Direktlänk till inlägg 14 augusti 2011

Rapport från Labradormästerskpet och dunderförkylning

Av Annika Westerlund - 14 augusti 2011 10:18

Igår var det då dags för Indys och min första start på ett Workingtest (WT). Jag vet inte om jag ska börja med kritiken mot arrangemanget eller själva WT..... Jag tror jag börjar med WT.

WT:et består av fem rutor med olika former av apporteringövniningar. Man kan få 20p på varje ruta, dvs max poängen är 100 och man måste få 75 för att bli godkänd och få (om man har åldern inne) starta i nästa klass. Klassindelningen är nybörjarklass, öppenklass och elitklass.

Detta WT hade en speciell indelning. De som bara ville starta på WT:t men inte vara med i mästerskapet, dvs WT + utställning, startade på fm och vi övriga startade på em. De som startade på fm hade den vanliga klassindelningen, men mästerskapet hade en nybörjarklass, en mästerkskapsklass (med öppen och elithundar) och en veteranklass (samma svårhetsgrad som nybörjarna). Så här såg rutorna ut för nybörjarna (hela testet gick i skogsterräng):


Ruta 1 - enkel markering på ca 15 meter. Svårigheten tyckte jag var att skytten stog någon meter bakom föraren till vänster.

Ruta 2 - walk up. Man gick två och två, den hunden som inte jobbade var kopplad. Två enkelmarkeringar på ca 12 meter.

Ruta 3 - först en enkelmarkering på ca 15 meter. När hunden var på väg in med den las en ny dummy ut på samma ställe, som man sen skulle dirigera hunden till.

Ruta 4 - enkelmarkering på vatten med gles vass, ca 15 meter.

Ruta 5 - närsök med tre änder var av två skulle plockas in på 4 min. Området de låg på var ca 10 x 10 meter och låg ca 7 meter från sändpunkten.


Hur gick det för oss då. Jo, vi fick sammanlagt 59p.

Ruta 1 - fick en markering som var dåligt kastad. Domaren velade om jag skulle få skicka eller ej. Skickade och under arbetets gång bestämde hon för att vi skulle göra om. Fick ett bättre kast denna gång, men Indy markerade dåligt och förlitade sig på sin näsa och det tog en stund innan han fick in dummien. Resultat 10p.

Ruta 2 - spikade markeringen kanonfint!! Sen strulade jag till det. Skickade för fort ut med linjetagstecken och lät honom inte sitta en stund först och samla sig, vi pratar att jag skulle ha väntat ca 6-7 sek istället för typ 2.   Det gjorde att han inte gick rakt ut, som han skulle, utan valde att gå snett ut åt höger. Eftersom vi tränat så lite dirigeringar är det svårt att få honom dit jag ville efter det. Lyssnade även inte hundra på stoppsignaler osv. Då gjorde jag det man tydligen inte får göra, jag kallade in honom och skickade på nytt. Det innebär tydligen en nolla, MEN nu gick han spikrakt ut och jag blåste närsök när han var vid dummien och han hittade den nästan direkt.

Så när jag tänker på det efteråt så känns det faktiskt bättre att jag gjorde som jag gjorde. Strunt i nollan, det blev ett mycket bättre upplägg för Indy! Han lydde inte mitt första linjetagstecken, han fick strula runt en stund, jag kallade in och gjorde om och då lyckades han kanon! Det känns mycket bra!! Resultat 0p

Ruta 3 - Han skötte fotgåendet i walk up:en kanon. Första markeringen var superfin, men andra blev inte så bra. Ca 5-6 m framför Indy i fanns en liten gran på ca 1-1,10 m hög. Den gjorde att han missade det mesta av markeringens luftfärd och även nedslagsplatsen. Nu kom hans oerfarenhet verkligen fram. Han förstog i vilken linje den måste ha hamnat på, men sprang för fort och för långt över dummien och började söka ca 10 meter bakom området där dummien hade landat. Efter mycket om och men lyckades jag tillslut dirigera honom rätt. Om jag hade haft huvudet på skaft hade jag hejdat hans framfart med en stoppsignal och sen blåst närsök, men även min oerfarenhet av situationen tog ut sin rätt. Jag insåg redan innan han var framme och över dummien att han hade för högt tempo och skulle gå över den. Synd att jag blev lite handlingsförlamad! Resultat 12p

Ruta 4 - denna vattenapportering var det inte mycket att orda om. Den var enkel och klippt och skuren för hans kunskapsnivå. Han spikade den! Resultat 20p   

Ruta 5 - Här förvånade han mig mycket! Jag skickade honom med hjälp av linjetagstecken ut till närsöksområdet och blåste där närsökssignal. Han tog linjetagstecknet klockrent och även närsöksignalen. Nu var det i och för sig så att det var änder som låg i området. De är stora (väger ca 1,5-2kg styck) och luktar skapt, så frågan är om jag hade behövt blåsa närsökssignal.... Hur som helst måste man även se denna ruta "träningsmässigt". Det blev en kanon fin repetion och förstärkning av närsöksignal!   

Det jag fick avdrag för var att han la ner och tog om tre gånger på den första anden innan han fick ett bra grepp (hmm, tyckte han...) i halsen på anden och levererade den sen fint i handen på mig. Den andra anden gjorde han allt "by the book"!    Resultat 17p


Jag hade en mycket bra känsla under hela WT. Indy kändes fin, lydig men lite för "villig" och då uppstår felen som vi fick avdrag på. En tanke är att de två sista rutorna gick så bra för att han hade "sprungit av sig" lite och nu faktiskt  använde de två hjärncellerna han har.  

Jag trodde inte jag skulle få så mycket avdrag som jag fick, men nu när jag tänker efter så är det klart att det blev så. Han felade i markeringsarbetet och det var ju det som det hela gick ut på.... Ibland undrar jag om jag har samma hjärnkapacitet som labradoren.  Det jag nog borde ha gjort var att låta Karin kasta några markeringar åt oss innan vi startade. Det bär jag med mig till nästa gång!!

Jag är mycket nöjd med min lilla pärla!! Han skötte sig exemplariskt och jobbade på så gott han kunde utan att mattas av. Med lite mer träning kommer han bli kanon tror jag!


Nu till smolket i bägarn...... Redan när jag fick PM:et reagerade jag. Det var det sämsta PM till ett "hundtävling" (som det ju faktiskt är) jag någonsin fått!! Dålig info om vart man ska parkera, som dessutom inte stämde alls när man kom ut till platsen. Felaktig info om vart samlingen för WT skulle vara. Tack och lov var det hyfsat skyltat!! 

Mycket dålig info om hur mästerskaps WT skulle gå till, hur vi skulle gå för att komma till de olika rutorna, att det på flera av rutorna var två olika rutor för vilken klass man gick i osv. Den största missen och det som tyvärr förstörde hela dagen, var prisutdelningen. Så här stog det både i PM:et och i katalogen:


 "Upplägget av helgen är att vi startar på lördagsmorgonen med de hundar som är anmälda till enbart WT. Vi fortsätter sedan med WT för hundar som deltar i Labradormästerskapet. Prisutdelningen sker vid skolan - huset Tuna - när samtliga hundar är klara. "

 

Jag tolkade detta (och fler med mig) att det även var prisutdelning för de hundar som deltog på em i mästerskapsklasserna, men så var inte fallet!! Vi fick inte ens reda på hur "ställningen" låg inför den avgörande utställningen idag! Men arg som jag var krävde jag att få se mina reslutat!!! Dessutom lovade de att resultaten skulle komma ut på hemsidan senare på kvällen, men det finns fortfarande inte utlagda (kollade vid tiotiden nu på fm).

Varför var jag arg??? Jo, jag hade suttit i nästan SEX JÄVLA (ursäkta svenskan) TIMMAR och väntat på mitt resultat och prisutdelning HELT i onödan!!!!!!!!! Jag hade kunnat varit hemma vid tre tiden på dagen om informationen varit bättre.

Istället kom jag hem kvart i nio på kvällen, trött hungrig och helt slut pga förkylningen. Kände mig febrig, men tempen visade bara på 37,7. Jag har iofs normaltemp på 36,2 - 36,5, så det kanske var feber.

Ja ja, om man ska hårddra det hela borde jag inte ha åkt på dit överhuvudtaget med tanke på förkylningen, men.... missa en tävling...och dessutom en debut... Nä, det är inte min grej riktigt!

Summan av det hela blev att jag strök mig från dagens utställning. Kändes helt fel att åka dit för att miljöträna och få en bedömning på Indy, när jag både var irriterad på arrangemanget och dessutom kanonförkyld.

Idag är jag väldigt glad att jag tog det beslutet. Jocke tog Pelle (som också är kanonförkyld) denna morgon så jag fick sova ut. Sov till strax innan nio, men jag känner mig riktigt vissen idag. Hes, hostig, täppt, yr och matt.... Tur att jag stannade hemma!!!!

Ska försöka att bara ta det lugnt idag!! Diesel rehabträning har verkligen fått stått tillbaka veckan som har varit. Har beslutat mig för att försöka att inte ha dåligt samvete över det och fortsätta med rehab vecka 2.:s program några dagar till, när jag har repat mig från förkylningen. Känns inge bra, men jag kan inte komma på någon annan lösning! 

Nu är det lunchdags för Pelle, sen blir det nog soffhäng för mig resten av dagen! 

 

 
 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

15 augusti 2011 11:03

Synd att det inte gick bra, men bra att kolla "status" och få veta dels vad ni måste träna mer på och dels hur ett WT går till.
Skulle blivit galen jag med! Nu är du ju hemma med Pelle på dagarna, men när man jobbar och bara träffar sitt barn på kvällar och helger då är tiden verkligen dyrbar! Jag hade blivit galen!!
Kramar

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

15 augusti 2011 11:57

Hade det inte varit för att jag kände mig lite bortkommen hade jag nog rivit stället. Hade det varit en lydnadstävling.....oj,oj då vet jag inte vad som hade hänt. :-/

 
Susanne O Pebbels

Susanne O Pebbels

15 augusti 2011 18:35

Oj vad långt inlägg med detaljerad jaktinfo :D Jag skummade igenom men jag pratade ju med dig samma dag så jag vet ju ändå ;P

Håller med Anna, bra att kolla läget och känna på lite. Nu är du mer förberedd nästa gång. Och då jäklar vinner ni hela skiten!

Ses imorgon....10 dagar kvar till debut för Indy :-)

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

16 augusti 2011 09:50

Hmm, vinner alltihopa kanske vi inte gör, men förhoppningsvis får vi bättre poäng. :)

 
Lindha

Lindha

15 augusti 2011 20:43

Jag är fortf grön inom WT :D
Men skönt att få gjort en start & testa Indy! Sen var väl inte du i bästa formen, din stackare :(
Höga poäng för att gå vidare till nästa klass el??
Lycka till på lydnaden, där verkar ni super ;)
Kram

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

16 augusti 2011 09:52

Nja, man ska ha 75p av 100, men det saknades helt klart en del.
Tack!! Inte många dagar kvar till lydnadsdebuten!

 
Karin & co

Karin & co

15 augusti 2011 21:28

Anna - Jag skulle vilja påpeka att det faktiskt gick bra även om poängen inte var bra :-) Indy jobbade bra utifrån det han kan. Jag tycker att det ändå var en bra erfarenhet, bortsett från arrangemanget och det jobbiga att vara förkyld och inte riktigt orka med. Den biten hade ni ju kunnat vara utan. Men definitivt inte en bortkastad dag.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

16 augusti 2011 09:54

Nä, jag är mycket nöjd med dagen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards