Direktlänk till inlägg 1 oktober 2010

Läkarbesöket igår

Av Annika Westerlund - 1 oktober 2010 13:28

Igår träffade jag en manlig och mycket sympatisk läkare för att få en nytt sjukintyg. Vi pratade inte så mycket om bäckenet, men desto mer om förlossningen.

Det visade sig att han är förlossningsläkare på Danderyd och hoppar in ibland och hjälper till på MVC.

Han tyckte inte att vi behövde kolla Fragmindosen (blodförtunnande mot blodpropp) då det gjordes i maj och det brukar inte förändras. Det enda som jag skulle tänka på var att inte ta någon spruta den dagen jag börjar få värkar. För det mesta börjar värkarbetet på natten eller tidiga morgonen och då tar jag helt enkelt ingen spruta. Sen ska jag inte ta nästa spruta fören ett dygn efter förlossningen och fortsätter med det i sex veckor till. Stööön!! Jag börjar bli trött på att sticka mig i magen varje morgon.

Efter som både min syster, mamma och mormor har trånga bäcken som gjort att de har fått förlossningssvårigheter, ville jag göra en bäckenröntgen. Det tyckte doktorn var onödigt. Tydligen säger inte en sådan röntgen så mycket. Röntgen säger bara hur bäckenet ser ut just nu och inget om hur elastiskt det är.

Undersökningar har gjorts med bäckenröntgen och i bara ett fall av hundra så visade sig röntgen bilden stämma med hur förlossningen fortlöpte. Det är mycket viktigare att det står i min journal om min släkts tidigare problem, så mycket detaljerat skrev han ner historien om min mormors, mammas och systers förlossningar.

Vi pratade också en hel del om smärtlindring eller ej. Jag vill ju inte ha någon bedövning. Gillar inte känslan att vara bedövad (har varit det några gånger tidigare i andra sammanhang) och fullkomligen avskyr att få morfin eller liknande starka smärtstillande mediciner.

Han tyckte det var mycket intressant att höra mina åsikter, då det är en ovanlig anledning till varför man inte vill ha bedövning eller liknande. Han tyckte inte att jag skulle stänga dörren helt till en ryggmärgsbedövning, men skrev ner allt så det finns i min journal.

Vi kom också osökt in på kejsarsnitt pga min tidigare buköppning när jag hade brusten blindtarm. Han förstog min motvilja mot kejsarsnittet, men sa även att det är svårt att jämnföra min buköppning med ett kejsarsnitt. Jag var ju väldigt dålig när jag opererades och det är man inte vid ett kejsarsnitt. Han skrev in även detta i min journal, så allt ska finnas där när det är dags.

Han förklarade även att kejsarsnittet inte alls är så jobbigt som jag det jag jämnför med, men sa även att kroppen mår mycket bättre av en vaginalförlossning och att det är det vi kommer att satsa stenhårt på!

Han tittade även på mitt ärr för att kolla hur man skulle göra det snittet om det skulle bli akutellt. Tyckte mitt ärr var super fint och skrev in att vi skulle göra ett bikinisnitt och inte snitta i ärret (som är ett vertikalsnitt från naveln och nedåt) som man vanligtvis gör.

Kändes kanon bra när jag åkte därifrån! Jag är nu sjukskriven framtill förlossningen, behöver alltså inte förnya sjukintyget något mer! Dessutom behöver jag inte göra någon röntgen eller ny Fragmin utvärdering! Det känns så skönt!! Det räcker med att gå på vattengympan två gånger i veckan och träffa BM en gång varannan vecka. Det blir ganska tröttsamt att sitta och åka fram o tillbaka till Danderyd hela tiden.

Jag är så glad att jag fick träffa just denna läkare! Han hjälpte mig att räta ut flera frågetecken och det känns kanon att allt nu finns med i min journal. Dessutom är det mycket troligt att han är förlossningsläkare den dagen det är dags för mig.

Kan inte bli bättre!!!

 
 
Anna, Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

1 oktober 2010 20:45

Lovely!
Kul med massa positivt! :D

http://www.rackartyg.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards