Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Lydnadsträning på Nacka BK i söndags

Av Annika Westerlund - 18 januari 2011 08:12

Min stackars man fick kliva upp klockan fem i söndags för att åka in till söder och salta vägarna. Bestämde mig då för att åka o träna när han var på väg hem, så han skulle få sova i lugn och ro en stund.

Upplägget för passet var mycket vikt på attityd och aktivitetsnivå. Träna lite mer tävlingsmässigt vad det gäller förberedelser och ingång på plan.

Jag började med att gå en promis på ca tio minuter (bäbisen gungade nöjt med i bärselen). Hämtade sen barnvagn och träningsutrustning. Gick ner på plan ställde ifrån mig väskan och barnvagn, la ut avtåndsbelöning (boll i snöre) och gjorde en ingång på planen för sitt i grupp och platsliggning. Satte upp rutan. Därefter "värmde vi upp" med två hopp apport, följt av sitta vid sidan med kontakt.

Nu var det dags för en inång på plan med belöning direkt efter uppställningen om jag hade full kontakt. Gjorde tre sådana. Därefter två stycken inkallning med ställande och läggande. Den första gjorde jag hela och belönade efter skick till rutan, andra efter nedläggande. Sen började tragglet med placeringen i rutan...... Varvat med lite fotgående. Resultat:


Sitt i grupp- lugn, koncentrerad och blickstilla. Fick sitta i två minuter med mig på tjugo meters avstånd. Gick tillbaka belönade lugnt med röst och kel. Läta han sitta kvar en stund och la sedan ner honom.

Platsliggning- dåld förare, fyra minuter. Underbart bra! Blickstilla med hakan i backen. Satte upp honom, belönade lugnt med rösten medans jag satte på honom kopplet och han därefter fick släpa mig till avståndsbelöningen.

Hopp apport- första skicket morr innan gripandet. Bröt irriterat. Andra böt han grepp innan avlämning, bröt lite retsamt. Tredje och fjärde perfekta! Bra stadga, bra grepp, finfina ingångar. Mycket nöjd!

Kontakt vid sidan- fick sitta ganska länge medans jag tittade åt alla håll o kanter. Pratade för mig själv och vevade med armarna. Inga blicksläpp!!!! Belöning och dags för ingångar på plan.

Ingångar på plan- ställde mig med Diesel vid sidan och "väntade" på att bli inropad. Jag var ju själv så jag fick liksom lossas. Kommenderade fot och gjorde ingången på plan. Ställde upp och lossades att jag fick betyg för plasten och sitten, belönade sen. Gjorde detta tre gånger med varierande tid på innan ingång och innan belöning efter uppställning. Belöningen gjorde jag så att jag började med att belöna lugnt med rösten medans jag tog fram kopplet och kopplade honom och sa sen "varsegod" och han fick springa med mig släpandes efter till avståndsbelöningen. Jag är mycket nöjd med attityd, aktivitetsnivå och prestation!

Inkallning med ställande och läggande- första kedjade jag ihop med skick till rutan och sen belöning. Andra belöning efter nedläggandet. Första var kanon, placeringen i rutan var godkänd. Han hamnade nära höger kanten, men valde att belöna. Andra var också också mycket bra!

Rutan- med kriteriet korrekt placering i rutan. Vad säger man?? Katastrof!!! Hur kan vårt paradmoment bara krascha så???Skickade gång på gång på gång. Fel,fel, fel! Minskade avståndet tills jag stog typ fem-tio meter ifrån. Blev lite bättre, men inte bra. Flyttade rutan fick då korrekt placering på första skicket, belönade massor. Andra skicket dåligt igen..... Många hade nu packat ihop och åkt hem, vilket säkert är det bästa att göra, men inte jag! Jag fortsatte att skicka. Ibland kan jag vara riktigt dumt envis!!

Provade nu att flytta rutan igen. Första skicket bra, andra dåligt. Undra vad det är som rör sig i Diesels huvud??? Flyttade rutan igen så jag kunde skicka från alla håll. Första skicket bra, böt sida, fortfarande bra osv. När jag sedan skickade från första sidan igen blev det fel igen. Hur sjutsicken fungerar min hunds hjärna?????????

Flyttade rutan igen och gjorde tre skick från olika sidor på ca tio meters avstånd. Blev bra alla gångerna, det sista skicket fick jag rätt attityd på Diesel som med all rätt hade blivit lite låg och fått dåligt tempo under träningens gång. Avslutade där med en lång lekstund!!!!!!!!!

Gick till bilen för att byta hund. Då upptäcker jag hur blöt jag är!! Det är visserligen plusgrader, men konstant småregn. Träningsidot som jag är höll jag mig till planen och tog ut valpen.

Han fick gå lös ner till planen. Där lekte vi lite. Han är inte så pigg i leken på nya platser. Efter lite jobb fick jag igång bättre attityd genom att träna på "varsegod". Dvs jag kastade lekisen och väntade tills han tog kontakt och sa "varsegod". Den här leken är favvisen! Fick en mycket bra aktivitet och avslutade där och tog fram blodpuddingen. Gjorde lite sitt med stadga. Gick och ställde mig fot brevid honom och belönade kontakt.

Inne i stugan var det folk så vi tog en tripp in. Bebisen fick ligga kvar i barnvagnen som jag parkerade vid bilen. Skönt med en bebis som sover på fasta tider, så jag aldrig behöver oroa mig för att han ska ligga och vara ledsen om jag lämnar honom!

Inne i stugan var det lite läskigt, men efter lite stödkel hos matte började han slappna av. Efter en stund började han erbjuda beteenden, så det var bara att plocka fram lite godis och träna ligg och sitt en snabbis. Sen fick han träffa en snäll rottis tjej. De hälsade lite försiktigt på varandra och sen skulle hon ut på promis.

Nu var det dags att åka hem, då jag visste att bebisen skulle vakna om ca en halvtimme.

Jag är mycket nöjd med Indys första gång på en brukshundsklubb. Mindre nöjd är jag med min dumma envisa träning av Diesel. Den första delen av träningen gick ju så himla bra och så ska jag förstöra med att traggla rutan i över en timme. Visserligen blev det bra på slutet och det är tur att jag har den hund jag har. Det är få hundar som skulle fortsätta jobba efter så många skick. Underbara uthålliga Diesel! Nästa träningspass måste jag även ha en planering för hur jag ska göra om det inte går bra!!

Mitt upplägg för hur jag ska göra på tävling verkade ju bra i alla fall. Ska fortsätt med att starta träningen på likande sätt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards