Direktlänk till inlägg 12 februari 2012

Elittävling Katrineholms BK och lite annat

Av Annika Westerlund - 12 februari 2012 08:50

Det är verkligen intensiva veckor nu. Jag får ligga i för att hinna träna Indy och Diesel, gå på öppna förskolan med Pelle, fixa allt med bruks o lydnadssektorn på Nacka BK och se till att allt rullar på hemma. Det gör att jag inte har tid att träffa och träna med alla mina vänner. Jag hoppas ni förstår ni som inte har sett mig på ett tag!! Ni finns i mina tankar och i mitt dåliga samvete!!!

Jag har äntligen kommit igång med öppna förskolan igen och Pelle ÄLSKAR det!! På sångstunden i tisdags stog han ensam mitt i ringen och showade loss järnet!!! Han är för underbar!! Nu ska jag verkligen se till att komma iväg varje tisdag!!

Pelle utvecklas i en rasande fart nu. Han springer, pratar på sitt eget språk och börjar visa vad han vill genom att peka och visa. Det är väldigt kul!! Nu är det inte många veckor kvar tills vi börjar inskolningen hos dagmamman. Jag känner verkligen att det är dags. Han får inte tillräckligt med stimulans här hemma längre. Det innebär ju även att jag måste börja jobba...... Det är med blandade känslor... Det ska bli jätte kul att komma tillbaka och jobba, men det innebär även att min tid med hundarna kommer minska KRAFTIGT!!!!

Jag kommer visserligen bara jobba 75%, så vi kommer kunna fortsätta att gå våra morgonprommisar, men träningspasset mitt på dagen kommer att försvinna. Planen är att ta sig iväg två kvällar i veckan efter jobbet och en dag per helg. Sen har jag ju möjligheten att träna här hemma när jag lagt Pelle. MEN jag kommer verkligen sakna mina dagar som jag har nu!!


Träningen den här veckan har gått strålande. Diesel och jag har tränat uppletande och även lite lydnad i form av fotgående, kryp, framförgående, framåtsändande och hopp över hinder. Jag har lagt om lite belöningar. Bl a har jag börjat med avståndsbelöning. Ja, det har vi haft förut, men nu ligger lekisen så han måste söka efter den. Jag tror på den formen av avståndsbelöning där han även måste jobba för att hitta lekisen. Då blir det inte bara en massa stresshöjande jakt och gripande. Om jag inte har avståndsbelöning så ger jag honom lekisen = ingen jakt, och så får han springa runt med den en stund = blåsa ur. Det känns bra nu, men det är för tidigt att göra en utvärdering än.

Indys träning har gått framåt, men också känner jag att vi har stannat upp lite. Jag måste nu gå in med ännu mer svårigheter och diverse störningar. Jag behöver även träna mer kedjor än jag gör idag. Skärpning med andra ord!!

Jag fick en så underbar bild från träningstävlingen i Velamsund den 5/2 på Indy i sitt-i-gruppmomentet. Det är Christian Svenssson som har fotat. Här kommer den:


 


Nu till tävlingen igår. Resan dit tog 2.5 timmar och gps lurade in oss på smala vägar med dåligt vinterunderhåll. Stundvis gick det bara att köra i 30 km/h, mycket nervknipande, men vi kom fram i tid ca en 20 min innan samling.

Jag fick startnummer 5 av 8, något jag blev nöjd med. Då skulle jag hinna titta på minst tre ekipage och dessutom värma upp.

Gruppmomenten gick mycket bra!! Indy hade ett litet tassflytt i platssittningen som inte domaren såg (tack för det!!) och i platsliggningen låg han blickstilla.   

Betyg i gruppmomenten 10 o 10

Fritt följ- Han var mycket fin på värmningen och det visade sig i fria följet. Domarkommentaren: Sitter aningen snett ibland. Betyg 9.5

 


 

 

Zetat- Jag hoppades att momentet skulle gå vägen. Jag lyckades att verkligen ha super fokus och vi satte alla skiftena. Yes!!! Bra betalt fick vi också!! Betyg 10   

 


 

Inkallning m ställ o lägg- Dagens första besvikelse. Han brukar alltid sätta inkallningen klockrent, men av någon anledning blev ställandet långsamt... Domarkommentar: går lite långt på stå, bra ligg, bra tempo.

Dags att lägg ner med energi på detta moment igen... Betyg 8.5

 


 

Rutan- Skicket från konen till rutan var svårt, men det var lika för alla så det var bara att köra. Som ni ser på videon var det en kon och en "kinahatt" på vägen och Indy sprang till båda. Jag är dock väldigt nöjd med domarens bedömning och framför allt Indys vilja att fortsätta jobba!! Domarkommentar: Bra konskick, två extra kommenderingar till rutan. Betyg 8

 


 

Apportingsdirigering- Sååå himla nöjd!! Han satte den!!!   Betyg 10

 


 

Hopp apport- Jag är väl inte helt nöjd, han tog två travsteg efter gripandet, men domaren var nöjd. Betyg 10

 


 

Vittringen- Jätte nöjd!! Underbar fokus och attityd!! Domarkommentar: Omtag Betyg 9

 


 

Fjärren- Här är jag lite sur på mig själv. Det blev en ganska lång väntan och vi ställde upp för tidigt och jag blev passiv. Jag skulle ha pratat lite med honom så han behöll fokus. Han började istället titta en massa på TL och då blev det dubbelkommando i nedläggandet.  Sen fick vi en okoncentrerad fjärr med framflytt... Dags att börja kedjeträna mer, då fjärren är kanon när jag gör den enskilt! Domarkommentar: DK ned, går fram mycket. Betyg 6.5

 


 


Jag är sjukt nöjd med attityd, fokus (bortsett från slutet) och vårt samarbete. Trist att både jag och Indy tappade fokus på sista momentet.... Det som känns så himla bra nu är att allt sitter. Det ska bara till mer störningträning så kommer de riktigt höga resultaten.

Igår fick vi 287.5 p. Den poängen kan räcka till att SM-kvala på, men då måste jag sätta runt 300 p på resterande. Vi har tre tävlingar kvar och det är de tre bästa resultaten som räknas. Det är bara hoppas på att vi har en uppåtgående spiral och att vi får vara friska båda två, så kan det gå vägen. Mycket spännade är det!!

Det hände en sak på tävlingen som var lite märklig och som jag inte kan förklara. När vi satte zetat började jag få segerkänsla. Inget konstigt med det, men sen började jag skaka i kroppen. När jag tog emot vittringspinnen var jag så skakis så jag hade svårt att skriva mitt startnummer på pinnen. Jag kan inte säga att det var nervositet... det kändes med som en super laddning.

Ni som läser detta; Kan det ha varit adrenalinpåslag?? Blir man skakis av det??? Det var ganska obehagligt, men så fort jag fick göra mina moment så glömde jag det. Mycket konstig känsla!! Jag har varit så skakis en gång förut och det var när jag hade svårt att andas och tog en massa bricanyl. Min koncetration och fokus blev inte påverkad, förutom inför sista momentet fjärren. Jag skulle verkligen vilja veta vad som hände i min kropp och hoppas på att jag kan göra något så det inte händer igen. Om ni vet något eller har någon idé dela gärna med er!!!

 
 
Karin & co

Karin & co

12 februari 2012 10:23

Jag tror helt säkert att det kan ha varit adrenalinpåslag som gjorde att du skakade. Om du var så supertaggad som du beskriver. Hundarna skakar ju också när de är supertaggade. Att ni sen tappade fokus är ju inte heller konstigt när du började att slappna av. Antar att en jämn nivå av höjt adrenalin är bäst. Det är ju också det som får oss att skärpa till.

Bra jobbat Annika och Indy. Kul att läsa om er tävling!

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

12 februari 2012 10:31

Hmm, det innebär alltså att jag skulle behöva öva in en lugnande signal till mig själv så jag inte får för högt adrenalinpåslag... Något att ta upp på SM-kursen på fredag!!

 
Ingen bild

Lena Larson (TBK )

13 februari 2012 08:05

Fan vad ni är bra !! ( ursäkta språket ). Tycker du visar en fantastisk känsla genom hela och jag älskar Indys viftande svans i fria följet. Bra jobbat Annika !!! Och det är alltid extremt kul att läsa om din träning , tävling och Pelle förståss.
Kram¨Lena

Annika Westerlund

13 februari 2012 09:53

Tack i massor! Jag går och klurar på hur vi ska kunna få ihop en inspirationsträning... Det får nog vänta till april kanske... Jag återkommer!

 
Anna,  Faquera & Axxa

Anna, Faquera & Axxa

13 februari 2012 13:51

Superstort grattis till 1:a priset och finfina poäng!!!
Bra jobbat!
Finfin bild på Indy!
Roligt att apporteringsdirigeringen fungerar nu!
Resten är ju bara lite fix så har ni säkrat era SM-poäng :)
Kramar

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

13 februari 2012 16:06

Mmm, lite fix... Jag försökte på träningen idag att locka fram samma fel som jag fick på tävlingen... Gick inte vägen. Se om det kommer fram i morgon då jag ska träna lite kedjor.

 
Ingen bild

Susan

14 februari 2012 01:09

Grattis, vad duktiga Ni var, såg väldigt fint ut och vilken positiv kille :))
Har ingen aning om vad det kan ha varit. Jag har inga tävlingsnerver men om jag blir godis sugen kan jag börja skaka ;))
Kram

Annika Westerlund

14 februari 2012 15:28

Ja, det skulle ju vara enkelt... Bara att ta en godis.. :D Nä, jag börjar mer och mer tro på adrenalinpåslag. En ny mentalgrej jag måste börja jobba på.

 
Ingen bild

Anna

14 februari 2012 07:34

Grattis! Sitter med ett brett leende och tittar på era moment. Ser bara superbra och trevligt ut. Vilket fantastiskt jobb du har gjort. Vad glad jag blir. Kram från oss!
Anna & Yalla

Annika Westerlund

14 februari 2012 15:27

Tackar!! Vad kul att du tycker om det. Det är en fröjd att träna honom!!

 
Annica

Annica

15 februari 2012 20:29

Japp, jag säger adrelin! Så härligt titta på filmsnuttarna, förstår att du tittar på era SMÅ misstag men vi andra njutar av allt det andra :) Ser ju jättefint ut, Indy ser både koncentrerad och arbetsvillig ut samtidigt, kanon! Lycka till nu på resten!!! Vi ses i april ;)

http://www.ryegates.se

Annika Westerlund

15 februari 2012 20:35

Tack! Ska bli kul att ses igen!

 
Sara och Lhyra

Sara och Lhyra

15 februari 2012 22:29

Grattis till 1a priset! Härligt.
Vilken underbar bild på Indy!
Det är så inspirerande att läsa om er träning och era framgångar, Lycka till på kommande tävlingar :)

/Sara och Lhyra

http://sarate.se

Annika Westerlund

16 februari 2012 06:30

Vad kul att vi inspirerar! Lycka till själv!

 
Marie & Citro

Marie & Citro

16 februari 2012 18:44

Supergrattis...igen!!!! Ni är så himla duktiga och det väldigt kul att se filmerna :D Härligt att det verkar funka med Diesel oxå. Nu när det andas SM, då blir ju allt sååååå mycket spännande =)

Kram från oss :))

http://www.marigo.bloggagratis.se

Annika Westerlund

16 februari 2012 19:35

Ja, nu är det spännande!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards