Direktlänk till inlägg 1 april 2011

EFTERLYSNING!!!! TRÄNINGSGRUPP I RAPPORT!

Av Annika Westerlund - 1 april 2011 15:14

Jag har i snitt ca 20 st bloggläsare om dagen. Jag hoppas nu att någon av er tillhör,  vill tillhöra eller vet vart det finns en träningsgrupp i rapport!!!!!!!!


Idag trotsade syrran o jag duggregnet och åkte iväg för att träna lite rapport med Diesel. Vi styrde kosan mot Velamsund, den delen som ligger vid Nacka Golfklubb.

Pelle lastades in i sin vagn utrustad med regnskydd, under vagnen lastades grejer som behövdes på A och B station. Indy och Pigge fick vänta i bilen nu när det var så dåligt väder. Sen kämpade vi på i snön som fortfarande ligger kvar på första delen av gångvägen mot Velamsund. När vi var framme vid den första ängen på höger sidan släpade vi in barnvagnen i skogen och etablerade A-station. Diesel fick sin uppbindningsplats, pläd, vatten och godis. Trots att det är minst ett och ett halvt år sedan vi tränade rapport sist, märkte jag på D att han visste vad som var på gång.

Vi taktik snackade en stund och sen drog jag på mig ryggan och tog Diesel med mig över ängen till B-station ca 500 meter längre bort. Där fick D åter sin uppbindningsplats med pläd, vatten och godis. Efter en stund när han kommit till ro lite och börja få lite förväntan ringer jag upp syrran på nallen och meddelar att nu skickar jag. Kopplar loss och går fram till den tänkta påsläppspunkten. Diesel har haft lite förväntans pip när han låg uppkopplad, men inte så farligt mycket. Han är dessutom helt tyst och lugn under transporten fram till påsläppspunkten. Han får sitt älskade "marsch"-kommando och det bär iväg i hundraåttio knyck. Ingen tvekan där inte! Han visste precis vad han gjorde.

Hos syrran sköter han sig bra, men ljudar lite mer. Jag hade inte väntat mig något annat för han blir gärna lite stressad hos syrran. Det är något de två behöver jobba med. Syrran behöver bli lugnare och säkrare i sig själv och det hon ska göra och Diesel måste lära sig att lita på att syrran klarar detta. Han kan koppla av och låta henne sköta allt.  

Efter några minuter skickar hon tillbaka till mig. Inga problem, en massa godis och mys på uppbindningsplatsen och naturligtvis vatten. Efter några minuter skickar jag tillbaka till syrran. Så fort jag skickat iväg honom börjar jag plocka ihop mina grejer för att göra en förlängning till vad som kallas C-station. Jag går med släpande steg och släpar pläden brevid mig för att förstärka mitt spår lite. Ungefär hundra meter från B-station gör jag i ordning C-stationen med uppbindningsplats osv. När jag är klar ringer jag syrran och meddelar att hon kan skicka.

B-stationen är placerad så att syrran ser nästa hela sträckan. Det är bara de sista tio metrarna hon inte ser. Jag ser B-stationen och hela sträckan fram till C. Syrran är kvar i luren och meddelar mig hela tiden hur det går på sträckan. Framme vid B-stationen letar Diesel en stund, men gör inte en ansats till att vilja vända tillbaka mot A. Yes!! Efter kanske max en halv minut hittar han spåret till C och ger sig av i full galopp. När han är ca tjugo meter ifrån mig höjjer han blicken och får syn på mig. Duktiga underbara Diesel!!!

Jag är så himla nöjd med honom!! Det här är verkligen kul!! Mycket roligare än spår!!! Han ljudade lite, mest första gången han kom till A-stationen, men inte mycket alls!

Hos mig var han i stort sätt tyst. Några tysta förväntans pip bara. Syrran och jag kör hårt på att ge honom mycket godis på uppbindningsplatsen så han förstår att han är duktig och att han kan ta det lugnt. Jag har tänkt att jag ska ta med mig grisöra som han får ät i pauserna. Jag hoppas att han kommer ha ro att göra det!!! Med lite till träning hoppas jag att ljudet ska dämpas och försvinna. Han brukar bli tystare när han är säker på vad som komma skall. T ex är det ytterst sällan han piper när vi gör ett spårpåsläpp.

Det här är verkligen vår grej! Jag älskar spänningen som blir och Diesel får göra en av de saker han älskar ATT SPRINGA!!

Nu hoppas jag på att hitta en träningsgrupp alt. bilda en träningsgrupp själv i rapport. Snälla hör av er om ni vet vart jag kan vända mig! Det blir svårt annars att träna tävlingslikt. Men hur som helst tänker jag/vi tävla i lägre rapport den 30:e april!!

 
 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

1 april 2011 17:50

Ssbk har kuser i rapport, tänkte ev anmäla mig o P.
onsdag funkar! bebis en hänger på armen när jag skriver. ha ha

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

1 april 2011 19:12

Det blir himla roliga meningar när bebbe ska vara med o skriva. :D
Kurs?! Du kan var med och träna med oss. :) Det är kanske bra att gå en kurs kanske....Nä, jag tävlar nog ändå. Jag gick ju rapportkurs med Diesel när han var unghund. :) Kanon då syns vi på onsdag!

 
Anna, Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

1 april 2011 19:22

Jag vet att Botkyrka BK har en rapportgrupp vet jag http://www.botkyrkabk.se/start/index.php?page=rapport-1---bosse
/Anna

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

1 april 2011 19:23

Kanon! Ska kolla in den.

 
Annika

Annika

2 april 2011 16:56

Vi har en träningsgrupp i Haninge och ni är så välkomna. Jag hör av mig så fort jag vet när nästa träning är.

http://www.iceochnexa.se

Annika Westerlund

2 april 2011 17:00

Underbara du!!!!!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards