Direktlänk till inlägg 14 april 2011

Jakt och skotträning

Av Annika Westerlund - 14 april 2011 04:01

(Skrivet kl fyra på morgonen under tiden jag väntar på att Pelle ska somna om....Stön!    )

Indys jaktträning med Helena och Karin gick bra. Vi tränade markeringar enkel och dubbel. Indy knallade faktiskt en gång, men jag lät honom springa. Sen var han på väg att sticka när Helena skickade Lystra. Fick stopp på honom när han bara hunnit några meter. Skönt! Efter det satt han lugnt och stadigt och tittade på.

Jag gillar när sånt händer. Jag kanske är lite konstig, men för det första visar det att han vill och för det andra är det bra att det kommer nu. Jobbigare om det kommer senare när han är äldre och kanske inte lyder ett nej.

Han fick också ett sök på en dummie som Vilja inte hämtade. När Indy envist brakade runt i samma buske fick vi svaret varför Vilja inte hämtade den. Busken den låg i hade liksom packats ihop som ett tak, så dummien låg ca en meter upp på busken. När jag kom dit höll Indy på att försöka komma upp på busken som inte höll för hans tyngd. Jag hjälpte genom att trassla mig in i busken och lyckades få tag på dummien och kastade den till honom. En mycket stolt Indy bar den sen hela vägen tillbaka till de andra. Lilla duktiga Indy!

Sen gjorde vi klockan. Man sätter hunden i mitten och lägger dummiesar klockan tolv, tre, sex och nio. Sen skickar man med linjetagstecken till de olika dummiesarna. Indy fick en enkel klocka där dummiesarna låg ca fem-sex meter från honom. Jag är som vanligt mycket nöjd med honom! Han bra i passivitet. Ligger själv kvar på sin pläd trots att alla vi tre håller på att träna en annan hund. Han är en liten pärla!


Diesels skotträning på Lidingö BK gick som förväntat bra. Han låg tillsammans med en groenendael som var lite berörd och satte sig upp. Men D låg lugnt kvar och brydde sig inte alls om skotten. Han gjorde en kanonfin budföring utan att reagera på skotten. Det är nästan så man skulle kunna tro att han var döv! 

Vi tränade även linförighet med fokus på att inte trängas eller ljuda. Gick mycket bra! Framförgående, kryp, läggande under gång, inkallning, apportering gick även det utan problem. Han är verkligen klar för att tävla lägre. Underbart!


I morgon (jag menar idag  ) står rapport på schemat för Diesel och Indy får en rejäl prommis med lite små träning på. De lovat fint väder så jag hoppas på en härlig dag ute i naturen. Nu börjar ju Pelle bli så pass med så han också verkar njuta att vara utomhus. Han kanske får ligga på någon av hundarnas plädar en stund och undersöka marken omkring sig. Nu har han somnat, så nu ska jag försöka sova någon timme till!  

 
 
Marie

Marie

14 april 2011 20:31

Stön, fyra på morgonen!! Härligt att skotträningen funkade bra, kan ju vara lite så där. Tror nog det är mycket vi förare som överflyttar förväntan i skottet så det blir problem. Jättetack för ditt utförliga mail!! Planerna är redan skridda till verket. Härligt att du vill dela med dig, riktig cyber -coating :)))

http://marigo.bloggagratis.se

Annika Westerlund

15 april 2011 05:41

Det är bara kul att få dela med sig!!

 
Marie

Marie

14 april 2011 20:33

Cyber-coatching ska det vara ;-)

http://marigo.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Susan

15 april 2011 01:16

Cheeses....4 på morgonen. Det är bara OK efter en blöt pubrunda ;) ha ha. Vad duktig & målmedveten du är i din träning. Inte konstigt att det gå så bra :)

Annika Westerlund

15 april 2011 05:43

Pubrunda...det hade varit kul.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards