Alla inlägg under april 2010

Av Annika Westerlund - 30 april 2010 09:03

Helgen som va flöt bra o jag hann med en del jag ville göra.

På lördagen åkte vi till Mjölby BK för MT-test (mentaldelen i korningen). Diesel startade sist o gjorde bra ifrån sig. Han hade lite problem med koncentrationen (ingen nyhet!!) o va totalt ointresserad av "trumgubben" dvs sociala samspelet. Men jag som vet hur han fungerat förstår varför. Vi kommer från två jätte roliga jaktlekar (lilla bytet o när han ska springa genom en grupp med pappmillitärgubbar för att komma till mig som har sprungit o gömt mig) till en människa som uppför sig lite konstigt o har händerna innanför en capé. Jäsp!! Borring!!  

Dessutom har han ju en husse som uppför sig lustigt för det mesta!  

Jag är lite besviken, men 415 p är nog bra!

Söndagen pressade jag mig själv o fixade hela dagen i trädgården. Jag är jätte nöjd med resultatet, men det va nog inte särskilt smart!  


Måndagen va jag helt slut!! Mådde sjukt illa. Kräktes hela morgonen o pinade mig igenom dagen på jobbet. Som glasyr på kakan va en medarbetare sjuk, en på kurs o en hade semester. Jag fick hoppa in på bil sidan o ha hand om bilarna med kärra, något som jag inte gjort på minst ett halvår. Telefonen ringde oavbrutet o sista timmen fick jag sitta ensam med lärlingen. Det hela slutade med 1 timma o en kvarts övertid o två kräkningar. Jag var så slut när jag åkte hem att tårarna rann.... Jag orkar inte mer nu........


Tisdag morgon träffade jag dietisten i "Våga väga"-projektet. Hon tyckte mina matvanor såg bra ut. Det ända hon hade att anmärka på va att det vore bra om jag fick i mig mer frukt o att jag borde sluta fokusera på kalorierna o koncentrera mig på tallriksmodellen.

Nu var det dax att träffa barnmorskan. När hon frågade hur jag mådde brast det! Jag storgrät o hävde ur mig hur jobbigt jag tycker allt är just nu. Vi diskuterade lösningar fram o tillbaka. Att jag måste prata mer med Jocke o få honom att förstå att jag behöver mer hjälp med vardaagssysslorna.

Vi kom även överens om att jag skulle va sjukskriven helt en vecka from torsdag (igår alltså) o där efter 25% sjukskriven, så länge som jag behöver. Onsdagen ville jag jobba, så jag kunde avsluta det som låg på mitt bord. Det gick hon motvilligt med på. Jag måste även kräva en lättnad av arbetsuppgifterna.


Jag hade aldrig kunnat drömma om att man kan bli så här trött bara för att man gravid. Jag går nu in i 13:e veckan o missfallsrisken är nu näst intill minimal, trötthet o illamåendet ska bli bättre. Tyvärr har jag kört mig själv i botten o det kommer nog ta ett tag innan jag kommer tillbaka o får mer energi igen.


Jocke har nu lovat att ta kvällspromisen med Diesel, utan att jag behöver säga något eller sura miner o suck o stön. Han ska även ta över dammsugningen mm. Jag är glad att jag tog tjuren vid hornen o pratade med honom. Vi kan ju faktiskt prata bra med varandra o är duktiga på att komma på lösningar tillsammans. Men det ligger nog prestige från min sida i detta ämne. Jag har alltid skött dessa uppgifter o vill väl inte lägga mer börda på honom. Han jobbar minsta 10 timmar om dagen o det har känt fel att lassa över mer på honom. Men nu är det gjort o lättnaden är stor!!


Det blir inga tävlingar för Diesel denna säsong. Jag måste inse att jag får släppa det o koncentrera mig på att bara hålla honom nöjd. Han bryr sig ju inte om om det blir tävlingar eller ej. Han vill ju bara ha sysselsättning. Det känns skönt att jag släppt det "kravet" på mig själv.


Det verkar som jag får tur med vädret under min sjukskrivning. Det känns mycket bra! Det kan nog bidra till att jag piggar på mig lite mer.

På måndag är det dax för Kub-testet. Eftersom jag är 35 är det större risk för missbildningar på fostert o med hjälp av kub-testet ser de om vi måste göra ett fostervatten prov. Man vill inte göra fostervatten prov i onödan, då det finns en lite risk för missfall. Jag ser verkligen fram emot måndagen, får då gör det ett ultraljud o då får jag se vårat underverk för första gången. Dessutom får vi svar på om allt är bra med bebben, eller Göstaberta som Jocke har döpt den till så länge. Vi kommer inte få reda på könet i vid detta ultraljud. Det får vi vänta 5-6 veckor till på, då nästa ultraljud görs runt v 18.

Även fast det finns en oro för att det ska vara något fel på Göstaberta, säger min magkänsla att så är det inte.

Jag ser nu att magen har blivit större (jag har inte gått upp något, fick mycket beröm av barnmorskan), men det tar nog några veckor till innan andra ser det.

Jag borde vara lycklig över magen, men tröttheten förtar lyckan. Idag känner jag mig lite mer förväntansfull o vänder tankarna inåt mot magen mer. Jag ska klara detta o jag ska försöka bli mer egoistisk!  

Av Annika Westerlund - 21 april 2010 07:36

Jaha, då va man ett år äldre. Idag känns det mer som ja va tio år äldre än för ett år sedan, med andra ord jag är dödstrött!!


Nu har jag mer eller mindre accepterat att jag ska kräkas på morgonpromisen o beslutat mig för att bara ta en näve russin innan jag går. Då går inte hela frukosten förlorad i alla fall!  


Diesel har börjat med en ny grej nu när det har blivit varmare ute. När jag kommer hem vill han gå ut på tomten o sen är han kvar där hela kvällen.   

Även när vi kommer tillbaka från promisen ska han vara kvar ute. De för roliga, de små djuren!  


På fredag kommer Faran, Annas älsta schäfertik. Hon ska vara hos oss hela helgen, då Anna o Axxa ska på skyddsläger. Det ska bli kul! Diesel dyrkar Faran!


På lördag ska vi till Mjölby BK för korning. Det ska bli super spännande!!!!!!!

Av Annika Westerlund - 20 april 2010 11:09

 Idag o igår har känt mig lite piggare i alla fall!! Mådde lite illa igår kväll o i morse på promisen (kräktes upp frullen   ), men nu mår jag bra. Om jag äter något EN GÅNG I TIMMEN under fm o morgonen, verkar det som jag kan hålla illamåendet stången.


Hoppas verkligen att det vänder nu!

Diesel har blivit rund o är understimulerad. Tränar bara några korta pass fotgående o "kottsök".

Kottsöken är guld när man inte orkar göra något. Jag håller kotten i handen en stund, håller för Diesels ögon o kastar iväg den. Om jag vill göra det svårare tar jag tallkottar o varierar hur länge jag håller i den. Om jag bara håller tallkotten några sekunder, men då får han se vart den landar. Guldbra hjärnjympa!!!!! Ibland får han verkligen kämpa länge innan han hittar kotten!!!


Hemma händer det en hel del. Sovrummet är snart färdig renoverat. Min duktiga Jocke har nästa inte fått någon hjälp alls från mig! Men han kämpar på är på super bra humör!   Han är bäst o jag älskar honom så mycket!!!!!!!


Jocke köpte Per Mobergs kokbok förra helgen, så nu har även lagat jätte god mat vid två tillfällen. Biff Rydberg en gång o Raggmunk med fläsk o egentillverkade rårörda lingon. Super gott blev det!!! Han kan när han vill!!!!!


Bröllopsplaneringen fortskrider. Det ända som är kvar nu i stort sätt är att beställa brudbuketten, sista planeringen med cateringfirman, göra hindersprövningen, köpa drickat o ringarna. Känns riktigt bra o det känns som jag har koll på det mesta.   


Hoppas på att få lite mer ork att skriva nu!

Av Annika Westerlund - 16 april 2010 15:45

Jag är ledsen att jag inte skriver så mycket, men det finns ingen ork!! Vi har super mycket at göra på jobbet, jag mår illa konstant o är förlamande dödstrött!!!! Om det är som de säger är det ca 1-2 veckor kvar sen ska det lugna ner sig. Jag hoppas verkligen det!!!!! Annars vet jag inte vad jag ska göra!


I måndags o tisdags blev jag tvungen att vara hemma från jobbet för att jag inte kunde sluta kräkas....... Ingen höjdare!


Bebis, Jocke o Diesel mår bra i alla fall!! Jag få se om jag orkar skriva lite mer i helgen!



Av Annika Westerlund - 1 april 2010 09:24

I lördags va vi med Jocke som körde kranbil som han fällde träd med. Han sätter på en mojäng som griper ta i stammen o sågar av den strax under o sen lyfter man ner den biten. Himla häftig mojäng! Diesel tyckte det va super kul när alla pinnarna ramlade ner o "hjälpte" till att samla ihop dem.


I söndags va vi på shoppingrunda. Hittade ingen natt bh (grrrrr ) o det är bara H&M som har mammakläder numera av de stor klädeskejdorna. De är ju inte direkt kända för att ha stora storlekar, men jag hittade i alla fall ett par mammabyxor jag kunde ha. Svarta i bomull som kan vika upp till trekvartsbrallor o så där hög trikåtubs midja. Har haft de  på mig hela veckan o de är riktigt sköna.   
Till helgen tänkte jag åka in till mammabutiken på söder o se om jag hittar ett eller två par till. Skulle vilja ha typ ett par jeans o ett par snyggbyxor också. Shorts får jag vänta med till det är dax. Kan inte köpa allt på en gång även fast jag vill! Hatar o handla kläder. Mycket skönare att handla allt på en gång!!!


Träffade läkaren igår. Alla mina värden är jättebra! Jag borde skutta runt o ha massa energi......Nä, hon förklarade att trötthet beror på hormonerna (men det visste jag ju). Diskuterade tröttheten lite o hur jag ska tackla den. Om det blir så att jag inte orkar motionera, bara ta mig fram o tillbaka till jobbet, kommer jag bli delvis sjukskriven. Så stor vikt lägger de på att man måste orka motionera, wow!


Mina lungor lät bra. Många gravida har svårt att bli av med infektioner ibland, så det är inget konstigt att jag hostar fortfarande (hostat i typ 4 veckor). Fick ny astma medicin som hon trodde skulle hjälpa. Vissa som har astma kan bli tvungen att ta medicin hela graviditeten pga att slemhinnorna blir känsligare. Hoppas det inte blir så för mig!!
Känner mig faktiskt lite bättre nu redan. Hoppas att det håller i sig!
Jätte trevlig doktor!! Känns som det är kanonbra människor som kommer hjälpa mig genom förlossningen.
 
Usch, vi fått världens största påskägg på jobbet igår, med en massa godis i från en av åkarna. Jag har syndat!   10 godisbitar! Fy!!!! Kunde inte låta bli. Nu ska jag inte äta mer har jag lovat mig själv!! 


Jag har tränat lite också. Inkallning o fotgående. Imorse gjorde han ett underbart fotgående. Inte ett pip!!! Gjorde några raksträckor o halter. Super nöjd!!! Hoppas, hoppas att det vänder nu!


Hostan känns bättre o jag va inte lika slut efter promisen i morse, så astma medicinen kanske kommer att göra susen. Jag får se efter helgen!

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards