Direktlänk till inlägg 29 augusti 2011

Lydnadsklass 1 på Nyköpngs BK

Av Annika Westerlund - 29 augusti 2011 09:23

Dagen började med spöregn!! Med lätt panik inser jag att jag aldrig har tränat platsliggning i spöregen! Gör mig i ordning och i samband med det vaknar mamma så hon kunde ta Pelle. (Jag, Jocke, Pelle o Indy sov hos mamma o pappa i Oxelösund.) När jag väl kommer ut har det slutat att regna..... Ja, vi tränar en snabbis i alla fall för säkerhet skull.

När vi kommer till klubben anmäler jag mig lite snabbt och hinner sen träna lite innan det är dags för samling och tur var väl det för denna dag drog jag startnummer 1 (av 4). När jag tävlar med Diesel är det alltid ett nerköp, men det skulle bli intressant och se hur det skulle fungera med Indy.

Platsliggnigen var helt odramatisk. Alla hundarna låg stilla som tända ljus, underbart!! Gick av planen och belönade. Gjorde ett fotgående på tre meter, belönade det och gick sen in på planen. Vi fick börja med tandvisningen och jag var lite orolig för att han skulle tappa fokus av det, men programmet flöt på utan större missar. Indy höll ihop fint och kändes likvärdig torsdagens tävling, kanske lite sämre koncentration, mao spelar det inte så stor roll vilket startnr vi får.

Det jag är väldigt glad för är just att han höll ihop så bra för på lördagen hade han varit med på Mantorp Truck Festival. En tillställning med hög ljudnivå, massa folk och vi gick sammanlagt runt på området i fem timmar med två korta matpauser för oss tvåbenta. Sen sov vi hos mamma o pappa, där har han aldrig sovit förut. När tävlingen var över märktes det att han var trött! Hela tävlingen blev för mig ett test på hans kapacitet som tävlingshund och jag är MYCKET nöjd!!

Här är betygen:


Platsliggning             10

Tandvisning              10

Linförighet                9  Tränger något

Läggande u g            10

Inkallning                 9,5 Slarvig ingång

Ställande u g           10  (och denna gång var den värd sin tia)

Apportering             8,5  Okoncentrerad

Hopp                        9,5  Slarvig ingång

Helhet                     9,5


Jag är nöjd, men ändå inte. Känns lite irriterande att vi inte gick klockrent. Vi kan bättre! Det intressanta är att det var nya avdrag mot förra tävlingen, men saker som jag vet kan vara dåliga.

Framtill på lördag, när vi tävlar på Waxhoms BK, kommer jag att lägga fokus på ingångarna och apporteringen. Givetvis kommer vi att träna de andra momenten också men jag kommer träna mer på ingångarna och apporteringen. Linförigheten/fritt följ kommer också att tränas mer på. Det finns mycket att träna på där så den blir ännu bättre. Måste komma ihåg att träna fotgåendet med lite utmaningar, annorlunda svängar, mer tempoväxlingar så hans koncentration i momentet ökar.

Måste även börja träna mer på tvåans moment. Om allt går som det ska blir det debut i tvåan på Nackas KM den 24 sept. Önskar att jag kunde starta Diesel i KM:et också, men jag SKA vara duktig och inte äventyra något i hans rehabprogram. Känner mig fit for fight igen så nu ska vi dra igång med ordentliga prommisar. Simningen vet jag inte om det kommer bli så mycket av med. För att inte tycka rehaben tar för mycket must ur vardagen tänkte jag koncentrera mig på prommisar, cavaletti, klövjeväskor osv.

I eftermiddag ska jag träffa tävlingsledaren för Värmdös elitspår (och DM i spår) för att gå igenom det spåret jag ska vara spårläggare för. Ska bli super kul och mycket lärorikt!


PS ska försöka ta mig tid idag att lägga ut filmen torsdagens tävling på bloggen...

 
 
Karin & co

Karin & co

29 augusti 2011 10:27

Visst kan man hålla på och fila på detaljer. Men du ska vara MYCKET nöjd. Tänk på att det är olika domare också som tittar på olika saker och bedömer olika. Poängen i sig ingår ju i tävlingsmomentet, men kan ju vara så olika. Kanske man skulle ha två domare som i brukset. Givetvis vet du ju bäst själv hur du vill ha det. Indy är en pärla, men Annika - du är superduktig!

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

29 augusti 2011 12:14

Usch, jag vet inte vad jag ska skriva... *generad* Tack!!

 
Karin & co

Karin & co

29 augusti 2011 10:29

Tror visst jag fick in ordet "olika" fyra gånger i en sån liten text :-) En annan viktig sak är ju att Indy är så jämn. DET måste var superskönt, inga konstiga överraskningar som är svåra att förutsäga.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

29 augusti 2011 12:14

Nä, det är jätte skönt!

 
Lindha

Lindha

29 augusti 2011 11:08

Håller med Karin!!!
Sen är dom faktiskt djur ( tänk att det kommer ifrån mig *s* ) men jag tror oavsett hund & antal tävlingar så är det svårt att jämt maxa poängen! Men det viktigaste är att han är jämn det är guld värt :)
Kram

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

29 augusti 2011 12:15

Ja, det betyder väldigt mycket för mig!

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

29 augusti 2011 11:28

Grattis till finfin tävling igen!! Vilken prestation! :D
Skönt att ni slapp ösregnet! Oavsett om hunden klarar det eller ej så är det otroligt mycket skönare utan.
Kramar

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

29 augusti 2011 12:16

Ja, verkligen! Regn borde vara förbjudet när man ska tävla.

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

29 augusti 2011 16:38

Du vet ju hur duktig jag tycker att du är...GRATTIS igen <3

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

29 augusti 2011 18:58

Tack igen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards