Direktlänk till inlägg 6 mars 2011

Träning Lidingö BK

Av Annika Westerlund - 6 mars 2011 17:45

Idag vill Jocke "leka" med de andra pojkarna (läs gubbarna) i garaget och mecka moped, så jag passade på att åka till Lidingö för att träna och träffa Indys uppfödare. Dagen till ära hade jag skrivit en träningsplanering. Shit, vad bra det är att göra det! Måste skärpa mig och göra det oftare. Mycket bra träningspass!

Syrran va med och filmade delar av träningen. Indys hela pass är med och fotgåendet på Diesels pass.


Indy

Började med honom. Han fick ett kort pass med fot och apportering så han inte skulle bli för trött innan vi träffade Anna, hans uppfödare.

Fot- tre sekvenser med bollbelöning på varierde ställen. Målet var att höjja värdet på att gå fot. Kändes bra!

Fick bryta retsamt en gång när han inte lyssnade på mitt fotkommando. En sträcka blev lite svajjig. Skulle nog egentligen ha stannat i steget och hjälpt in honom till sidan igen, men jag tänkte inte på det. Måste bli bättre på att agera när fotgåendet inte är bra istället för att bara gå på och hoppas på att han hittar positionen själv.

Apportering- tre stycken där jag lämnar honom på olika avstånd med apporten snett bakom sig och en när jag kastar. Fick tveksamma gripanden. Beror troligtvis på att det var första gången han apporterar utomhus. Måste börja öva mer utomhus helt enkelt!


När jag gick och bytte hund passade jag på att göra en kort platsliggning med båda hundarna. La Diesel först och upptäckte att det blev en störning han inte klarade av. Han reste sig inte men lyfte huvudet och vred sig lite. En ny rolig störning att träna på!! Här är en liten bild på det hela:

  




Diesel

Inkallningsstadga- passade på att träna detta när jag hade syrran som extra ögon.

Första hade jag skål med godis bakom som belöning. Fick frikommando när jag gått ca tio meter.

Andra hade jag lekis i fickan som belöning efter att jag har gått hela sträckan. Nu fick vi strul. Rörde sig tre gånger. Blev utvisad varje gång och omlagd. På fjärde försöket låg han still hela tiden och jag kunde äntligen belöna honom.

Tredje hade jag godisskål bakom och gick hela sträckan. Låg stilla på första försöket och fick äta upp sina korvsnuttar.

Sättande under gång- första fick han godis direkt han hade satt sig.

Andra godis belöning efter hela momentet.

Tredje lekbelöning efter hela momentet.

Under detta pass gjorde han ingen tendens till att röra sig efter sättandet så jag är mycket nöjd med det. Däremot tyckte syrran att sättandena var lite sega. Nästa gång måste jag öva lite snabbare sättanden.

Ingång på plan- Värmde upp med ett bollsök och rumpan in övning med godis belöning. Sen entrade vi planen under "här" kommando (se film nedan), gjorde en rumpan in övning fick godis sen lekisen.

FF med mycket rumpan in övningar- (se film nedan) godisbelöning och en lekbelöning. Jag är mycket nöjd med attityd och fokus. Fick bara ljud under stegförlyttningarna när jag ville att han skulle jobba mer med bakdelen. Fick några sträckor på två spår, men det blev bättre efter rumpan in övning.





Budföring- jag har problem med startskall plus ljud och struliga ingångar hos mottagaren. Därför har vi koppel på honom. Om han ger startskall släpper man inte kopplet utan stoppar honom och berättar argt att så gör man inte.

Fick startskall hos mig men jag var inte riktigt med utan råkade släppa kopplet så han fick springa till syrran. Gjorde en slafsig men tyst ingång hos henne. Syrran fick också startskall men var med på noterna och korrigerade. Skickade om, samma visa. Skickade om, samma visa. Skickade om, men innan sa jag att hon skulle låta honom löpa då han blev mer och mer frustrerad för varje korrigering.

Han gjorde en bra ingång hos mig men fick ingen belöning när han inte skött sig tidigare.

Jag skickar och får startskall. Denna gång är jag med på noterna och har bestämt mig för att utvisa honom. Efter en stund i "utvisningsbåset" provar jag att skicka på nytt. Nu är han tyst men lite tveksam i starten, osäker på om han verkligen skulle få springa eller om vi skulle stoppa honom. Gör en hyfsad ingång och får godis av syrran. Syrran skickar och även nu är han tyst men lite tveksam. Gör en fin ingång hos mig och får lekbelöning. YES!!! Underbart! Med den lyckliga känslan i kroppen bestämmer jag mig för att inte träna något mer. Hade tänkt att träna lite apporteringsstadga också, men träningen har gått så bra så jag ville inte riskera förstöra den underbara känslan.


Strax efter kommer Anna med sin väninna och Indys kullsyster Yippie. En otroligt söt liten skapelse som såg ut som en feminin upplaga av Indy. Som väntat fick jag bassning för att Indy är lite rund.   Förra helgen såg jag att han började bli lite rund och hoppades att det skulle ordna till sig med promenader (som det inte hade blivit mycket av veckan innan) men så var inte fallet. Bestämde mig igår för att dra ner lite på maten också. Det värsta jag vet är överviktiga djur och så har jag en hund som börjar luta åt det hållet. Skäms på mig!! Jag lovar Anna att det inte kommer vara långvarit!!



   

Indy och Yippie                                         Indy (fotograf: Anna)




Sen pratade vi träningsupplägg för jakten. Jag känner mig lite osäker på hur jag ska lägga upp träningen och vad jag ska börja med. Här kommer en liten plan på det jag ska börja träna:

Inkallningssignal- Tre korta i visselpipan. Måste fungera till 110%!!

Sitt stadga- Hunden ska vara superstadig i alla lägen!

Stoppsignal- Först lära in handtecken tillsammans med sitt kommandot vi har idag. Sen få det att fungera på avstånd.

Parallellt med det ska jag blåsa stoppsignal med visselpipan under promisarna och kasta en boll bakom honom. När det fungerar bra var för sig är det dags att sätta ihop dem, blåsa stoppsignal (en lång) ge handtecken och sittkommandot belöna sen med boll bakom. När jag märker att han börja sätta sig innan muntliga sittkommandot kommer plockar jag bort det muntliga kommandot. Sen är det dags att lägga på störningar och avstånd.

Jaktfot- Den skiljer sig från vanliga fotgåendet. Man vill ha samma position men ingen ögonkontakt. Hunden ska vara uppmärksam och titta på allt som händer runt den men inte avvika från sin position. Kriterierna är i stort sätt samma som transporterna i skyddet.

Det finns en skillnad. Hunden måste inte framföras på vänster sida utan det går lika bra med höger sida. Jag funderar väldigt mycket på att ha jaktfoten på höger sida så han ska kunna skilja ännu lättare på de olika varianterna. På promenaderna är hans plats på höger sida i vårt vardagsfot och när han går i koppel. Diesel går på vänster sida.

Jag har inte riktigt bestämt mig än. Jag måste nog prova först innan jag bestämmer mig för vilken sida jag vill ha honom på.

Avlämningar- utan superbra avlämningar har man ingen möjlighet att utveckla jaktapporteringen med t ex bra markeringar och sök. Då blir det ju ingen inlärning av markeringar eller sök utan avlämningar.

Markeringar- Tänkte använda kommadot "Ja" istället för apport för att skilja det från lydnadsapporteringen.

Det bästa är om man är två och tränar detta från början så man får det mera likt prov/jakt. Dessutom är kast från föraren uppstressande.

Syrran och jag gjorde tre markeringar innan vi åkte från Lidingö. Han var mycket uppmärksam och nyfiken på vad syrran gjorde. Han var fri vid min sida. Jag höll bara en hand på bröstet så han inte skulle sticka innan mitt kommando. Jag vill inte ha någon ögonkontakt i jaktapporteringssammanhang därför kommer jag vänta med att sätta ner honom tills han förstår att han ska titta framåt på vad som händer.

Uppmärksamhetskommando- Anna tycker det är bra att lära in ett sådant. Då kan man säga till hunden att var med ordentligt på vad som händer i terrängen och på detta sätt undvika onödiga missar i t ex markeringsarbetet.

Jag har bestämt mig för att använda ordet "pass" som uppmärksamhetskommando. Ligger naturligt i munnen på mig eftersom jag använder det på Diesel i bevakningarna i skyddet. Jag upprepade det flera gånger under tiden syrran gick ut i terrängen. Hade tänkt att befästa det på detta sätt.

Sökarbete- Ett bra sätt allt lära in detta på tyckte Anna var att ta till en medhjälpare (syrran   ) som går en bit ut i skogen och kliver runt, kvakar och lägger ut dummiesar. Första gången kan hunden få se något kast men då i början så det inte blir en markering. Sen läggs bara dummiesarna ut utan kast för att inte få för mycket stress. I början återvänder man till samma område för sökövningarna. När man märker att hunden börjar förstå minskar man ner på synintrycken.

När det fungerar flyttar man till ett annat område men gärna i närhet. Sen kan man börja prova nya marker fortfarande med synintryck som fort ska minskas ner för att undvika stress.

I början lägger man många dummiesar tätt men inte så tätt att hunden blir frestad att byta. Sen kan man minska ner på dem och öka avståndet. Det är viktigt att man utvecklar söket med en svårighet i taget så man inte både t ex drar ner på synintrycket och glesar ut dummiesarna.

Dessa saker fick jag tipset om att lägga ner allt arbete på. Linjetag, utkommando och dirrigeringar kan vänta. De kommer inte fören i senare i provsammanhang. Min träningsplanering är också grunderna. Utan grund ingen topp!

Jag är supertacksam för den teoretiska hjälp av min uppfödare. Precis vad jag behövde för att få en kick och börja träna jakten mer än vi gjort tidigare. Stort tack Anna!


Ikväll hade jag tänkt att träna i Velamsunds ridhus, men ödet ville annorlunda. I morse var Diesel dålig i magen och har varit hängig hela dagen. Känns fortfarande inte bra nu på kvällen... Inge kul. Får se hur han mår i morgon.


 
 
Karin & co

Karin & co

7 mars 2011 09:45

Lyxigt med syrran som följer med och hjälper till! Den ena kursen är hos Lena på jaktkurs.se, den andra hos Eva Thorén, helgkurs i Hälsingland.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

7 mars 2011 10:03

Ja, syrran är guld värd! Kul med jaktkurs! Kollade in hemsidorna, men kurserna var redan fulla. Det får bli en annan gång.

 
Annika

Annika

7 mars 2011 13:20

Härligt att se glädjen hos Diesel. Svansen går hela tiden som en visp. Tycker att det såg jättefint ut.

http://www.iceochnexa.se

Annika Westerlund

7 mars 2011 13:35

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards