Direktlänk till inlägg 4 april 2011

Träning i ridhuset igår kväll

Av Annika Westerlund - 4 april 2011 10:16

Ett tag trodde jag inte att jag skulle komma iväg till ridhuset. När Pelle bajsade ner sig för tredje gången igår eftermiddag, tänkte jag: Nu släpper Jocke aldrig iväg mig. Men jag fick åka utan någon kommentar!

Väl där lägger jag ner Diesel för att säga hej till Helena och Susanne som också var där. Då kommer en Lagottohane (det såg ut som en lagotto i alla fall) fram till Diesel och börjar jucka på honom och Diesel LIGGER KVAR en stund! Helt otroligt! Sen reser han sig givetvis och de börjar lukta på varandra. Men jag vågar inte låta det gå längre, så jag kallar in Diesel o han kommer så snällt! Wow! Det skulle ha varit för nått år sedan. Jag tror min lilla "schäfervalp" har blivit en stor pojke!

Efter det blev det platsliggning. Vi la hundarna som ett L. Jag ville nämligen lägga Diesel på kortsidan för att kunna gå minst 50 meter (ridhuset är 60x20, men lite går bort efter som underlaget har vallar mot sargen) som det är i lägre. Vi fick inte plats med alla hundarna på kortsidan, så då fick några ligga på långsidan. Diesel hamnade i närmast hörnet på L:et med Vilja och Pebbels (båda låg blickstilla, glömde säga det igår, Helena o Susanne). Det blev mycket störningar för Diesel. Kanon! Folk gick tillbaka till sina hundar och belönade (de som låg på långsidan) och det var bara Diesel som låg i 5 minuter. När 5 minuter hade gått hade alla satt upp sina hundar och många hade belönat också. Jag är mycket nöjd med Diesel! Han flyttade lite på huvudet bara! Duktiga underbara schäfern!

Jag hade en planering med mig och körde efter den:

Fot- la ut bollen och körde stegförflyttningar tills han var tyst. Tog tid första gången, men andra och framför allt tredje gick bättre. Tredje gången var han tyst hela tiden så jag kunde göra i alla riktningar innan han fick belöningen. Gjorde inge mer fot efter det.

Kedja: framförgående, läggande under gång, inkallning och belöning efter nedläggandet för krypet- Gick hyfsat. Det är svårt att göra ett bra framförgående med så mycket folk i ridhuset. Det blev inte helt rakt och han låg på lite i kopplet. Valde att säga till om draget, men fortsatte. Läggandet var bra. Inkallningen såg jag att han lättade lite i rumpan, men valde att köra på och ta i tu med det sen. Nedläggandet för krypet var mycket bra och fick bara lite ljud i sista transporten. En bra kedja med snitt betyg på ca 8, vilket räcker gått o väl till uppflyttning (måste ha snitt 6,5 i lydnadsdel i lägre för uppflyttning till högre).

Kejda: kryp, apport och belöning vid uppställning för hoppet- Hade velat köra hoppet också, men det fanns inget hinder och det kändes för trångt för att släpa fram ett hästhindet (kavaletti). Mycket bra kryp, antydan till morr i gripandet av apporten och något snett sättande i ingången och ljud i sista transporten. Även här betyg så det räcker till uppflyttning. Men petig som jag är vill jag ju gärna ha näst intill perfekta moment på träning. Det ger en mer marginal för missar på tävlingen sen.

Inkallning stadga- Fick lite lättande i rumpan på första och lite i andra, tredje och fjärde blev bra vad jag kunde se. Jag vet ju inte vad han gör bakom min rygg. Får se om vi (jag o syrran) hinner träna Diesel lite på fredag innan jag åker till Vikingterminalen. (Ska till Åland med jobbet, Jocke ska också med.) Behöver någon som säger vad han gör bakom min rygg.

Kryp teknink- Han gillar att krypa i ridhuset. Jag tror det har att göra med underlaget. Det är mjukt och skönt! Fin teknink och bra kontakt!

Apportingångar- Fick ett snett sättande, andra var han rak men tuggade lite, tredje och fjärde blev mycket bra.

Apporterningdirigering- Körde hela som sist, hela momentet med belöning när han var påväg in, och det blev svårt tyckte Diesel. Men med facit i handen gör det inget om det blir svårt, Diesel ger ju inte upp i första taget!  Efter en hel del strul så fick jag en bra åt båda hållen. Diesel vill gärna ta den som man lägger ut sist, men det är ju alltid den man lägger ut först han ska ta. Det är egentligen inte optimal miljö att göra inlärning på, men .... vad gör det.  Jag tror Diesel lärde sig en massa i alla fall.

Dirigering till rutan- Ställde upp honom bakom konen och försökt få honom att springa till rutan som låg till vänster om mig, ca 15 meter ifrån. Dessvärre fanns det en ruta till snett bakom honom och han tyckte det var mer naturligt att springa till den. Efter en hel del jobb fick jag in honom i rutan tre gånger. Den sista sprang(travade) han nästan direkt in i rutan. Måste träna detta lite enklare! Ställa upp rutan när han ser, inga andra ekipage som är med, då kan vi nog få till det bättre.

Jag är nöjd med träningen, det är mycket som kunde vara bättre både från min och Diesels sida. Det jag är mest nöjd med är hans attityd! Han är med hela tiden och struntar i alla andra ekipage, trots att de bara är några meter ifrån oss. Han har en lagom aktivitetsnivå, men går fortfarande upp i ljud lite då o då. Det känns verkligen som vi är på väg åt rätt håll! Underbart!

 
 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

4 april 2011 15:20

Det såg bra ut igår, nu hade jag ju mest koll på mig själv men lite såg jag. Bland annat tänkte jag på hans otroliga vilja att göra rätt och förmåga att bli dirigerad (ett tillfälle när han skulle från konen till apporten.)

Jag skrattade mig blå när jag läste att du tyckte jag skulle anmäla mig den 14 maj. Crazy lady!

Vi kan försöka träna med hundarna fast kidzen är med. Vi kanske kan gå en promenad och hoppas på att de somnar först så har vi köpt oss lite tid?

Förmiddagen passar bäst för mig på onsdag så slipper jag stressa hem till Felix.

Är det sol kan vi ju ta med fika... och nu inser jag att jag skulle ha ringt istället. Fasen vad långt det blev :D

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

4 april 2011 16:01

Tack! Jag är så koncentrerad så jag ser tyvärr inte vad ni gjorde. Men det kan jag få se på onsdag! :)
Jag mailar dig!

 
Helena

Helena

4 april 2011 17:21

Skönt att höra att Vilja låg stilla på platsliggningen, det är ju alltid lika svårt när man inte ser vad de gör! Jag tycker Diesel var helt otrolig som inte blev upprörd när han låg plats och lagotton kom fram och började rida! Låter så himla kul med rapport, skulle nog vara nåt för min lillfis, hon gillar ju att springa fort :) Men jag kan ingenting om rapport, mer än att de skall springa mellan olika stationer ;) Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

Annika Westerlund

4 april 2011 18:39

Jag ska inviga Susanne i rapportens underbara värld på söndag. När hon o Pebbels har blivit lite varma i kläderna kan jag inviga er också!

 
Anna, Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

4 april 2011 19:48

Äsch, var det ridhusträning igår... Det missade jag, hade gärna varit med... Kul att träningen gick så bra! :)

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

5 april 2011 08:08

Det är ridhusträning på söndag igen, men då tror jag inte att jag åker. Vi ska träna rapport på dagen och det är mycket träning nu så jag vill inte vara borta på kvällen också.
Hur ser kvällarna ut för dig här i veckan?

 
Karin & co

Karin & co

4 april 2011 21:11

Helena berättade om Diesel på ridhusträningen igår. Mycket imponerande att han låg kvar fast han bokstavligen blev påhoppad.

Jag är inte orolig för Miso. Hon kan ju vara lite loj annars också, ofta då hon inte riktigt förstår vad hon ska göra. Nu är hon nog bara extra loj efter löpet. Det är två veckor sedan ungefär som hon slutade löpa, men hon luktar fortfarande gott om du frågar andra hundar. Hon har inga andra symtom och en av syrrorna var tydligen också väldigt trött i 3-4 veckor efter löpet.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Karin igen

4 april 2011 21:14

Jag jämför ju mycket med Wilma som ju aldrig har varit påverkad på det sättet vid löp. Jag är van med att det är turbofart och väldigt mycket som händer samtidigt. Det är en omställning att ha en hund som inte har så mycket driv.

Annika Westerlund

5 april 2011 08:06

Vad skönt då kan jag sluta tänka på det. Ja, jag förstår att det är en stor omställning.

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

5 april 2011 09:23

Jag är också tveksam ang. söndagen, går lydnadskurs för Lillemor & Kejll Edström hela helgen. Ev. nästa söndag om det inte blir skyddsläger då. Veckan... På onsdag åker jag nog ut till Lidingö då de har skotträning kl. 18, kan det vara något?

http://www.rackartyg.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards