Direktlänk till inlägg 2 juli 2011

Klartecken att sätta igång Diesel och mycket annat

Av Annika Westerlund - 2 juli 2011 07:34

Här händer det mycket saker hela tiden så det är lika bra att ta det enligt dagboksmodellen .  


Tisadag

Jag blev himla träningssugen så jag åkte ner till Värmdö BK och tränade med hundarna.


Indy

Körde momenten i ettan och tvåan. Kändes super fin! Vi har nu utvecklat FF till elitklass. Det enda som inte fungerar bra och som jag behöver träna mer på är stegförflyttningar bakåt. Måste fortsätta att träna det mot en vägg.


Diesel

Jag visste ju inte då att han skulle få klartecken att sättas igång så vi tränade bara lite lugna moment FF, dumrutan, vittringen, fjärren o dirigeringsapportering. Den sista är ju gränspuck att han fick träna men det är ett moment vi verkligen behöver träna så jag körde på. Allting kändes bra! Han var het men kontrollerad.


På eftermiddagen var det dags att åka till Charlotte igen för laserbehandling. Ingen temperatur skillnad alls mellan framknäna och full böjlighet. Tjohoo!!  

Jag fick klartecken att sätta igång honom med vanliga prommisar och träna det mesta utom hopp, bollbelöningar, rapport och lek med andra hundar. Känns så himla underbart!! Han får nu också följa med på alla dagsturer uppe i fjällen. Vi åker ju dit om en veckan.

När jag kom hem mailade jag direkt till Lotta på Värmdö BK att jag ville vara med på träningstävlingen med båda hundarna på torsdagkvällen. Värmdö BK håller på att utbildar nya tälvingsledare och behövde ekipage att träna på. De anordnade då en träningstävling i elit med domare och allt. Super kul! Diesel anmälde jag till alla momenen utom hoppet och Indy bara fria följet.


Onsdag

Tränade igeom inkallningen och rutan med Diesel, annars blev det bara prommisar för hundarnas del. För min del blev det klippning på Björknässalongen och sen hjälptes syrran o jag åt här hemma att vaxa benen och fixa våra fötter. Lite av en skönhetsdag helt enkelt!


Torsdag

Hämtade Karin, Wilma, Miso o Lystra (hon var dagmatte åt henne) för vidare färd till Åkersberga och Domarudden. Där tränade vi jakt. Karin och Miso ska snart starta WT i det området och jag tyckte det kanske var bra om Miso hade varit där innan så hon kände igen sig.

Vi började med enkel markeringar ut med vattnet . Det var skogsterräng ca 30 meter långa. Indy fick först två enkel markeringar efter varandra. Han spikade båda!Miso jobbade också otroligt bra ! Hon är en dunder bra markör och springer oftast rakt fram till dummien även fast hon inte har sett nedslagsplatsen.

Det var ganska varmt så vi gjorde några vattenmarkeringar. De blev ca 20 meter långa och landade i gless vass. Båda hundarna jobbade mycket bra!

Sen gick vi vidare till ett annat område där jag la ett sök åt Miso som hon fick ta på en gång.  Därefter kastade Karin markeringar till mig på ca 30 meters avstånd. Nedslagsplatsen var bakom en bergsknalle. Han fick två enkel markeringar och en dubbel efter varandra. Han spikade alla!

Det enda var när han skulle hämta den andra dummien på dubbel så tog han först en lov in i Misos sökområde. (Han var tvugen att passera sändpunkten på söket för att komma till markeringarna.) Det var precis om han inte riktigt kom ihåg att det fanns två, hade sett Miso söka där innan och när han kom in i området då kom han på att vi hade kastat en till dummy till. Jag är verkligen nöjd med hans arbetet! 


När jag kom hem hade mamma o pappa kommit. De ska bo hos oss över helgen.

På kvällen var de då dags för träningstävlingen. Diesel fick startnummer fyra och Indy sex (sist).

Diesel gick bra! Hans FF var som vanligt en sexa i betyg och de övrig moement en gick bra! Inga större fadäser, bara lite grejer som fortfarande måste putsas på. Det som däremot var helt nytt var att han la sig i sitt i grupp. Detta är ett moment jag verkligen behöver lägga ner lite mer jobb på. Fick ju avdrag på tävlingen i Väsby för att han hade varit lite orolig.

Indy gjorde sitt FF otroligt bra!!! Vi fick en nia utav domaren och applåder från publiken. Kändes super kul!! Avdraget var på något fladdrig position i språng marsch, han var inte helt parallell i tre steg bakåt och ett snett sättande i vändningarna på stället (helt om). Jag är verkligen super nöjd med min lilla pärla!  


Fredag

Inte mycket hund alls. Umgicks med mamma o pappa. Vi åkte bland annat till Plantagen och Gustavsbergs hamn. Dagen avslutades med en god grillmiddag och premiärspel av sällskapsspelet Besservisser. En svensk variant av TP. Verkligen roligt spel! Vi slutade inte fören klockan 24. Liiiiite trött i ögat när Pelle vaknade i morse!


Idag ska vi pyssla i trädgården och kanske åka och bada!


En tanke

Jag läste Lindhas blogg här på morgonen. Hon är så himla duktig och tar LP i alla klasser med sina hundar. (Dessutom är hon i nionde månaden och orkar tävla ändå! Wow!) Kanske ska göra det med Indy?! Det är ju ett väldig bra sätt att få tävlingsvana. Hmm, det tål att tänkas på!!

 
 
Karin & co

Karin & co

2 juli 2011 10:20

Uppe före tuppen såg jag på kommentaren på min blogg :-) Tack för förklaring på min fråga. Vi kan titta på det mer praktiskt vid nästa träning. Lättare för min lilla hjärna att förstå då ;-)

Kul att Indy går så bra på lydnaden. Vilken kanonhund du har där!

Kram

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

2 juli 2011 10:39

Det gör vi! Tack!

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

2 juli 2011 22:21

Himla bra jobbat!!! Jag som är en förespråkare av LP tycker absolut att du ska ta LP med Indy, det kommer gå som en dans på alla era tävlingar. Det är ju verkligen ett kvitto för en själv på att hunden kan och inte slirade sig igenom en klass på tur.
Kram

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

4 juli 2011 07:30

JAg har bestämt mig nu för att göra det. Ta LP i alla klasserna med Indy. Då kan jag inte forcera träning, vilket jag är duktig på att göra ibland! ;D

 
Lindha

Lindha

3 juli 2011 18:48

Wow vilket härligt resultat på Indys FF :) Sägs vara en färskvara, å jag håller nog med, det svåraste momentet att "underhålla"...
Åh jätte härligt att du fått köra igång Diesel igen!!
SV. Tackar ödmjukast för din kommentar & grattis!
LP kan vara lättförtjänta titlar ändå :) Och ger en bra tävlingsvana precis som du skriver :)
KRAM!

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

4 juli 2011 07:25

Tackar!

 
Susan

Susan

3 juli 2011 20:40

Saknade dig på Skärgårds Cup , hoppas allt är bra. Ha en skön vecka :)

http://www.manhofs.se

Annika Westerlund

4 juli 2011 07:31

Jag saknade att vara där. Är sjukt tävlingssugen!

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

4 juli 2011 08:20

Härligt att du fått klartecken att sätta igång Diesel igen! OCh grattis till Indys finfina fria följ - bra jobbat!!
Kram

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

4 juli 2011 08:26

Tackar!

 
Marie & Citro

Marie & Citro

5 juli 2011 20:08

Så skönt att Diesel får komma igång!! Och jag har anamat tipset på uppletandet, funkar jättebra, Tack!! :-)

http://www.marigo.bloggagratis.se

Annika Westerlund

6 juli 2011 07:26

Vad bra att det fungerar!

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

8 juli 2011 08:59

Näe, nu är det dags för en uppdatering tycker jag! ;)
kram

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

8 juli 2011 11:52

Mycke nu... Åker till fjällen i morgon så kanske det blir en uppdatering på söndag. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards