Direktlänk till inlägg 5 september 2011

LP 1 (film), Pelles första feber och DM i spår

Av Annika Westerlund - 5 september 2011 08:36

I lördags var det tävlingsdags... Jag måste erkänna att jag inte var så sugen. Kände att det börjar kännas tråkigt att tävla i ettan. Jag har finslipat allt jag kan, men i ställandet u g kunde det fortfarande bli nått extra steg och apporteringen fick jag honom inte att sitta lugnt med framtassarna efter gripandet och att han kastar med huvudet. Kändes som jag inte orkade lägga mer krut på ettans apportering och ställande tänkte jag Anne Dahlin (min tränare) skulle få titta på.

Vi ska gå kurs för henne igen.   Först två dagar som Nacka BK anordnar och sen en tävlingsinriktad unghundskurs på nio tisdagar. Jag vill också att hon ska titta på två detaljer som jag inte är helt nöjd med i fotgåendet. Han släpper gärna kontakten i vänstersvängen och precis när vi börjar gå. Det ska bli så skönt att få träffa Anne igen och få hennes kritiska ögon på sig!!

Tillbaka till tävlingen. Trots att tävlingsmotivationen tröt så kände jag att jag inte kunde bryta min plan nu att ta mitt LP, så jag, syster, Zigge o naturligtvis Indy styrde kosan till Waxholms BK. Vi fick fint väder, start nr 2 (mycket nöjd med det).

Platsliggningen blev lugn, men jag var orolig då de la alla nio hundar samtidigt.    Kollade in startnr ett linförighet (ville se hur upplägget var) och värmde sen upp. Indy kändes inte riktigt på, men vi värmde upp i gles skog som är vid sidan av planen och han tyckte det var konstigt. Men när vi entrade planen var han laddad och hade en härlig fokus och attityd. Så här blev betygen:


Platsliggning            10

Tandvisning             10

Linförighet             10  (Jippi!!!)

Läggande u g           10

Inkallning                10

Ställnade u g            9  Tar något steg

Apportering            9.5  Något tugg (nja, men guppade med huvudet)

Hopp över hinder     10

Helhetsintryck        10  Toppen (kul att få en kommentar på en tia!!)


Totalt 196,5p 1:a pris o 1:a placering. Jag behöver väl knappt tillägga att jag är MYCKET nöjd!!! Vår klart bästa tävling hittills både betygs och känslomässigt. Bra känsla, både jag och Indy gjorde en grymt bra tävling. Här är filmen på det hela:



 


Tack min underbara syster och fotograf!!! Nu ska vi ladda om för lydnadsklass två den 24/9 KM på Nacka BK. Den är inofficiell och det känns som en bra start på lydnadsklass två. Sen är det en officiell tävling den 1/10 på Tyresö BK. Därefter blir det paus och fram tills Cuperna drar igång i början av november. Jag har inte bestämt mig för om jag ska tävla alla tre cuperna i tvåan, men Halloween och Nacka Cup blir det i alla fall lydnadsklass två.


När vi kom hem på lördagen var Pelle hängig. Han hade blivit snorig natten mellan fredag o lördag, men nu kändes han trött o lite gnällig. Han sov middag i två o halv timme, vilket är väldigt länge för honom. När jag satte på nattblöjan och pyamasen på kvällen tempade jag honom och då hade han 38.2 Min lilla skrutt!! Hans första feber!

Natten till söndag blev lugn, men han hade 38.7 på morgonen. Kändes inge kul att lämna honom till syrran när jag åkte iväg för att vara spårläggere på DM i elitspår på Värmdö BK. Han är i mycket goda händer hos syrran (Jocke jobbade), men det kändes tungt att lämna honom när han var så hängig. Men har man tagit på sig att vara spårläggare känns det inte som att man kan banga på morgonen, så jag åkte.

När jag ringde till henne efter jag gått ut mitt spår så var Pelle trött men på gott humör så jag kände mig lugn. Syrran tyckte absolut att jag skulle passa på och stanna för att titta på hela tävlingen, så då gjorde jag det. Vad skulle jag göra utan min underbara syster!!!!!  

Det blev mycket intressant!! Av 12 st föll två bort på spåret, det var bara två som fick in alla fyra föremålen på uppletandet och MÅNGA hade överraskande dålig lydnad!!!! En tjej med en härlig schäfertik som fick avdrag pga av att hon blev lite för speedad och då kom det lite hopp och andra tokigheter, men jag tror de kommer bli riktigt bra framöver.

Johanna Strand (Jo-Jo) med rottisen Leya från Nacka BK gjorde ett bra lydnadsprogram, lite små missar bara, ett föremål bort på uppletandet och tyvärr två pinnar bort i spåret. Det blev godkänt och Jo-Jo var mycket nöjd med det. Super kul!!

När det hela var över passade jag på att först träna Indy. Det blev tvåans hopp, apportering, fjärr och inkallning med ställande. Kom till klarhet i inkallningen hur jag ska lära in det. Jag kallar in och kastar bollen efter halva sträckan över huvudet på Indy. Han stannar då för att se vart bollen ska landa och jag ger belöningsordet "ta". Gjorde så två gånger och den tredje gången lossades jag kasta bollen, Indy tvärnitade han fick belöningsordet och bollen kom farande, mao har jag bestämt mig för att ha handtecken på ställandet i inkallningen. Indy är en ganska lättlurad individ och då fungerar detta inlärningssätt. Diesel skulle genomskåda detta på ett träningspass.  

Det mesta kändes bra, men vi har mer jobb att göra på fjärren innan jag är nöjd där, ingångarna med apporten (sätter sig lite snett bakom) och naturligtvis mer träning på inkallningen.

Diesel tränade jag stadga när jag lämnar honom för inkallning med belöning bakom, fotgående raksträckor, kryp o skall. Skallet är riktigt bra nu så jag la in tyst kommandot. Det fattade han efter två gånger! Underbara snabbinlärda Diesel!!

Krypet var inte bra idag, men han var väldigt laddad och det märktes i fotgåendet också. Men det är superkul att vara igång med hans träning också, även fast det bara är de lugna momenten.

Idag har vi en hemma pysseldag, tisdag o torsdag tävlingskurs på Nacka BK för Annne Dahlin, onsdag öppna förskolan i Orminge, fredag ska jag träffa Sofia igen för lite mer lydnadsdrillning av hennes flatthane Lexus. Fullt schema som vanligt!!! Men för ovanlighetens skull har jag inget inplanerat i helgen och tänkte låta det vara så!  

 
 
Ingen bild

Anna å Yalla

5 september 2011 11:22

Snyggt Annika! Kram på Er!!

Annika Westerlund

5 september 2011 13:39

Tack Anna!!! Jag är så himla glad att jag fick en valp från din kull!!

 
Karin & co

Karin & co

5 september 2011 12:37

Man får ju vårtstånd och vårtgårdskänslor på en och samma gång av att se filmen! :-)

Nästan så att det känns som de få poängen ni får avdrag för är bara för att de inte kan ge full pott :-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

5 september 2011 13:55

:D Tack!!! Det var underbart att få uppleva den känslan vi hade genom hela programmet! Jag önskar att alla som tävlar/träna hund får uppleva det!!

 
Marie & Citro

Marie & Citro

5 september 2011 20:28

Strålande!!! Jättegrattis igen, så jäkla snyggt :))

http://www.marigo.bloggagratis.se

Annika Westerlund

5 september 2011 21:04

Tackar!!!!!!!!

 
Lindha

Lindha

6 september 2011 09:51

Wow grattis till Lp 1 & kanonpoäng, snyggt jobbat :))
Sv. Tisdag är ända dagen jag är upptagen, förslag på en annan??

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

6 september 2011 10:42

Tack! Vad sägs om måndag?

 
Ingen bild

A.R

6 september 2011 16:17

Men vad synd då Annika att inte du ställde upp på DM och visade alla andra hur uppletande och lydnad ska se ut!
Fast det är klart. DM avgörs ju i elitklass!

Annika Westerlund

7 september 2011 11:28

Trist att du inte vill skriva ditt namn!
Tyvärr tävlar vi inte i elitklass bruks än, men hoppas på att göra det om ett år bara Diesel får vara skadefri. Kanske vi lyckas komma med på DM:et nästa år... Det kan bara tiden utvisa.
Uppletandet tyckte jag verkligen inte var dåligt, så jag tycker du borde läsa inlägget igen. Jag borde kanske ha förtydligat mig och skrivit att jag tycker det är ett komplicerat och svårt moment och att det märktes! Det ber jag om ursäkt för! Måste bli tydligare när jag skriver.
Men lydnaden blev jag förvånad över, det kanske bara bevisar min okunskap om elitklass i bruks. Och det ska gudarna veta att Diesels och min lydnad har mycket fel och brister som vi kämpar tappert med. Det kan vara en av orsakerna till att vi inte tävlar i elitklass bruks än!
Det var inte min mening att trampa någon stackare på tårna med min reflektion och jag tycker det är tråkigt att du tog det personligt!
Mvh Annika

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards