Direktlänk till inlägg 12 september 2011

Tävlingslydnadskurs på Nacka BK för Anne Dahlin, tillfälle 2 av 2 (den 8/9) + träningen i fredags

Av Annika Westerlund - 12 september 2011 15:15

Lite hade jag hunnit träna under onsdagen och jag ville att Anne skulle titta på det nya läggandet och apportingångarna. Jag hade svårt att få till rätt timing i läggandet (dvs belöna innan hakan hade hamnat i backen) och att ingångarna gick trögt. Jag ville även ha tips på hur jag skulle lära in apporteringsdirigeringen, konskicket och vittringen. Jag har idéer på hur jag ska göra, men behövde bolla lite vilket som passar mig och Indy bäst. Vi tittade även på hoppet, men det var inte så mycket att säga om det. Vi ska fortsätta träna det som vi gör.


Nya läggandet

Problem: Timingen

Lösning: Det är svårt att bli ännu snabbare än hunden, men med en annan belöningsplacering blev det bättre. Jag höll helt enkelt belöningshanden i den höjd som jag ville ha huvudet på. Efter några repetitioner blev det mycket bättre och poletten trillade ner hos lillpojken. Det jag fick jobba på själv är att få bort hjälpen (handen), göra träningen mer momentlik och sen stimuluskontroll mellan de olika läggandena.

Apportingångar

Problem: Trögt

Lösning: Hmm, vad säger man .... pinsamt kanske. Lösning är: gör inte så många repetioner... Funkade jätte fint om jag bara gjorde två ingångar istället för tio.   Glömmer bort ibland att det inte är Diesel jag tränar....

Men vi upptäckte en ny sak som jag har sett tidigare men inte riktigt reflekterat över. Hans gripanden blir dåliga när underlaget är blött. Fick en jätte rolig övning på hur jag ska lära in snabbare gripanden.

Man måste ha en bra inkallning för att det ska fungera och en massa bollar. Du har hunden brevid dig, kastar bollen, väntar tills den är stilla, ger hunden ett frikommando att få hämta, sekunden innan han ska gripa bollen ropar du in honom lite hetsigt, när han tagit upp bollen och vänt sig mot dig kastar du nästa boll åt andra hållet. Så håller man på så tills bollarna i handen är slut. Efter ett par pass tar du med dig en apportbock och kastar den efter första bollen, men så du har en boll att kasta som belöning för att han grep apporten snabbt. Super bra övning som jag ska göra med Diesel och hans "hatade" metallapport när vi får börja träna fartmoment igen.

Konskicket

Inlärning: Du ställer ut en ryggsäck, hatt, väska eller dyligt. Det viktigaste är att det INTE är en kon och det är något som hunden kan runda. Sen sätter du hunden på ca 10 meters avstånd ifrån väskan (jag använder vår träningsväska) går och lägger tydligt ut bollen precis bakom väskan. Ger hunden frikommando alt det kommandot du vill använda (spring), precis när hunden ser bollen ger du belöningsordet. När det fungerar bra låssas du lägga ut bollen och precis när hunden är framme där den vanligtvis sett bollen kastar du bollen lite längre åt sidan så den måste runda väskan lite grann för att kunna få bollen och precis när den ser bollen komma i luften ger du belöningsordet. Sen kastar du längre längre åt sidan liksom mot dig så hunden måste runda väskan, till slut rundar hunden väskan själv och då kastar du bollen bakåt. Rolig inlärning!!

När hunden rundar väskan utan problem lägger du in stå kommando på olika ställen runt väskan. Viktigt att det är olika ställen så hunden inte får belöningsförväntan vid en punkt och börjar stanna själv utan alltid inväntar stå kommandot. Det är också viktigt att du varvar hela skick och skick med stå kommando.

Apporteringsdirigering

Inlärning: Du sätter ner hunden på det stället där konen skulle ha varit lägger tydligt ut två bollar på tävlingmässiga avstånd, går tillbaka till hunden, ställer den med svansen mot bollarna och pekar på den bollen du vill att hunden ska ta och ger ett frikommando. Efter bara ett par träningstillfällen lägger du även dit mitten bollen. När detta fungerar till hundra procent även med dolda bollar börjar du träna med apportbockar och så småningom kan du sätta ihop det med konskicket också. Om du har det konskicket som jag tänkt lära in är det viktigt att du placerar hunden med olika vridningar, för du vet ju aldrig vilken placeringen hunden får vid konen. Har du valt ett annat konskick så hunden alltid står kl 12 bakom konen, placerar du hunden så.

Detta sätt påminner mycket om hur jag lärde in det med Diesel, men lite noggrannare. Provade en höger och en vänster, Indy gjorde rätt med än gång, men han är ju van att hämta saker jag pekar på i vardagen.  

Vittringen

Inlärning: (Gick bara genom detta teoretiskt.) Det finns många sätt att lära in detta moment jag fick två varianter, men tänker bara skriva ner det sättet jag har valt att lära Indy på.

Man sätter hunden ner, går ut tio meter lägger helt ovittrade pinnarna på rad eller i en cirkel (varierar från träningpass till träningspass). Om man lägger dem på rad ska den vara ca en meter bred och diametern på cirkeln ska vara två meter, men även detta är bra att variera. Sen lägger du små små godisbitar mellan varje pinne, står kvar vid pinnarna när du är klar och kommenderar hunden att leta. När godisarna är slut avslutar du momentet.

Detta gör du kanske 100 ggr innan du kan gå vidare. Hunden ska lugnt och metodiskt leta efter godisarna och strunta i pinnarna. När du har gjort detta typ 100 gånger väntar du en stund när hunden hittat alla godisarna och ser vad hunden gör. Det vi vill att den ska göra är att titta upp och fråga efter mer godis, då är hunden förhoppningsvis mogen för nästa steg.

Du gör allt precis som vanligt men en av pinnarna håller du i en stund tillsammans med en godis bit innan du lägger ut den (tidigare har du lagt ut alla pinnar ovittrade med tång). Sen väntar du och ser om vad hunden gör när den ätit upp alla godisarna. Viktigt att den bara har lite vittring av godiset så den kommer att intressera sig för den pinnen sist eftersom den bara lite svagt luktar godis. När hunden nosar på pinnen klickar du och belönar. Sen gör du så här några gånger.

Glöm inte att variera vart du lägger den vittrade pinne!! Det bästa är att använda en tärning så det alltid är slumpen som avgör vart pinnen hamnar. En tärning är ju från 1-6 och du har 6 pinnar. Det är annars lätt att hamna i ett omedvetet mönster.

Gradvis minskar du godisvittringen på pinnen, till slut är det bara din vittring kvar. Sen minskar du ner på godisarna mellan pinnarna och nu är momentet nästan tävlingsmässigt. Det återstår bara att du går tillbaka och skickar hunden + att den måste göra en ingång. Det låter lätt och det är det enligt Anne, bara man tar det lugnt och låter varje steg av inlärningen ta tid... Hmm, inte riktigt min starka sida men jag SKA göra rätt och jag SKA ta det lugnt!!!

Fördelen med detta sätt är att om hunden inte tar i någon av pinnarna kan man använda samma flera gånger!   


Indy fick även ligga plats när en av de andra hundarna ville träna på det. Det är bland de första gångerna som vi stöter på problem vid platsliggningen. Han låg, det var inga problem, men han låg inte med hakan i backen. Det kan tyckas vara en strunt sak, men jag vill ta mig till SM och förhoppningsvis ännu längre och då är det inge bra.

Kom på under resans gång att det var nog den första gången vi tränar detta precis när det har regnat och är väldigt blött i gräset. La inte ner mer tid på det på kursen, det är ju bara en träningssak.

Tränade det däremot idag. Både de olika läggandena och platsliggning. Efter en hel del jobb fick jag till det. Han låg tre platsliggningar på 30 sek, 1 o 2 min. Kanon!! Nästa gång jag tränar detta ska jag använda mig av konkurens. Vill han inte lägga sig alt lyfter på huvudet får Diesel träna lite istället.

En av de andra hundarna ville lära sig framförgående/framåtsändande och det passade mig perfekt eftersom det är dags att lära Diesel det.

Framåtsändande/framförgående

Inlärning: Man ställer hunden framför sig riktad från sig. När hunden står stilla och tittar rakt framåt kastar man godisen/bollen framför näsan på den och samma stund som den ser belöningen säger man belöningsordet. När detta fungerar till hundra procent med diverse störningar försöker man få hunden ta ett steg samtidigt som man själv tar ett steg framåt, belöna för minsta rörelse framåt på samma sätt som tidigare. Sen bygger man bara på detta stegvis tills hunden kan gå rakt framför föraren och stanna när den stannar osv i minst 30 meter. Man försöker även lära hunden att rätt in sig framför föraren så att den alltid går framför genom att själv gå lite snett. Detta är saktadelen i framförgåendet och sätter man på hunden kopplet så har man ett framförgående.

Sen lär man in att springa snabbt ut i till femton-tjugo meter. När det fungerar provar man att hunden inte får någon belöning och hoppas att hunden kopplar ihop det hela. Den snabba delen och ihopkopplandet gick vi bara genom ytligt. Får fråga igen när det blir dags!

Summeringen av denna kurs är att vi är på rätt väg med det mesta och har en massa roliga moment framför oss att lära in. Vår största "problem" är regn och blöta underlag. Måste lägga ner mycket jobb på detta!!!


Träningen i fredags på Värmdö BK med Susanne o Pebbels


På fredagar träffar jag Sofia och Lexus och hjälper dem med lydnaden. Det går framåt för varje gång och jag hoppas på att de ska kunna starta lydnadsklass ett till våren.

Därefter tränade jag mina egna hundar tillsammans med Susanne o Pebbels.


Diesel

Stadga vid inkallning

Upplägg: Lägger ner honom med belöning bakom (helst utan att han märker det)och går ut på olika avstånd, vänder mig om och belönar med "ut".

Utvärdering: Gick mycket bra idag! Susanne kollade så han inte rörde sig och de tre sista agerade hon tävlingsledare. Den sista gick jag ut 75 meter som det är på inkallningen i elit brukset.

FF

Upplägg: Ett steg, belöning, ett steg belöning o hunden ståendes hela tiden, som en fick göra på kursen, för att få honom att vara rak och inte tränga.

Utvärdering: Även detta gick bra. Nästa gång ska jag prova att ta två steg ibland.

Sakta delen i framåtsändandet

Upplägg: Stå stilla och låsa blicken i olika riktningar på planen.

Utvärdering: Gick också bra!

Skall

Upplägg: Tävlingmässigt, Susanne kollade hur om han rörde sig för mycket.

Utvärdering: Lättar med rumpan. Susanne sa till när jag skulle belöna, dvs när rumpan vara så låg som möjligt.

Krypet

Upplägg: Hyfsat tävlingmässigt, Susanne kollade hur det såg ut och sa till när jag skulle belöna.

Utvärdering: Inte bra!!! Var hög i fram och i bak. Fick till några hyfsade förflyttningar.


Indy

Apportering-gripanden

Upplägg: Gripande leken. Gjorde den två gånger med bollar sen en gång med där jag smög in en apportbock

Utvärdering: Gick mycket bra! Detta kan verkligen vara ett sätt att få ännu snabbare gripanden. Ska göra detta några gånger till innan jag provar detta när det är blött.

Inkallning m. ställ.

Upplägg: Två ggr med låssas kast och sen en med bollkast direkt.

Utvärdering: Inga problem! Fin fina ställanden!

Rutan

Upplägg: Vanlig skick utan band mellan konerna.

Utvärdering: Fick tokiga placeringar i rutan och skutt in när jag startade om honom flera gånger. Gjorde några skick där jag kastade bollen över huvudet på honom när han var på väg mot rutan. Gjorde sen ett vanligt skick som blev kanon. Gjorde inge mer sen.

Apportering-ingångar

Upplägg: Så som jag fick göra på kursen, men bara tre repetioner

Utvärdering: Inga problem idag. Stor vilja att komma in till min sida, kom direkt in efter att han fått apportbocken utan att jag behövde ge ett fotkommando. Perfekt!

Apportering-fart

Upplägg: Hela momentet men belöning bakåt precis när han var framme hos mig 2 st.

Utvärdering: Såg bra ut! Med några fler träningstillfällen hoppas jag på samma fart in som ut.

Läggande u g

Upplägg: Två tävlingmässiga men belöning direkt efter läggandet

Utvärdering: Bra både läggande och transport!

FF

Upplägg: Vänstersvängar och fokus på att inte få blicksläpp på första steget.

Utvärdering: Fick två blicksläpp och ett kast med huvudet i vänster svängen. Vi är på rätt väg.

Hoppet

Upplägg: Tävlingsmässigt två st

Utvärdering: Först inget sättande på andra sidan, sen segt sättande på andra sidan. Gjorde några stycken med belöning efter sättandet och sen en hel som blev hyfsad. Måste fokusera mer på sättandet efter uthoppet. Vill inte ha ett segt sättande!

Fjärren

Upplägg: På när håll med konstig placering av mig.

Utvärdering: Det nya kommandot för läggandet börjar fungera mycket bra, men det är mycke jobb kvar innan det är tävlingsmässigt.


Växlade mellan hundarna och den andra fick ligga passiv vid sidan av planen, för säkerhetskull kopplade. Så här ska jag göra jämt! Fick några skall från Diesel, men annars fungerade det mycket bra. Nu har jag möjligheten att göra utvisning och träna den andra om den första inte sköter sig. Diesel fick en utvisning när han hade fel aktivitetsnivå i krypet.


Har hunnit träna lite mer på det nya läggandet med Indy och framåtsändandet med Diesel och båda sakerna börjar se riktigt bra ut. Indy har jag börjat med stimuluskontroll mellan de två läggandena + börjat träna fjärren mer tävlingsmässigt men bara ett skifte i taget. Bara idag har vi gjort fyra pass och kommer nog köra ett till innan det är läggdags.

I morgon kväll är det kursstart för Indys o min fortsättnings kurs på "Tävlinginriktad unghundkurs" för Anne Dahlin. Ska bli skönt att ha "ögonen" på sig nio veckor framöver. På dagen hoppas jag på att vi hinner med lite jaktträning!


 
 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

12 september 2011 16:35

Du skriver mest utförligt av alla jag känner, strålande!!! :-)


PS. Såg kommentaren på bloggen precis; och jag svarar med att jag gillar dig massor!

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

12 september 2011 17:24

Dubbelt tack!! :D

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

13 september 2011 11:14

Kul med bra träning och en utförlig kursberättelse till! :D
Kramar

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

13 september 2011 15:37

:D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards