Direktlänk till inlägg 10 oktober 2011

Spår och uppletande på Ekerö

Av Annika Westerlund - 10 oktober 2011 18:46

Det har varit glest med uppdateringar på bloggen. Dagarna flyger iväg fyllda med hundträning, barnlek och hemmapyssel. Dessutom har jag påbörjat min utbildning till tävlingsledare i lydnad. Så i lördags och fem lördagar framöver sitter jag i skolbänken och är på appellplanen o bygger olika lydnadsbanor.

I lördags gick vi igenom grunderna och lydnadsklass två. Lite nytt och mycke som redan är bekant. Det är skönt att tävlat en del, det gör utbildningen lättare!

I söndags jobbade vi febrilt hemma för att fixa i ordning tomten inför vinter + en ordentligt städning inomhus. Vi tog även ner några fruktträd och eldade upp dem + lite annat som har legat och väntat på uppeldning under sommaren. Så himla skönt att få lite ordning på tomten och se till att allt är redo för vintern!

Jag klippte ner och ställde in Hortensiorna och Pelargonerna i uterummet. Mina porslinsfigurer, som jag har i rabatten, och grejerna i dammen ställde vi ner i det uppvärmda förrådet. Gräsmattan klipptes, förhoppningsvis sista gången för i år.

Fruktträden tog vi ner som en förberedelse inför omplaneringen av tomten. Vi ska fixa till den nedre delen av tomten så jag får en bra slät yta att träna hundarna på. I vår ska Jocke låna en grävmaskin och riva gamla murar, släta ut och ta bort jordmassor och sen ska det rullas ut gräsmatta. Resultatet kommer att bli en ca 50 m lång och 10-15 m bred gräsplan.

Det ska bli underbart att ha en egen "appellplan". När jag börjar jobba kommer jag omöjligt att kunna åka iväg till någon brukshundsklubb så ofta som jag gör idag. Jag måste ha en yta som jag lätt kan träna någon halvtimme på då o då.


Träningsmässigt håller jag på med inlärning och detaljträning av treans och elitens moment med Indy. Det går mycket bra! Han gör framsteg hela tiden! Det som vi verkligen behöver jobba med är apportingångar och ställandet och läggandet i inkallningen. Han har lite svårt för att göra det så kvickt som jag vill ha det. Apportingångarna är det omtagen vi jobbar med.

Fick några lösningar från Anne på kurstillfället i tisdags. Aldrig ta apporten när han kommer in. Träna på att kunna ta i apporten utan att han tänker "avlämning". Indy vill bara att jag ska ta apporten så han kan få sin belöning. Han måste lära sig att spotta ut den själv, så han kan få sin belöning.

I inkallningen jobbar vi nu med korta avstånd och belöning bakom. Det fungerar så där, men bara han lär sig "leken" lite bättre tro jag att det kommer att lossna.

Fjärren jobbar vi med inomhus fortfarande och med totalfokus på låsta bakben. Det går sakta framåt, men det är myyyycket jobb kvar!!

Med Diesel jobbar vi på med högre lydnaden, uppletande och spår. Fokus i lydnaden ligger på stadga, detaljer och rätt aktivitetsnivå. I spår och uppletande jobbar vi enkelt för att bygga mycket självförtroende. Han känns himla fin, men kortisonet gör honom trött fort. Denna vecka har har vi minskat ner till en tablett per dag, får se vad det gör på hans ork.


Idag träffade vi Lindha med schäferkillarna Ajax o Devil och hennes lilla tre månaders gamla dotter. Jag kände att jag behövde någon att bollla idéer och tankar kring spårupptag och uppletande.

Diesel fick två spårupptag och ett uppletande under tiden spåren låg till sig.

Uppletande - ruta bredd 10 m djup 50 m, tre föremål, ett på ca 6-7 m, ett på ca 25 m och ett längst ut.

Han jobbade mycket fint! Slog på näsan direkt och hittade föremålen i "rätt" ordning. Jag ska nog fortsätta att träna detta som jag redan gör, så småning om börja lägga föremålen svårare o svårare, i gropar, i högt ris osv.

Spårupptag 1 - Avstånd till spåret ca 12 m, spårlängd 100 m utan vinklar men lite små svängar, ca en timme o en kvart gammalt.

Gick mycket bra! Han tuffade på rakt ut och hittade spåret och tog det åt rätt håll. Gick fint, mest i spårkärnan.

Spårupptag 2 - Avstånd till spåret ca 20 m, spårlängd 120 m med en skarp vinkel, ca en timme och tjugo minuter gammalt.

Nu blev det lite slag åt sidorna innan han fortsatte ut och hittade spåret, men inget märkvärdigt. Jag är mycket nöjd med detta också! Det är första gången som han måste hitta spåret 20 m från platsen där jag släpper iväg honom. Han är van vid att ha 3-5 m till spåret.

Även detta spår spårade han fint, mest i spårkärnan, ändå gick han förbi vinkeln och fick jobba sig tillbaka för att hitta spåret. MEEEN, han jobbade lugnt och det blev inte en massa spring.

Jag är mycket nöjd!!! Diesel har ju inte spårat sen lägre spåret i maj. Funderar mer o mer på att man kanske inte ska spåra så mycket med honom, för det verkar vara då han jobbar bäst. Absolut max en gång i veckan kanske t o m en gång varannan vecka. Hur gör ni som läser min blogg?? Vad fungerar bäst på era hundar??

Stort tack till Lindha och hennes tips o tankar!!!!! Känns skönt att veta att vi är på rätt väg och det är bara att fortsätta träna. Lindha o jag kommer att försöka träffas en gång i veckan och träna tillsammans. Känns kanon!!


Efter som tiden inte räcker till kommer nog uppdateringarna av bloggen komma lite glesare än vanligt. Jag behöver lägga all ledig tid på träningen av hundarna och kommer bara skriva korta träningsutvärderingar i min anteckningsbok. Jag känner mig just nu väldigt fokuserad och vill bli klar med trean (Indy) till Nacka Cup den 26/11. Det som kommer ta tid är vittringen (tar lång tid att lära in på det sättet som Anne tycker jag ska göra, se inlägget från den 12/9), fjärren och inkallningen. MEEN, dessa moment är inga man kan slarva igenom eftersom de är med i eliten också. Inlärningen känns bra och jag har stort förtroende på att slutresultatet kommer bli kanon!!

I morgon ska vi till öppna förskolan på förmiddagen och på kvällen är det lydnadsträning.

Onsdag kommer jag nog också åka iväg och träna lydnad på förmiddagen.

Torsdag träffas syrran o jag och går en prommis någonstans, gärna i skogen. Denna gång blir det nog Nacka Golfklubb med Pelle på ryggen.

Fredag är det lydnad och uppletande på Värmdö BK.

Lördag tävlingsledarkurs på Nacka BK och så kommer några kompisar över på middag.

Söndag blir det någon aktivitet med familjen.

Späckat schema som vanligt!    Precis som jag vill ha det!! 

 
 
Marie & Citro

Marie & Citro

10 oktober 2011 20:45

Egen appellplan, så härligt lyxigt =)

http://www.marigo.bloggagratis.se

Annika Westerlund

10 oktober 2011 21:19

Ja, det ska bli underbart! Förhoppningsvis blir den klar tills i sommar!

 
Lindha

Lindha

11 oktober 2011 12:16

Tycker du ska vara riktigt nöjd över Diesel, allt såg MKT bra ut :) Plötsligt var spårupptag o uppletandet a peace of cake!!! Min idé kring spår är, gör så mkt knas & testa så mkt konstiga terränger som möjligt, min tanke är att jag alltid ska kunna läsa min hund i spårarbete! Oftast gör man spår så slentriant, jag är expert på det :D
Sen hur ofta, Diesel kan spåra, så gör det som känns bäst för er!!
Kram

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

11 oktober 2011 14:43

Tack, det kändes väldigt bra!! Mmm, jag ska nog börja utmana honom mer i spåret...

 
Ingen bild

Susan

12 oktober 2011 00:45

Härliga dagar i trädgården ni haft, är så skönt att få iordning nu när vintern kommer snart. En egen plan att träna på är toppen tycker jag och man spar tid på att inte åka iväg varje gång man vill köra ngr pass. Jag tränar spår i perioder från 1 pass i månaden till 4 pass/ve. Bryr mig inte om hur ofta utan kvaliteten på spåren är viktigare. Tidiga frost spår, sena heta sommarspår, går i regn eller snö, olika liggtider och mkt svårigheter varvat med ett tråkigt elit sph som det är på tävling. Har märkt om jag gör det för roligt som jag gillar kan dom gå dåligt på tävling för det blir för mkt rakstreckor och inget klureri, då kan dom börja kolla på omgivningen och strunta i pinnarna eller missa vinkel. Sista tiden innan täving går jag ner till lättare " tävlings sph" och lägger fokus på att berömma spårupptaget efter ca 75 meter samt slutet, resten blir som på tävling.

Annika Westerlund

12 oktober 2011 18:49

Bra tankar om spårning! Tack!

 
Annica

Annica

12 oktober 2011 16:27

Spännande läsa vad du har för dig, det är ju ett och annat ;-) Antar att du planerar starta Indy på B-prov till våren coh då är förhoppningsvis Helena och Karin på G med. Vi aksnek kan anordna träningsjaktprov innan det är dags för start?? Så man har nåt att se fram emot menar jag *hehe*

http://www.ryegates.se

Annika Westerlund

12 oktober 2011 18:52

Ja, det vore toppen! Det är bra som en koll om det finns nått speciellt som det brister på!

 
Anna,  Faquera & Axxa

Anna, Faquera & Axxa

13 oktober 2011 07:59

Härligt med egen appellplan! Min gräsplätt är inte så stor men jag får ändå ut en 25 metersinkallning, rutskick etc. och kan träna lite annat och det är guld värt!!
Fixa tomten inför vintern... *vissel vissel* Borde man det? ;)

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

13 oktober 2011 08:24

:-D Nä, det är bara om man har buskar o fruktträd... ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards