Alla inlägg under mars 2011

Av Annika Westerlund - 31 mars 2011 19:35

Idag fick vi en tid hos hundsjukgymnasten Charlotte. Hon hittade inget konstigt i handleden och han är helt ren även efter böjprov. För att vara på den säkra sidan fick han laserbehandling.

Vi fick klartecken att träna på nästan som vanligt. Ska unvika att belöna med bollkastning, då det lätt blir för tvära rörelser, i ett par dagar till. Jag fick ok att träna rapport och spår om det går på hyfsat slät mark och att vi lindar handleden när vi tränar rapporten.

Efter som detta är ett återkommande problem, ont i höger handled, så tyckte hon att vi skulle åka till Strömsholm för en ordentlig röntgen. Hon skickar en remiss dit där hon skriver att vi ska göra en så kallad stressröntgen. Det innebär att man röntgar handleden under olika former av belastningar. Det är lite väntetid för att komma till den veterinär hon rekommenderar, men det gör inget. Han är ju inte konstant besvärad av handleden, utan några gånger per år. Huvudsaken är att det blir uträtt ordentligt så jag inte tränar med en hund som behöver någon form av rehab.


I morgon tänkte syrran och jag damma av rapporten och se hur mycket han kommer ihåg. Om det lirar hyfsat tänker jag anmäla mig till Eldprovet på Stockholms Södra i månadsskiftet april/maj i både lägre spår och lägre rapport.   Om han är väldigt stökig i rapporten så anmäler jag mig bara i spåret.

Fick mail idag att lägre spåret den 16:e april är inställd pga att det fortfarande ligger för mycket snö kvar.....   Hoppas nu på Eldprovet! Ska även kolla lite andra lägre spår/rapporter i maj.


Indy fick lite fot, läggande o ställande under gång och inkallningsträning idag. Kändes bra!

Av Annika Westerlund - 30 mars 2011 18:19

Idag hade vi verkligen tur med vädret. Klockan ett träffades jag, Helena och Karin med tillhörande hundar på ängarna vid fotbollsplanen i Krokhöjden. Solen strålade från klar blå himmel! Underbart!!

Vi inledde med lite fika......förlåt jag menar passivitetsträning.   

Vi planerade lite vad vi ville göra. Jag föreslog att vi skulle lägga ut ett sök med många dummiesar. Sen ställer vi upp oss på rad med hundarna brevid oss och så skickar vi en hund i taget på sök. När hunden kommer in med dummiesen, får nästa hund söka osv. De övriga hundarna sitter passiva och tittar på. De andra tyckte det var en bra övning, så vi skred till verket.

Tolv dummiesar las ut i ett område som var ca tjugo meter brett och tio meter djupt. Hundarna fick gå lösa fram till uppställningsplatsen och satt lösa under söket. Lille Indy fick söka som trejde hund så han verkligen skulle få dragning ut i sökområdet.

Vilken underbar hund jag har! Blått fem månader gammal bärgar han in fem dummiesar i snabb takt och sitter helt lugnt, tyst och stadigt mellan skicken. Han har aldrig gjort ett sök förut, men jobbar på som en rutinerad hund. Han var bara lite osäker när han skulle lämna min sida, men när han kommit fem sex meter ifrån mig så kom benen igång. Näsan var på och han gjorde fina avlämningar. Jag är så himla nöjd!!!

Sen blev det mer passivetetsträning vid ryggan (= fika  ). Där bestämde vi oss för att göra några markeringar. Karin blev kastare och jag och Helen ställde upp på lagom avstånd (ca 30 meter ifrån) med hundarna lösa vid sidan. Helena o Lystra började med en enkel och en dubbelmarkering.

Sen blev det Indys tur, han fick två enkel markeringar. Karin kvackade inte eller gjorde något annat för att få hundarnas uppmärksamhet, utan väntade bara tills hon såg att hunden tittade åt hennes håll och då kastade hon dummien. Hon stog halvdold så det såg nästan ut som dummien kom flygande i luften.

Indys första markering hamnade i tätt ris. Han hade den i näsan men fick kämpa för att komma åt den. Han försökte från flera håll innan han förstod att han var tvungen att pressa sig in för att få tag på den. Mycket stolt kom han galopperande in sen. Duktig kille!!

Andra markering kastade Karin åt andra hållet i vad som såg ut att vara enklare terräng. Terängen var lättare, men det var knivigare vittringsförhållanden. Alla hundarna hade lite problem med dummiesarna som hamnade där. Trots Indys grönhet i apporteringsammanhang var han envist kvar i området och hittade sin dummie. Även nu kom han stolt galopperande in för att visa sitt fynd!

Nu var det Karins hundars tur att få jobba. Jag anmälde mig som kastare och la Indy på sin pläd och bad honom att stanna där. Helena var strax intill och kunde meddela att han lugnt legat där. Lite orolig blev han när jag försvann ut synhåll och pep några gånger, men lugnade sig och låg kvar.

Jag är så himla nöjd med min lilla pärla!! Ibland glömmer man bort hur ung han här! Underbar naturbegåvning med en mycket bra stadga och följsamhet! Måtte jag bara träna rätt så jag kan bibehålla och utveckla hans talang.


Av Annika Westerlund - 29 mars 2011 10:11

Igår eftermiddag när hundarna varit själv ute på tomten ett tag kommer Diesel in och haltar....  Det är höger framben han har ont i och efter en genomgång förstår jag att hältan kommer i från handleden. Suck!

Den handleden har han haft problem med förut, men inte så mycket så vi åkt till vetten.

I morse var han fortfarande halt, dock lite mindre än igår. Bestämde mig för att ringa min hundsjukgymnast Charlotte Orrefors. En underbar människa som alltid tar sig tid och är otroligt hundkär. Hon tyckte jag skulle prata med en veterinär. Jag ringer till Nacka Djurklinik, men de tycker att jag ska avvakta ett par dagar med vila och korta koppelprommisar. Ringer Charlotte igen (hon ville det) och hon ska kolla om hon kan klämma in ett besök åt oss på torsdag. Snälla underbara Charlotte!

Nu är det bara att avvakta och se hur detta utvecklar sig. Jag som var så himla taggad att träna! Jag vill ju SPÅRA!! Hade även tänkt att damma av rapporten och se hur han fungerar där nu för tiden. Jaja, vad är en bal på slottet...... Hoppas att det bara är en lätt stukning/sträckning och han är i form till helgen igen.

Av Annika Westerlund - 28 mars 2011 12:39

Diesel

Måste få till att han sätter sig ordentligt i halter och under gång. Har bestämt mig för att alltid belöna sittande med godis lite ovanför huvudet så han måste trycka ner rumpan samtidigt som han tar godiset. Om jag vill belöna med lek får han godbitarna först sen fri kommando och lek.

I fredags började jag träna stegförflyttningarna efter att jag kastat ut bollen till ett sök (han får ligga med rumpan mot sökområdet under tiden jag kastar). Stegförflyttningarna blev grymma, men ljudet ökade. Gjorde då så att jag gjorde nya förflyttningar enda tills han gjorde en tyst, då fick han söka efter bollen. 

Tränade även ett sådant pass igår och redan då var han tystare och idag fick jag inte enda pip!!! Yes! Provade sen att gör några förflyttningar med bollen i fickan, även de var tysta!! Kan jag kanske kommit på en lösning på pipet i förflyttningarna??

Vi inledde träning med att damma av skicket till dirigeringskonen. Jag har klurat mycket på vilket kommando jag ska ha på detta. Tidigare har jag haft "konen" men det är lite svårt att säga på något vis. Bestämde mig för att byta till "spring". Mycket lättare att säga och låter mer som ett kommando. Det var inget problem för Diesel att byta kommando. Antagligen för att momentet är långt ifrån befäst och han mest känner igen situationen.

Provade att skicka på lite olika sätt, flygande start (kommando direkt han släppt leksaken), ståendes vid min sida och jag håller i halsbandet och på här-kommando i utgångsläge. De bästa skicken, alltså de där han ställde sig snyggt och prydligt bakom konen på första kommandot, var när han fick starta från utgångsläge. Ju nogrannare jag var med rak utgångposition och rumpan ordentligt i baken, desto bättre skick. Han är lite lustig min hund!! Han behöver verkligen ordning och reda från början för att slutprodukten sak bli bra. Nu vet jag hur jag ska träna detta!!! Nu ska det bara fortsättas nötas på olika platser, i olika situationer och med diverse störningar så är den delen klar.  

Tränade även raka sättanden i ingångar med apporten. Valde träna detta med min stora tunga träapport för att minska risken för tugg och omtag. På detta sätt kan man helt koncentrera sig på ingången! Gick så där.... Fick hjälpa honom en hel del med att klappa på låret. Nästa pass måste vi banta bort den hjälpen. Sen är det dags att prova med olika apporter.

Nu ligger Diesel utslagen på sidan o sover. Snacka om att nyinlärning (konskicket) tar mycket hårdare på honom än att träna redan befintliga moment!


Indy

Vi började med snabba gripande av metallapporten. Varierade mellan att han fick gripa utlagd apport nära och att springa ut och gripa kastad apport från utgångsposition. Griper mycket bättre nu, men det är lite kvar tills han verkligen klipper apporten direkt.

Sen tränade vi halter i fotgåendet. Gick mycket bra idag! Höger om halt hamnade rumpan utåt tre gånger, men de övriga var mycket bra. Avslutade med att göra två lite längre fotpass med svängar som jag avslutade med (första) en vänster om halt och (andra) en höger om halt. Båda blev bra med belöning efter halten! Han hamnar dock lite långt bak i position när han fått göra flera svängar. Måste komma ihåg att kasta belöningen framåt till vänster. Hoppas på att positionsproblemet kommer att lösa sig med det.

Jag avslutade med ställande under gång. Fick tre bra av fem. De felande två flurpade han runt istället för att ställa sig. Valde att vänta tills han flurpat klart och belöna ändå. Det är för tidigt att bryta med "tokigt tokigt" och göra om. Kanske när jag tränat så här ett pass till.

I kväll är det dags för lite valpkurs igen för Anne. Kul!!

Av Annika Westerlund - 28 mars 2011 08:48

Tidigare har Pelle legat på golvet på en filt och försökt och lyckats få tag på lekisarna i babygymmet. Nu har han börjat intresserat sig för att gripa efter föremål och få in dem i munnen även när han sitter upp. Svårast är det att få tag på nappen!

För att underlätta denna lek tog jag ner åkstolen från vinden. Tack Annelie (arbetskamrat)för att vi fick din gamla åkstol!

Här kommer lite bilder på leken.


               

Av Annika Westerlund - 27 mars 2011 20:32

Bestämde mig för att det lättaste måste vara att göra ett bildspel på YouTube. Kanske inte så roligt för er att se på, men bra för mig. Här kommer det.





När jag tittar på bilderna upptäcker jag något som inte domaren såg. Han sitter snett i alla ingångar med apporterna. Hmm, det måste vi ta tag i!!

Av Annika Westerlund - 27 mars 2011 11:30

Vill börja med att tacka så jätte mycket för alla underbara gratulationer!! Det är ett enormt stöd och sporre att fortsätta när man får denna fina respons!


Nu till gårdagens filmning.

Jag, min planta, glömde säga till syrran att byta minneskort efter platsliggningen och sitt i grupp. Berättade inte ens vart det andra minneskortet var.  Som tur är hade hon med sig sin kamera också, så hon fotade resten av tävlingen.

Här kommer i alla fall platsliggning, sitt i grupp och början på fria följet. Bilderna på resten av tävlingen kommer ut på bloggen ikväll eller i morgon.



Av Annika Westerlund - 26 mars 2011 14:07

 


Första pris 261 poäng och en första placering!!!             

Jag var så himla glad på pris utdelningen! Och LÄTTAD!! Äntligen får jag börja träna in elitmomenten och komma vidare! Ljudet kommer vi alltid att få träna på, men det är roligare att göra det samtidigt som vi lär in nya moment!! Han var ju inte tyst denna tävling heller, men inte så mycket ljud att vi inte tog oss igenom programmet. Nu laddar vi om för lägre spår den 16:e april.

Här kommer betygen: (jag har för kortat vissa momentnamn, min kommentar inom parantes)


Sittigrupp- 10-

Plats        -  9- sätter sig ej helt upp (så himla onödigt poängavdrag Grrr!)

Fritt följ -  6- tränger, gnäller vid vändningarna, stegförf.o språng marsch

Sättande -  8- lyder direkt men sätter sig segt (Grr!)

Inkallning-  9- Bra stå! Bra ligg! Sätter sig långsamt i ingången. (suck!!)

Rutan      - 9,5- Segt sättande i avslutet (Tröttsamt!)

Hoppapport-7- tuggar (Typiskt! Måste nöta detta ännu mer!)

Metallen   - 9- tar ej apporten direkt, sitter snätt i avslut (träna mer gripanden!)

Vittringen- 6,5- gnäller vid utlägg av pinnarna, tar ej vid 1:a kontakt, TUGGAR

Fjärren    - 9- Rör sig något framåt, saknar lite mer distinkta rörelser.


Många små detaljer som vi måste jobba vidare på!! De sega sättandena har jag pga belöningsförväntan. Han "tycker" att han har satt sig men rumpan segar ner den sista biten. Jag måste prata med Anne om hon har något tips hur man gör där.

Tugget får vi fortsätta träna på. Det kommer som ett brev på posten när han får vänta förlänge på belöning. Han blir övertänd helt enkelt.

Metallen envisas han med att göra vändningen först och sen gripa apporten, dessutom är han väldigt försiktig när han tar den. Han vill ha den på ett speciellt sätt i munnen, snett liksom. Jag tror att det har att göra med att han helst inte vill gripa den alls utan gör det på ren lydnad.

Fjärren rörde han sig lite framåt idag och det blir gärna så när han kört hela programmet. Måste nöta det ännu mer. Distinktheten menade han nog att det blir lite segt..... eller om han inte tyckte att han reste sig/satte sig upp ordentligt. Men det är inget jag tänker lägga ner något jobb på. Vi ska inte till SM utan "bara" ta lydnadschampionatet. Då kan man tåla en pinne bort här o där.

Samma sak i vittringen. Jag tänker inte börja ändra på hans sökmönster. Han vill alltid kolla av pinnen som ligger intill den han tror är rätt. Jag föredrar det istället för att få noll i betyg för han chansar och då tar fel pinne.

Jag är super nöjd med min älskade schäfer!!!   Det som slår mig är hur kul han tycker det är att tävla. Det är inte alla hundar som har den kvaliten. Han är för himla rolig med det!

Han ljudade även idag, men inte mer än han har gjort på de senaste träningarna. Tvärt om nästan mindre!! Det jag var väldigt osäker på hur bra poäng jag skulle få i FF, men det blev en sexa som jag trodde att det skulle bli. Han har gått som en sexa på träning och det var ingen skillnad idag. Om han bara kunde lära sig att vara tyst!! Då hade vi fått en åtta!

Nu är det eliten nästa och då måste han lära sig att vara knäpptyst, annars åker vi av planen! Planerad start i elit till hösten.


Nu ska jag njuta av segerns sötma resten av helgen och i nästa vecka är det spårträning och mycket fritt följ som står på schemat!

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards