Alla inlägg under juli 2011

Av Annika Westerlund - 15 juli 2011 11:10

Den här veckan har det verkligen hänt mycket vad det gäller Pelles utveckling. Han sätter sig upp själv, helt utan hjälp. Om man hjälper honom att komma i rätt position och puttar lite i rumpan reser han sig upp när han håller sig i en stol eller liknande OCH HAN KRYPER!!!   Eller han skjuter ifrån med ena benet och så har han det andra benet liksom böjt under sig och det går undan. Han badar gärna i hundarnas vatten skål, myggmaskinerna (en klump man sätter i vägguttaget) är väldig spännande och naturligtvis alla kablar. Det är verkligen kul!! Stundvis är det fullt ös på honom och han är överallt och ingenstans på samma gång!! 

Vi har haft bra väder utom i tisdags. Ganska kallt med en eller två plusgrader om nätterna och perfekt vandringsväder. Hitills har vi hunnit med att gå:

  • Motionsslingan vid stugan en gång (2.7 km).
  • En annan tur vid stugan (ca 2.5 km) en gång.
  • Motionsslingan och den andra turen ihop slagna en gång (5.2 km).
  • Gruvturen (8 km)
  • Anådalsturen. Skulle ha varit 12 km, men vi gick lite fel  så den blev 21 km = 4.5 timme. Snacka om att jag var slut och hade ont i min hälsporre när vi kom tillbaka till bilen.   

Idag var det tänkt att vi skulle gå en lite kortare tur runt Tvesjön men jag har träningsvärk i fötterna (hur man nu kan få det??!!) och så vågar jag inte gå en massa med Diesel idag med. Vill inte dra på för hårt riktigt än med tanke på hans framknä. Medans vi gick 21 km igår sprang hundarna minst det dubbla. Diesel har fått två ytliga skärsår i de stora trampdynorna i fram och Indy har skrapat sig precis under den övre trampdynan på frambenen, den som liksom sitter på baksidan lite under framknäna, plus ett ytligt skärsår vid sidan av den stor trampdynan upp mot hasen. Har klippt rent, tvättat och smort in med Bepanthensalva på sår och tassar. Är det bra för irriterade barnrumpor måste det vara kanon på nariga och trasiga tassar!

Istället tänkte vi åka till sjön där vår fjällby har roddbåtar man får låna så hundara ska få lite simträning. Då får både deras tassar och mina fötter vila.

För övrigt har vi varit på marknad, åkt upp till Flatruet, jag har läst ut en bok och så har vi spelat flera omgångar med Besserwisswer. En underbar semester med andra ord!!  

Nu ska vi bara ge Pelle lite mat så far iväg till sjön!

Av Annika Westerlund - 10 juli 2011 10:57

Måndag

Efter att mamma o pappa åkte hem på morgonen styrde jag och Pelle kosan till Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Pelle har till och från problem med nageltrång på sina stortår. Denna gången har det varit riktigt elakt. Hela tån har varit svullen och röd med en varbula vid det yttre nagelbandet. Det hela började i torsdags. Jag var i kontakt med min barnläkare på fredagen och hon tyckte jag skulle avvakta över helgen och badda en gång i timmen med alsollösning.

På måndags morgonen tyckte jag att det såg lite bättre ut men Jocke proppsade på att vi skulle åka in till Astrid L. för att få nageln borttagen, som vår barnläkare hade gett som förslag om det inte hade blivit bättre. Jag packade in allt i bilen inkl. en bok som tidsfördriv och åkte.

Efter ca tre timmars väntan fick vi äntligen komma in. Först fick vi träffa en läkare som tittade på nagel. Hon blev osäker på hur vi skulle göra och gick och hämtade överläkaren. Vissa människor kan göra mig riktigt arg och överläkaren var en sådan.

Det första hon säger när hon ser Pelle är:

- Vad brun han är, vilken solskyddsfaktor använder ni? i lite besk ton.

- Kläder och skyggan. svarar jag.

- Ja uppenbart är det inte tillräckligt. svarar hon i ännu beskare ton.

- Men man får ju inte använda solskyddsfaktor på barn under ett år! svarar jag och börjar bli riktigt irriterad.

- Säger vem? frågar överläkaren (ÖL).

- Apoteket! svarar jag.

- Jaha, det verkar konstigt. svarar ÖL.

- Vad tror du om tån? frågar den andra läkaren lite överslätande. Hon hade nog börjat ana min ilska och försökte styra upp det hela.

ÖL tyckte inte att P var särkskilt besvärad av tån och bestämde att han bara skulle få ett spritbandage.

Så fyra och en halv timma senare åker jag därifrån, skitförbanad med en trött son som bara hade fått ett spritbandage som jag lika gärna kunnat fixat själv! Jag ska ALDRIG mer åka till doktorn med Pelle igen om JAG inte känner att det verkligen behövs. Jag blir så arg att jag låter mig påverkas av andras viljor, när min egen magkänsla säger något annat. Och den där FÖRBANNADE ÖL skulle jag kunnat strypa. Hur ska man undvika att Pelle får lite färg när vi är ute i stort sätt HELA dagarna??????? Tydligen får man inte vara det i sverige!!!!!! Oooooo, jag känner ilskan komma tillbaka igen!! (Fortsättning följer på torsdagen.)

Resten av dagen blev det inte mycket gjort då klockan redan hunnit blivit tre när vi kom hem. Gick en rejäl prommis med hundarna bara.


Tisdag

Dags för sista laserbehandligen för Diesel. Charlotte tyckte att allt såg om möjligt ännu bättre ut än veckan innan. Hon tyckte Diesel såg super fräsch ut och hade helt full böjlighet i leden, nästan bättre än i den vänstra. Jätte skönt!!! Nu rådde det inga tvivel alls på att Diesel skulle kunna hänga med på våra vandringar i fjällen.

När vi ätit lunch gick vi en långprommis med syrran och hennes grabbar. Det var varmt, mulet och regntungt.

På kvällen träffade jag Susanne och Pebbels för lite lydnadsträning. Hon behövde lite hjälp med FF, så hon fick lite tips och råd från mig. Vad jag kan läsa på hennes blogg var det bra tips. Kul!


Diesel

Sitt i grupp- Kände både på sista tävlingen och träningstävlingen att detta moment behövde lite träning. Vi gjorde tre stycken sittningar med varierad tid med synlig förare. Bra fokus, lugnt och stilla! Tittade bakom sig två gånger som jag nejjade, annars tittade han mest på mig.

Platsliggning- Dold förare ca tre minuter. Låg fint och jag belönade direkt efter uppsitt.

FF- lite ljud i början tillsammans med position för långt fram. Korrigerade positionen och sen gick han riktigt bra och blev tystare. Fick sen bara ljud i stegförflyttningarna och vändningarna på stället. Slog dövörat till och jobbade på. Resultatet blev riktigt bra!

Kryp- kändes kanon!

Fjärren- jobbade med att lägga bollen bakom när han inte såg och han blir verkligen paff varje gång han inser att matte hade lyckas smuggla ut bollen igen.   Dessvärre var han het och gjorde inte de första skiftena bra utan jag fick bryta irriterat och börja om två gånger. Sen gick det fin fint!

Apporteringsdirigering- Körde med knappt synliga apportbockar. Efter lite "jag kan bäst själv" så började han faktiskt lyssna och göra som jag säger. Upptäckte att det är väldig viktigt hur jag ger mitt handtecken. Måste peka ca en meter vid sidan av apporten utåt sett, då går han rakt på dem. Om jag pekar rakt ut från min sida blir det helknas. Måste alltså bli mycket noggrannare i min dirigering!!!


Indy

Platsliggning 1.5 min med synlig förare- Inga problem!

FF- Susanne hjälpte mig med att försöka störa ut honom. Det blev svårt!  

Ett blicksläpp och sen gick han inte på det någon mer gång. Tränade mycket helt-om-vändning på stället för att få bort att han sätter sig lite snett bakom och språngmarsch. I språngmarsch kan han bli lite fladdrig i position. Han jobbade riktigt fint!

Kejda läggande u gång, inkallning, ställande u gång, ettans apportering- Gick mycket bra! Fick lite tugg på apporten så vi jobbade en del på det separat. Det här måste vi lägga ner mer jobb på!!

Tvåans fjärr- Jag trodde att föraren stog tio meter från hunden och Susanne trodde det var fem. Susanne hade rätt! Så med andra ord klara han det. På fem meter fungerar det men inte på åtta.

Det han däremot tyckte var konstigt på fem meter var när jag vill att han skulle göra fler skiften. Finns med andra ord en hel del kvar att jobba på. Jag vill att han ska kunna det tvåans fjärr på tio meter klockrent innan han känns startklar i för tvåan.

Rutan- Idag hade han lite svårt att hitta rätt position i rutan + att han ville sätta sig istället för att ställa sig på ståkommandot. Hamnade framför rutan några gånger. Lossades lägga ut bollen och fick bättre resultat. Kräver mycket mer jobb mao!

Tack Susanne för en bra träning på en ny plats!


Onsdag

Mötte syrran och hennes grabbar för en stadsprommis med tillhörande busstur tur o retur. Lite varmt och mycket folk men kul med en annorlunda promenad. Diesel fick vara hemma då mycket folk får honom att gå upp så mycket i stress (=för kul och spännande). Indy och Pelle skötte sig utmärkt! En lyckad dag!


Torsdag

Gick en rejäl prommis med hundarna i högt tempo på vägar där de blev tvungna att vara kopplade mycket. Mycket bra både mentalt och kroppsligt!! Man får inte glömma att skritten är den mest muskelkrävande gångarten och mao viktig grundträning för hunden!

Sen var det dags för Pelles åtta månaders kontroll. Han fyller åtta månader den 17:e men då är vi i fjällen så vi fick en tid innan vi åkte. Min ordinarie barnsköterska hade semester så jag fick träffa hennes kollega. Båda är lika trevliga så det kändes bra! Det bästa var kommentaren jag fick när vi kom in i rummet:

- Vilket härligt sommarbarn! Ni är ute ganska mycket om dagarna, va?!

Ingen beska i den rösten inte!!! Så himla skönt!! Tog tillfället i akt och frågade lite om sol och solbränna. Hon sa att det är fullgått skydd att ha barnet i skuggan nu när det är så varmt, men det bästa är tunna heltäckande kläder. Hon tyckte inte alls att P var för brun. Han har en jämn och verkligen brun solbränna. Det farliga är om de får solsveda (blir röda). Då har de fått för mycket sol och på fel sätt. Hon tyckte inte alls att jag behövde oroa mig. Tvärtom tyckte hon det var mycket bra att P är ute så mycket! GUD VA SKÖNT ATT FÅ HÖRA! Jag sa inget om det otrevliga bemötandet på Astrid L. Tyckte det var onödigt när hon var så positiv.

Pelles åtta månaders koll klarade han galant! Han ligger helt normalt till i utveckligen till och med lite före vad det gäller motoriken då han nu står själv och håller i sig. Skönt!

Nu styrde vi kosan mot Sydpoolen jag, Pelle, syrran och hennes grabbar. Lite besviken blev jag faktiskt. Trodde det skulle vara mycket större med fler "äventyr". Nä, man kan lika gärna åka till Gustavsbergsbadet!!

Pelle tyckte det var super kul och satt och svätte i poolkanten. Tycket också att det var kul när jag doppade hela honom under vattnet. En av favvisarna var att ligga o flyta med huvudet mot mitt bröst (så det inte hamnade under ytan). Då skrattade han gott och sprattlade stundvis vilt med benen. Man skulle ha haft filmkameran med sig....

Lite senare på kvällen hände det, för en förälder, det fantastika!! Pelle ålade sig målmedvetet fram ca en halv meter för att nå en lekis. JIPPI!!! Han tar sig fram själv! Har i skrivandet stund ålat en hel del, fortfaranden inte några längre sträckor, men det kommer nog!!


Fredag

En tråkig dag för hundarna. Hela dagen tillbringades med att tvätta, handla och packa inför den stundande semester resan till vår stuga i Funäsdalen. Inte så kul, men ack så nödvändigt!


Lördag

Klockan nio på morgonen var hundar, ungar och all packning inlastad i bilen och vi började den 58 mil långa färden till vår andelsstuga i Funäsdalen. Resan gick bra. Det tog åtta timmar upp, lite längre än vanligt. Fick stanna en extra gång på vägen för gummilisten lossnade på ena sidan av framrutan. Med hjälp av lite eltejp som inhandlades på macken kunde vi fortsätta vår färd.

Pelle var jätteduktig och det var inte fören de sista tio milen som han började tröttna på att sitta i sin bilstol. Han blir också ganska trött av att åka långt då han har svårt för att sova längre stunder i bilen.

Vi packade upp det mest, åkte och handlade lite middag och frukost sen var det sängdags i stort sätt.


Idag

Pelle vaknade redan klockan halv fem och var hungrig. Somnade om nästan direkt och sov till kvart i åtta. Skööööönt både för mig och Pelle!

Tyvärr så regnade det på morgonen men lite senare blev det upphåll så vi passade på att gå två och en halvan med hundarna. Hade min GPS med mig och två och en halvan är egentligen 2.7 km men vi kommer att fortsätt kalla den för två o en halvan.  

Nu har Pelle sovit lite och får lunch. Sen ska vi åka ner till byn och käka lite lunch på Loftet. Jo, det glömde jag skriva. Mamma och pappa kom igår kväll också. De ska vara här uppe med oss första veckan. Kul!


Av Annika Westerlund - 8 juli 2011 11:53

Jag har fullspäckat schema just nu. Hinner inte uppdatera. Kanske på söndag.

Lite smak prov på vad som har hänt:

  • Pelle ålar sig fram nu
  • Vi har tränat en hel del lydnad, mest med Indy
  • Varit på Sydpoolen
  • Varit inne i stan

Just nu packar jag för fullt för i morgon bär det iväg till vår stuga i Funäsdalen. Där kommer vi att vara i två veckor (om det inte blir dåligt väder). Vandra lite och slappa en massa.


Av Annika Westerlund - 2 juli 2011 07:34

Här händer det mycket saker hela tiden så det är lika bra att ta det enligt dagboksmodellen .  


Tisadag

Jag blev himla träningssugen så jag åkte ner till Värmdö BK och tränade med hundarna.


Indy

Körde momenten i ettan och tvåan. Kändes super fin! Vi har nu utvecklat FF till elitklass. Det enda som inte fungerar bra och som jag behöver träna mer på är stegförflyttningar bakåt. Måste fortsätta att träna det mot en vägg.


Diesel

Jag visste ju inte då att han skulle få klartecken att sättas igång så vi tränade bara lite lugna moment FF, dumrutan, vittringen, fjärren o dirigeringsapportering. Den sista är ju gränspuck att han fick träna men det är ett moment vi verkligen behöver träna så jag körde på. Allting kändes bra! Han var het men kontrollerad.


På eftermiddagen var det dags att åka till Charlotte igen för laserbehandling. Ingen temperatur skillnad alls mellan framknäna och full böjlighet. Tjohoo!!  

Jag fick klartecken att sätta igång honom med vanliga prommisar och träna det mesta utom hopp, bollbelöningar, rapport och lek med andra hundar. Känns så himla underbart!! Han får nu också följa med på alla dagsturer uppe i fjällen. Vi åker ju dit om en veckan.

När jag kom hem mailade jag direkt till Lotta på Värmdö BK att jag ville vara med på träningstävlingen med båda hundarna på torsdagkvällen. Värmdö BK håller på att utbildar nya tälvingsledare och behövde ekipage att träna på. De anordnade då en träningstävling i elit med domare och allt. Super kul! Diesel anmälde jag till alla momenen utom hoppet och Indy bara fria följet.


Onsdag

Tränade igeom inkallningen och rutan med Diesel, annars blev det bara prommisar för hundarnas del. För min del blev det klippning på Björknässalongen och sen hjälptes syrran o jag åt här hemma att vaxa benen och fixa våra fötter. Lite av en skönhetsdag helt enkelt!


Torsdag

Hämtade Karin, Wilma, Miso o Lystra (hon var dagmatte åt henne) för vidare färd till Åkersberga och Domarudden. Där tränade vi jakt. Karin och Miso ska snart starta WT i det området och jag tyckte det kanske var bra om Miso hade varit där innan så hon kände igen sig.

Vi började med enkel markeringar ut med vattnet . Det var skogsterräng ca 30 meter långa. Indy fick först två enkel markeringar efter varandra. Han spikade båda!Miso jobbade också otroligt bra ! Hon är en dunder bra markör och springer oftast rakt fram till dummien även fast hon inte har sett nedslagsplatsen.

Det var ganska varmt så vi gjorde några vattenmarkeringar. De blev ca 20 meter långa och landade i gless vass. Båda hundarna jobbade mycket bra!

Sen gick vi vidare till ett annat område där jag la ett sök åt Miso som hon fick ta på en gång.  Därefter kastade Karin markeringar till mig på ca 30 meters avstånd. Nedslagsplatsen var bakom en bergsknalle. Han fick två enkel markeringar och en dubbel efter varandra. Han spikade alla!

Det enda var när han skulle hämta den andra dummien på dubbel så tog han först en lov in i Misos sökområde. (Han var tvugen att passera sändpunkten på söket för att komma till markeringarna.) Det var precis om han inte riktigt kom ihåg att det fanns två, hade sett Miso söka där innan och när han kom in i området då kom han på att vi hade kastat en till dummy till. Jag är verkligen nöjd med hans arbetet! 


När jag kom hem hade mamma o pappa kommit. De ska bo hos oss över helgen.

På kvällen var de då dags för träningstävlingen. Diesel fick startnummer fyra och Indy sex (sist).

Diesel gick bra! Hans FF var som vanligt en sexa i betyg och de övrig moement en gick bra! Inga större fadäser, bara lite grejer som fortfarande måste putsas på. Det som däremot var helt nytt var att han la sig i sitt i grupp. Detta är ett moment jag verkligen behöver lägga ner lite mer jobb på. Fick ju avdrag på tävlingen i Väsby för att han hade varit lite orolig.

Indy gjorde sitt FF otroligt bra!!! Vi fick en nia utav domaren och applåder från publiken. Kändes super kul!! Avdraget var på något fladdrig position i språng marsch, han var inte helt parallell i tre steg bakåt och ett snett sättande i vändningarna på stället (helt om). Jag är verkligen super nöjd med min lilla pärla!  


Fredag

Inte mycket hund alls. Umgicks med mamma o pappa. Vi åkte bland annat till Plantagen och Gustavsbergs hamn. Dagen avslutades med en god grillmiddag och premiärspel av sällskapsspelet Besservisser. En svensk variant av TP. Verkligen roligt spel! Vi slutade inte fören klockan 24. Liiiiite trött i ögat när Pelle vaknade i morse!


Idag ska vi pyssla i trädgården och kanske åka och bada!


En tanke

Jag läste Lindhas blogg här på morgonen. Hon är så himla duktig och tar LP i alla klasser med sina hundar. (Dessutom är hon i nionde månaden och orkar tävla ändå! Wow!) Kanske ska göra det med Indy?! Det är ju ett väldig bra sätt att få tävlingsvana. Hmm, det tål att tänkas på!!

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards