Direktlänk till inlägg 17 oktober 2010

Barnmorskebesök 13/10, föreläsning 14/10 och sömnsvårigheter

Av Annika Westerlund - 17 oktober 2010 04:28

Nu sover jag inte så bra som jag gjorde för några veckor sedan. Natten till onsdag sov jag ingeting. Ja, just det ingeting!!! Försökte somna, gick upp och skrev handlingslapp och en Att göra-lista, förskökte somna igen, gick upp och läste osv. När Jocke åkte till jobbet (04.30) gick jag upp och frostade av frysen, städade ur och omorganiserade köksskåpen. När klockan blev sju var jag klar. Ja, frysen var inte helt avfrostad, men den fick fortsätta själv för nu var jag trött. Gick och la mig, somnade strax innan åtta och sov till tio. Sen tvingade jag mig själv att hålla igång hela dagen.

På eftermiddagen var det dags för min extra besök hos barnmorskan. Hon är ju orolig för att magen växer så mycket. Tyvärr var min ordinarie BM sjuk, men jag fick träffa en annan som var nästan lika bra. Mätte magen och lyssnade på Pelles hjärta. En centimeter till hade magen växt....... Hon tog beslutet att boka ett extra ultraljud för att kolla hur stor min grabb är nu. Fick en tid på tisdag den 19 för ett så kallat tillväxtultraljud.

Åkte därifrån och hämtade Jocke på Scaniaverkstaden, där han lämnat sin lastbil för rep och åkte till Ica Maxi och storhandlade. Har läst på flera gravid sidor där man rekommenderar att göra storkok, så man har lite matlådor i frysen att ta till när bebben är nyfödd. Sagt och gjort handlade vi mat så jag ska kunna göra lasange, biff stroganoff och sparrissoppa. Nästa vecka tänkte jag köpa grejer, så jag kan göra svampsoppa och fetaost fyllda köttfärsbiffar. En så länge har jag gjort en stor lasange. Det blev elva och en halv portion! Så nu ligger åtta av dessa i plastburkar infrysna.

Efter den aktiva dagen trodde jag att jag skulle få sova ostört natten till torsdag, men inte då..... Släckte strax efter nio. Skulle upp tidigt på torsdagen, då vi skulle vara på Danderyd för en förlossningsföreläsning klockan åtta. Kvart över tio hade jag fortfarande inte somnat. Gick upp, klädde på mig och tog en halvtimmes promis med Diesel.

När jag kom in drack jag en varm kopp med honungsvatten. Jag är ju ganska risig i min hals och hostar lite, så honungvatten brukar lindra. Läste Vi i villa, och gick sedan och la mig strax innan tolv. Lyckades faktiskt att somna nästan direkt och sov fram till klockan ringde halv sex. Då var jag mer död en levande!!!

Vi krånglade oss igenom köerna och anledde till Danderyd. Där fick vi reda på att föreläsningen var flyttade till kl tolv. Grrrrr!!!!!! Jocke som hade tagit ledigt och allt. Som tur var hade han tagit ledigt hela dagen, så vi köade tillbaka och åkte till hans firmas garage och fixade lite.

Föreläsningen på eftermiddagen var värt väntan och all tid i köer. Mycket av det de sa har jag redan läst om, men det kom upp mycket nya saker. Jocke är ju ingen älskare av föreläsningar och kurser, men lyckades hålla sig vaken och tyckte nog att han hade fått mer insikt i vad som komma skall. Framför allt tyckte jag om att de pratade mycket om hur viktig partnern är och att hans viktigtaste roll är att agera "hejarklack" och stötta mamman. Ja, lite massage är ju önskvärt också!!

Föreläsningen var uppdelad på två föreläsare. Den första pratade om sammandragningar, förvärkar och förlossingen. Den andra föreläsaren pratade om vad som händer efteråt på BB, ammningen och de första veckorna hemma.

Jag tyckte det var kanon!!! Det enda jag önskade mig var lite fler bensträckare. Det är inte lätt att sitta på ganska hårda aulastolar i nästan två timmar i sträck. Mitt bäcken protesterade vilt!!!!

Natten till fredag sov jag gått, men natten till lördag låg jag vaken lite. Dock "bara" två timmar. I natt somnade jag tolv och sov till halv tre och sen dess har jag varit vaken. Visserligen har nog hostan varit bidragande orsak i natt, men det var ingen idé att ligga o kämpa. Tur att man har datorn, så man kan skriva av sig lite.

Sömnlöshet var en av de saker den första föreläsaren pratade om. Det är verkligen inte ovanligt i slutet av graviditeten! De har inte kunnat bevisats, men de tror att de är kroppen själv som förbereder sig på vad som komma skall. Dvs att sova korta perioder i taget, med amning osv emellan. Det är bara för mig att acceptera! Men jag hålller kvar vid att inte sova middag!!! Jag sov två timmar mitt på dagen i tisdags och då fick jag inte sova på hela natten till onsdag. Nä, nu får kroppen skylla sig själv om den inte vill sova om nätterna!!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards