Direktlänk till inlägg 1 september 2011

Nu är det tempo igen!

Av Annika Westerlund - 1 september 2011 19:06

Den här veckan har gått blixsnabbt. Högt tempo med många roliga aktiviteter.

Men jag vill börja med att tacka alla fina gratulationer jag har fått!! Underbart att få det fina stödet. Jag måste erkänna att det gör mig lite förlägen. Det är inte så himla svårt att få fina betyg i lydnadsklass ett, många fler skulle kunna fixa det med rätt hjälpmedel. Har du bara en hund som tycker om dig, en bra instruktör och en bra träningsplanering så är det inte så svårt. Det som kommer bli intressant nu är om vi fortsätter att hålla denna höga nivå när svårigheterna ökar i de högre klasserna. Det ska bli mycket spännande att se om vi lyckas!

Det här hänt så himla mycket denna vecka så jag kommer ta allt i korthet, trots att jag egentligen borde skriva en riktig träningsutvärdering. Ibland hinner man inte!


Måndag

Var nog den enda dagen som inte var fullbokad. Morgonen fick Pelle kvalitet och kvantitetstid med mamma och förmiddagen (när Pelle sov) skrev jag en utvärdering av tävlingen + en kort träningsplanering för veckan som skulle komma.

Eftermiddagen blev det en mer ordentlig prommis och sen träffade jag tävlingsledningen på Värmdö BK för att gå i genom mitt elitspår som jag ska lägga på söndag. Ska bli intressant!


Tisdag

Besök hos MVC för cellprovtagning, första gången på typ åtta år som jag kommer iväg och gör den där förbaskade undersökningen. Det har alltid funnits "viktigare" saker tidigare som gjort att jag struntat i den.

Sen var det handling och hjälpa syrran med lite grejer som stog på schemat.

Eftermiddagen ägnades åt att försöka gå en ordentlig prommis med hundarna, men när jag klätt på Pelle för tredje gången och det började spöregna igen gav jag upp och tog fram dammsugaren istället. Det blev mycket gjort här hemma pga regnet så inget ont som inte har något gått med sig.

På kvällen var det lydnadsträning med Susanne o Peppels på Tyresö BK. Alex o Lass kom förbi en snabbis också. Jag tränade genom ettans program med fokus på ingångar, apportering och fotgående + tvåans ruta, hopp, fjärr och belöning- bakom-och-framför leken. Allt kändes bra!


Onsdag

8.20 var jag på Nacka Djurklinik för att Diesel skulle läggas in för en muskelbiopsi i ansiktet. Diesel har fnyst och nyst en hel del på sistone och inte varit så matglad. Sa det till veterinären och då blev biopsin inställd. De vill inte söva honom i fall att han har ett virus eller likande. Blodprover togs och vi fick åka igen.

Hämtade Karin o Miso och mötte upp Helena med Vilja o Lystra i Krokhöjden för lite jaktträning. Vi tränade kniviga markeringar på nära håll, närsök och linjetag. Gick riktigt bra med tanke på hur dessa övningar har gått tidigare. Jag är nöjd!

Hem slänga i mig o Pelle lite lunch för vidare färd till öppna förskolan Enbacken i Midsommarkransen. Där mötte vi Susanne o Junie.

Pelle roade sig ordentligt och var den enda ungen som försökte sjunga med på sångstunden.. Han är för rolig!! Pelle tyckte det var toppen med alla leksaker och all liv o rörelse. Detta ska vi försöka göra en gång i veckan!

När vi åkte därifrån slocknade han och sov som en stock i bilbarnstolen i en och en halv timme. Jag hade inte hjärta att flytta honom när han sov så gott, så han fortsätta sova i bilen trots att vi kommit hem. Men när klockan var fem blev jag tvungen att väcka honom så inte nattsömnen skulle bli störd. Tack och lov somnade han som vanligt vid sju på kvällen och sov gått hela natten till kl fem, drack välling och somnade om till åtta. Mycket skönt tyckte jag!!


Torsdag

Som jag skrev ovan fick jag sovmorgon, underbart!! Sen hämtade vi syrran och åkte till Waxholms BK och tränade lydnad. Efter noggrant övervägande har jag nu bestämt att Diesel ska få följa med och träna lite moment som fotgående, skall, fjärr, kryp och apportingångar. På Waxholm har de speglar och då fick jag se hur mycket D faktiskt plogar i fotgåendet. Huva!!!   

Laborerade en hel del med det och kom fram till att jag måste gå riktigt sakta för att han ska kunna gå bra. Min plan för honom är ju att inte tävla något fören till våren, så vi har gått om tid att slå sönder momenten igen och träna detaljer. Öppenbart är det en god idé med fotgåendet! Skallet är riktigt bra nu. Sitter hyfsat stilla, lite mer jobb bara så fungerar det nog tävlingsmässigt. Tränade både honom o Indy i belöning-framför-och-bakom leken. Båda börjar förstå leken riktigt bra!

Indy tränade jag samma sak med som i tisdags, ettans moment + detaljer i tvåans. Det mesta känns bra, lite små grejer i tvåans moment som kan förbättras.

Sen var det Zigges tur att åka till veterinären med svamp i tassarna, bakåt nysningar, utlösningar i tid o otid, och behov av tandstensskrapning. Tassarna fick han något medel till. Bakåtnysningarna togs prover om det var noskvalster, men det var negativt. Utlösningarna fick han en kemisk kastreringsspruta mot. Fungerar den ska han kastreras senare. Syrran fick en ny tid för tandstensskrapning och spolning+biopsi av nässlemhinnan. Hoppas att de hittar felet med bakåtnysningarna då, för Zigge har det verkligen jobbigt med dessa eviga "anfall". Vissa dagar kan ha bakåtnysningar en fem sex gånger. Inge kul!!

Jag fick även det ena provsvaret på Diesel. Hans röda o vita blodkroppar såg normala ut, så nu väntar vi på det andra provsvaret (proteiner?). Är det också normalt så får jag en ny tid för muskelbiopsin.

Därefter åkte vi och handlade lite, tanka bilen, sprang in på Bygg Ole och hämtade en mojäng till syrrans toa. Sen var det middagsdags för Pelle, middagsmatlagning och ätning för oss och svip chilivip så var klockan sju och läggdags för Pelle. Nä, jag skulle verkligen behöva fler timmar per dygn!!


I morgon ska träffa Sofia (en gammal vän från hundungdomen) som vill ha lite hjälp att komma igång med lydnadsträningen med sin flatthane. Ska bli kul att få ett nytt projekt att hjälp!! Vi sätter väl målet högt och satsar på start i lydnadsklass ett i april 2012?? Eller vad säger du Sofia??  

 
 
Helena

Helena

1 september 2011 20:39

Ja det var ju just det, en bra träningsplanering OCH att genomföra den OCH att utvärdera och det är du HELT suverän på!!! Lätt som en plätt ;) Vi är iallafall superimpade! Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

Annika Westerlund

1 september 2011 20:44

Du e för gullig!! Kram tillbaka!!

 
Karin & co

Karin & co

1 september 2011 20:46

Ja jättegärna hjälp i morgon, jag gör det svårt för mig själv och komplicerar till det mesta :-) Som du skriver, om man gör allting rätt så är det ju inte så svårt ;-)

Jag åker dit och går prommis med alla hundar innan och så dyker jag upp på appellplanen vid 10.30

Kram

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

1 september 2011 20:47

Kanon, då syns vi i morgon!!!

 
Ingen bild

klinneab@hotmail.com

3 september 2011 15:38

Syster yster!
Nu har jag följt dig med både Diesel och Indy. Du har mognat i ditt tänkande. Du kan ta konstruktiv kritik, från till och med mig. Det är så kul att få hänga med på alla träningar och tävlingar. Du är såå duktig, fortsätt nu i den här takten. Lova att du inte blir för ivrig. Det känns som du nu kan nå hur långt som helst efter dagens tävling! Du och Indy gick verkligen in och ägde planen! Det är så härligt att se kontakten som du och Indy har. Jag hoppas att Zigge och jag snart kan få en sådan kontakt. Men vi jobbar på det. Kram Syrran.

Annika Westerlund

3 september 2011 19:27

Tack min underbara syster!! Nu blir jag rörd!!

 
Lindha

Lindha

5 september 2011 09:47

Du är otrolig Annika, vilket tempo :) Men glöm inte att ta pauser så du inte bränner ut dig!!!Been there done that :(
Sv. Ses jätte gärna, & nästa vecka passar mig super, denna är lite full för mig med...
Kram

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

5 september 2011 10:00

Vad kul! Vad sägs om tisdag nästa vecka? Jag kan hela dagen då.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards