Direktlänk till inlägg 12 maj 2012

Nybörjarjaktprov i Råby igår och dagens galna infall

Av Annika Westerlund - 12 maj 2012 21:30

JÄVLA DATOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag hade precis skrivit klart om gårdagens och dagens äventyr då startar den om sig själv....... All min text borta..... Jag hade skrivit i detalj om hur gårdagens nybörjarklassprov var upplaggt, vårt domarprotokoll. Dagens upplägg på öppenklassprovet i Forssjö osv osv. Två timmars jobb borta.... Ibland händer det att man gör något fel, så texten försvinner så lite då och då under tiden jag skrev kopierade jag texten för att kunna klistra in den igen om något skulle hända.... Det fungerar inte när datan stänger av och startar om sig själv pga någon j---a uppdatering. GRRRRR!!   

Så tyvärr blir det en liten kortare version av gårdagen och dagen.  

Igår var det dags för vår första start på ett officiellt B-jaktprov i nybörjarklass. Det var ett klassiskt prov utan några konstigheter, två enkel markeringar på land, ett sök på  40x70 meter med fem vilt, två enkelmarkeringar på blankvatten. Provet var belagt i en härligt skog med mossa och en liten skogssjö a al John Bauersagorna. Indy och jag startade sist, men det gjorde inget. Han gjorde allt mycket bra och jag är super nöjd med min lilla diamat!

Det blev ett första pris och vi blev provbäst!   Tyvärr inget HP (hederspris) då han hade lite bråttom in med grejerna i söket och hade inte tid att stanna till för att ta ett bättre tag om anden, som han bra i huvudet slängades mellan benen i full galopp, eller om kaninen som han bar i ljumsken... Himla söt är han i alla fall!!!

Här är domarprotokollet:

Samarbetsvilja: Utmärkt i både arbete och i förflyttning.

Sökarbete: Söker med stor lust och energi, täcker marken utmärkt och visar stor effektivitet.

Fart: Hög och anpassad.

Uthållighet: Räcker väl.

Näsa: Utmärkt

Dirigerbarhet: Räcker för klassen.

Markeringsförmåga: Registerar och löser distininkt

Skottreaktion: Lugn och uppmärksam

Stadga: Fast i skott. Lugn och tyst i passivitet.

Apporteringslust: Stor, snabba upptag och inleveranser.

Apportgrepp: Mjukt, men ibland lite oroligt och slarvigt grepp.

Simteknik: Simmar effektivit.

Vattenarbete: Går i och jobbar villigt.

Hundtolerans: Stör och störs ej.

Sammanfattande kritik: En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet.

   

     

Min lilla guldfärgade diamant!!!!!!!!!!


Igår strök jag mig från dagens nybörjarklass prov i Nyköping och tog kontakt med kommissarien för Forssjöprovet på söndag. Det fanns inga reserver kvar, så jag fick start på söndag. När man redan har fått ett första pris i nybörjarklass får man starta i den klassen året ut, men de som inte har fått första pris har företräde. Men nu fanns det inga fler som ville vara med på söndag, så jag skulle få starta.


I morse åkte jag till Forssjöprovet (Katrineholm) för att titta på öppenklassen. I den klassen jobbar man i par med ett annat ekipage. Upplägget på provet var trevligt och marken var ängsmark, lite sankt vid vattnet med vass.

Det var en dubbelmarkering på land, avstånd ca 25 meter men med två kastare så brett isär mellan pippisarna, en landdirigering där hunden skulle passer ena nedslagsplatsen på dubbelmarkeringen ( som redan var in hämtad). Ett sök med sex vilt, två som låg hitom ett ca 2.5 meter brett sund och de övriga fyra på andra sidan sundet.. Knivigt! En vattenmarkering som hamnade bakom en långsmal ö och vattendirigeringen låg snett till vänster eller höger bakom den ön, precis i vasskanten, men på land. Ön hade en stor dragningkraft på alla hundarna på vattendirigeringen och vissa fick svårt har få sina hundar att gå ner i vattnet på andra sidan om ön och fortsätt upp på land för att kunna hämta dirigeringspippin. Jag tyckte upplägget var riktigt trevlig och jag blev väldigt sugen på att få prova på hur Indy skulle klara av detta prov i en klass som han egentligen inte är klar för. När jag sen fick reda på att det bara skulle komma 12 av 14 till start började tankarna fara runt på allvar.... Vad var bäst för framtiden? Att starta i en klass om han klarar av i morgon eller starta i en klass som han inte riktigt är klar för? Jag valde det sista och frågade om jag fick starta i öppenklassen istället för morgondagens nybörjarklass och det var absolut inga problem!!! Häftigt!!!

Indy var laddad när det blev vår tur att entra provplatsen. Vi fick börja med dubbelmarkeringen på land. Jag önskar att någon hade filmat honom och hans förvånade min när det kom TVÅ skott och kast innan han skulle få hämta något. Han har ju hämtat dubbelmarkeringar på träning, men i prov/test (två WT:n, ett inofficiellt jaktprov och ett officiellt jaktprov) sammanhang har det bara varit enkelmarkeringar, så han fick nog lite flipperspel i hjärna. Han började fint och sprang ut mot den sist kastade pippin. Tyvärr fastnade han i området strax framför nedslagplatsen och eftersom vinden låg år fel håll fick han inte korn på den. Han beslöt sig då att byta område till den först kastade pippin, men utan de referenspunkter han sett när han satt hos mig hamnade han förlångt åt vänster. Pippin låg längre bort åt höger. Efter lite snurr där fick jag kalla in honom och vi hade bommat den delen av provet. Sen fick den andra hunden göra söket, medans vi var passiva. Sen var det dags för oss att hämta landdirigeringen. Där hade jag lite tur. Indy drog åt höger på linjetaget, men sprang vidare och fick så vind på kaninen som låg där. Ett rätt idag i alla fall, kul!

Därefter fick den andra hunden göra sin vattenmarkering följd av vatten dirigeringen, till höger om ön. Sen var det vår tur att göra samma sak fast markeringen kastades till vänster och dirigeringen låg till ännu längre åt vänster förbi ön, som jag beskrev tidigare. Vattenmarkeringen spikade han klockrent! Yes! På vattendirigeringen hade vi lite otur. Det var nästan ingen vind alls... Trots att jag fick ner honom från ön och upp på andra sidan (det som många misslyckats med) och jag fick honom springa åt rätt håll utmed strandkanten fick han aldrig vind på pippin. När han nästan var framme veka han av från strandkanten och hamnade bakom pippin. Sen fick jag honom inte tillbaka tills rätt område, så vi bommade den dirigeringen...

Men jag är sjukt nöjd med att han jobbade så fint, följde mina dirigeringar, gick i vattnet, upp på ön ner i vattnet och upp på stranden på motsatt sida!!! Vi har bara tränat vattendirigeringar vid fyra tillfällen i hela hans liv. Han är en liten pärla!! Det optimala hade ju förståss varit om han hade följt den riktning jag gav honom från början och struntat att vika av och gått upp på ön, då hade han hamnat rätt och fått pippin i vind. Meeeen, jag kan inte förvänta mig det när vi tränat så lite!! Det var ingen hund som inte gick upp på ön! Det säger det mesta om hur svårt det faktiskt var!!

Sen fick den andra hunden göra sina landmarkeringar och landdirigering, innan det var vår tur att göra söket. Indy hämtade snabbt in först pippin hitom sundet, hittade sen den lilla bron som gick över sundet och hittade en pippi där. Efter det fick jag inte honom över sundet igen utan han ville sök mer till höger i den täta granskogen där det inte fanns något vilt. Kallade in honom två gånger för att skicka om honom i rätt riktning, utan att lyckas. Jag vänder mig sen om till domarn för att säga att jag inte vill skicka honom igen och samtidigt tar domarn ett steg mot oss tycker att det räcker för idag. Två själar med samma tanke!! Tufft!

Domarn var mycket trevlig och tyckte Indy gjort ett bra jobb trots att han inte är klar för klassen. Naturligtvis fick vi 0 i pris, men det gör inget!!!! Jag är jätte nöjd med det han gjorde och har nu ett helt annat utgångsläge där jag verkligen vet vad vi måste träna på!!

Linjetag, dirigeringar på land och vatten, större säkerhet när det blir dubbelmarkeringar och jag måste våga utmana honom mer i söket. Lägga in svårigheter, typ som den idag med sundet.

Att jobba i par med en annan hund var inga problem, men måste givetvis tränas på så det blir "vardag".

Det som verkligen fungerade idag (och även igår) är själva apporteringen, snabbt in, bra avlämningar, idag också bra apportgrepp, precis som för två veckor sen i Laxå, bra stadga, bra fotgående. De bitarna kommer jag inte lägga så mycket tid på, men det befäst ännu bättre ju mer vi tränar på det övriga.

Här är domarprotokollet:

Samarbetsvilja: I hunden finns en mycket bra samarbetsvilja. Den måste dock förädlas vidare före nästa start i denna klass.

Sökarbete: Söker av näromådet med bra marktäckning och söklust. Har därefter svårt att förstå vad som krävs av honom.

Fart: Jämn bra fart och intensitet.

Uthållighet: Håller väl genom hela prövningen

Näsa: Används väl i förhållande till terräng och vind.

Dirigerbarhet: Hunden vill vara till lags, men klarar inte av dagens upplägg och provform.

Markeringsförmåga: Markerar fallet vilt, bärgar en på ett utmärkt sätt, de andra två blir kvar i marken.

Skottreaktion: Uppmärksam, spelar bra med i händelserna.

Stadga: Fast och tyst, uppträder föredömligt.

Apporteringslust: Spontan upptag och direkta inleveranser.

Apportgrepp: Mjuk mun, lämpligt grepp, bra avlämningar.

Simteknik: Simmar vägvinnande.

Vattenarbete: Arbetar villigt och med glädje i vatten.

Hundtolerans: Stör ej och låter sig ej störas av annan hund

Sammanfattande kritik: En hund som har många goda retriever egenskaper, men är ej mogen för dagens uppgifter. Det kommer gå mycket bättre på framtida prov.


Kan man var annat en nöjd när man fått en sån kritik?? Jag är ruggigt nöjd!!!!!!

Nu är jag super taggad att fortsätt och har massa träningsidéer och upplägg.

Min tidigare plan att köra lydnad ett par veckor nu, fram till Nacka BK:s KM har ändrats. Jag har ingen lust att träna lydnad just nu! Jag vill utnyttja all tid att träna jakt! Lydnaden kan vänta tills i slutet av september och fram till nästa vår. Den tiden på året passar mig bättre att träna/tävla lydnad. Då är inte suget så stort att träna jakt och tillbringa flera timmar i skog och mark. Mycket bättre att vara på lydnadsplan in 30-60 min! Så i år får någon annan chansen att vinna Nacka BK:s elitlydnadsbuckla!! 


I morgon ska jag ta en härlig lång sovmorgon följt av en riktig långprommis här i Oxelösund, innan jag styr bilen tillbaka mot Stockholm! Om Diesel är bra i magen igen (fick diarré igår  , men har fått Flagyl direkt och inte bajsat nått sen i natt) svänger jag förbi Nyköpings BK och tränar lite brukslydnad. Kanske det finns det någon han kan få träna några skall markeringar på...  .

Nu är det dags för mig att nanna kudden. Blev en mycket senare kväll än beräknat pga datastrulet, men det

känns himla bra att få skriva av sig lite!!   

 
 
Helena

Helena

12 maj 2012 23:33

Ojoj vilken helg! Stort Grattis till gårdagens första pris i Nkl och dagens fina prestation i ökl! Förstår att du är supernöjd och taggad. Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

Annika Westerlund

12 maj 2012 23:46

Ja, nu ska här tränas dirigeringar och dubbelmarkeringar!

 
Ingen bild

Lena Larson (TBK )

13 maj 2012 08:22

Visst är det kul med jaktträning. Jag har också blivit en riktigt jaktidiot även om jag inte alls har kommit i närheten av din klass där heller. Så kul att läsa om din och Indys framfart även här. Så inspirerande och din är kalasduktig , min vän.

Annika Westerlund

13 maj 2012 12:03

Tack! Du är snart ikapp mig med din ny lilla svarta sötis. Det är roligt att veta att man inspirerar andra!!

 
Lindha

Lindha

13 maj 2012 09:06

Grattis igen till framgångarna! :) Jättefin kritik av dommarna, sånt gör gott i hundägaren ;)
Lycka till med resten!!

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

13 maj 2012 12:04

Ja, bra kritik är underbart speciellt när inte priset varit det bästa!

 
Annica

Annica

14 maj 2012 01:49

Förstår dig, när man börjat träna jakt vill man inte göra något annat!! Som sagt, jag hade mina "spanare" ute i Nyköping och jag visste ni skötte er alldeles utmärkt. Vad roligt att du startade ökl, det där kommer bli finemang när han vet vad han ska göra lite mer... Supermegagrattis!

http://www.ryegates.se

Annika Westerlund

14 maj 2012 14:18

Tack! Jag är sjukt nöjd med helgen!

 
Marie & Citro

Marie & Citro

14 maj 2012 20:37

Grattis!!! Lysande :D Och vilken tjusidobel rosett :)) Som gammal tävlingsryttare så var det ju dom fina rosetterna man ville ha, fniss ;))

http://www.marigo.bloggagratis.se

Annika Westerlund

14 maj 2012 20:41

Ja, rosetten är jag mycket stolt över! Mycket roligare än att få en pokal!

 
Ingen bild

Susan

15 maj 2012 02:11

Grattis till helgens fina resultat och toppen kritik. Han är så tjusig din Guldkille :))
Låter mkt roligare att träna jakt nu när det är behagligt ute, lyd kan man träna när som helst.
Kram

Annika Westerlund

15 maj 2012 15:48

Tack!

 
Anna,  Faquera & Axxa

Anna, Faquera & Axxa

15 maj 2012 11:13

Stort grattis till helgens framgångar!!! :D

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

15 maj 2012 15:50

Tack!

 
Sara och Lhyra

Sara och Lhyra

17 maj 2012 14:55

Han är så snygg och ännu snyggare i sin fina rosett!
Grattis till resultaten.

SV: Tack Annika, utan dig hade vi stått kvar och trampat på samma plats. Känns verkligen som att du har hjälpt oss att hitta en metod som fungerar, hon förstår mig och jag kan lättare läsa av henne. Det är jag evigt tacksam för. Kram!

http://sarate.se

Annika Westerlund

17 maj 2012 19:58

Det är som musik för mina öron! Jag är så glad för din skull!

 
Helena

Helena

21 maj 2012 22:10

Klart att du får sno bilderna! Tyvärr är de på ganska långt håll men de är lite roliga ;-) Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

Annika Westerlund

22 maj 2012 12:53

Det var sån action i dem, så avståndet gör inget!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards