Direktlänk till inlägg 28 juni 2011

Anteckningar från jaktkurs för Guy Bennet 25-26 april

Av Annika Westerlund - 28 juni 2011 14:37

I helgen hade jag en åhörarplats på en jaktkurs där Guy Bennet var instruktör. Jag har hört mycket gott om honom och tyckte att jag borde prova vad jag tycker. DEN VAR SUPER BRA!! Alltid finns det saker som jag inte håller med om men de var få...ytterst få.

Det enklaste att redovisa kurs med är mina anteckningar. De kommer lite huller om buller men jag orkar inte sortera dem. Jag har inte skrivit ner några specifika övningar för det var inga direkta nyheter utan bara utveckling av de övningar som vi redan tränar på.

  • Innan kurs/tävling/prov låt den heta hunden få göra en eller två markeringar "to get the steam off".
  • Har du en hund som tjuvar eller har ett dåligt fotgående träna INTE med koppel. Se till att ta i tu med problemen när de uppstår istället. Kopplet använder du bara när du vet att du inte är fokuserad på hunden.
  • Du måste ha "splitvision" när du är med i en "walk up". Titta bara ungefär var dummien/viltet landar och koncentrerar dig på hunden. (Alltså på träning!)
  • Låt inte hunden "vila" bara för att det inte är dens tur i "walk up:en". Det kan ändras fort om de andra hundarna bommar på ett eller annat vis.
  • Skicka inte en hund som inte har rätt position. Rätta till hunden belöna med rösten och låt en annan hund ta den markeringen. Rätta inte till hunden och sänd den i alla fall. Hunden ska ALLTID ha rätt position när det dimper ner en markering. Om du rättar till hunden och sänder den i alla fall så belönar du den första felaktiga positionen.
  • Sänd ALDRIG en hund som tittar på dig!! Vänta ut hunden tills den verkligen tittar på markeringsplatsen. Den får inte flacka fram o tillbaka med blicken utan bara titta rakt mot markeringen.
  • Låt den unga hunden alltid välja vilken av dummiesarna den vill ta i en dubbel. Den som den inte tar blir en form av minnesmarkering.
  • Rikta aldrig en hund med handen om den har markerat.
  • Om du skickar som andra hund på en dubbel visa linjen mot markeringen med handen. På detta sätt förklarar du för hunden att den inte ska gå och kolla av området där den första hunden hämtade. Om hunden då vill göra det ändå blir det tydligare när du korrigerar den.
  • Ha ett eget kommando för minnesmarkeringar och när du skickar som andra hund på en dubbel, dvs när du bestämmer vilken markering hunden ska hämta.
  • Hund som är en dålig markör eller/och tittar på föraren för mycket, träna markeringar på kortklippt gräs med ljusa dummiesar. Då blir det mer lockande för hunden att hålla kvar blicken på dummien.
  • Passa dig för om hunden tuggar på bollar! Det överförs lätt till dummiesar/vilt i stressade situationer. (Han visade även hur man får bort tugg på bollen men det måste visas.)
  • "Bilden" vi vill att hunden ska ta vid en markering är inte linjen där markeringen har landat utan området. Vissa hundar har detta medfött andra hundar måste man träna mängder med markeringar för att den ska lära sig detta.
  • Var konsekvent i dina kommandon!! Har du sagt höger, vänster, ut eller likande SKA hunden hålla den linjen tills den finner vilt/dummie, alternativt får ett annat kommando. Om du vet att hunden kan detta, avbryt alltid och visa ditt missnöje!! Det räcker inte med att du tar bort dummien eller dirigerar om, då får hunden ändå "belöning" för sin felaktga linje. Detta gäller även visselsignaler! Blåser du stopp är det stopp NU inte om fem meter osv.
  • Om hunden inte följer dig i fotgåendet rätta omedelbart till hunden och belöna sedan lugnt när den är i position igen.
  • När du börjar träna på att det är du som bestämmer vilken av dubbelmarkeringarna som hunden ska hämta, träna på kort gräs med ljusa dummiesar och använd handtecken och samma kommando som vid minnesmarkeringar. Detta kommando ska inte vara samma som det är på linjetag eller markeringar!!
  • När du blåst stoppsignal håll kvar handen i luften tills du bestämt vilken ny "order" du ska ge. Ha alltid handtecken också till alla visselsignaler och kommandon. Då blir det tydligare för hunden och om det blåser mycket eller liknade. Då ser den vad den ska gör ändå.
  • Om hunden stannar och frågar på ett linjetag, gör inget! Låt hunden själv lösa problemet! Kommer den tillbaka, skicka den på nytt. Blir den bara ståendes (mer än ett par minuter) kalla in och låt en annan hund få göra innan du skickar din hund igen. = Jobbar du inte tar någon annan hund din dummy. Samma sak gäller när du skickat på ett sök eller markering, MEN kommer de tillbaka in så skickar du inte om. Det gäller bara för linjetag!
  • Vid dålda linjetag använd gärna en skytt som visar riktningen med sitt skott. Speciellt om det är oerfarna hundar.
  • Om hunden markerar dåligt och springer över dummien eller jobbar osjälvständigt, låt hunden jobba! Gå inte in och dirigera hunden! När hunden verkligen kan markera och gör det bra, då först kan du skicka på riktigt svåra markeringar där du sen går in och hjälper hunden. Viktigt att få balans mellan dessa två.
  • Om man kastar sina egna markeringar, sänd aldrig hunden om du inte är vid hundens sida!
  • Om du har problem med att hunden kissar eller bajsar under arbetet, se ALLTID till att du är säker på att hunden är rastad. Om den då väljer att kissa, visa tydligt och bestämt ditt missnöje och hämta hunden! Kalla inte in den, det ska vara trevligt att komma på inkallning. Sen får den vänta några hundar innan den får jobba igen.
  • När hunden är säker på sina linjetag, lägg ut bollar eller smådummies i medvind. När hunden är i området, blås stopp för att hunden inte ska fortsätta rakt fram. Blås sen närsökssignal.
  • Man ska inte störa hunden när den jobbar med en markering. Men du bör träna på att kunna styra hunden någon gång då o då. En dag kommer den markeringen som hunden inte klarar av och då måste du kunna styra den.
  • När du börjar träna på detta använd dig av bollar/smådummiesar som du lägger i frånvind. Då kan du vara hysat säker på att du hinner få tillfälle att blåsa stopp och dirigera hunden.
  • Lär in olika handsignaler tillsammans med närsöksignal. Då kan du lätt visa hunden vart den ska söka. Börja med att lära in handsignalen utan pipan på synliga bollar/dummiesar. När det är dags att lägga på närsöksignalen se till att hunden får vind på dummiesen fort, öka sen svårighetsgraden med olika vindar och terräng.
  • När du ger stoppsignal MÅSTE handen upp samtidigt och bli kvar uppe. Ta INTE ner handen fören hunden fått sin nya riktning.
  • Om du ska ge ett handtecken tex åt vänster, låt handen vara kvar tills hunden går åt vänster. Om hunden inte tar tecknet och du måste göra om det (gäller bara under inlärning), ta in handen ut med din vänster sida så du inte för handen över bröstet och tecknet kan misstolkas som att det var höger du menade.
  • Ju konsekventare du är i din träning desstå tryggare och bättre blir din hund!! Glöm inte att ha kul och belöna hunden rikligt när den gör rätt!

 
 
Susan

Susan

28 juni 2011 23:41

Oj vad du är flitig att annteckna. Själv brukar jag lägga allt på minnet....en kort stund ;). Tack för tipset ang lyktor. Dom var lite i dyraste laget så jag ska kika vidare efter beg. Roligsida det var. Fastnade ganska länge ;)

http://www.manhofs.se

Annika Westerlund

29 juni 2011 07:10

Går jag som åhörare brukar jag vara duktig på att anteckna. Men går jag med hund brukar det bara bli lite minnesanteckningar i pauserna.
Hoppas du hittar några lyktor!

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

29 juni 2011 08:37

Intressant! Även om jag inte fattar alla termerna men mycket går ju att föra över direkt på skyddet och lydnaden! Hur man får hunden att sluta tugga på bollar får du gärna visa! Roligt att du skrev om det här för Robban och jag pratade om det häromdagen (då Faran tuggar), att bolltuggandet lätt ökar stressen...
Kram

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

29 juni 2011 09:19

Ja framför allt skyddet. Hundarna har samma driv och självbelöning som i skyddet, men som tur är är de flesta retrievrarna lite mer lättförda. Köra retrieverjakt med en schäfer skulle jag inte vilja göra. Det är svårt att korrigera en schäfer som Diesel att ta en stoppsignal på 70 meter ifrån föraren på väg mot skyddsärmen, bara genom att säga till på skarpen.... Hmm... Om jag lyckades med det på Diesel skulle jag vara överlycklig! :D

 
Lindha

Lindha

29 juni 2011 09:40

Jag instämmer i Susans kommentar, mitt minne är bra.. en kort stund :D
Kul att kursen var riktigt givande!!!
Med den informationen ovan verkar det så iaf, jises vad du antecknat :)

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

29 juni 2011 13:52

:D

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

29 juni 2011 10:15

Hur ser kvällarna ut den här veckan eller nästa? Jag behöver hjälp :-)

Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

29 juni 2011 13:57

Denna vecka är full. Ikväll jobbar Jocke sent, imorgon ska jag till Värmdö BK och vara "testpilot" åt de nya tävlingledarna och på fredag kommer mamma o pappa. De stannar hela helgen och åker hem på måndag förmiddag. Vad sägs om måndag el tisdag kväll?

 
Sandra

Sandra

29 juni 2011 19:21

Här satt jag och kikade in på olika bloggar en efter en och tappade nästan hakan när jag förstod att jag precis hamnat in på min lilla Iors ena kullsyskons mattes blogg, gud så roligt :D
Jag har lilla Hackihäls Ior, som numera kanske inte är så liten längre... Mycket intressant blogg, med många bra tips :)

http://kacan.blogg.se

Annika Westerlund

29 juni 2011 21:45

Kul att du uppskattade bloggen! Tittar in på din med en gång!

 
Ingen bild

Karin m Stella

30 juni 2011 17:17

Hej Annika! Kul att träffa dig på kursen m Guy och vilka bra anteckningar du gjort! Fick naturligtvis med mig din skjorta hem :-( Skicka mig din adress så postar jag den åt dig. Nu ska jag iväg på kurs i helgen och nästa vecka åker jag till Ånge för att själv gå med på kurs för Guy , ska bli kanonkul!
Ha en härlig sommar o lycka till med din fine guling :-)
hälsn Karin

Annika Westerlund

30 juni 2011 22:31

Hoppas du läser mitt svar! Jag ser nämligen inte din mailadress, så jag kan inte maila dig. Skicka ett mail till min adress, så kan jag maila tillbaka. Min adress: annika_hedman@hotmail.com

 
Karin & co

Karin & co

30 juni 2011 18:31

Paus i arbetet ;-)

Tack för idag! Jag är nöjd med dagens träning och resultat. Bra föreslaget av dig att åka till Domarudden och träna!

Ska kopiera dina punkter i detta blogginlägg och fundera igenom dem i lugn och ro :-) Mycket matnyttigt.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

30 juni 2011 22:33

Tack själv! Riktigt bra träning idag!

 
Karin & co

Karin & co

30 juni 2011 23:48

Nu har jag läst igenom dina punkter mer noggrant.

Funderar på annat kommando vid minnesmarkering.

"Ha ett eget kommando för minnesmarkeringar och när du skickar som andra hund på en dubbel, dvs när du bestämmer vilken markering hunden ska hämta."

Ska man ha ett kommando för den första kastade och ett annat för den andra?

Jag har "mark!" som uppmärksamhetskommando innan kastet och sen "apport" vid skicket. Innebär det att jag skulle ha "apport" för skick på den ena och något annat..."hämta" på den andra?

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

2 juli 2011 07:27

Är det en vanlig dubbel där hunden får välja själv har du ditt vanliga kommando. Men vid t ex en dubbel där du väljer vilken hon ska hämta riktar du ju henne med handen, då ska du ha ett eget kommando. Samma sak då det är en dubbel där ni är två hundar på och domaren bestämmer vilken hund som ska hämta vilken dummy/vilt, då måste du rikta hunden och då ska man använda ett speciellt kommando. Mao de gånger du måste rikta med handen för att visa vilken dummy/vilt hunden ska ta använd ett eget kommando. Det blir tydligare för hunden då. Hunden kan inte blanda ihop det med ett linjetag även fast du visar med handen.
Ett annat tillfälle detta kan komma det är när du kaster en störningsmarkering och sen skickar hunden på ett linjetag. När det sen är dags att skicka hunden på störningen använder man handtecken och det egna speciella kommandot.
För dig blir kommandona (om jag inte minns fel):
markering - apport
linjetag - ut
markering med styrning - hämta eller vad du nu väljer
Bra att du frågar! :)

 
Ingen bild

Viveka Lillieros

1 januari 2012 16:35

Hej Annika. Hittade dina anteckningar från jaktkursen med Guy Bennet. Tack för att du är så generös. De var verkligen värdefulla. Du har rätt i detta att det aldrig blir några vidare anteckningar när man går med hund själv. Jag sak försöka gå för honom också i sommar. Långt att åka, dock. Jag bor i Östersund. TACK-TACK!!

Annika Westerlund

2 januari 2012 15:04

Vad kul att de kom till nytta!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards