Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Indy provar pippi

Av Annika Westerlund - 29 maj 2011 20:03

Idag var det äntligen dags för något som jag sett fram emot med både spänning och skräck, Indy skulle få prova att hämta pippisar.

Min snälla underbara uppfödare, Anna, ställde villigt upp med både pippisar och som kastare. Och det var inte vilka pippisar som helst utan en fasan, en and, en duva och en kanin. Matvilt alltså allihop!! En verklig ynnest att få ha matvilt första gången! Stort tack Anna!!!!

Vi började med att Anna gick ut och kastade fasan som en vanlig markering på ganska nära håll. Indy sprang raka vägen ut och började leta i markeringsområdet. Efter en stund fick han vittring på pippi och sprang förvånat fram. (Följande berättade Anna som såg det bättre.) Han böjer sig över fasan och gapar och ska precis till att gripa då han blir osäker. Förvånat tittar han upp på mig, nästan som att han frågade: Får jag verkligen ta pippi?? Jag nickade bara utan att säga något och han är på väg att gripa igen, men ändrar sig och tittar upp igen. När jag då lite uppmuntrande säger: Ta den! Då kommer han inspringandes till mig utan pippin.

Anna kastar på nytt och det hela upprepar sig, men då är jag med och uppmuntrar honom igen. Efter några sekunder bestämmer han sig för att han nog ska prova att hämta pippi. Det verkar ju som det är vad matte vill.

Det är en mycket stolt kille som kommer med fasan i munnen! Avlämningen var inte hans bästa, men han kom enda in och tappade den på mina fötter.

Nu var det dags ny markering med duvan. Lite tveksamt här också, men med lite hjälp från Anna kom han med den också.

Kaninen gjorde hon ett ca 6-7 meter långt släpspår med den i slutet. Här var det inga tveksamheter alls. Snabbt upptag, om än lite dåligt grepp han bar den liksom i skinnet, och sen full kareta in. Duktigt kille! Nu var det andens tur och då gick det som på räls.

Därefter la Anna ut ett sök till hundarna med alla fyra vilten. Först fick Gina hämta alla. Viltet lades ut på samma platser igen och så var det Indys tur. De tre första hittades och levererades utan problem. När jag skickade ut honom på det fjärde och sista så var hastigheten inte lika hög, men efter en stund jobbade han bra och fick in sista pippin. Den valde han dock att ta en lite lov bort från mig med, men det räckte med en harkling så fick jag den snyggt och prydligt i handen. Nu var jag mycket nöjd med honom!!! Han hade verkligen skött sig galant.

Vi gick nu över den låga kullen, där vi varit med viltet och kom fram till en äng som halva delen var klippt och halva var det högt gräs. Anna hade apportkastaren med sig, så nu var det dags för lite pangning.

Annas kompis, Lisa, gick en bit ifrån oss och tog med sig sina två hundar. Hon sköt ett skott och kastade en ut apportkastardummien som hennes hund Gina fick hämta två gånger. Den tredje gången fick Indy hämta den.

Apportkastar dummien är av ett annat material än vanliga dummiesar. Materialet påminner om en boj och är formad som en rugbyboll. Indy markerade fint och sprang runt runt utan att hitta något. Till slut gick jag ut och hjälpte honom på traven. Nytt skott och kast och samma visa igen. Skumt! Det var precis om att han inte fick vittring på den.

Vi bestämde att Lisa skulle kasta en vanlig dummy utan skott. Den hade han lite svårare att hitta än vanligt och jag tror att det beror på det höga gräset + att han började bli trött, men den här gången klarade att hitta dummien utan hjälp. Indys helsyster Yippie hade också svårt med att hitta apportkastardummien, så antagligen luktar den mycket mindre än en vanlig dummy.

Något nytt att träna på helt enkelt. Högt gräs måste vi verkligen jobba mer i! Han måste lära sig rätt nosteknik i högt gräs. Vittringen uppför sig lite annorlunda där jämfört med annan mark. Jag är väldigt nöjd med honom idag också!!


Igår och i fredags tränade vi lydnad på Värmdö BK med Susanne o Pebbels. Båda grabbarna skötte sig utmärkt som vanligt! Jag orkar inte skriva någon detaljerad träningslogg, fast jag borde verkligen!! Träningen går oftast mycket bättre när jag för träningsdagbok, men jag kommer nog att slarva lite med det ett tag framöver. Vi tränar ju samma moment hela tiden och satsar mesta på att få allt ordentligt genomarbetat. Har börjat kejda flera moment och det känns fortfarande bra!

Indy har jag börjat köra ettans moment tävlingsmässigt, men med belöning efter varje moment. Han går mycket bra!! Nästa steg för honom är att kejda fler moment. Jag kommer varvar detta med att träna detaljer, så som att belöna direkt efter läggandet under gång eller ställandet, belöna halter och tempoväxlningar i fotgåendet osv.

Vändningar på stället börjar fungera riktigt bra och jag tror att det är dags för stegförflyttningar. De kommer jag börja med under marsch och inte från halt. Tycker det är enklare för hunden att förstå, om han redan är "uppe på benen" så att säga!


I morgon är det jaktträning med de flattarna och (s)tollaren!

På tisdag lydnadsträning med Susanne o Pebbels. Skulle helst vilja vara någon annanstans än på Värmdö BK. Men för att det ska funka med Pelles sovtid, så måste det bli Nacka eller Värmdö. Annars hinner han sova förlänge i bilen och då kan jag inte flytta över honom till vagnen utan att han vaknar och inte somnar om igen. Låter jag honom sitta kvar i bilbarnstolen, så sover han inte lika länge och då blir hel dagen knasig. När han sover i vagnen brukar han sova mellan 9-11 och det är precis så lång tid det brukar ta att träna igenom båda hundarna.

Mao ska jag envisas med att träna hundarna dagtid, så får det bli hemmavid. Jag tror att inte det har någon betydelse för Diesel längre. Han har på sistone inte reagerat något på att tävlingen helt plötsligt är på ett en annan plats än han är van att träna på.

Tvärtom, tävlingen vi gjorde i år i ridhuset var nog den bästa tävling han någonsin har gjort!! Kanske är bra för honom att tävla på icke känd klubb. Då har han inte samma förväntan på platsen och då blir han lugnare. Jag hoppas på att det är så!! Lite mer svar på den tankeställningen får vi på torsdag, för då är det dags för elitlydnad på Haninge BK, en klubb han aldrig har varit på förut. 





 
 
Lindha

Lindha

30 maj 2011 08:39

Häftigt att få testat på med "riktiga" djur för lilla Indy :) Kan ju inget om jakt som sagt, men verkar som ni haft en givande dag!
Vi kanske hinner ses på torsdag :)

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

30 maj 2011 13:19

Kommer du o tittar på tävlingen på torsdag? Eller menade du efteråt?

 
Anna,  Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

30 maj 2011 14:53

Vad roligt att börja med vilt, det är ändå ett stort steg på vägen! :)
Kul att träningen går bra med båda grabbarna!
Å jättetack för alla grattis!!! :D
Synd att vi inte ses ikväll...
Kramar

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

30 maj 2011 18:00

Ja, det känns tråkigt. Vi får satsa på nästa vecka!

 
Lindha

Lindha

30 maj 2011 21:48

Jag ska oxå tävla, men såg det var olika samlingstider för eliten & 3an! Kanske hinner vi ses då :)
Lovar inte för mkt, är en vandrande tröttmössa!!

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

31 maj 2011 16:26

Det är åtta anmälda i eliten så jag räknar med att vi är klara tidigast kl 12. Men nu när jag vet att du ska tävla, stannar jag nog kvar och tittar på er om jag får. Ni var ju inte så många i trean. Det var länge sen vi träffades, så det ska bli kul!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards