer så det knakar och mellandagsrean blev besökt igår. Vi köpte tre nya pyamaser, fem bodys och lite strumpor. Byxorna han har funkar fortfarande, så de avvaktar vi med att köpa.

Han är mycket mer med nu. Han har börjat göra medvetna ljud och ler. Det där leendet är nog det underbaraste jag har sett!!!

Med tillväxten ökar också mängden mat. Dessvärre lyckas jag inte få upp mjölkproduktionen mer och har gett honom ersättning också. Efter noggrant övervägande veckan som gick, beslutade jag att sluta pumpa ur och bara ge honom mjölkersättning. Det blir så mycket meck när amningen inte fungerar och jag ska pumpa ur + ge ersättning. Han har nu fått bröstmjölk i en och en halv månad och det är bättre än inget alls.

Indy älskar att ligga och sova brevid Pelle. Ligger Pelle i soffan och sover kryper Indy blixtsnabbt intill och lägger sig o sover. Hur gulligt som helst!!!

Det är mycket roligare att ha bebis nu när man verkligen får kontakt med honom. Det är mysigt att vara mamma!

Av Annika Westerlund - 26 december 2010 12:06

Diesel

Diesel har tagit omställningen med en valp i familjen med ro. Han var mer orolig när Pelle kom hem, men det kan bero på att vi hade varit borta i nästan tre dagar.

Han var lite för hård i sina tillsägelser och för bordus i leken i början, men nu har det ordnat till sig. Visserligen har Indy tuffat på sig jätte mycket och kan vara en riktig retsticka ibland, naturligtvis ivrigt påhejjad av husse. (Husse är en retsticka själv!)

Diesel har inte fått sin långa promis varje dag denna vecka, men det är mest pga julen och inte Indy. Det är svårt att hinna med bäbis, valp, vuxen hund OCH julstök. Dessutom gick tisdagen bort till barnmorskeåterbesök och träffa prästen som ska döpa Pelle den 8:e jan.

Vi har dock hunnit med att träna lite bevakningar med släppanden och återgång till bevakning. Kriteriet var snabba släppanden och att han ska lägga sig efter släppandet + bra bett.

Köpte en bitkudde ( på rekommendation av Frida) för att förbättra betten. Han behöver bli mer explosiv i anfallet efter bevakningen och bita med full mun, vilket han inte alltid gör. Fördelen med att träna med bitkudde är att då kan man få honom att missa om han inte tar i ordentligt. Det är omöjligt med ärmen, för den går liksom inte att "gömma". Några tranporter har vi gjort också och de ser mycket bra ut när vi tränar utan figge, dvs bitkudden ligger på marken alt. vi tränar på promisarna.

Inom lydnaden har vi tränat inkallning med ställande och läggande, kryp, framförgående, lite fot och fjärren. Allt känns bra, jag har bara pillat med små detaljer som kan bil bättre i krypet (starterna) och framförgåendet (fotgåendet ibörjan och att inte dra). Krypstarterna blev bättre fort, men framförgåendedetaljerna måste jobbas med mera. Han har en mycket bra attityd i alla träningspassen.

Han har blivit mycket lugnare inomhus sen Indy kom och pockar inte på uppmärksamhet som han brukar, så nu är det bara att hålla tummarna för att det kommer hålla i sig.


Indy

Här händer det grejer hela tiden! Han har blivit riktigt tuff. Biter Diesel i svans och öron och far kring som ett skollat troll emellan åt. Ute är det hejbaberiba på tomten, men lite lägre profil utanför.

Vi har varit på vår första promis (typ 10 min) och det var spännande och läskigt på samma gång. Mest framåt var han på den sträcka som är genom skogen.

Rumsrenheten går framåt hela tiden och nu springer han till hallen när han blir kissnödig. Men är man inte med då och öppnar dörren DIREKT, så kommer kisset på hallgolvet. Det har bara blivit tre olyckor än så länge sedan han började med den vanan.

Han är otroligt kavat och frimodig. Han har en enorm kordination och balans, bl a har han gått balansgång på soffryggen. Hmmm, kanske inte så poppis hos matte. Soffan får man vara i om man ligger och tar det lugnt, inte far omkring som en galning. Vi får jobba med det.

Innan maten sitter han nu lugnt och väntar tills matte ställt ner skålen och blåst inkallningssignalen i visselpipan. Mycket duktigt tycker jag för att vara nio veckor! Vi har även börjat få igång leken lite, men det finns mycket mer att önska där. Men en bra lek tar månader att få till och valpen måste mogna lite innan den vågar ta i ordentligt.

Maria Hagströms bok "Från valp till stjärna" är beställd och jag kommer träna Indy med ledning av den.

Åkt bil har vi gjort också. Inge kul att bli skild från matte och husse och sitta i hundburen bak i bilen. Första resan var det skrik och yl mest hela tiden, så nästa resa fick Diesel vara hemma och vattensprutan kom fram. Igår gjorde han sin tredje resa med två halvdan protester ibörjan innan man gick och la sig och stor sov. Några resor till så kommer han nog vara tyst!

Jag är ofantligt nöjd med min valp!!! Han motsvarar mina förhoppningar och drömmar än så länge. Tack Anna på kennel Hackihäls för denna underbara lilla varselse!

Av Annika Westerlund - 21 december 2010 12:59

Taget av uppfödaren när vi hämtade Indy.  


 

Allt har gått bra.
Indy var lite låg och klängig i söndags, men igår gick det bättre och idag har det varit den vanliga röj-Indy. Han tycker fortfarande att Diesel är lite läskig, men det går bättre hela tiden och idag lekte de lite inomhus.
Utomhus får de inte leka för där har Diesel ingen koll alls.
När Diesel blir för bordus (använder tassarna eller låter för mycket) går Indy undan där D inte kommer åt honom. Några gånger har jag fått gått in och kommendera Diesel att lägga sig igen. Jag tror att D kommer lära sig under resans gång att om han är för hårdhänt är leken slut och på detta sätt bli mjukare i sin lek med Indy.
 
Han äter bra och sover om nätterna. Men jag släpper ut honom för säkerhets skull, när jag är uppe och ger Pelle nattmålet. För att göra det enkelt för mig får han sova i sängen och vara i soffan. På detta sätt undviker jag "olyckor".
Han är duktigt och har bara kissat inne en gång. Då upptäckte jag det, så han hann inte kissa klart utan gjorde det utomhus sen med mycket beröm naturligtvis.
Att vara själv i valphagen när vi är i närheten accepterar han inte, så vi väntar lite med det. Han vill vara nära hela tiden och sover PÅ husse. Det verkar som han behöver den närheten så det får vara så nu. Jag kan vänja av honom med det senare när han blivit mer varm i kläderna.
I vissa fall avtar det av sig själv, så var det med min Curly. Han var jätte klängig, men efter ett par veckor försvann det. Det känns som det kommer bli likadant med Indy.
 
Han gillar Pelle. Vill gärna ligga på honom i soffan och sova. Ganska gulligt, men vi måste hålla lite koll. Han kan lägga sig över ansiktet och det är lite dumt.
 
Den här veckan tänkte jag bara låta honom vänja sig med sitt nya hem. I nästa vecka ska vi börja miljöträna lite och vänja honom att vara ensam korta stunder.

Av Annika Westerlund - 14 december 2010 18:08

Hittade en bild på den valpen, som ska bli min på lördag, på uppfödarens hemsida.

Söt, va!!!  

Av Annika Westerlund - 13 december 2010 18:30

Idag var det dags för BVC igen för fyra veckors testet + vägning och mätning.

Han väger nu 5200 gram och är 55,5 cm. Testet klarade han galant. Man kollade om han kunde fästa blicken och följa med åt sidorna och det va inga problem.

Sköterskan tycker att han borde gå upp lite mer, men jag är inte så hysterisk över det. Han har ökat 90 g sen i tisdags (6 dagar) och de vill att han ska gått upp minst 150 g. Jag tror det där kommer jämna ut sig så småning om. Han är ju rund och go, allt annat än smal. Får jag bara igång lite mer mjölkproduktion så kommer det nog att lösa sig. Dessutom är han ju redan mycket större än genomsnittet så det borde ju inte spela någon roll.

Nu ska vi inte dit fören den 10:de jan och då är det någon sexveckors koll av något slag. Skönt att det inte är några besök de närmsta veckorna. Jobbigt att hålla på att passa tider under kommande helger och så kommer ju Indy hem på lördag. Vill inte behöva lämna honom ensam de första veckorna mer än när vi träna på det.

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards