Direktlänk till inlägg 13 september 2011

Jaktträning med Karin o Helena vid Värmdö BK + Diesels veterinärbesök

Av Annika Westerlund - 13 september 2011 15:39

Jag började dagen med att lämna Diesel hos veterinären för muskelbiopsi i ansiktet, utdragning av en trasig framtand och gastroskopi av magen. Det sista är en ny grej som har jag har märkt framför allt under sista veckan. Han har ätit gräs hysteriskt, ätit sågspån o sand, kräkts på eftermiddagarna osv. Förra gången han höll på så här hade han fel på halsmandlarna, men de är bortopererade nu så det kunde inte vara felet. Känns skönt att de kunde undersöka alla sakerna vid ett tillfälle! Jag kunde hämta honom vid halv två på eftermiddagen, så vi for iväg och tränade lite jakt med "flattgänget o stollaren".

Vi är ju anmälda till ett WT i Örebro på söndag, så fokus låg på det som Indy är dålig på och ingen ny inlärning.

Makeringar

Upplägg: Nära håll men kluriga, halvdolda nedslagsplatser.

Utvärdering: Han har klart förbättrat sig och springer inte över eller förbi lika mycket, men det är mycket kvar innan jag är nöjd. Karin kastade en snett framåt som hamnade bakom en liten låg tall + en delvis liggande liten tall. Bakom nedslagsplatsen var det ett gammalt trädfälle med spretiga grenar. Detta blev svårt för alla "ungdomarna" medans Vilja och Wilma (som är lite äldre) spikade den. Det tycker jag säger allt att erfarenhet varar längst. De äldre hundarna har varit med om så många markeringar och kan verkligen tyda vart dummien landar även fast det är lite klurigt.

Första gången Indy fick detta kastet slutade det med att jag dirigerade in honom i området, vilket för övrigt gick mycket bra. Sen fick han göra lite andra saker och så gjorde vi om markeringen igen och då låg han mer envist kvar i området och löste markeringen.   Underbart!

Linjetag o dirigeringar

Upplägg: Vi la ut tre dummies på en linje efter varandra på ängen åt ett håll och fyra st åt ett annat håll också på linje en framför, en uppe på och två stycken bakom en ca en meter hög sten.

Utvärdering: Indy jobbade fint idag och lyssnade bra, men inte klockrent på mina signaler. Han gick snett ut på några av linjetagen, jag kallade in och gjorde om och då blev det rätt. Han har helt klart förbättrat sig vad det gäller detta och det känns bra, men det är mycket kvar innan jag känner mig nöjd. Framför allt behöver han vara lydigare på inkallningssignalen. Det blir lite Alfons Åberg "Jag ska bara" innan han kommer in. Jag vill att han slutar tvärt med det han gör och kommer in i full kareta.

Summering: Han gör helt klart framsteg, men det finns massor kvar med dessa grunder innan jag är nöjd och känner mig redo att träna mer avancerade övningar.


När vi var klara åkte vi hem till Helena och åt födelsedagskaka eftersom hon fyller år idag. Vi pratade mycket om dagens träning och de lydnadskurser vi nyligen har gått. Tack tjejer för en mycket trevlig dag!!


Jag åkte direkt därifrån och hämtade Diesel. Tanden är urdragen en liten framtand med en JÄTTE rot, vi fick tanden med oss hem bara för att den var så exceptionellt stor. Biopsisvaren får vi om ca 10 dagar, både på ansiktsmuskeln och den de tog i tarmen. Men det rådde ingen tvivel om att Diesel har magkatarr. Det var mycket skum och irriterad röd magslemhinna. Han ska nu äta Omeprasol (en humanmedicin typ som Losec) i 10 dagar och sen får vi se vad biopsin säger. Jag skulle inte göra några förändringar vad det gäller maten fören provsvaret har kommit.

Jag känner mig redan lättat över att han är undersökt, även fast jag inte vet vad provsvaren kommer att visa. Det jag undrar över är vad som han kan ha fått magkatarr av. Min tollare hade också magkatarr (kronisk) och hon fick det av miljöpåverkan. Hon var en ganska feg och känslig tik och tyckte det var jobbigt när det blev stökigt osv runt henne.

Diesel har nu tagit det väldigt lugnt pga av frambensskadan och mest gått hemma o skrotat. Jag tycker inte att han har stressat särskilt mycket utan varit cool och funnit sig i sin situation. Min teori är att han har haft tråkigt och de få "ljuspunkter" på dagarna vid prommisar och korta träningspass har påverkat honom negativt. Han har bara varvat upp och aldrig fått "jobbat av" sig stressen, alt så är det matens fel. Det färskfoder hundarna äter innehåller ganska hög fetthalt. Vi får se vad veterinären säger när provsvaren kommer!


Ikväll är det första tillfället på Indys o min fortsättningskurs i tävlingslydnad för Anne Dahlin. Ska bli superkul! Nu måste jag gå o laga lite middag!



 
 
Marie & Citro

Marie & Citro

13 september 2011 16:41

Så skönt att utredningen kommit igång på Diesel. Har själv haft magkatarr på en av schäfrarna och han var den mest lugna av dom jag haft.... Tummar och tassar hålles här i Skåne!!!

http://www.marigo.bloggagratis.se

Annika Westerlund

13 september 2011 20:17

Tack! Fick du reda på orsaken till magkatarren?

 
Anna, Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

13 september 2011 17:46

Håller tummarna för Diesel!!!
Kramar

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

13 september 2011 20:19

Tack! Men det känns himla bra att det är på G nu!

 
Lindha

Lindha

14 september 2011 10:34

Håller oxå tummarna för Diesel, skönt att alla prover är tagna nu iaf!!!

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

14 september 2011 18:53

Tack, vad gulliga ni är!!

 
Karin & co

Karin & co

14 september 2011 12:09

Jag tyckte att det märktes stor skillnad från första och andra "klurigt enkla" kastet. Även om han inte spikade den direkt så höll han sig kvar i området. Han var övertygad om att den var där och jobbade lika intensivt på liten yta utan att ge upp.

Om vädergudarna vill så seglar vi ner båten till Södertälje fredag.

Kram

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

14 september 2011 18:52

Ja, som det har varit de sista dagarna kommer det nog gå fort att segla till Södertälje. ;)

 
Marie & Citro

Marie & Citro

14 september 2011 19:08

Hej igen, nu är det säkert 9 år sedan som Tino fick diagnosen (ja han finns ju inte mer). Fick ingen riktig förklaring mer än att man genom provtagning i magen kunde hitta helicobacter. Men å andra sidan visste man inte heller om det var den som skapade gastriten eller varför den dyker upp. T fick under många år äta dåtidens Omeprazol som hette Tagamet. Var tvungen att sluta med den då tarmen blev irriterad. Bästa lösningen var att ge "mellis". Mat iaf tre ggr per dag för då hade magsäcken något att jobba med om blev inte tom under så många timmar. Hoppas på bra resultat för Diesel! Kram

http://www.marigo.bloggagratis.se

Annika Westerlund

14 september 2011 19:38

Intressant!!! Helicobacter finns det ju botemedel till människor i alla fall. Det ska bli spännade och se vad provsvaren säger!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards