Direktlänk till inlägg 30 januari 2012

Elitdebut med Indy (film), Domar o regelkonferensen + lite annat

Av Annika Westerlund - 30 januari 2012 15:45

Vi börjar väl med tävlingen i lördags. Mitt mål var att koncentrera mig på oss och inte prata med allt och alla.

Väl inne på tävlingsplanen var målet att ta oss runt med en bra attityd, fokus och att genomföra alla moment.

Det känns som jag lyckades med det mesta av mina mål.

Mellan att jag anmält mig och samlingen gick jag ner på läktaren och satt och tittade på medans de byggde banan. Mycket bra upplägg!! Jag kände hur lugnet spred sig och fokuset kom!

När det blev dags för samling och lottning hade jag oturen att ta nummer ett. För en kort stund grep paniken tag i mig, men jag lyckades snabbt dämpa den och även eliminera den. Det blev ju två platsliggningar, så jag skulle ha minst sex minuter på mig att värma upp innan vi skulle in på planen.

Sitt i grupp - Indy kändes inte riktigt hundra fokuserad. Han kändes inte taggad utan lite orolig på något vis. Naturligtvis resulterade det i ett tassflytt och betyg 9.5.

Platsliggning - Fortfarande inte helt hundra. Både i platsliggningen och i sitt i grupp fick jag lämna honom snett till vänster för att kunna gå och gömma mig, så även här vred han sig (huvudet) mot det stället jag gått och gömt mig. Helt klart något jag glömt att träna på!! Men som tur är fick vi inget avdrag för det. Betyg 10

Fritt följ - Han kändes fin. Hade en bra attityd som var på gränsen till hetsig och det visade sig ännu tydligare i halterna, snea sättanden. Suck!! Jag tappade honom också i stegförflyttningen bakåt. Betyg 8.5

 


 

Zetat (ordning ligg sitt stå) - Jag hade inga förhoppningar om att detta moment skulle fungera då vi haft jätte problem med att han inte gör skilland på stå och back (=sitt). Det är ömsom vin ömsom vatten. Denna gång satte han sig på stå. Betyg 7



 

Inkall m stå o ligg - gick bra. Ser på videon (liten miss från fotografen så det blev två snuttar på inkallningen) att han satte sig snett, men det missade Yngve. Betyg 10

 


  


 

Rutan - Ja, vad säger man. Klockren kanske!!! Betyg 10


Apporteringsdirigeringen - Här syns det verkligen att Indy inte kan momentet ordentligt än. Han blir osäker på vilken kon han ska springa till, springer till rätt med hjälp av ett dk, men springer sen till rutans kon när han ska hämta apporten. Detta måste helt klart tränas på, men jag ska gör honom ännu mer säker på momentet först innan jag lägger in störningskoner. Betyg 0     


Hopp apport metall - Segt upptag.  Måste nog lägga ner lite mer krut på detta moment som har fått stå tillbaka för app.dir och vittringen. Betyg 9


Vittringen - Mycket nöjd med denna!! Ja, det blev lite tugg, men inte alls så mycket som det kan vara och jag är super nöjd med nosarbetet!!! Betyg 8.5 


Fjärren - Fick framflytt i skiftena stå - sitt och stå - ligg, men det hade jag nästan förväntat mig. Jag har fokuserat mycket på sistone att få upp snabbhet i skiftena och det gick bra. Nu får vi slipa mer på att få bort framflytten. Tyvärr fick fotografen slaganfall eller nått för hon glömde i alla fall att sätta på kameran, så tyvärr får ni inte se det momentet.


Jag är nöjd med min insats och framför allt Indys!! Vi klarade av att hitta in i "bubblan" och stannade där tills allt var över. När jag kom upp i cafeterian har Helena använt sin lydnadsapp och räknat ut hur mycket poäng jag hade fått. De hade fått det till 254 p, ett andra pris.

När sen prisutdelningen började trodde jag att jag skulle komma typ trea eller nått. JAG VANN!!!   

Det var svårt att se betygen från cafeterian, så de hade missat ett halvt poäng. Vi fick 255.5 p, ett andra pris och en första placering,  0.5 p från ett första pris!! Just nu spelar det inte så stor roll efter som jag jagar SM-poäng, men det känns ändå lite snopet. Vi slog flera som också håller på att kvalar in till SM, så det känns riktigt bra!!!


Idag har jag tränat lite här hemma på vändplanen.

Stimuluskontroll på stå, back (=sitt) och ligg. Har provat igen med att ha olika röstlägen på komandona. Kanske det kan fungera nu. Förut när jag provade det var det mest för att hitta vilket läge som han förstog kommandot i. Nu är det för att lära honom. Det kan vara en lösning på vårat problem. Tack, Susanne för idén!

Fritt följ - kan nog kalla det för följsamhetsträning. Ingen curling!! Han fick inga hjälper alls, inga händer utmed sidorna när vi ska göra stegförflyttningar, ingen förberedelse inför halter osv. Jag överraskade honom med olika saker hela tiden och hängde han inte med bröt jag retsamt. J---lar vad bra det blev! Det kanske är hög tid att jag gör som jag säger till mina träningskamrater, sluta curla och låt hunden ta ansvar för sitt arbete. Mycket bra blev det i alla fall!!!

Apporteringsdir - med fokus på konskicket. Skickade flera gånger till konen och belönade det innan han fick ta först vänster och sen höger apport. Klockren träning!! MYCKET nöjd!!

Platssitt och platsliggning - med fokus på att vara stilla även om jag lämnar honom på konstiga vis. Strålande!! Fick dessutom en fin fin störning när det gled snö ner från grannens presening. Första gången löft han huvudet, felade och kommenderade ner huvudet. Efter en stund rasade det snö igen och då låg han stilla. UTMÄRKT!!

Fjärren - först tränade jag bara skiftet stå-ligg för sig, på olika avstånd. Fick honom att förstå direkt vad han gjort för fel när jag felade framflytten. Sen la jag in skiftet så han fick göra tävlingsmässigt. Förstog även här bra! Vågade dock bara lämna honom på ca 12-13 m, ska vara 15. Nästa pass ska jag gå längre bort. Gjorde sen samma med skiftet stå-sitt, samma braiga resultat här med! YES!!!

Hålla i träapport och vittringspinnen - tränade på att kunna ta i dessa och dra i dem utan att han släpper. Gick ruggigt bra!!

Inkallning med stå o ligg - första med belöning vid läggandet, andra vid ställande och tredje fick han en rak inkallning med belöning när han kommit in och satt sig. Gjorde sen en där jag la honom när han var framför mig och gick sen ca 10 m och kallade in med fokus på att han inte fick sätta sig snett. Gick kanon!! Inget snett sitt varken här eller på den långa raka inkallningen. Var det snea sättandet på tävlingen bara otur??


Sen blev det Diesels tur. Hade gjort i ordning en uppletande korridor 10x50 m och lagt ut ett föremål på ca 50 meter. Diesel var på, men tyst! Sprang en hel del innan nosen kom på och han hittade föremålet.

La ut det två gånger till, nya föremål. Diesel satt kvar vid sändpunkten. De två andra gångerna la jag föremålet på ca 8 och 6 meter. Jag vill att han ska koppla på näsan lite fortare. Han hittade dem, men var båda gångerna ute på 40-50 m och snurrade länge innan han sökte av resten av korridoren. Mer av det här upplägget!! Tror det är viktigt att aldrig ha mer än ett föremål i korridoren, så han bara får belöning för att han söker där jag vill att han ska söka.

Jag ska nu testa att träna Diesel de dagar som jag träna Indy. Just nu kommer det bara bli uppletande, men jag har lite andra träningsupplägg på g också om denna detta fungerar. Ser jag ingen försämring av magkatarren kommer jag sakta öka träningsdosen och så småning om även träna lite brukslydnad. Funderar även på att träna sök...... Måste bara få det förankrat hos maken och kolla lite hur den träningen går till.

Spåra har jag lite svårt att motivera mig till att börja göra. Det skulle vara om någon av min kära klubb och/eller träningskamrater lockar med mig....   


Regel och domarkonferensen

Det var väl inte så mycket som inte står i reglerna som vi gick igenom, men det var ett mycket bra upplägg på konferensen. Det tråkiga var att de bedömningar som vi tittade på och fick höra domarnas kommentarer på var elitklass i bruks (lydnadsdelen). Jag hade velat hört deras åsikter och bedömningar om lydnadseliten, men man kan inte få allt här i världen.

Däremot tog jag upp frågan om hur man ska gå i det nya zetat (stå, sitt, ligg under marsch) och det var fler än jag som tyckte det var lite luddigt och konstigt beskrivet. Fick däremot ingen direkt klarhet i hur det skulle vara. Man får köra lite på känn helt enkelt.

Det blev en hel del diskussioner om den nya regeln, störande hundar under grupp momenten. Väldigt intressant!! Om en hund går upp och går direkt till sin förare eller leker för sig själv är den inte störande och behöver inte anmälas. Det är bara om den gör lekinviter mot en annan hund som den ska rapporteras. Jag tycker att det är superbra att denna regel har kommit till!!!

 
 
Karin & co

Karin & co

30 januari 2012 16:59

Inte så konstigt att fotografen får slaganfall, hon är ju supporter/hejarklack också, inte lätt att hålla reda på allt samtidigt. Som jag skrev på min blogg. Det är lite lustigt för vi i hejarklacken har nästan blivit lika petiga som du - när du tränar/tävlar. "Nej! nu flyttade han en tass!" "Nu satte han sig 2 mm snett!..." Jag överdriver såklart, men du skulle höra oss på läktaren :-) Tänk att vi snart har en kamrat i SM!!!

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

30 januari 2012 17:07

:D
Det är bra att ni är petiga!!! Det är sånt man lär sig på!!
Nja, det återstår väl och se om vi tar oss till SM. Behöver en MASSA mer poäng fördelat på tre tävlingar för att klara det!

 
Ingen bild

Sofia o Lexus

30 januari 2012 17:26

Det var verkligen lustigt vad vi i hejarklacken blev nervösa. Jag satt i Helenas knä för att se så mycket som möjligt. Tur att du inte hörde oss genom glaset.
Den där bubblan du pratar om. Den vill jag också finna. Går den att köpa måntro eller är det just den som kommer med tävlingserfarenhet och självförtroende. Så beundransvärt fokus på dig innan och under tävlingen.
Kom igen nu, inte tappa hoppet. Vägen till SM är olika lång, men dit ska ni!

Annika Westerlund

2 februari 2012 16:22

Tyvärr måste man hitta bubblan själv... den kommer till dig med, jag lovar!!

 
Ingen bild

TL - Gunilla

30 januari 2012 17:40

Neeej, och jag som hoppades att få se åtminstone en fjärr!!!
Skämt åsido, ni var jätteduktiga, stabilt men med några missar. Ni kommer att gå långt!! Härligt att se!

Annika Westerlund

2 februari 2012 16:23

Tack!!!

 
Marie & Citro

Marie & Citro

30 januari 2012 17:49

Jättebra Annika! Visst är det förargligt när man missar med så futtig marginal men ni har ju så många år framför er :)) Mycket trevligt att få inspiration!! Håll ut .... vi tävlar väl om sisådär ett eller två år ;-))

Kram Marie & Citro

http://www.marigo.bloggagratis.se

Annika Westerlund

30 januari 2012 18:01

Jag ska försöka hålla ut.... ;D

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

30 januari 2012 18:06

Bra jobbat coachen...looking good! <3

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

30 januari 2012 18:42

Tackar! :D

 
Ingen bild

Lena Larson (TBK )

31 januari 2012 07:24

Såg grymt bra ut på filmen tycker jag. Jag ställer gärna upp som fotograf någon gång om du behöver.... SM-fotograf är jag ju van vid att vara. ;)

Annika Westerlund

31 januari 2012 08:47

Låter bra!! :D

 
Ingen bild

Susan

2 februari 2012 00:32

Vilken toppen start i eliten, Grattis :))
Måste ju kännas super att dessutom vinna.Sm är ju nära nu.
Kram

Annika Westerlund

2 februari 2012 16:24

Tack!! Ja, det vore himla kul!!

 
Helena

Helena

2 februari 2012 09:09

Fina lilla Indy så fokuserad och duktig, gör hela tiden allt för att det ska bli så bra som möjligt <3 <3 <3
Jag längtar till SM och har inga som helst tvivel att vi får sitta och heja på er!!

http://holmstorp.bloggagratis.se

Annika Westerlund

2 februari 2012 16:24

Gulliga du!! Det finns alltid saker som gör att man inte kommer dit man tänkt sig! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards