Direktlänk till inlägg 14 mars 2011

Diesel ligger på Bagis

Av Annika Westerlund - 14 mars 2011 08:30

Förra söndagen var Diesel dålig i magen och allmänt hängig men åt normalt. Piggade på sig på kvällen o på måndagen var han sitt vanliga glada jag igen. Tänkte inte mer på det. I lördags var han lite lugnare en vanligt (läs han var som en normal hund  ). Imorse stökade han runt vid fem men gick och la sig när jag sa åt honom. När jag gick upp vid sju hade han väldigt bråttom ut och var lite lös i magen och vill inte ha någon mat. Visade även tecken på att ha ont i magen, uppdragen buk och knep med svansen. Var väldigt hängig och låg själv kvar i sovrummet sen och sov, fast vi andra gått upp. Vid tiotiden tempade jag honom och då hade han 40.5 Ringde Bagis och de tyckte att jag skulle komma in.

Bilen åkte lite snabbare än tilllåten hastighet.  Väl framme fick vi komma in på ett eget väntrum eftersom han hade feber och kunde smitta andra.
Vi, eller jag, tempade honom igen och då hade han 40.0 Det mesta får sköterskor och veterinärer göra med honom, men rör hans rumpa det får de inte. Han skriker som en stucken gris så fort de rör rumpregionen. Sen sattes det dit en kanyl och de tog en massa blodprov. Efter en stunds väntan kom veterinären in och jag fick berätta allt. Under tiden hade några prover blivit klara och han hade kraftigt förhöjda vita blodkroppar= en inflamation eller infektion. Veterinären trodde mest på en inflamation. Hon undersökte honom och konstaterade hög puls (pga stress eller smärta eller både och) och en öm buk främst i mittemellan revbenen och genitalierna.

Hon bestämde att han skulle läggas in men först skulle de röntga magen. Efter röntgen fick jag åka hem med ett tomt koppel. Fy,vad hemskt det kändes! Jag vet ju att Diesel brukar finna sig i det mesta men det känns hemskt att lämna honom!!!!

Lite senare på kvällen ringde veterinären. Feber hade gått ner med hjälp av droppet och röntgen visade "bara" en förstorad mjälte vilket den kan bli pga en inflamation i någon annan del av kroppen alt cancer (orkar knappt skriva ordet). Resten av blodproven hade kommit också och det visade att han hade en inflamation i kroppen och inte en infektion.

Tyvärr visste hon inte än vart felet satt. Diesel blev tvungen att tillbringa natten på sjukhuset också..... Idag ska de ta mer blodprover och ultraljuda buken, så nu sitter jag som på nålar och bara väntar... Kommer troligtvis inte få något besked fören efter tolv. Känns som en hel evighet tills dess!!!!! Gud, vad jag saknar min älskade schäfer!!!! Måtte det inte vara något allvarligt!!     Jag vet inte hur jag skulle klara av att förlora honom!! Jag älskar honom så mycket!!


Underbara vackra Diesel!          Fotograf: Susanne Stefansson



  

Det är tur att jag har Indy o Pelle som underhåller mig och håller mig sysselsatt. Klockan tolv kommer en gammal arbetskamrat, Zarah och hennes ett åriga son, och hälsar på också, så lite kul har jag att se fram emot. Jag återkommer på bloggen när veterinären har ringt. Det kommer också ett blogginlägg lite senare om fredagens och gårdagens (bara Indy) träning.



 
 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

14 mars 2011 09:34

Usch och fy, hoppas att det inte är något allvarligt!
Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

14 mars 2011 10:26

Mmmm...tungt.

 
Helena

Helena

14 mars 2011 10:38

Ja vi får verkligen hoppas att veterinären ringer snart och ahr positiva besked! Förstår din våndan och känner med dig/tänker på dig. Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

Annika Westerlund

14 mars 2011 11:25

Tack!

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

14 mars 2011 11:16

Oh, vad tungt med Diesel... :(
Och vilken jobbig väntan...
Håller tummarna för att det inte är något allvarligt!
Kramar

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

14 mars 2011 11:24

Tack!

 
Ingen bild

Anna å Yalla

14 mars 2011 11:32

Håller tummarna för att du ska få hem din Diesel snart. Tänker på dig. Kram Anna

 
Lindha

Lindha

14 mars 2011 13:19

Håller tummarna hårt för Diesel!!
Hoppas han får komma hem snart!
Kram kram

http://vildarna.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jo-Jo & Leya

14 mars 2011 14:38

Vi håller tummar o tassar för att det går bra för Diesel, hoppas han får komma hem snart!! Kram

 
Ingen bild

Camilla & Sam

14 mars 2011 21:49

Förstorad mjälte har dom flesta schäfrar, det sa vet när vi var in med grannens hund, så det behöver inte vara något, hoppas att han blir bra, Indys bror med matte håller tassar och tummar för vackra Diesel.

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

15 mars 2011 08:26

Ang. förstorad mjälte fick jag höra samma sak från gynekologen på Ultuna när vi var inne för Farans påstådda livmodersinflamation (som ej var livmodersinflamation)...

http://www.rackartyg.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards