Direktlänk till inlägg 11 augusti 2011

Nya tankar om LP

Av Annika Westerlund - 11 augusti 2011 14:00

Anna med schäfertjejerna delade med sig om sina tankar om LP. Nu har jag fått en del att tänka på. Det finns många orsaker till att folk tar LP i klasserna, min kanske är lite udda. Kopierar över min kommentar och Annas svar på den:

Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

Onsdag 10 aug 16:35

Många bra tankar!! Håller med dig i det mesta. Du glömde min anledning... Hunden behöver tävlingserfarenhet och jag en broms så jag inte forcerar träningen. ;D Vad tycker du om den anledningen?? Helt rakt alltså! Alltid kul att veta.

 
 

Anna Östervall

Onsdag 10 aug 20:28

Raka frågor får raka, ärliga svar! :) Jag börjar med sista frågan:
Jag tror inte att du forcerar träningen mindre för att du tar LP i klasserna, du har ju ändå bokat in tävlingar rätt tätt och han har tvåans moment mer eller mindre färdiga... Nu menar jag inte att du forcerar, fast det kanske låter så... Jag menar att det är inte antalet tävlingar som får dig att forcera mindre. Hade du bokat in första ettan och första tvåan så har du ju lika lång tid emellan klasserna oavsett om du kör två tävlingar däremellan eller ej. Det jag i så fall tror kan få dig att forcera mindre är att du nu är väldigt medveten om att du har lätt för att forcera! I och med att du nu aktivt tänker på det samt jobbar mycket med att verkligen befästa momenten så minskar du ju forceringen drastiskt!
Ang. att hunden behöver tävlingserfarenhet så vet jag inte om jag håller med... Varför då? Och varför behöver den traggla i varje klass tre gånger? Tävlingserfarenheten får den ju i vart fall. Jag tror med på HUR hunden uppfattar tävlingen. En hund som tävlar med en skitnervös matte med taskig attityd får ju bara sämre uppfattning om tävling (och här är då LP en usel idé i mitt tycke) än en hund  med en glad och nöjd matte. Här handlar det om förarens attityd och positiv överföring till hunden mer än huruvida det är tävling eller ej.
Sen vet jag att du är "tävlingskåt" och vill ut och tävla - då köper jag absolut att du kör på i en klass medan du tränar in nästa. På så sätt kan du få ditt tävlingsbehov tillgodosett under tiden du tränar in nästa klass, men då måste man veta att det är därför man tävlar samt att det ändå kanske bör vara lite mellanrum mellan tävlingarna - är du med på tanken?

 
Anna med Torsten skrev också en mycket väl avvägd tanke i kommentarerna:

För mig personligen handlar LP mest om avlärning. Jag vill inte tävla en klass 1-2 hund för mycket av den anledningen att man som regel inte har hunnit med den tävlingsträning som krävs för att kunna starta många prov utan att man riskerar avdressyr kopplat till tävlingssituationen. Så himla svårt att komma åt när man väl har fått det problemet.

Jag var väldigt noggrand och ville ha hög kvalitet på mina starter, det har fungerat bra, tålamod krävs dock;) Men det är så viktigt för mig att hunden behåller glädjen på tävling!


Detta har nu satt igång de två hjärncellerna jag har. 

Gör jag fel nu när jag tänker tävlar Indy så mycket i de lägre klasserna?? 

Kommer Indy att gå ner sig av tävlandet?? Blir det avinlärning???

Min tanke var att det skulle bli tävlingsträning att ta LP i alla klasserna. Titeln är för mig totalt ointressant!!!!

Anna har ju rätt i att jag är "tävlingskåt". Jag älskar att tävla. Förberedelserna innan, pirret i magen, utvärderingen efteråt. Min förhoppning är att Indy är den hunden som kan matcha min tävlingslust. Tänk om jag gör det omvända nu och förstör det fina vi har byggt upp.

Ett av mina stora problem är att jag gärna forcerar träningen. Där har Indy varit väldigt bra för mig eftersom han inte är lika lättlärd som Diesel och det gör att jag automatiskt måste lära in momentet noggrannare och under en längre tid.

Suget efter att börja lära in trean och elitmomenten är jätte stora!!! Men jag vet att om jag lär in dem, så är tävlingsdatumet snart inbokat och så får det inte bli. Jag har länge gått och funderat på om jag inte ska försöka satsa på att tävla en trea i slutet av säsongen, men jag har ju lovat mig själv att jag inte ska. Det är jätte svårt att hålla tillbaka sig själv!!

Jag har nu anmält mig till sex tävlingar, fyra ettor (25/8, 28/8, 3/9, 10/9) och två tvåor (24/9, 1/10). Den fjärde ettan är en reserv i fall att något skiter sig på någon av tävlingarna. Det jag vet med mig sen tidigare, är att jag inte tävlar om jag inte tycker vi är mogna, dvs går det inte bra att tävla så här mycket kommer jag avanmäla mig från kommande tävlingar. MEN då kanske skadan redan är skedd? Indy kanske redan har "tackat nej" till att tävla.

Vad tror ni som har sett mig träna Indy?? Klarar han detta??

Kommer han gå ner sig av att tävla eller blir det som jag har tänkte mig, en positiv erfarenhet som kommer gynna oss i de högre klasserna???

Om allt går som jag hoppas kommer vi "bara" att tävla det tre första tävlingarna i ettan, sen blir det två veckors tävlingsuppehåll tills första starten i tvåan.

Jag är också ofantligt sugen att tävla de tre höstcuperna, Halloween Cup 6/11 på Tyresö BK, Nacka Cup 26/11 på Nacka BK och Lucia Cup 3-4/12 på Österåkers BK. Jag är även sugen på att starta appellrappport den 26/11 Norrköpings BK med Indy, så då måste jag välja bort Nacka Cup (hemmaplan  ). Jag har ingen aning om vi jag får rapporten att fungera så bra tills i november, men det är en plan i alla fall.

Jag kanske ska göra så att jag börjar med att tävla min ettor, utvärderar efter varje tävling om det Indy tycker detta är roligt eller tråkigt. Har jag mina tre första pris på det tre första tävlingarna kommer jag inte tävla den fjärde ettan. Sen tävlar jag den 24/9 på SoSu BK i tvåan (hade varit bättre att strunta i den 24/9 och tävla den 1/10, men jag gillar SoSu BK bättre) och oavsett hur det går på den tävlingen avanmäler jag mig till andra tvåan och tävlar i cuperna senare i höst. Är rapporten inte mogen för tävling så tävlar jag i Nacka Cup, annars struntar jag i den och tävlar i appellrapporten.

Låter det som ett bra upplägg?? Jag får tävla det jag vill utan att gå till överdrift och ändå ha is i magen och lägga av om Indy verkar ta skada.

VAD TYCKET NI SOM LÄSER MIN BLOGG???? Jag vill veta!!!!!! Har ni bara surdeg att skriva, skriv det. Jag kan ta negativ kritik!


Nu sover Pelle och jag och min snoriga näsa ska nog försöka vila oss lite.... Känner mig ganska slut faktiskt. Jobbig förkylning! Otroligt irriterande att inte orka göra allt man vill göra.

 
 
 
Susanne O Pebbels

Susanne O Pebbels

11 augusti 2011 15:12


Det är svårt att veta i förväg hur Indy kommer reagera på riktig tävling, även om han i mina ögon är helt startklar.
Men jag tror på er!!!

Själv kör jag ju Lp:n med Pebbels. Jag tror att det ger oss, kanske framförallt mig, tävlingserfarenhet. Och det är roligt att träna inför tävling, och tycker jag att det är roligt så är jag övertygad om att Pebbels tycker att det är roligt.

Och jag ska inte sticka under stol med att jag gillar titlarna heller, även om många tycker att det är fult att säga så...men hey, jag skulle vara ärlig eller hur? ;)

Vidare så är det viktigt för mig att det tar tid till nästa klass, vi har ju bara trean kvar...och vad ska vi göra sen då? Ingenting? Jag fasar för sista tävlingen i trean, för då är allt roliga tävlandet över :(

http://hundtraningen.blogspot.com

Annika Westerlund

11 augusti 2011 15:44

Din toka!!! Du har ju eliten!!! Jag hjälper dig, så kommer du klara eliten som en dans. Den är faktiskt inte så mycket svårare än trean. Vi fixar det där tillsammans!! Sen har du bruksgrenarna, du kan prova på rallylydnad och agility. Det finns massor!!!

 
Karin & co

Karin & co

11 augusti 2011 15:14

Jag tror du har svaret själv där. Tävla och utvärdera efter varje tävling.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

11 augusti 2011 15:45

Tack!

 
Lindha

Lindha

12 augusti 2011 09:51

Känns som jag "råka" starta det här :)
Nu är jag ärlig, vet du Annika, gör som DU känner, & du tror passar Indy, skit i alla andras åsikter!
Och det där med avdressyr det blir vad man gör det till, jag har kul= mina hundar tycker det är kul!!! Har inte märkt något på mina!
Tänk på alla som jagar SM poäng & tävlar varje helg & får kanonpoäng :)

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

12 augusti 2011 09:58

Ja, det var väl bra att du startade denna diskussion!!!
Jag kör på och är noggrann med att ha ögonen öppna på Indys attityd. Ska be syrran och ev andra åskådare hålla koll också. Ha det bra i norr! Kram

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

12 augusti 2011 09:53

Helt ärligt så tycker jag nog att tävlingarna ligger lite tätt. Det är många man hör som säger att hundarna går ner sig av för mycket tävlingar för tätt. Du hinner ju inte träna ordentlig mellan varje tävling. Sedan är det inte säkert att du märker att han går ner sig eller "tappar" fören längre fram.
Sen behöver man ju inte ha flera år mellan tävlingarna som jag haft... Fast det har ju haft sina orsaker.
Om du ändå "inte vill" tävla trean innan jul så varför inte sprida ut tävlingarna lite mer?
Men du känner honom och dig själv bäst, det kanske fungerar jättebra. Alla är vi olika och det som inte fungerar för en fungerar för en annan och tvärtom.

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

12 augusti 2011 09:55

Jag håller med dig om att tävlingarna ligger lite tätt, men jag har redan anmält mig. Dumt! Vi får se hur det hela utvecklar sig.

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

12 augusti 2011 12:35

Det är ju inte fel att ha en diskussion, så länge man respekterar att alla inte har samma åsikter. Sen tror jag att det är bra att man funderar över saker och ting, oavsett vad det gäller. Vad man sen kommer fram till är såklart olika för olika personer, tråkigt vore det annars!
Men Annika, jag vill inte att det ska kännas dumt, men du bad om min åsikt och jag gillar att tänka och analysera och vrida och vända å så ger jag ärliga svar... ;) Känner du att det funkar att tävla på alla tävlingar så gör det! Känner du dig det minsta tveksam så hoppa över. Oavsett hur det går så är det knappast jordens undergång det handlar om. ;)

http://www.rackartyg.net

 
Karin & co

Karin & co

12 augusti 2011 20:28

Jag är så tacksam för all hjälp jag kan få, du får gärna komma med synpunkter och idéer hur mycket du vill.

Ses i morgon!

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards