Direktlänk till inlägg 29 juni 2012

Tvära kast och skarpa svängar

Av Annika Westerlund - 29 juni 2012 18:54

Jag brukar alltid svara på era kommentarer, men jag har bestämt mig för att sluta med det för att kunna lägga den tiden på att läsa andras bloggar och blogga själv.
Jag uppskattar era kommentarer MYCKET!!!!   Så sluta inte att lämna kommentarer!!

Jag påbörjade ett inlägg innan midsommar, men tiden räckte inte till och nu känns inlägget inte aktuellet. Vi får börja om från början helt enkelt med ett helt nytt inlägg!

I torsdags träffades jag, syrran och Micke (syrrans son) för lite jaktträning i vatten med Indy och skallträning för Diesel.
Indy fick göra linjetag på vatten, ca 50 m långa som han inte sett när vi la ut. Första gick bra, andra gick hyfsat. Sen skickade jag honom en gång utan att det fanns någon dummy. När han började närma sig området de tidagare dummiesarna legat blåste jag stopp och Micke kastade en dummy som belöning. När jag sen försökte skicka på ett nytt linjetag till samma ställe gick det inte alls. Konstigt!!!  
Han simmade iväg åt ett helt annat håll och när jag försökte dirigera om honom ville han inte lyda.   Till slut fick jag honom att på börja simma åt rätt håll och då kastade Micke en ny dummy som hamnade brevid den första för att han skulle få en belöning för att han löd dirigeringen. Nästa linjetag blev spikrakt, men då visste han att det låg en dummy där ute. Kändes bra att avsluta där!!
Diesel fick göra fyra skallmarkeringsövningar, två på syrran och två på Micke. Gick kanon!
Innan dess låg han passiv när Indy jobbade i vattnet. Mycket jobbigt!! När han låg tyst och lugnt belönade jag honom med bollen. När jag var klar med Indys vattenarbete låg han mycket lugnt och stilla, så då bad jag Micke kasta en dummy som Diesel fick hämta. Perfekt belöning när han var så lugn. Två kast blev det ca 50 m ut, utmärkt fysträning, precis vad Diesel behöver!!!

Midsommarhelgen tillbringades i Oxelösund hos mamma o pappa. Vi hade en två härliga dagar med hyfsat väder! Båda dagarna blev det tid över för både en rejäl prommis med hundarna och en tupplur på eftermiddagen. Kanon!!!

Söndagen åkte jag till Annica, Kennel Ryegate’s i Eskilstuna för lite jaktträning. Det är alltid bra att träna med nya människor och framför allt träna på nya marker. Man får alltid nya infallsvinklar och idéer! Vi tränade bl a linjetag i högt gräs och då upptäckte jag att Indy inte riktigt förstår närsökssignalen. Han sökte med för hög näsa och tog förstora lovar. Det här behöver vi träna mer på!!
Vi gjorde även några dubbelmarkeringar på ca 30 m avstånd där hundarna var tvungna att ta sig över en kraftledningsgata med låg buskvegitation och ris. Tufft!! Indy spikade alla sina trots att den ena hamnade väldigt dolt så han i stort sätt bara hörselmarkerade den. Underbart!!
När han hämtade in sin sista markering smög Annica ut en ny i det området där första landat hela tiden på dubbelmarkeringarna. Nu fick jag problem!! Indy hämtar alltid nummer två först vid dubbelmarkeringarna och han tyckte jag hade helt fel när jag skickade honom mot området där nummer ett brukar landa. Han hade ju precis varit där och hämta sin markering!!! Efter några omskick fick jag honom att gå åt rätt håll och hade sån tur att han hittade den direkt! Perfekt!! Blev en mycket bra övning där jag hoppas på att han lärde sig att lita på mig!!  
Annica och jag diskuterade även en del om den kommande lydnadskursen jag ska hålla hos henne. Ska bli kanon kul!! Det finns en plats kvar om det är någon som läser min blogg som vill gå. Mer info hittar du i menyavdelningen här till höger.

I mitten på förra veckan fick jag ett vädjande mail från chefen....
“Snälla Nickan, kan inte du jobba heltid i nästa vecka?”
Lite extra pengar till semestern är ju aldrig fe,l så jag sa ja..... HUR TÄNKTE JAG NU????  
Det kommer bli riktigt tufft att få ihop min vardag OCH jobba heltid. För att det ska fungera får jag vackert stiga upp kl 04.30 Gå ut med hundarna en timme och vara tillbaka senast 05.45 Slänga mig in i duschen och göra mig i ordning för hinna mata Pelle och göra i ordning honom, för att kunna vara hos dagmamman kl 07.15 Jag börjar jobba kl 07.30 Puh!!! Tur att det bara är en vecka!!!!!!!!!!
Nu har veckan gått och jag måste säga att det har gått bra! Pelle har varit lite grinig om kvällarna och vi har fått stoppa honom i säng vid halv sju istället för klockan sju som vi brukar. I morse var han svår väckt, men glad när han väl vaknat. Mammas lilla gounge!!!
Att gå ut med hundarna innan Pelle vaknar gjorde jag ett tag i feb- mars, men kom av mig när jag började jobba. Det kändes riktigt bra att göra så! Nästa vecka tänkte jag fortsätta med det några mornar per vecka, men då gå upp samtidigt med Jocke strax efter fem, istället för halv fem som jag gör denna vecka. Ja, det blir bara nästa vecka till en börja med, för om en vecka börjar vi vår SEMESTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nästa fredag efter jobbet är bilen packad och vi åker upp till vår stuga i Funäsdalen. Ska bli underbart!!!!!!!!! Göra små dagsturer på fjället, läsa en god bok, ta en eftermiddagslur när Pelle sover.... ÅÅÅÅÅÅ, vad jag längtar!!
Vi kommer att var i fjällen ca en en vecka- tio dagar, sen har vi en tripp till Kolmården och en tripp till Tallin inplanerat. MYYYYS!!!!! En hel del hundträning hoppas jag på att jag ska hinna med och den 21 juli har jag anmält Indy till ett öppenklass jaktprov i Örebro. Nu håller jag bara tummarna för att vi kommer med.

Igår tränade jag Indy i dirigeringar och linjetag. Kändes bra!! Jag tror vi kom ett steg närmre ett bättre dirigeringsarbete!
Diesel fick sig en genomkörare i lägre lydaden. Jäklar (ursäkta franskan) vad bra han gick!! Jag är så himla nöjd!! Vi värmde upp lite, sen körde vi hela programmet med bara belöning efter sista momentet. Gick kanon!!! Lite ljud i en transport och kampmorr innan gripandet av träapporten, mao en enorm förbättring mot hur det var för ett år sedan. Ja, fotgåendet och krypet var inte perfekt, men vad gör det när han är TYST!!!!!  
När vi var klara kom Helena och Susanne. Super kul att träffas!! Susanne hade med sig ett par Lundhags Avhu-byxor i storlek 38 som är lite för stora för henn, JAG KOM I DEM!!! Så himla snygga!!! Så nu har jag ett par assnygga brallor när jag ska träna hund eller vandra i fjällen!!!  

I morgon ska jag träffa sökgruppen för lite sökträning. Planen är att försöka få bra skick utan ljudhjälp. Jag tänkte att han ska få ljud på första figgen, men andra ska vi prova utan. Vi ska vara i marker som är ganska öppna så man ser hur hunden jobbar. Ska bli spännande!!!

En annan spännande sak är att jag ska hjälpa Annica (Kennel Ryegate’s) med att starta och träna en av hennes hundar i nybörjarklass på B-jaktprov. Hon kommer till mig helgen den 28-29 juli. Det är en söt liten tik som heter Polly och är helsyster med Helenas Lysta och Karins Miso. Ska bli jätte kul att bara få träna till finlir och sen tävla. Polly har alla grunder bra, lite detaljer som måste fixas bara! Längtar redan!!!!!  

 
 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

29 juni 2012 19:47

Jag har bara sett Polly på bild men hon är så fin!!!

http://fantasticdog.com

Annika Westerlund

29 juni 2012 20:01

Ja, hon är en riktig sötnos. Påminner både om Miso, Lystra och Vilja i en härlig mix.

 
Ingen bild

Lena Larson

29 juni 2012 20:17

Åh -att gå kurs för dig VILL JAG men tyvärr så är Eskilstuna helt fel för mig utan bil och körkort men det brukar ju gå att lösa. Värre är det att ekonomin inte tillåter den typen av utsvängningar just nu. Fast - det kanske kommer fler chanser.

Kram

Annika Westerlund

29 juni 2012 20:49

Absolut!! Jag planerar inte att försvinna!! Nu är jag ju igång och svara på kommentarerna igen... Suck!! Det var sista svaret!! :)

 
Ingen bild

Susan

29 juni 2012 22:36

Låter som om mkt kul är på G under semestern :)
Extra pengar sitter aldrig fel även om det kan vara tufft att dra in dom. Ha en skön semester nu :)

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

3 juli 2012 08:42

Åh, vad skönt med semester!:)
Vi ska också till Kolmården på semestern ;)

http://www.rackartyg.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards