Direktlänk till inlägg 20 februari 2012

Andra tillfället (av fyra) på SM-satsningskursen + mer

Av Annika Westerlund - 20 februari 2012 08:45

Jag är otroligt nöjd med denna kurs!! Den har verkligen allt vi behöver just nu, upplägg och planeringstänk, hur ser det ut på ett SM, detaljer man måste tänka på osv. Vi är ett bra gäng som har roligt ihop och jobbar bra tillsammans. Det är mycket teori, men också praktik där jag får chans att bli kommenderad av människor som Indy inte känner.

I fredags fick jag t ex fram tokerierna i fjärren från förra tävlingen. Ja, inte behovet av ett DK i nedläggandet, men framflytten och kunde då fela det. När vi gjorde om gjorde han rätt!!!!!!  

Fick även en del intressanta grejer när vi skulle göra rutan. När han stog vi konen och väntade på att få nästa kommando fick han för sig att han skulle vända sig om och nosa lite i snöhögen bakom honom. Yes!! Jag älskar när sånt händer på träning!! Felade och gjorde om och då blev det klockrent!!!

Dessutom gjorde han en sak som jag blev super nöjd med. Han tog mitt kommando och riktning till rutan efter (andra) konskicket. Det syntes att han inte riktigt såg rutan, men fortsatte i rätt rikting och fick sen syn på rutan. Underbart!!! Jag är så himla nöjd!!

Vi tittade även på hopp apporten. Indy har ju ett något tveksamt gripande och lite sämre fart in än ut till apporten. Fick ett riktig bra övning på snabbare gripande. Man leker upp aktivitetsnivån med kamplek. När hunden släpper kampisen (vilket Indy gör ibland, har inte så hög kamplust) slänger man iväg apporten. Hunden springer då iväg och griper apporten och direkt hunden har gripit och börjat vända sig mot föraren belönar man och kampar vidare. Man gör den lek en stund med 2-3 gripanden. Indy svarade super fint på denna lek!! Ska göra den med både metall, trä och vittringspinnarna.

Sen fick jag tips om en vidareutveckling av att sitta vid sidan och hålla i apporten trots att föraren drar lite lätt i den, nämligen att göra samma sak när hunden är i rörelse. Ska bli jätte kul att prova dessa två övningar idag på träningen!!!

Vi tittade även på fria följet och för att få vårt ff att se ännu mer harmoniskt ut måste jag mjuka up p svängarna lite. Eftersom Indy är så kvick i sina rörelser ser det lite ryckigt ut och ska jag göra svängen något mjukare, men utan att det blir en böj. Vi provade det och resultatet blev mycket bättre. Ska öva det idag, både genom att torrgå själv och gå tillsammans med Indy.

Vi tittade även på zetat (stå, sitt, ligg under marsch). Anne tyckte det såg mycket bra ut, men han ställer sig och lägger sig snett. Det kan tydligen ge en pinnes avdrag per rörelse. Anne trodde det var lätt fixat med hjälp av belöningsplacering/avståndsbelöning. Man lägger ut bollen ca två meter från sträckan ungefär där man kommer ställa/lägga hunden. Dragningen blir då stor och hunden blir automatiskt rak. Om man väljer att belöna med att kasta bollen ska man alltid kasta snett bakåt till vänster, så bollen hamnar på hundens utsida (vänstra sida).

Man kan även bryta och börja om de gånger han ställer sig/lägger sig snett, men eftersom jag fortfarande kämpar med kommandokontroll och bryter när han gör fel i det läget kan jag inte börja bryta för detta också. Indy skulle bli förvirrad och inte veta vad det är han gör för fel.

Läxor till nästa gång 16/3:

Mjuka svängar i FF

Bättre gripande och apportgrepp

Raka lägganden och ställanden under marsch

Fundera och skriva ner svar på dessa frågor:

Vad styr din prestation och motivation till att träna/tävla?

Vad behöver jag träna på enligt mig själv och vad tycker mina träningskamrater jag behöver träna på?

(Både långsiktigt och till nästa träningsträff)

Vad behöver min hund träna på enligt mig själv och vad tycker mina träningskamrater??

(Både långsiktigt och till nästa träningsträff)

Mitt mål till nästa kurstillfälle?


SÅÅÅ mina kära träningskamrater!!! Hjälp mig nu att svara på de två frågorna som är markerade med fetstil. Jag behöver er hjälp!!!!!!!!!!!


Idag blir det träning hemma på vändplanen. Jag tror det blir svårt att träna på Nacka eller Värmdö med tanke på att det var tö igår och kallt i natt. Nu börjar det bli svårt att kunna träna som vanligt pga snön. Det är på G med en plogning av planerna på Nacka, hoppas det blir snart!!!


I lördags hade Nacka BK lydnadstävling i Velamsunds ridhus, klass 1 och 3. Jag är mycket nöjd med arrangemanget och min egen prestation som tävlingsledare för trean. Gjorde dock två fel. Tänkte elit när jag ställde upp ekipagen för sitt i grupp och fick be dem backa några meter och sen glömde jag be den sista tävlande att vända sig om när jag fått vittringspinnen. Men det verkar som ingen tog illa upp och jag känner mig nöjd! Hörde bara positiva saker från de tävlande, så jag hoppas alla var nöjda!!


Nu är det bara en vecka kvar tills vi börjar inskolningen hos dagmamman. Det ska bli så spännade!! Vi börjar den en vecka tidigare än beräknat, för Gunilla (dagmamman) tyckte det skulle bli smidigare då de inte har några speciella aktiviteter under sportlovet. Sen får vi en vecka extra om något skulle hända, t ex vi blir sjuka. Flyter allt på får jag en bonusvecka innan jag börjar jobba med massa egentid på dagarna. Han kommer i så fall vara hos dagmamman mellan 9 till 14-15. Då hinner jag uträtta en massa ärenden som ska fixas innan jag börjar jobba och kanske... lite bara... hundträning   . Dagmamman skrev det till och med i mailet...   Annas dotter Jennifer hade Gunilla som dagmamma förut, så hon är van vid hundtränade mammmor!!   

Jag känner verkligen att det är dags för Pelle att börja hos dagmamman. Jag är så dålig på att hitta på simulerande saker åt honom på dagarna och känner ofta att jag inte räcker till. Vi har börjat vara ute ganska mycket när vädret tillåter (han blir fort kall om händerna, trots tjocka vantar) och naturligtvis öppna förskolan på tisdagar som han ÄLSKAR. Nä, han behöver verkligen umgås mer med andra barn och det ska bli skönt att få hjälp med "aktivieringen".

I söndags var Pelle och jag ute på tomten i nästan två timmar. Vi skottade bort all snö från verandan och plockade hundbajsar (ja, det fick han inte hjälpa till med bara titta på). Pelle hade galonkläder från topp till tå, så jag blev mycket förvånad när han i alla fall var iskall om fingrarna när vi kom in. Det visade sig då att galonvantarna inte var helt vattentäta!!!  Hur kan man sälja galonvantar som inte är vattentäta!!!???? Nä, nya måste införskaffas!! Är det någon av mina läsare som vet några bra?? Märke och/eller handlingställe??


Nä, nu ska jag bygga lite lego med Pelle!! 


 
 
Sara

Sara

20 februari 2012 09:26

Du gjorde ett kanonjobb i lördags :-)!

Om dom plogar planerna på Nacka vore det kul att köra ett pass tillsammans, hihi du såg ju liksom vad vi har att jobba med ;-)))

http://www.allinhundsport.se

Annika Westerlund

20 februari 2012 10:52

Tack!! Det var ju dig jag glömde be vända dig om när jag fått vittringen... Skönt att du inte tyckte det blev tokigt och att vi löste det.
Ni har mycket bra i ert progam, det är lite små fix kvar bara.

 
Karin

Karin

20 februari 2012 10:18

Skönt att kursen känns bra och givande!

Tänkte komma i morgon och på fredag. Min bil strular igen, jag kör alldeles för lite med den :-( Hoppas P kan titta på den till i morgon.

http://Karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

20 februari 2012 10:40

Hör av dig om du behöver skjuts!! Kram

 
Lindha

Lindha

21 februari 2012 08:07

Ja riktigt dåligt underlag för träning, man får jaga parkeringarna, gud vad folk måste vara trött på mig! :D

Härligt med inskolningen, lär väl vara en peace of cake för lilla Pelle, iaf det jag läst i din blogg ;)

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

21 februari 2012 08:20

Jag försöker febrilt komma på en parkering som man kan vara på dagtid utan resultat. I värsta fall får jag träna på parkeringen på Nacka BK.
Jag hoppas på att inskolningen kommer att gå bra, det känns som sagt så i alla fall.

 
Anna,  Faquera & Axxa

Anna, Faquera & Axxa

21 februari 2012 11:22

Hej hopp!
Har du varit på SaltsjöBus? Där hängde vi en del förra våren, visserligen på helgerna. Jennifer tjatar om att gå dit igen men först måste vi bli friska...
Yasuragins parkering har jag varit på någon lördag, även om den är rätt full så har det gått att få ut alla tvåans moment i vart fall. Kanske mindre fullt på vardagarna? Du kan ju välja ut moment att träna - kan vara värt att kolla i vart fall.
Vad roligt med SM-kursen!!! :D
Kramar

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

21 februari 2012 13:47

Saltsjö Bus har vi aldrig. varit på, men jag har tänkt att jag ska åka dit... Längre än så har vi aldrig kommit. Parkeringen vid Y borde vara nått... Borde var mindre bilar där på vardagarna! Är nere på Nacka nu och det var helt ok, men töar det ner blir det nog isgata. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards