Alla inlägg under juli 2010

Av Annika Westerlund - 29 juli 2010 17:00

Jag och Anna med Axxa (http://rackartyg.bloggplatsen.se/) träffades på Värmdö Bk för lite träning. Underbart att äntligen ha tagit mig i kragen och åkt till en appellpan för att träna. Fokuset låg på tystnad. Minsta ljud gick jag och satte mig på min ny inköpta campingstol (regissörsstol) och han fick lägga sig intill.
 
Hopp apport- på tredje försöket höll han tyst så vi kunde göra momentet. Första blev bra, satt stilla i kastet. Andra fick rörde han sig så jag fick gå och hämta apporten och kasta om. Tredje blev riktigt bra, så jag avslutade där.
 
Metallapporten- på andra försöket var han tyst. Första var hyfsat, lite tveksamt upptag men bra fart in och ut. Andra blev inte heller helt bra. Men den tredje blev bra, inte kanon, men bra så jag avslutade där.
 
Lite längre paus blev det nu. Vi måste ju få prata lite Anna och jag också!!
 
Fritt följ- totaltystnad redan från början!!!!!!!!!!!!!!! Wow!!!!!!!! Till och med i stegförflyttningen (gjorde bara en åt vänster). Körde tre gånger med varierande längd. Sista med både språng marsch och stegförlyttningen. Lugnt och fokuserat!!!! Underbart!!!!!!!!!  
 
Rutan- jag valde att göra hela, men fokuset låg på att han skulle ligga lugnt i rutan under min förflyttning och att han inte dunkade i mig på inkallningen till fotgående.

Gjorde tre gånger och fick dunk på andra. Muttrade lite surt och gjorde om. Sista försökte blev mycket bra. Upptäckte att han la sig lite långt fram i rutan, så frambenen var utanför. Valde att bort se från det. Det kanske bara var en tillfällighet, det är ju länge sedan vi tränade momentet. Sista låg han dock helt i rutan, ja hela den sista gången var en tiopoängare i mina ögon. Superkul, med tanke på hur länge sedan vi tränade!!!!!!!
 
Nu var D riktigt varm och jag trött och öm i ryggen, så vi bröt för dagen. Jag är mycket nöjd med honom. Det finns kanske en chans att han kan bli tyst. Det är bara att kämpa vidare och lägga på fler och fler svårigheter. T ex börja med fria följet, kommendering, träningstävling osv, sen kanske vi vågar tävla.
Anna och jag var nog lika lyckliga när vi åkte därifrån. Underbart att vara igång och dessutom med det bästa träningssällskapet som finns!!! Vi ska försöka träffas nått i helgen också. Antingen för spårning eller lydnad, eller vem vet kanske lite av båda?  

Av Annika Westerlund - 28 juli 2010 17:00

Jag fick förklarning på varför jag mår dåligt. Järnvärdet har blivit ännu lägre trots järntabletter, ska dubbla dosen o ta tabletterna tillsammans med c-vitamin. Blodtrycket har sjunkit igen, "Stöön"! Det var bara 100/60, vilket tydligen är jätte lågt när man är gravid. Inte konstigt man är yr i huvudet och är trött!
Ryggvärken är bäckenbottenuppluckring. Måste tänka på att röra mig lite, men ofta och simma en gång i veckan. Blir det värre ska jag få akupunktur.
Men Pelle mår super! Hjärtat slår fint, han sparkad till ordentligt två gånger under undersökningen, så det syntes på magen. Kommentaren blev: Oj, det är en stark lite rackare!
Livmodern är nu 24 cm från topp till botten och har ett bra läge. Skönt!! Det är bara kämpa på med järnrik mat och lagom med motion.

Barnmorskan var mycket nöjd med min vikt. Jag har bara gått upp 3 kilo. Det är 3 kilo mer än jag hade tänkte, men hon tyckte jag skulle vara supernöjd, så då är jag väl det!  


Dieselträning igår


Transporter- Samma upplägg som tidigare. Börjar kännas bättre. Kunde gå lite längre innan belöning.

Sändande för bevakning- första kommenderade jag ligg (satte aldrig på någon lina). Andra sa jag inget o då satte han sig framför Jocke-belönade det i alla fall. Tredje sa jag ligg. Fjärde sa jag inget och han la sig själv-belönade det extra mycket. Fick behålla ärmen o dödad den, springa runt och visa upp den och bära den in i huset. Mycket stolt både hund, matte och husse!!!


2 timmar senare


Inkallning m ställande o läggande- Började med två stycken från stående och belönade läggandet. Gick mycket bra! Sen körde jag från början. Fick en liten inbromsning, men sen fortsatte han utan att jag sa nått. Väntade tills han hade hunit halva sträckan innan jag kommenderade "stå", fint ställande o belönade massor. Gjorde om två gånger till och belönade då inte ställandet, utan läggandet. Gjorde en sista där jag belönade ställandet, men då fick han springa lite längre än 15m innan han fick stå-kommandot. Funkade kanon! Tisdagsmorgonens problem var som bortblåsta. Underbart!!!

Av Annika Westerlund - 27 juli 2010 17:00

Igår kväll hjälpte Jocke mig med lite skyddsträning.
 
Transporter- Jocke står ca 3 m framför oss, vänd mot oss. När jag och Diesel går framåt backar han, stannar jag stannar Jocke.

Diesel har en tendens att glida för långt fram. Jag gjorde så, att när han kom för långt fram gjorde jag halt och det var naturligtvis D inte beredd på. Jag bannade honom för att han inte satte sig när jag gjorde halt. Det är mer konkret för hunden om man gör så, än att banna honom för fel postion. Frida Sundberg gav mig det tipset.
Vi fick till 3 bra (korta) transporter av 5. När han gick i bra postion gjorde jag halt och som belöning "överföll" Jocke mig så D fick bita i ärmen. Jag la märke till att han biter med hela munnen om ärmen är hög, som om Jocke försökte slå mig i huvudet. Det blev sämre om anfallet blev i midjehöjd. Jag sa till Jocke att bara sikta mot mitt huvud så länge. Måste prata med Frida om det nästa gång vi ses, vilket förhoppningsvis blir 14-15 sept.
Jag och Anna har anmält oss till två dagars skyddsläger hos Frida då. Det ska bli superkul!!! Hoppas bara att jag orkar! Men Anna kanske kan serva mig lite, så jag orkar.  
 
Sändande för bevakning- Eller början till det i alla fall. Jocke ställde sig ca 25 m ifrån oss, D vid min sida. Skickade på "Revir" när han var ca 3m ifrån Jocke sa kommenderade jag ligg. När han låg lugnt med fullt fokus på Jocke, gjorde han ett överfall för att Diesel skulle få belöning för det han gjort. Egentligen är det inget överfall där i tävlingsmomentet, men det är en bra belöning så länge. Jag måste klura ut en bra belöning för sista delen också, alltså när man avbryter bevakningen genom att hämta hunden. Men det är en senare fråga.
Fick hjälpa honom första två gångerna med att vifta iväg D, då han inte ville lämna min sida (Duktig hund!), sen gick han direkt på "Revir". 

Provade att låta bli att säga ligg tredje skicket, men då halvbet han i ärmen. Bannade lite, kallade tillbaka och gjorde om. Han hade inte fattat så fort. Antagligen har ärmen för stor dragning för att ska kunna låta bli. Gjorde om två gånger till, men då kommenderade jag ligg. Nästa gång ska jag prova att ha lina på honom och bromsa in honom ca 3 m från figg. Förhoppningsvis kan jag locka fram ett frivilligt liggande och figgen får belöna det. Då tror jag att han förstår fortare. Målet är ju att han på "revir" ska springa fram och lägga sig och bevaka, allt i en följd.
Han hade fina bett här också. Sista gång var det ruggigt bra så vi avslutade där.
 
Imorse på promisen
 
Transporter- fast utan figge. När han gick lugnt vid min sida fick han lekisen. Första var dålig, andra bra, tredje o fjärde gick han med fotkontakt, men heller det än dålig postion. Han kommer inte titta på mig mer än att slå en blick då o då om figgen är i närheten. Han fick gå fler hundra meter innan belöning de två stista gångerna.

Sittande i grupp 1min- fast utan grupp. Mycket bra! En klar 10:a, men den var enkel då vi gjorde den i skogen.
 
Inkallning med ställande o läggande- katastrof!!! Galopperar två steg o stannar själv. Mycket snyggt, men helt fel. Vet inte hur jag ska lösa detta. Antingen dubbelkommado, dvs "hit" två gånger. Eller belöna första galoppsteget med boll bakåt, men jag är lite rädd för att göra så. Vill egentligen inte bara belöna speed. Han är så snabb i vanliga fall. Jag får se hur jag göra. Kanske blandar lite.
Göra om när han stannar själv verkar han inte förstå. Jag gjorde det alla gånger utom en. Alltså stannade han själv muttrade jag lite och fortsatte promisen. Den enda gången det fungerade var den tredje av fem. Då gjorde han en lite inbromsning och gick upp i galopp igen, kommenderade då "stå" och belönade. Ska även köra många mitten delar, alltså inkallning ifrån stående, kommendera ligga och belöna det. Måste få bort lite av tänket "stå=boll". Vill ha tänket "stå, ligg eller hela=boll". Han ska inte vara säker på vad han får belöning för denna gång, men om man kör hela momentet måste alla delar vara bra annars ingen belöning.
 
 
Jag mår inte så bra.... Känner mig fortfarande trött, yr o lite lillamående. Var kontakt med läkaren och hon vet inte vad det är för fel. Kanske någon infektion i kroppen eller likande. Ska till barnmorskan i morgon, hon får kolla järnvärdet, sockret osv.

Hemma från jobbet kan jag inte riktigt vara nu. Vi är bara 4 pers. Visserligen är det lugnt, men det är nog bäst att jag är där i alla fall. Jag passar på att ta det superlugnt och bara göra det jag absolut måste, nu när det är så lugnt.
Orkade egentligen inte gå någon promis i morse, men man måste ju. Gick lite lättare när vi tränade bitvis. Huvudsaken att D är nöjd!  

Av Annika Westerlund - 24 juli 2010 19:16

Vi var hemma sent igår. Kom inte i säng fören ett på natten. Sov till åtta, men slumrade en timme till. Diesel var gudasnäll som lät mig sova så länge. Han kanske är tröttare av halsflussen än jag tror.

Idag har vi inte gjort många knop. Jocke lite bakis o jag seg o trött. Känner mig inte riktigt kry idag. Ont i höfterna/ryggen, trött, trött, trött, yr i huvudet och hjärtklappning.

Var i väg och köpte Round up och hyrde två filmer. Sen började det regna, så ogräset i grusgången får leva någon dag till. Tur för ogräset o skönt för mig. Har ingen större lust att fixa i trädgården idag. Vill bara slappa!

Jocke fick titta klart på den första filmen själv, "Snabba Cash". Inte rikitigt min typ av film. Satte mig vid datorn o läste en superbra gravidblogg, som en av mina hundträningskamrater har i stället.


Bebben har varit aktiv nästan hela dagen, rört sig o sparkat. Mysigt!

Jag har syndat idag! Jag har ätit en Capricosa (stavning?). FY PÅ MIG!!! Har i och för sig inte ätit så mycket mer än frukost idag, så det får väl vara ok för den här gången. Just nu är jag sjukt sugen på kall mjölk. Ska nog gå en sväng med Diesel o sen dricka ett stort glas mjölk.

Av Annika Westerlund - 23 juli 2010 16:45

Idag var jag på återbesök hos sjukgymnasten. Var där för ca 2 månader sedan. Man får göra fystest, koll av blodtryck, puls och syresättning före och efter ansträngning. Jag hade förbättrat min fysik (puls, syre osv), men sämre kapacitet, dvs jag hann bara gå 445m på 5 min. Förra gången hann jag 520m. Jag känner mig nöjd ändå. Jag hade ju bättre fysik. Enligt sjukgymnasten är jag i fin form för min vikt och ålder, trots att jag är på smällen. Det är alltid kul att höra.
Hon tyckte det vore bra om jag simmar en gång i veckan fram tills jag kan vara med på vattengympan den 9/9. Vattengympan kommer jag sen fortsätta på varje tors fram till förlossningen. ÅÅÅÅÅ, vad jag längtar efter att få vara ledig. Nu är det bara 5 veckor kvar!
 
Ikväll är vi bjudna hem till Jockes fd åkare Ronny och hans fru, Helen. Ska bli trevligt! Det var länge sedan vi träffade dem, så då har man lite att prata om. Planen är att hinna träna Diesel en halvtimme innan vi åker. Han ska inte överansträngas, men lite lydnadsträning hoppas jag på att han orkar med.

Av Annika Westerlund - 22 juli 2010 20:00

Vid 11 tiden igår kväll blev jag väckt av en halvt hysterisk hund. Han svalde och pep, svalde och pep, svalde. Sen började han slicka på golv, mattor och allt annat han kom åt. Han har haft liknade ryck förut, då har det lugnat sig med lite youghurt och en hård brödbit, men inte nu. En stunden skulle han ut. Släppte man ut honom var han på väg att äta upp allt som kom i hans väg, grus, kvistar, gräs osv. Inne gick han av och ann eller satt tätt intill mig, flåsande och pipandes.

Jag provade att gå en promis, det fungerar på hästar som har ont i magen, men det hjälpte inte alls.
Efter en timme ringde jag jouren på Bagarmossen. De trodde han hade ont i halsen eller knas på magen, men de tyckte det var onödigt att komma in akut. Strax efter kräktes han upp all youghurt, knäckebröden, gräset mm, som han hade satt i sig. Efter det fick vi honom att lägga sig och ca en timme senare somnade han. Det tog en lite stund till innan jag somnade....
När väckarklockan ringde kl 7 var jag mer död en levande. Att bara få sova 6 timmar fungerar inte nu när jag är gravid. Jag behöver minst 8 timmar för att kunna fungera normalt.

Ringde Nacka Djurklinik och fick tid till kl 9. Skönt!! De trodde att det var halsmandlarna. När vi kom dit hade det fått inte akut sjuk 3 dagars kattunge, så jag fick vänta en halvtimme innan jag fick hjälp. Men det gör inget tycker Diesel. Han älskar att var hos veterinären. Det är ju så spännande med alla lukter!
 
Jennie, veterinären, lyssnade på hjärta och lungorna. Hon fick kika lite i halsen, men för att kunna undersöka honom ordentligt måste han få lugnande. Halsmandlarna var inte fina!! Svullna, ilsket röda o var i fickorna som de ligger i. Urk!! Det luktade inte godis när hon började röra runt i fickorna. De sög bort varet och spolade med koksaltlösning. Fick ett recept på antibiotika som han ska äta i 10 dagar, sen fick han en uppvakningsspruta. Lite groggy fick jag honom därifrån efter en kvart. Han låg och pep nästan hela vägen hem. Stackarn, han hade säkert ännu ondare i halsen nu. Lilla gubben! Han blir ju så ynklig när han har ont någonstans. Hoppas att antibiotikan hjälper fort, jag orkar inte med att se honom så ynklig!

Av Annika Westerlund - 21 juli 2010 16:56

Så var den stora dagen inne. Mamma o pappa kom upp redan torsdag em för att kunna hjälpa mig. STORT TACK TILL MINA UNDERBARA FÖRÄLDRAR!!!! Jocke lyckades vara ledig halva fredagen, så han o pappa fick hjälpas åt med det tunga sakerna. På fredag morgon kom det två glada fönsterputsare från Hemfrid. Jag är mycket nöjd med deras putsning. Rekommenderas!!
När lördags morgonen kom kändes som allt var i sin ordning. Allt var beställt, mamma hade fått ett schema på tider på leveranser mm. Hon fick ta över befälet, för jag var hos frissan för make och håruppsättning framtill vigseln. Jag som är kontrollfreak fick verkligen kämpa med mig själv för att släppa allt och åka iväg till frissan (Björknässalongen).
Hos frissan blev jag o syrran väl omhändertagna. Fick jordgubbar o bubbel (alkoholfritt för min skull). Underbart alltihop!! Vi blev så himla fina!!!!!!!!!!!!!!
Jag väntar fortfarande på bilderna från vår fotograf som följde mig hela dagen och tog våra bröllopsfoton. Ska bli mycket spännande att se dem.
 
Vigseln gick fort. Vi gifte ju oss med vigselförättare hemma på tomten, enkelt o smidigt. Cateringfirman ("Tre med Kök" som fixade allt; bord, dukning, porslin, disk, servering osv) hade dukat upp snittar och fördrinkar. Kvällen fortlöpte mycket bra. Vi hade strålande solsken o varmt hela dagen. Om man ska klaga på något, så är det myggen. Men det kan man ju inte styra över!  
Gästerna, vi var 21 till middagen och 3 st slöt upp lite senare, tyckte det var en underbart trevlig em och kväll när jag har pratat med dem efteråt. Känns mycket bra att alla var så nöjda, för det var Jocke och jag också!!   
Jag fick många komplimanger (trots magen), folk tyckte jag var vacker!   Självkritisk som man är hade/har jag svårt att tänka mig som vacker.
Jocke var otroligt stilig i grå kostym med väst och rosa skjorta, ingen slips. Jag är emot rosa kläder på killar, men jag fick böja mig när expiditen propsade på rosa skjorta. Det blev super snyggt tillsammans med den granitgrå kostymen. Man är ju inte van att se Jocke i den utstyrseln, så jag kan inte neka till att hjärtat slog ett par extra slag varje gång jag tittade på honom. Tänk att jag har en så stilig pojkvän, förlåt jag menar man!  
 
Nu håller jag på att försöka vänja mig vid att jag heter Annika Westerlund, istället för Hedman. Det börjar komma utan stakning, men det kommer nog ta tid innan det sitter i ryggmärgen. Nya körkortet kommer nog denna vecka och då är det bara att ringa bank mm och ändra där också. Lite pyssel är det.... Jag hoppas bara att jag får behålla mina koder.  
 
Mamma och pappa stannade till måndag förmiddag, så på söndagen åkte vi ner till Restaurang Telegraf och åt en härlig brunchbuffé!!
Jag är förvånad hur bra det gick att ha dem boendes hos mig så länge. Kanske berodde det på att vi hade något att sysselsätta oss med hela tiden, eller också har vårt förhållande förändrats till det bättre. Jag stortrivdes i alla fall i deras sällskap.

Av Annika Westerlund - 20 juli 2010 17:00

Först längtar man efter att gravtestet ska vara positivt, sen längtar man efter att illamåendet o tröttheten ska släppa, efter det längtar man efter första ultraljudet, sen att få känna första fosterrörelsen, efter det vill man att de ska synsas att man är gravid, inte bara se tjock ut. Sen håller på så där.... Nu längtar jag mest efter att Pelle (ja det är en han som ska heta Pelle) ska komma och att få vara ledig förstås.
Jag kommer att få längta ca 15 veckor till innan Pelle kommer ut och 5 veckor o 3 dagar till innan jag först går på semester, sen direkt på mammaledighet.
Vi har sparat pengar så jag skulle kunna gå på mammaledighet tidigare. Det ska bli sååååå skönt!!! Jag har ca 10 veckors ledighet innan Pelle kommer. Det känns bra! Då hinner man fixa lite hemma och ta det lugnt. Jag ska även gå på vattengympa en gång i veckan via "Våga väga"-projektet. Det blir perfekt! Det är mycket enklare att röra sig och motionera i vattnet.

Jag är trött i kroppen, får ont på/i sidan, liksom i revbenen, när jag sitter stilla länge. Det börjar bli jobbigt att jobba. Förut när jag blev sjukskriven 25% var jag också trött. Men då var jag "sov-hela-tiden-trött", nu är jag trött i kroppen. Jag vill helst sitta rätt upp o ner i min sköna amningsfotölj med benen på fotpallen ockh inte göra något alls. Bara titta rätt ut i luften och låta tankarna fara.
Dieselpromisarna är nedkortade igen. Vi var uppe i en timmes promisar och ca 6 km cykelturer under en månadstid, men nu tryter orken. När jag går längre än 45 min blir jag så himla trött i höfter och ryggen. Cykla är för varmt för D. Någon kväll i veckan åker vi till Trollsjön o badar. Då brukar jag passa på att simma fram o tillbaka över sjön. Kollade på nätet o det blir ca 500m, så det är jag nöjd med. Det är skönt att vara i vattnet. Man känner sig hyfsat normal i vattnet.
Jag måste ju röra på mig så jag inte går upp i vikt. Tyvärr, har jag inte klarat av att hålla mitt löfte att inte gå upp något, men jag har bara gått upp 2kg. Det är tydligen bra, barnmorskan är mycket nöjd med det och jag börjar acceptera det.
 
Pelle(bebisen) är en livlig sak. Han sparkar och rör sig mycket. Jag har i och för sig inget att jämföra med, men mysigt är det i alla fall. Jag tycker om att känna det lilla livet röra sig inne i magen. Jag önskar bara att jag hade mer tid att njuta av det, men om 5 veckor o 3 dagar har jag det!!

Den 8 september har jag bokat tid för 4D-ultraljud. Det ska bli kul! Man ska kunna se bebisen, ungefär så som den kommer se ut. Räkna tår o fingrar, även se andra detaljer så man vet att allt är ok. Det kostar 1700 kr, men det tycker jag det är värt. Man får en massa bilder, DVD osv från undersökningen.
 
Idag ska vi till Babyland och boka barnvagn. Det blir en svart Brio Happy Mixed med både sittdel, liggdel och luftpumpade hjul. Det är skönt med förlossingsgaranti. Blir det ingen bebis, behöver man bara betala handpenningen. Gud, vad jag längtar efter att få lägga mitt lilla knytte i vagnen!!!!!!!!!! Men jag vill nog hämta vagnen innan jag åker till BB, annars får man ju nästan åka direkt från BB till Babyland... Men det kanske är mysigt det med. Jag får se hur vi gör.

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards