Direktlänk till inlägg 15 mars 2011

Diesel är hemma igen

Av Annika Westerlund - 15 mars 2011 09:45

Jag vill börja med att tacka för alla fina och stöttande kommentarer!!!! Ni är helt underbara mina vänner!!!

Igår eftermiddag ringde veterinären och sa att vi kunde hämta Diesel. Han var feberfri sen söndag kväll och de hittade inget ut över det normala i blodprover och på ultraljudet. Som det står i kommentarerna så är en lite större mjälte normalt hos schäfer och det är ingen som vet varför. De vita blodkropparna hade gått ner när de testade igår eftermiddag. Njur och levervärden var bra.

Personalen tyckte han var pigg.

Det enda som var lite udda var att han låg precis på gränsen vad det gäller proteiner som kroppen inte har tagit upp. Men för ett bättre och noggrannare resultat bör man ta ett avföringsprov och framför allt ett urinprov. Men veterinären tyckte inte det var något att hänga upp sig på, då han äter en kost i vanliga fall, som innehåller mer proteiner och nästan inga kolhydrater än normalhunden.

Han är ju överkänslig mot kolhydrater och får det norska fodret "Vom o hundemat med laks" ( dvs mald hel kyckling, nötvom och lax) och några nävar Kellogs Special K eller bröd gjort på vete. Vete och lite ris är de kolhydrater hans mage tål bäst. Jag vill att han ska äta lite sådant per dag för att han inte ska bli för hård i magen. Hundar har lätt för att bli det när de bara får proteiner och fett. Nog om hans mat!

När vi hämtar honom ser jag på honom att han fortfarande inte är ok. Han kniper med svansen och ser trött ut på ögonen. Han är väldigt kissnödig också.

Men jag struntar i det för jag vill ha hem honom! Jag kan lika gärna vårda honom hemma som att han ligger ensam i en bur på Bagis. Visserligen har han djursjukvårdare som kollar till dem med jämna mellanrum och medicinsk hjälp om det skulle vara något, men jag vet hur han fungerar och kan bättre bedömma hur han mår.

Känsliga läsare ska ej läsa nedanstående stycke!

När vi kommer hem går han direkt och bajsar, något som han inte har gjort på hela tiden på Bagis. Undra hur de gör när de rastar hundarna där??? Är det någon som vet? Hur som helst är han fortfarande lös i magen. Avföringen är seg, krämig med slem och han får jobba lite för att få ut den. Så var det i söndags morse och söndagen innan dess (då han också var väldig hängig men jag tempade honom aldrig då vilket jag ångrar idag). Alltså inte som en magsjuka då det mer eller mindre sprutar ur dem, utan han får klämma lite innan det kommer nått.

Känsliga läsare, härifrån går det bra att läsa igen!

Han vill inte ha någon mat på hela kvällen. När Anna o Jennifer (min träningskompis och hennes lilla dotter) kommer som han älskar, så blir han glad men han är dämpad. Jag vet knappt ut eller in hur jag ska göra. Bestämmer mig i alla fall för att avvakta och se hur han mår idag på morgonen.

Vid tio tiden igår kväll behövde han gå ut och göra nummer två igen. Fortfarande med samma konsistens. Han sover bra under natten, men har bråttom ut på morgonen när Jocke går upp (kl fem alltså). Då pinkar han bara.

Nu på morgonen har ingen feber (tempade honom kl halv åtta 38.0), kniper fortfarande med svansen och är lite pipig. Hungrig är han dock! Men för att vara på den säkra sidan får han kokt nötfärs för att ge magen en mjukstart. Jag gör ren honom i rumpan och smörjer in för att kolla så det inte är därför han kniper med svansen, men det blev inge bättre av det. Undra om han har ont i ändtarmen?

Diskuterar lite med Jocke över telefon hur vi ska göra. Vi beslutar oss för att ta kontakt med vår ordinarie veterinär på Nacka Djurklinik. Jag ringer dit och får reda på att hon jobbar utomlands i ett par månader. Vi får tid hos en annan veterinär i morgon kl 9.

Anne-Marie (glömde ta efternamnet) heter hon och är bra på att tänka "utanför boxen" enligt sköterskan och kanske kan hitta andra infallsvinklar på vad det kan vara för fel. Jag har full tillit till Nacka Djurkliniks personal, har bara bra erfarenheter, så det känns bra att gå dit.

Det kan vara så att detta var kulmen och han kommer att må bra om någon dag, men jag vågar inte chansa efter som det kom tillbaka efter bara en vecka sist (tänker på förra söndagen).

Jag känner att jag vill utreda detta ordentligt så jag inte håller på och tränar och tävlar med en hund som är sjuk. Diesel har ju en enorm förmåga att "bli frisk" så fort träningssakerna kommer fram.


Jag har bestämt mig för att D får ta det lugnt denna veckan oavsett vad som sker i morgon hos veterinären. Jag hade helst velat träna helhet denna vecka och nästa eftersom det är tävling nästa helg, men D:s hälsa kommer naturligtvis i första hand. Om han blir bra under veckan tänker jag slå på en rövare och tävla nästa helg ändå. Går det så går det!

Jag ska tänker se det som en träningstävling. Inte så snällt mot mina medtävlande och arrangörer, men det finns de som tävlar med mycket sämre förberedda hundar. Jag ska försöka att tänka så! Piper han så piper han! Jag tänker inte bryta, utan domarn få be mig gå av planen om han/hon anser att det är för mycket ljud.


Jag orkar inte skriva någon detaljerad träningsrapport om fredagens och söndagens träning.

Både Diesel och Indy gick kanon fint i fredags. Vi tränade i stort sätt samma saker som förut och det gick mycket bra. Den nya apporteringsövningen för att få upp farten in med Indy fungerade utmärkt!

Söndagsträningen med Indy i ridhuset gick super duper bra! Det var hela elva ekipage inne i ridhuset, men min lilla kille klarade av att hålla fokus och göra ett jättefint träningspass. Jag är super nöjd!


Idag har jag fortfarande inte bestämt mig för om Diesel ska få följa med på promisen eller ej. Han har visat intresse att vilja göra något, men nu har han somnat igen vid mina fötter. Indy är mer vild än tam efter som det inte blev någon aktivitet för honom igår, så han måste få sig en promis och kanske lite träning.

Jag åkte inte till valpkursen igår och har avbokat lokalen idag. Jag är inte i fas för att varken gå kurs igår eller göra ett genomtänkt och fokuserat träningspass med bara Indy i lokalen idag. Vill hålla min älskling under uppsikt hela dagen och möjligtvis lämna honom hemma den timmen som jag går ut med Indy. Jag får se hur jag gör. Om jag tar med mig D så blir det bara en kortare promis.

 
 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

15 mars 2011 11:01

Gulle-Diesel, hoppas att han mår bättre snart!

Yes, jag går gärna en prommis på fredag.

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

15 mars 2011 12:06

Va kul! Jag mailar dig.

 
Lindha

Lindha

15 mars 2011 11:25

Tycker du gör helt rätt i som utreder Diesel ordentligt, man känner ju ändå sin hund bäst!! Och jag personligen kollar ju upp minsta lilla, hellre en gång för mkt än en gpång för lite :-)
Nu hoppas vi Diesel blir bra snart!!

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

15 mars 2011 12:11

Tack! Jag gillar verkligen när ni skriver vad ni tycker o tänker! D känns redan piggare än i morse! Skönt!

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

15 mars 2011 12:23

Vad bra tt du fick tid hos Nacka imorgon! Ring Baigs och be dem skicka över journalerna så att de vet exakt vilka prover som är tagna och värden etc. Inte var han pigg igår inte killen... :(
Kramar

http://www.rackartyg.net

 
Marie

Marie

15 mars 2011 17:30

Usch, alltid så trist när ens älsklingar blir sjuka. Tillhör oxå den varianten som kollar en gång extra...men så har jag oxå haft rätt var gång jag gått till veten. Kan undras om de tagit prov för bukspottkörteln. Hade EPI på min gamla schäfer och det som då kom ut var "fettigt", slemmigt osv...

Lycka till!!

http://marigo.bloggagratis.se

Annika Westerlund

15 mars 2011 18:32

Tack! Kollade bukspottskörteln för två år sedan... Kanske ska kolla den igen!

 
Helena

Helena

16 mars 2011 20:55

Hon heter Anne-Marie Appel och är världens bästa!!!

http://holmstorp.bloggagratis.se

Annika Westerlund

16 mars 2011 20:57

Ja hon var otroligt bra!!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards