Direktlänk till inlägg 4 juni 2011

Pelle

Av Annika Westerlund - 4 juni 2011 08:04

(Inlägg och videosnuttar från gårdagens FART-test kommer. Måste fixa videosnuttarna, men idag vill jag koppla av med familjen i det underbara sommarvädret.)

Pelle får inte mycket utrymme i denna blogg. Han är så snäll och okomoplicerad lite kille, så det finns inte så mycket att skriva om. Han är till 98% alltid glad! Jag tror det är därför han inte får så mycket plats i bloggen.

Men nu är det dags att ventilera lite. Denna vecka har nätterna inte varit roliga. Han har vaknat flera gånger per natt och varit hungrig några av gångerna, de andra har han varit mammig och haft svårt att somna om. Nästan varje gång han har vaknat har det tagit ca en timme innan han somnat om. När man envisas att fortsätta hålla det tempo som jag håller om dagarna, blir det tufft när man får så lite sömn.

Eftersom han har varit hungrig bestämde jag mig för att lägga till två mellanmål på dagen och hoppades att nätterna skulle bli lugnare på detta sätt, men nej. Resultatet blev att han inte var hungrig på kvällen. Åt knappt någon middag och inte sin vanliga ranson med välling innan han somnade.

Natten till fredag blev hemsk..... Han vaknade 22, 00.30, 3 och 5. Alla gångerna tog det ca en timme för honom att somna om. När han vaknade vid 00.30 började jag fundera.... Det kan inte vara av hunger. Visserligen hade han ätit välling vid 22, men då skulle han inte vakna så snart igen. När han har ätit brukar det ta minst 5 timmar innan hungern kom igen. Det måste bero på något annat.

Jag började fundera på om hans komjölksallergi hade kommit tillbaka. Vad var det som fick den att bryta ut igen? Han hade visserligen fått smaka glass för första gången i lördags, men skulle det vara utlösande? Glass innehåller ju inte så mycket protein... Däremot innehåller den mycket laktos (mjölksocker). Kan det vara så att han har blivit känslig mot laktos?

För att ta reda på detta beslutade jag mig för att ta bort all komjölk igen. Så kl 8 på fredags morgonen stog jag givakt utanför Willys när de öppnade, för att köpa mjölkfri välling och gröt. Medans vi väntade på att syrran skulle komma fick han lite av den mjölfria vällingen. Han hade inte vissat några tecken på att vara hungrig, men han fick ändå. Intresset var väldigt svalt! När jag smakade på vällingen förstår jag varför. Det var nog det äckligaste jag har smakat på länge.

Syrran kom och jag berättade allt.

Ni som känner min syster vet att hon har fel på sin mage, så är det något hon kan är det magproblemstaktik. Hon tyckte hans skulle få vila magen och inte få någon mat fören han visade tecken på att vara hungrig.

Vi packade in oss i bilen och for mot Gryt för att gör FART-testet. (Mer info om det kommer.) Pelle visade inga hungerskänslor fören vid halv ett. Fick då  ris, majs och kalkonpure, milt och mjölkfritt. På eftermiddagen fick han en portion med den mjölkfria gröten.

Läste lite mer i broschyren som var med i paket. Hans symtom stämmer mer på laktosintolerans än komjölksproteinallergi. Gröten gick dessutom att göra välling på och var riktigt god. Jag bestämde mig för att han ska vara helt lakos och komjölksfri i ca en månad. Sen ska jag börja med att ge honom en lakosfri välling. Fungerar det ska jag prova ge lite vanlig välling. Blir han dålig igen då, då vet jag att det är laktos.

Det skulle inte förvåna mig om han är lakosintolerant. Jag är det, syrran och hennes grabbar är det. Jocke tror jag är det också, men han vägrar att lyssna på det örat.

Igår fick han alltså inga mjölkproduker. Han åt bara riktig mat till lunch, gröt till middag och gröt utspädd till välling till kvällsmål. Hur blev natten då? Jo, han sov som en stock utan att vakna fören kl 7 på morgon. UNDERBART!!! JAG HAR FÅTT SOVA I 9 TIMMAR I STRÄCK!!!!! JIPPIII!!!!

Nu är det bara att hoppas på att hans lugna nätter fortsätter. Både för hans och min skull. Lilla gullig underbara Pelle, som är glad även fast han har ont i sin lilla mage!!! Jag älska honom så mycket så det gör ont ibland!


Idag har jag BF = barnfritt. Idag har Jocke "jouren"! Jag behöver inte tänka på omvårdnaden av Pelle på hela dagen. Bara göra det jag känner för. Bara få gulla och busa med min son, utan att tänka på blöjbyten, mat o sovtider. Underbart! Så nu tänkte jag ta en skogsprommis med hundarna innan det blir för varmt ute!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards