Direktlänk till inlägg 21 april 2011

Lydnadsträning med båda på SSBK igår

Av Annika Westerlund - 21 april 2011 08:15

Igår eftermiddag träffade syrran, jag, Pelle o hundarna Susanne, Junie o Pebbels för lite lydnadsträning.

Diesel började jag med:

Elitrutan: Hade ställt upp den innan han kom in på planen. Diesel var lite het då han bara fått prommisar i två dagar, men jobbade fint. Första skicket var jag för sen med liggkommandot så han kom lite för långt bak. Annars var det mycket bra! Valde att skicka om och då blev allt bra. Gjorde sedan ett skick lite senare också som han verkligen satte!! Jippi!

Apporteringsdirigering: Han har så svårt att se den vänstra apporten. Skickar jag till den högra är det inga problem. Efter att ha provat tre gånger själv och det inte gått något bra, provade vi med att syrran la ut apporterna. Då helt plötsligt ramlade polletten ner och jag fick två fina skick åt vänster. Momentet fick vila sen under tiden jag gjorde annat och så gjorde vi en till som avslut. Han satte den med än gång! Yes!

Nu ska jag bara minska ner mina hjälper. Igår pekade jag med hela handen länge ut från sidan och gick åt det håll som han skulle ta apporten. Men om jag känner Diesel rätt kommer det inte bli några problem att minska hjälperna. Har han väl fattat vad som ska göras, brukar han "plocka" bort hjälperna själv.

Körde även igenom lägre momenten utom linförigheten. Kände inte för att träna fot så jag struntade i det. De övriga momenten gick mycket bra! Lite strul bara då han helt plötsligt inte skulle sätta sig på andra sidan. Men efter några hopp insåg han att det vara bara att göra som matte sa.

Inkallningen satt han stadigt på också, men fick för sig att flytta en framtass. Valde att inte köpa det. Jag tror att man inte får släppa igenom någon form av förflyttning från Diesels sida. Så vi fick bryta och göra om två gånger innan han satt som ett ljus. Underbart!


Sen blev det Indys tur:

Fritt följ: Ser bra ut förutom vänster om halt. Jobbade med det och kom en bit på rätt väg kändes det som.

Läggande under gång: Behöver fortfaranden att jag saktar av och det är inte supersnabbt, men vi är på rätt väg.

Kedja inkallning-ställande undergång med belöning direkt vid ställandet: Mycket bra. Behöver dock en liten klapp på låret för att komma ihåg att man ska sätta sig vid sidan på inkallningen. Ställanadet är kanon!

Stadga ställandet: Börjar komma åt rätt håll. Tränar det framför mig och han har verkligen ett kanonfint ställande. Lite jobb kvar dock på stadgan.

Apporteringen: Gjorde en ettans och en tvåans. Ettans var kanon, tvåans måste vi jobba mer med hastigheten in.

Hoppet (ettans): Sprang brevid först gången. Gjorde det då lite enklare och då kom han ihåg. Gjorde två som var hela ettans moment och de blev kanon. Underbart!

Rutan: Leker lite med rutan än så länge, men han verkar börja förstå att det är något med konerna. Hon vill nog att jag ska in bakom de första konparet. Än så länge står vi bara en meter från rutan. Får se om jag ska fortsätt köra på nyfikenhet eller om jag ska börja lägga en lekis i rutan. Jag får se.


Som vanligt är jag mer än nöjd med mina grabbbar. De är verkligen underbara!! Tack min underbara syster för att du kan ställa upp och hjälpa mig med Pelle, så jag kan träna!!

 
 
Karin & co

Karin & co

21 april 2011 22:54

Jag är gärna med tittar på, på söndagens rapportträning. Har lovat att övningsköra med Helenas dotter (och Helena, men det har hon nog förträngt).

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

22 april 2011 06:53

Ok, lite förändringar. Jag mailar er.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards