Direktlänk till inlägg 2 mars 2011

Jag har lyckats göra ett filmklipp!!!

Av Annika Westerlund - 2 mars 2011 15:30

Efter inspiration av mina träningskompisar tog jag med mig kameran och filmade min träning igår. Tyvärr är vår videokamera lite trasig (någon har tappat den i golvet   ) så jag filmar med vanliga kameran. Därav kan man bara filma typ tio minuter och kvaliten är inte den bästa, men huvudsaken att man ser vad som händer.

Jag har aldrig använt Windows Movie Maker men igår tog jag mig tid att klippa ihop en film från träning. Intressant att titta på! Han har en hel del fuffens för sig när jag har ryggen till. Flyttar sig när jag lämnar honom för inkallning, flyttar sig efter sättandet under gång. Mao den där förbannande stadgan. På filmen gör vi kedjan sättande under gång, inkallning och rutan med belöning för stadga i rutan. Gör samma kedja två gånger och den första är klart bäst. En del ljud i transporterna, men jag räknar iskallt med att det kommer försvinna när vi kört kedjorna tillräckligt många gånger i olika situationer.



Det som är på filmen är utanför lokalen. Inomhus körde vi sedan kedjan hopp apport, metallapporten, vittringen och fjärren med belöning på nedläggandet i fjärren. Körde den kedjan tre gånger och den sista var den klart bästa. Även här upptäckte jag att det är dags att ta tag i stadgan nu i apporteringen.

Sen var det dags för fotgåendet. Provade först ett långt pass med lekbelöning i fickan. Fick några ljud efter två halter, annars tyst. Dock är jag inte nöjd med prestationen. Lite hetsig, svajar mellan att gå på två spår och rak (överlägset att kunna träna med speglar), några blicksläpp (som resulterade i "utvisning"). Ingen riktigt bra känsla med andra ord. Vi hade säkert fått 7-8 i betyg om man bortser från ljudet, men jag vill har rätt känsla också.

körde ett pass till och provade nu att belöna med godis ganska ofta (för att vara oss) och lekis två gånger. Bättre känsla, lugnare, bättre placering, helt tyst. Går dock på två spår ibland. Valde att rätta honom med hjälpa av ett "Nää, kom igen" och klapp på låret (=kommando för in med rumpan). Det gjorde att han snäppte upp sig lite till, blev rakare och mer koncentrerad. Mycket nöjd!

Summering av träningen: Belöna med godis i ff och någon gång får han lekisen. Jobba mer med rumpan in övningar för det ger bättre ff rätt igenom.

Måste träna stadga i inkallningen!! Jag ska prova att sätta en kattbjällra vid svans roten. Godkänner han det kommer jag att höra om han rör sig. Måste sätta den i svansen eftersom det bara är bakdelen han flyttar.

Träna sättande under gång, nu med bjällran i halsbandet. Han får inte rätta till sig! När han har satt sig måste han sitta stilla!

Träna stadgan i apporteringen, belöna med godis.


Jag har nu anmält mig till två tävlingar med Diesel. Lydnads trea den 26:e mars och lägre spår den 16:e april. Nu är det bara att hålla tummarna att träningen går åt rätt håll och ljudet försvinner igen.


Indy

I måndags var det valpkursdags igen. Vi klarade inte att gå fot diagonalt genom lokalen utan blicksläpp. Det var en kursare som inte var med på noterna och kastade en apportbock ca fem meter ifrån honom. Vi fick godkänt ändå, men fick i läxa att höjja fotgåendet lite till. Måste dra upp honom lite så han blir mer aktiv och träna lätt så han blir säker på sin sak. Med andra ord lätta sträckor med varierad längd med mycket lek som belöning.

Sen gick vi igenom sitt och ligg kvar. Stadga är ju inga större problem med min lilla pärla så där tyckte Anne att vi skulle lägga på svåra störningar varvat med att vara kvar längre stunder. Apporteringen ska vi bara fortsätt träna, den såg bra ut, och prova med metallapporten.

Igår så tränade vi mest fotgåendet, men även lite apportering och snabba lägganden. Jag vet inte riktigt vad det var som var tokigt igår. Kände inte riktigt igen honom. Han var lite okoncentrerad och strulig. Fick många fel, så jag fick gå tillbaka ordentligt i träningen vad det gäller fotgåendet och läggandena. Hoppas på att det var en tillfällig svacka!


Idag på promisen var Indy som vanligt. Tränade fotgåendet och kände att vi verkligen höjde momentet ett snäpp. Kul!

Diesel tränade jag ff med godis och fokus på bakdelen. Det är härligt med sol för då kan man ta hjälp av sin skugga för att se om hunden går parallellt. Gick mycket bra idag utan ljud!

Sen körde vi även stadga i sättande under gång och inkallningen. Min idé med bjällran köpte Diesel, men jag är för långt ifrån för att höra. Fick kolla bakåt istället. Kändes bra! Fick ett flytt i inkallningen och en tassflyttning i sättandet.

 
 
Anna, Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

2 mars 2011 16:37

Kan du inte ha en husvagnspegel eller liknande innanför jackan och när du lämnar honom tar du fram den? På så sätt kan du ju ha stenkoll och ändå gå rakt fram. Kul att det går framåt så bra! :)

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

2 mars 2011 16:41

Jag tänker också i de banorna. Husvagnsspegel...är den inte jätte stor? Vart hittar man en sådan?

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

3 mars 2011 08:45

Jo, den är nog jättestor - borde finnas någon mindre variant kanske jag vet inte ;)
Köper man inte sånt på typ biltema?

http://www.rackartyg.net

 
Lindha

Lindha

3 mars 2011 08:47

Ibland vore ögon i nacken bra :=) Bäst skulle jag vara om någon annan titta åt en, tror jag! Eller Annas idé, fast husvagnsspeglar brukar vara stora! Men det kan ju finnas någon mindre variant.. Kolla Biltema, Jula expvis.

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

4 mars 2011 06:53

Tack för tipset! Ska försöka svänga förbi
Biltema idag.

 
Ingen bild

Camilla & Sam

3 mars 2011 08:49

Traslig kan Indy vara för att han är 4 månader, första trotsåldern ;)
Lycka till på tävlingarna :)

Annika Westerlund

4 mars 2011 06:54

Tackar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards