Direktlänk till inlägg 30 april 2012

Inofficiellt B-jaktprov i Laxå + Indys planering för resten av året

Av Annika Westerlund - 30 april 2012 09:45

Ja, man måste vara en idot när man går upp kl 4 en lördag för att sätta sig i bilen och åka 30 mil enkel resa för ett inofficiellt jaktprov, men jag ångrar mig inte ett dugg!!! Jag hämtade Helena med Lystra i Orminge kl 5 och så började vi vår resa. I Eskilstuna hämtade vi nästa "idot", Malin Wehinger Krafft, Annica Wehinger Redlunds dotter. Annica har kennel Ryegate's Flat Coated Retriever och är uppfödare till Helenas Vilja och Lystra och Karins Miso, alltså mina träningskompisar. Malin skulle starta sin hane Malte, en super snygg och mycket trevlig brun kille i samma ålder som Indy, 1.5 år.

Nu hade vi "bara" en och halvtimme kvar till vårt mål. En liten felkörning, pga att jag och Helena satt och babblade, gjorde att vi kom fram en kvart senare än beräknat, men fortfarande med 15 min tillgodo innan samling. Jag är för himla duktig på att planera restider nu för tiden!!  

Malin, stackarn, hade världens otur när hon klev ur bilen och fick något i ögat. Vi vet fortfarande inte vad. Vi spolade och tittade i ögat men kunde inte hitta något. Hon hade jätte ont och var låg, naturligtvis. Men hon genomförde provet med sin fina Malte och det gick bra, men de har en del att slipa på fortfarande. När hon kom hem åkte de till akuten och det konstaterades att hon hade fått en skada på hornhinnan. Snacka om att var tapper och kunna jobba hunden ändå!!!! Djupt imponerad!!!!!!!!!!

Helena är nöjd med Lystras insatts och det var inga nyheter som dök upp, utan saker som hon vet att hon behöver träna mer på.

Indy.... Ja, vad ska man säga om den hunden??? Han är bara helt fantastisk!!!!!!! Taggad till tusen, men stadig, förig och jobbade kanon fint!!!!!!

Det började med två enkelmarkeringar på vatten, kastade från båt ca 15 meter från strandkanten. Jag valde att ställa mig så långt från strandkanten (ca 4 m) som jag vet att han klarar för att det skulle bli positivt, men inte för lätt. Inga problem!!!!!

Sen var det ett sök med 7 vilt, ca 50 meter brett och 70 meter djupt. En av pippisarna låg i strandkanten på en udde (längst ut i söket) och för att komma dit var hunden tvungen att simma över ett ca 4 meter brett sund för att komma åt den, alt springa utmed strandkanten till en lite bro ca 15 m bort.

Indy plockade raskt in de tre närmsta pippisarna + en kanin och sen gav han sig iväg längre ut i sökområdet och fick pippisen på udden i näsan. Beslutsamt och med en lätthet som om han hade gjort det tusen gånger, simmade han över sundet plockade upp pippisen, simmade tillbaka och kom in  med den. Där bröt domaren söket. Hon tyckte han jobbade så fint utan att mattas av och hade nu tagit in en av de två svåraste vilten på söket, så hon behövde inte se mer.   Duktiga fina Indy!!!!

Nu blev det en liten transport, jaktfot, från söket till enkelmarkeringen på land, ca 10 m. På vägen dit passerade man sändplatsen till vattenmarkeringarna och Indy släppte min sida lite och ville dit. I jaktfolks ögon var det inget anmärkningsvärt, men för mig som är lydnadsmänniska gillade jag det inte. Det här måste vi träna på!!! Han ska hålla sig vid min sida oavsett vad som händer!!!

Landmarkeringen gick kanon trots att Indy fixerade sig lite vid skytten, som dessutom lyckades skjuta bort en gren på ett träd, men Indy uppfattade kastet i alla fall och sprang direkt dit och hämtade pippisen. Yes!!!


Här kommer kritiken vi fick från domaren:

Markeringsförmåga: Löser på ett utmärkt sätt markeringarna.

Vattenmarkering: Löser uppgiften bra, lämnar fint och direkt i handen.

Sökarbete: Täcker marken väl.

Fart: Bra tempo!

Uthållighet: Håller ihop fint under hela provet!

Näsa: Används väl.

Skottreaktion: Ok

Stadga: Ok

Apporteringslust: Bra

Apportgrepp: Bra

Simteknink: Bra

Sammarbetsvilja: Sammarbetar fint med sin förare!

Sammanfattning: Arbetar i ett bra tempo och genomför provet på ett utmärkt sätt tillsammans med sin förare!


Behöver jag skriva att jag är så stolt att jag håller på att svämma över!!!!!      


Nu är det fortsatt finslipning av fotgåendet, träning av linjetag och dirigering på land och vatten för att kunna genomföra mina vidare planer som ser ut så här:


Råbyprovet fredag den 11 maj, nkl

Nyköpingsprovet lördagen den 12 maj, nkl

Forssjöprovet söndagen den 13 maj, nkl

Jag kommer att bo i mammas och pappas radhus i Oxelösund (de är ju fortfarande i Spanien), så jag kommer ha nära till alla proven. Åker på fredag morgon när jag lämnat Pelle hos dagmamman. Jag startar kl 11 på Råbyprovet, så det passar perfekt.

Om allt går som jag tror har vi vårt första pris redan på fredagen och då kommer jag nog att inte starta på lördagen utan på söndagen, då det verkar som det inte blir några reserver till det Forssjöprovet. Jag vill inte sno chansen att få starta av någon annan, men vill gärna starta två gånger i nkl för min och Indys provvanas skull. Jag hoppas på första pris båda dagarna, så klart!!  På lördagen tänkte jag åka och titta lite på ökl i Forssjö och sen åka och hälsa på Diesels uppfödare, om de är hemma. Gäller att passa på när man är i området och har möjlighet. Tänkte även träna Diesel lite på Nyköings BK i brukslydnaden. Det blir med andra ord en riktig hund helg. Då ska bli super mysigt!!


Vidareplanering för Indys del, jag hade tänkt att anmäla honom till följande ökl-prov i höst:

Hallstavikprovet 25-26 aug

Värmdöprovet 30 aug

Eskilstunaprovet 8-9 sept

Enköpingsprovet 15-16 sept

Stjärnhovprovet 29 sept

Sen är det bara att hålla tummarna för att vi kommer med. Det är tydligen svårt att komma med på höstproven, då det är många som anmäler sig. Målet är i alla fall två första pris i öppen klass (ökl) i höst för att kunna starta elitklass till våren 2013.

För att klara av öppenprovet behöver vi träna på markeringar på längre avstånd, dubbelmarkeringar, långa dirigeringar både på land och vatten och sök i jobbig terräng.

I oktober, november, december laddar vi om till lydnaden för att plocka lite SM-poäng till SM 2013.


Idag är det vabb för min del...   Pelle har haft feber hela lördagen och halva söndagen, så det var bara att stanna hemma från jobbet. Men naturligtvis tar jag reda på den tiden, så när Pelle sover middag ska jag och Karin träna lite jakt i skogen bakom oss. Förhoppningsvis får Diesel träna några skallmarkeringar på Karin också! 






 
 
Karin & co

Karin & co

30 april 2012 19:21

Enastående prestationer av ett välsmort team. Alltid en fröjd att höra om era framgångar, mål och träning. Och en förmån att få träna tillsammans. Tack för idag. Jag behöver verkligen någon som påpekar vad jag gör/inte gör. Jag tror att jag har varit lika mycket i koma som Miso och kör liksom fast i träningen. Jag ser ju skillnad bara jag gör rätt!

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

30 april 2012 23:12

Det är ju det som vänner är till för! Jätte tack för att Diesel fick skälla lite på dig!

 
Ingen bild

Susan

1 maj 2012 22:33

Wow vilken fin fin kritik Ni fick, förstår att du är stolt. Lycka till på Fredag och Söndag, på lördag lär du inte behöva starta :)
Kram

Annika Westerlund

2 maj 2012 10:35

Det känns inte som det nu, men man vet aldrig.. ;-)

 
Anna,  Faquera & Axxa

Anna, Faquera & Axxa

2 maj 2012 09:00

Återigen STORT grattis! Jätteroligt med framgångarna!!! :)

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

2 maj 2012 10:36

:-D

 
Annica

Annica

9 maj 2012 10:43

Ni är så himla bäst! Jag vet att ni är i ekl till nästa höst, ni har allt vad som krävs! Du måste kanske vidga dina vyer lite vad det gäller prov om ni ska han någon chans komma med (Bergslagen, Östergötland osv) eftersom trycket runt Mälardalen är hårt.. Särskilt på höstproven! Tack för att Malin fick följa med och tack för allt support :) Det kommer gå skitbra på fredag!!!

http://www.ryegates.se

Annika Westerlund

9 maj 2012 11:32

Tack för tipsen och allt beröm! Hann inte ringa dig igår, kanske hinner det ikväll. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards