Direktlänk till inlägg 2 april 2011

Vilken tabbe!

Av Annika Westerlund - 2 april 2011 17:15

Idag har jag gjort min första tabbe när det gäller rapportträningen. Vi gjorde en ny A och B-station och rapportsträckan korsade den gamla sträckan och gick ca 20 meter från den gamla B-stationen.

Allt gick bra vid A-stationen. Han var tyst och lugn och låg o tuggade på sitt grisöra. På vägen till B-stationen vände han sig flera gånger och kollade mot A. Jag etablerade B-stationen ca 600 meter från A. Diesel ljudade lite men inte så högt. Väntade tills han var tyst och lite lugnare, då skickade jag. Han drog iväg som vanligt och jag vände mig om och börjar plocka ihop för att gå till C. När jag vänder mig om ser jag Diesel hålla på och irra runt vid gamla B.......... Jag ringer syrran med en gång. Efter en stund kommer Diesel tillbaka till mig och jag väljer att gå ca 20 meter på sträckan mot A innan jag skickar igen. Diesel drar iväg och sen viker han av från sträckan och börjar irra mot gamla A-station. Jag har syrran kvar i luren och ber henne ropa på Diesel så högt hon bara kan. Efter en stund ser jag honom styra kosan åt rätt håll. Puh!

Skicket tillbaka till B-station vände han sig om och tittade på syrran och sen drog han iväg till mig. Duktig kille! När jag skickade på nytt till A, vänder han sig om och tittar två gånger innan han drar iväg. Puh!!

Vi beslutar att i alla fall gör ett sista skick nu med förlängning 100 meter till C-station. Jag packar ihop och går 100 meter in i skogen och fixar i ordning C. Denna gång var det ingen tvekan när han sprang från syrran. Full spetta på en gång och förlängningen klarade han galant utan att tveka. Yohoo!!

Vad har vi nu lärt oss av detta? Gör aldrig nya stationer och sträckor i samma området!!! Diesel har förhoppningsvis lärt sig att vara mer uppmärksam på vart vi går och inte bara chansa.

Jag är ändå mycket nöjd med träningen. Det är bra att missarna kommer redan nu. Lättare att rätta till dem nu än senare! Dessutom var han nästan helt tyst. Det var bara när vi gjorde i ordning B-station som han ljudade. I de andra skicken var han tyst i pauserna. Yes!!

Nästa rapportträning blir på torsdag. Nu måste vi putsa på lägre lydnaden och fortsätta med inläringen av elitlydnaden. Igår trillade poletten ner vad det gäller apporteringdirigeringen. Han gjorde två korrekta dirigeringar efter varandra till både höger och vänster. Underbart! Det man skulle önska är bättre fart till konen, men med honom vet jag att det kommer med säkerheten. Sen blir det antagligen det omvända! Det går för fort! Nu har vi bara nya rutanskicket och att befästa dumrutan så börjar vi bli tävlingsklara i eliten. Det går SÅ fort att lära Diesel nya moment. Det är verkligen hans bästa egenskap!


Indy håller jag på att putsa detaljer i halter och svängar i fotgåendet. Jag har även gjort lite inkallningar så som momentet ser ut i ettan, men med längre avstånd. Om jag kallar in honom på 15 meter (som det är i ettan) så blir tempot för dåligt. Om jag kör på 20-25 meter blir tempot mycket bättre. Lägganden har vi börjat göra vid sidan i mycket sakta marsch och ställandena börjar bli mycket bra. Han kan stå stilla i flera sekunder nu.


Just nu känns det som jag är inne i ett mycket bra skede med båda hundarna där träningen flyter på framåt. Det gör att jag mår mycket bra hela jag!! Underbart!


 
 
Ingen bild

Anders Sjöberg

2 april 2011 22:37

Jag och min fru Gunilla har två schäfrar som vi tränar och tävlar rapport med här på Värmdö. Du får gärna komma till oss och träna. Ninja tävlar i högre rapport och Ex-Y i lägre rapport.
Vi bor intill skogen där vi tränar.

mvh
Anders

Annika Westerlund

3 april 2011 17:38

Hej Anders o Gunilla!
Vi vill jättegärna träna med er! Men jag vet inte hur jag ska få tag på dig?! Du lämnade ingen mailadress eller liknade. Maila gärna till mig på annika_hedman@hotmail.com
Jag hade tänkt att träna på söndag, skulle det kunna passa er?

 
Marie

Marie

2 april 2011 22:42

Kul att läsa om rapportträningen, men om detta vet jag inget. Kanske inte så vanligt Skåne? Härligt att det går bra iaf :))

http://marigo.bloggagratis.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

3 april 2011 08:16

Är du säker på att ssbk inte har, jag vet att de hade i höstas.

Hoppas att jag inte har blandat ihop saket nu ;P

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

3 april 2011 17:33

Det stämmer, de hade en kurs i höstas men ingen denna termin.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards