Direktlänk till inlägg 3 januari 2011

Dagens träning med Indy och Diesel

Av Annika Westerlund - 3 januari 2011 22:45

Diesel:

Idag har vi tränat att inte tugga på vittringspinnen inomhus. Fick snabbt ett korrekt utförande under flera upprepningar i rad. Är mycket nöjd med dagens pass!

Lite värre blev det med attitydsträningen när jag tränar Indy. När jag jobbar med klickern och godis funkar det utan problem, men tar jag fram Indys boll i snöre och tränar belöningslekar blir han galen och skäller. Jag blev tvungen att skicka ut honom på tomten under tiden. Måste jobba med hjälp här! Ska inviga husse i leken så jag kan korrigera Diesel.

På kvällen gick vi en rask promis på ca en timme o en kvart med mycket backar. Husse va med och slängde snökokor långt ut i djupsnön så han fick jobba lite att få tag på dem.


Indy:

Han har varit lite halvlös i magen ett par dagar och det vill inte riktigt ge med sig. Han är inte allmänpåverkad, så vi tränar på. Jag tror att han har en liten bit av en gummileksak i magen. Det är en pipleksak som vi tagit bort pipdelen ur med en svans på. Vi kallar den långsvans. Han har knagt av svans och ca en centimeter av svansen saknas. Hoppas att den klarar av att ta sig genom tarmsystemet själv.

Indy är rolig han vad det gäller godis. Han tycker det är mycket godare med sitt torrfoder än hemgjorda köttbullar. Ja, alla har ju sin smak.....

Vi tränar på med belöningslekar, dvs att man inte får sin lekis/godis fören man rör sig i från den och får kommandot.

Ta-kommandot är för saker jag har i handen. Varsegod är saker som är kastade eller utlagda en bit ifrån. Vid klick spelar det ingen roll vart belöningen är, man får ta vilket som.

Han "glömmer" fort. Om jag till exempel har lagt en godis på golvet och han försöker ta den lägger jag handen över och inväntar att han ska göra någon form av rörelse från den. Men väntar jag förlänge i detta läge glömmer han att godisen ligger under handen så när han rör sig från den och får sitt klick vet han inte längre vart godiset är. Mycket intressant och viktigt att komma ihåg i framtiden. Något vi kommer att öva mer på.

Idag tog jag fram kaninbollen. Det är en boll med kaninpäls fastlimmad på. Den ville han ha för sig själv och hade inga planer på att komma till mig med. Vi fick flytta oss ut till köket och träna med den.

Där sätter jag mig i dörröppningen. På detta sätt måste han passera mig för att komma in till vardagsrummet, där han vill ligga och tugga på sina lekisar. När han passerar mitt knä passar jag på att belöna mycket med rösten och klappa honom. Han älskar att bli kliad på ryggen. Efter ett par gånger kom han självmant upp i knät med kaninbollen och t o m upp i ansiktet. I morgon ska vi prova att vara i vardagsrummet igen.

Idag provade jag också att lämna honom ensam när han var pigg och busig. Inga problem!!! När vi kom hem låg han och sov och kom knappt och hälsade när vi kom tillbaka. Underbart!

Rumsrenheten börjar fungera riktigt bra. Idag har han gått till dörren och pipigt lite när det är dags. Kan inte bli bättre! Nu ska jag bara få honom att förstå att man måste säga till när man vill göra nummer två också. Av någon undlig anledning vill han gå ner i på undervåningen och bajsa på mattan i hallen. Lyckades stoppa eländet nu på kvällen. Hoppas att poletten trillar ner där också!


Nu sover Pelle och det är dags för mig att göra detsamma! God natt!

 
 
Jo-Jo & Leya

Jo-Jo & Leya

4 januari 2011 12:48

Hej!
God Fortsättning!
Kul att det går så bra med träning, valp och bebis!! Vi träffas gärna någon dag och tränar med er. Hojta till när det kan passa! Kram

http://www.leyas.se

Annika Westerlund

4 januari 2011 20:57

Jag säger till när, super kul!

 
Lindha

Lindha

4 januari 2011 14:48

Tack för ditt inlägg :) Känns bra att veta att man har vänner omkring sig att fråga när man undrar saker, en graviditet är ju inte alldeles enkelt!! Det ÄR verkligen stort för mig, eller rättare sagt den största omställningen i mitt liv!
Men du är ju en driven människa med både bebis, valp & hund och det verkar funka alldels super för dig, så jag brukar tänka på dig när det dyker upp dumma idéer i mitt lilla huvud :)
Stor kram till er!

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

4 januari 2011 20:53

Nja, helt smärtfritt är det ju inte. De vore skönt att slippa går runt med konstant sömnbrist. Men det är kul att vara till hjälp i alla fall! :D

 
Ingen bild

Susan

5 januari 2011 01:41

Grattis gånger 2. Å vad mkt roligt du får uppleva under 2011. Pelle är ett fint namn. Känner bara jätte fina killar som heter Pelle :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards