Direktlänk till inlägg 30 november 2011

Nacka Cup 2011 med film o magoperation

Av Annika Westerlund - 30 november 2011 11:49

I lördags var det då dags för den stora händelsen, Nacka Cup. Indy och jag har förberett oss för detta i ca två månader och jag ville väldigt gärna vinna. Sista veckan har momenten känts bra och jag kände mig laddad. Fredagen innan fick Indy inte optimal uppladdning inför lördagens tävling. Han fick sitta mycket i bilen och vi tränade igenom momenten snabbt på kvällen innan vi åkte hem. Eftersom jag även var med och arrangerade tävlingen gick nästan hela fredagen åt till detta. Jag skulle vara tävlingsledare för Eliten och jag var lite nervig inför det.

Det blev som sagt var inte den bästa uppladdningen och jag hade lite svårt att komma i fokus på tävlingsdagen. När sen ekipaget innan diskade sig (hunden sprang av planen), tappade jag ännu mera fokus. Istället för att be om lite mer tid (vilket man har rätt till) klev jag in på planen.

Fria följet gick bra, men jag tabbade mig i vändningarna på stället och gick tre kvarts varv istället för att göra helt om, tappade fokus och va på väg att göra höger om när det skulle vara vänster om. Men den snälla domaren dömd inte ner oss för det utan de avdrag vi fick var på sega sättanden i bl a stegförlyttningarna. Betyg: 9

Sättande under gång tycker jag gick mycket bra, men domaren tyckte det var segt....??? Jag har tittat på videon massa gånger och jag kan inte se det. Ja, lydnadnen är verkligen en bedömningssport... Betyg: 9

Film på dessa moment:


Inkallningen är jag mycket nöjd med och även domaren. Betyg: 10

Film:


 

 

Rutan....jag vad ska man säga....förarfel förarfel och återigen förarfel. Jag kommenderar stå försent så han hamnar bakom rutan. Jag tappar konceptet helt, för jag var så säker på att vi skulle sätta detta moment, så istället för att bara kalla in och kommendera "stå" igen kommenderar jag "rutan" Indy blir helt ställd och jobbar som en galning. Till slut får jag in honom i rutan, men då är redan nollan ett faktum.  Inkallningen från rutan är underbar!! Den är jag super nöjd med. Jag måste helt enkelt träna på att kommendera in honom i rutan lite då o då när han inte hamnar rätt, så han även förstår detta. I vanliga fall bryter jag och gör om när det blir fel. Bättring där!!! Betyg:0

Film:


Hopp apport, ja hjärnsläpp igen... Får helt plötsligt för mig att ställa upp en halv meter närmre hindret än vanligt.....Suck, vad fick jag det ifrån.... Resultat islag och slarvigt avslut. Varför avslutet blev så dåligt vet jag inte. Indy brukar inte göra så på träning.... Tror faktiskt aldrig han har gjort det.... Han kan rulla med apportbocken, men aldrig hålla på att jojja innan han sätter sig. Betyg: 7 

Film:


Metallapporten, slarvig avslut igen... På tävlingen tyckte jag att gripandet var långsamt, men när jag tittar på filmen är det inte det. Det tar lite längre tid för att han måste peta till apporten som ställt sig på högkant, men sen griper han hyfsat snabbt. Betyg: 8,5 

Film:


 


Vittringen är jag mycket nöjd med! Lite tugg bara!! Betyg: 8

Film:


Fjärren blev det första skiftet inge bra och det andra skiftet blev förvirrat med DK som följd. Resten gjorde han bra. Jag tror att andra skiftet blev förvirrat för att vi har belönat för mycket lägganden och Indy valde då att göra ett läggande för det brukar löna sig. Mer träning med balans på belöningarna helt enkelt. Betyg: 7,5

Film:

Vi fick 243p ett andra pris och en andra placering. Var tre ynka poäng ifrån att vinna klassen o gå vidare till cupfinal...... 

Utvärdering: Vi behöver finslipa lite till innan alla delar faller på plats. Indy var lite för het och blir då lite okoncentrerad, men det är helt mitt fel. Fel uppladdning både på tävlingsdagen och dagen innan, jag var inte i fokus. Jag svek min hund helt enkelt! Det är första o sista gången som jag både tävlar och är med och arrangerar så mycket. Om jag ska tävla på hemmaplan kan jag vara delaktig i förberedelserna, men inte tävlingleda en annan klass, fixa en massa dagen innan och dessutom fixa funkislunchen. Nu har jag lärt mig det!!

Min tävlingsledareinsats gick bra, men jag hade några missar. Det har jag också tagit med i bagaget inför nästa tävling och framför allt inför det praktiska provet på lördag!


Magoperationen

Ytterligare en faktor som gjorde att mitt fokus inte var hundra på Nacka Cup. Att pressa sig ganska mycket och dessutom bara få äta 880 kcal om dagen är ju inte optimalt, inte optimalt alls!!

Under de två veckorna med lågkaloridiet i form av shaker av märket Modifast gick jag ner nästan 8 kg. Det kändes otroligt bara och jag mådde bra, var vrålhungrig o trött. Hade det inte varit för att jag var tvungen inför operationen hade jag aldrig klarat det.

I måndags var det inskrivningsmöte. Jag träffade mina kiruger, narkosläkaren och fick ta blodprover. På tisdagen (igår) klockan sju var jag plats och ca klockan åtta rullades jag in på operation. Jag är väldigt tacksam över att man måste sövas för detta ingrepp, lokalbedövning är inte riktigt min grej.

Klockan tolv började jag kvickna till på uppvaket. Hade ganska ont i magsäcken, det kändes som ett rejält magkatarrsanfall. Fick lite smärtstillande... hjälpte inte fullt ut, fick då magkatarrsmedicin och då släppte det. Mao var det nog en överproduktion av magsyra i min numera 30 ml stora magsäck.

Klockan två var jag på salen igen och sköterskorna tjatade på mig att jag måste gå o kissaoch börja dricka. Med hjälp av ultraljud såg de att jag hade 3 dl i blåsan, ca en timme senare 3,8 dl. Men det tog ytterligare en timme till innan jag kunde kissa. Kom sen att tänka på att jag har ju telefonistblåsa=jag kan hålla mig väldigt länge. Jag tror faktiskt att jag behövde komma över minst 4 dl innan jag ens blir nödig. Hur som helst ner det var avklarat var alla nöjda.

Pelle o Jocke kom o hälsade på vid 15-tiden. Jag var fortfarande väldigt trött och tyckte det var ganska jobbigt, men det var bra för husfridens skull. Jocke har varit otroligt nervös och blev mycket lugnare när han fick träffa mig o se med egna ögon att jag var ok.

När de gick vid 16-tiden slocknade jag som en stock och sov till strax innan 18. Kände mig då mycket piggare. Fick i mig en hel del vatten och gick ut i dagrummet och pratade med syrran, Susanne o Jocke i telefonen. Resten av kvällen tillbringade jag med Rikard Wolffs självbiografi och lite facebookande. Självbiografin rekommenderar jag varmt. Den är mycket trevlig skriven och tycker man om författaren (som jag gör) är den ett måste. Boken är lika varm o mysig som författaren själv!

Under kvällen tilltog värken i magen och jag fick lite tyngre smärtstillning. Men denna gång reagerade jag bra och blev inte dåsig. Vid 23-tiden försökte jag somna, men hade ganska ont. Vid midnatt (måste ha slumrat till ändå) fick jag mer smärtlindrning som hjälpte framtill halv tre. Ännu mera smärtlindring, denna gång i tablettform och jag sov som fram till klockan sex. Man sover ju inte kanon bra när man har ont, får smärtlindring och dessutom måste sov i en hårdsjukhussäng. Jag kan inte fatta varför de måste ha så himla obekväma sängar!!! De är så hårda att man inte kan sova på sidan, för då får man ont i höfterna. Ligga på rygg o sova är inte min favvo, men jag har inget val.

Efter första morgonronden vid sex somnade jag om igen och sov till åtta. Fick frukost bestående av en halv dl vatten och en halv dl Proviva Nypondryck. Ganska gått faktiskt!! Idag måste jag få i mig en liter vätska, men inte mera. Magen gör inte lika ont, den är mera som mörbultad, men det kan jag ta. Har bara ätit Alvedon idag som smärtlindring.

Tog en härlig dusch, fixade till håret och satte på mig lite mascara. Jag mår alltid bättre när jag kan titta mig i speglen och se den vanliga Annika titta tillbaka. Ja, nästan i alla fall. Lite blek är man ju, men för övrigt sig ganska lik.

Till lunch fick vi en dl buljong, GUD SÅ GOTT!!! Underbart att få i sig något som smakar lite mat. Jag var innerligt less på jordgubb, choklad och vaniljshakerna som jag ätit innan operationen. Men det tar tid att få i sig vätskan. Buljongen tog en och en halvtimme, men även fast den hann bli kall var den god.

Nu kommer snart Jocke o Pelle. Sofia skulle också titta förbi.

I morgon ska jag få träffa dietisten, läkaren, ta lite prover och sen är det hemgång. Längtar efter att få sova i min egen säng och gå en sväng med hundarna!! Hinner kanske skriva lite innan jag åker härifrån.

 
 
Anna,  Faquera & Axxa

Anna, Faquera & Axxa

30 november 2011 15:43

Wow, tufft att våga operera och därmed lägga om hela livet...
Skönt att operationen gick bra!
1 dl buljong till lunch, det är ju skrattretande... ;)

Synd på Nacka Cup...
Men du får se det som en utvärdering och ta det vidare därifrån. För varje tävling lär man känns sin hund bättre och vad som passar (och inte passar) den individen.
Kramar

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

30 november 2011 15:57

Ja, en dl är lite, men jag är inte ett dugg hungrig. SÅÅÅ skönt!!!!

Ja, varje tävling är otroligt lärorik. Nu är vi supertaggade inför tävlingen den 26/12 inomhus i Östhammar.

 
Ingen bild

Camilla & Sam

30 november 2011 15:57

Hej! Skönt at op gick bra. Tänk på att få i dig tillräkligt med kalium :)
Lydnaden kommer gå bättre nästa gång. Ni är så duktiga, Indy är ju bara året :)

Annika Westerlund

30 november 2011 15:59

Ja, nästa gång sitter först priset!
Jag ska träffa dietist i morgon. Idag får jag fortfarande dropp o det innehåller ju allt.

 
Marie & Citro

Marie & Citro

30 november 2011 16:50

Grattis till en bra tävling, ser väldigt fint ut :D Lycka till med nya livet!! Ska bli kul med lite före och efter bilder senare :)
Kram

http://www.marigo.bloggagratis.se

Annika Westerlund

30 november 2011 17:42

Tack!!! x2

 
Lindha

Lindha

1 december 2011 09:16

Synd på rutan, men ALLT annat ser ju mkt bra ut :)
Skönt att magop gått bra oxå, snart är du väl på benen som vanligt igen ;) Fast man bör kanske ta det liiite lugnt?? :)
Kram

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

1 december 2011 11:17

Ja, idag mår jag mycket bra! Jag ska försöka ta det lugnt..... ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards