Alla inlägg under februari 2011

Av Annika Westerlund - 7 februari 2011 10:41

Det finns ett gäng här i Nacka som träffas en gång i veckan och tränar retrieverjakt. Helena med Vilja o Lystra och Karin med Wilma o Miso, känner jag sen tidigare och har därför nu halkat med i gruppen. I lördags var det dags för första tillfället. Mitt upplägg för första tillfället var passivitet och miljöträning.

Vi blev bara fyra ekipage. Helena med Vilja o Lystra, Mira med Frasse och jag o Indy. I vanliga fall är det Perra som kör Vilja i jakten, men han låg hemma i feber frossa. Lystra har ont i ett framben och detta gjorde att det var tre hundar som skulle träna passivitet..... så det blev inte så mycket aktivitet.   

Mira tränade linjetag, utkommando med störande dummiesar på båda sidorna av sträckan. Helena la ut ett sök som störning på hennes passivitetsträning.

Indy skötte sig bra! Va lite stökig i början så jag fick säga åt honom att gå tillbaka till pläden (jag satt på stolen precis intill) tre gånger. Sen började han frysa så då tog jag upp honom i knät. Där låg han nöjt och mös.

Sen skulle jag hjälpa Helena att ta in en dummy från söket, men blind som jag är hittade jag ingen. Indy fick följa med och sprang runt lite i sökrutan pga av spring i benen när man vart stilla. Han fick inte nos på någon dummy heller, så vi kom tomhänta tillbaka.

Indy fick åter ligga passiv en stund medans Vilja och Frasse fick hämta en varsin dummy. Han låg så lugnt ihoprullad så jag tyckte han skulle få en valpmarkering med sina egna dummiesar. Han fick tre stycken markeringar som jag kastade själv, den längsta ca femton meter. Lugn och spontant stadig i kasten, bra fart ut, den första hade han tveksamt upptag, sen full fart in med  fina avlämningar där han trycker in dummien i handen. Gjorde även några gripanden av dummien i från min hand med krav på att hålla i den trots att jag små slår på den och tar i den. Han är super duktig och sitter helt stilla och väntar på "tack" -kommandot innan han släpper. Underbart!!

Nu blev det en passivitet till och han rullar ihop sig och vilar. Han slöt till o med ögonen en kort kort stund. Ville nu prova hur han reagerade på att hämta en dummy som inte är hans. Lånade en av Helena. Dum som jag var lät jag honom inte nosa på den innan jag kastade, så när han kom fram till den nosade han en stund på den och började sen leta efter "sin" dummy. Då sprang jag glatt ut och apporterade den själv.

Det tog skruv! Kastade igen och då hämtade han den med ett lite tveksamt gripande. Kastade den igen och då hamnade den med den vita sidan uppåt i snön. Han sprang bort mot den, men såg den inte. Började då självmant använda nosen och efter en stund hittade han den. Duktig kille!!!!!! När han hittade den var det inget tveksamt gripande utan snappade åt sig den i ett fint grepp och full fart till matte med en fin avlämning. Mitt hjärta svällde av stolthet!!!

Återigen en kort passivitet innan vi packade ihop och gick mot bilarna. Jag är super duper mega nöjd över vår första jaktträning!! Nu är det bara att jobba vidare på det här och hela tiden använda tänktet: Passivitet leder till aktivitet. Blir inte hunden passiv, så blir det ingen aktivitet den dagen!!


Igår gick vi en härlig promis på Sågsjöns is och va o hälsade på Anna (med Faran o Axxa). Hennes lilla dotter Jennifer var sjuk, så Pelle fick ligga i vagnen utanför och sova. Indy har fortfarande inte träffat tjejerna o Birre (Robbans flat). Vill inte släppa ihop dem hemma på deras tomt, så den träffen får vänta. Diesel och Birre kommer inte alltid överens, så båda hundarna fick vänta i bilen. Hade en mycket trevlig pratstund! Anna o jag har inte träffats på flera veckor, så det var lite att prata om. Sen vaknade Pelle, så då var det bara att åka hem o ge honom mat. Kom överens att vi måste träffas oftare!!


Idag ska jag gå en promis med Diesel nu. Sen ska jag lämna Pelle hos syrran. Hon ska vara barnvakt medans jag går till sjukgymnasten för min hälsporre och när Indy o jag är på valpkursen. Hinner nog även lägga ett spår till Diesel som får ligga till sig när jag är hos sjukgymnasten och träna lite lydnad med honom på parkeringen utanför kurslokalen innan kursen startar. Full fart som vanligt med andra ord.

Hälsporren sökte jag ju äntligen läkarhjälp för. Fick då remis till sjukgymnast för vidare behandling. Var där i förra veckan och fick laserbehandling. Nu ska jag intensivlaserbehandlas ett tag med förhoppning att det ska släppa och få specialinlägg i skorna. Denna vecka ska jag få laserbehandling tre gånger och nästa vecka två gånger. Sen blir det en gång i veckan ett tag framöver. Hoppas att det släpper nu!!!!


Av Annika Westerlund - 4 februari 2011 10:11

Det är skönt att Diesel är så lydig på promenaderna nu. Det är häftigt att se hur Indy härmar honom. Han går aldrig längre ifrån mig än Diesel. Har fattat att om man vänder sig om och tar kontakt så får man godis.

Sen har Indy ett eget beteende som genererar godis också. Lite då o då sluter han upp vid vänster sidan och tar kontakt i vad man kan kalla början till ett fotgående. Detta har han kommit på själv och jag har naturligtvis belönat det. Nu kan han gå flera meter innan han får sin godisbit. Visserligen går han en bit från benet, men han är parallell och det tycker jag är viktigast. Jag har ju inte lagt på något kommando och tänker inte göra det i detta läget, men det är en egenskap jag verkligen uppskattar.

Promenaden blev mycket trevlig och det fungerade utmärkt att gå med dem tillsammans. En bra tid valde jag också (mellan nio o tio), för jag slapp hundmöten. Kommer att gå en eller två gemensamma promisar i veckan för träning skull.

Av Annika Westerlund - 4 februari 2011 08:34

Pelle vaknade som vanligt vid strax innan fyra i morse och ville ha lite mat och somnade om. Jag hade lite svårt att somna om, men somnade strax innan fem. Tjugo över fem ringer Jockes väckarklocka. Jag vaknar till, men somnar om igen.

Klockan kvart i sex vaknar jag av att Pelle ligger och pratar i sin vagga. KVART I SEX!!!!!! Så här tidigt har han aldrig vaknat förut. Jag ligger kvar i sängen och hoppas på att han ska somna om. I tjugo minuter ligger han och jollrar nöjt i sin säng innan han börjar "ropa" efter mamma. Det låter som han ropar. Det är inte gråt eller skrik, utan ett högt och bestämt läte. Om han kunde prata så är det "mamma" han ropar, men nu kommer det bara ett läte. Det var bara att gå upp le och se glad ut. Bäbisen har varit på toppen humör hela morgonen, men har nu somnat sittandes i mitt knä med mina armar som stöd under tiden jag skriver. Mammas gullunge!

Nu står det hundpromenad på schemat. Idag tänkte jag gå med hundarna tillsammans. Behöver träna på det ibland också + att jag behöver spara lite tid så jag hinner till Forum med syrran för lite shopping.

Av Annika Westerlund - 3 februari 2011 20:12

Idag blev det spårning o fotgående träning för Diesels del. Jag började med att lägga spåret i skogen bakom vårt hus. Det blev 485 m enligt GPS:en, två pinnar + slut och en massa vinklar o krokar och en del uppe på berget. Det blir lätt så när jag lägger spår i skogen. Man följer naturen och då blir det inte många raka sträckor. I början hade jag lagt in en riktig klurighet, ca fem sex meter efter påsläppet hade jag vinklat nittiograder åt vänster. Han har alltid lite bråttom i början av spåret och blir lite slarvig. Om jag gör så här varje spår så kanske han skärper till sig och börjar jobba direkt. Hade även en hel del stigövergångar, följde även en stig ca tio meter och vek sedan av.

Spåret fick ligga en timme och under tiden gick vi promis med lite fotgående träning. Idag fick jag pip för första gången på länge. Bröt direkt och gick vidare på promisen. Ca tvåhundra meter senare provade jag igen och då var han knäpptyst. Tränade sakta marsch och stegförflyttningar åt vänster, men även lite övriga delar. Kändes fin och svängde bara ut med rumpan en gång i sakta marschen och två gånger i stegförflyttningarna, så det går åt rätt håll. Det är bara att nöta på.

Under promenadens gång började det blåsa mer o mer. När det var dags att släppa på spåret blåste det rejält. Släppte på honom vinkelrät ca tio meter i från så han fick leta upp spåret själv. Hittade det undersökte det lite åt båda hållen och sen bar det iväg åt rätt håll. Naturligtvis för fort så han missade vinkeln och det tog en stund innan han hittade tillbaka. Trots att jag vet vart spåret går så följer jag bara med i linan oavsett vad han gör. Hittar han inte tillbaka till spåret är det hans problem inte mitt. Då blir det inge mer spårning den dagen.. Men idag gick det bra hittade tillbaka efter bara en lov. Spårade bra hela spåret, trots mycket motvind. Vi har även en del så kallade vindgrytor, där vinden virvlar runt om det blåser mycket, men han klarade de också. Han hade några tappt som han löste snabbt och låg inte alltid i spårkärnan, men han löste spåret utan större problem med alla pinnarna med hem. Jag är mycket nöjd med tanke på det knepiga vindförhållandet o alla stigarna! Får se om det blir något spår i helgen också.

Med Indy tränade jag lek på promenaden. Det börja släppa mer o mer nu, men dragkampen sitter långt inne på nya ställen. Vi jobbar vidare med det.

Inomhus har vi fortsatt träna stimuluskontroll på sitt o ligg, apportering och kontakt vid sidan. Han kommer ett litet steg längre varje träningspass så jag känner mig nöjd. Nu kan han sitta med apportbocken i munen och jag kan slå och peta på den utan att han släpper. Snart hoppas jag på att jag ska kunna dra lite försiktigt i den utan att han släpper. Vi jobbar vidare med det.


I morgon blir det nog inte så mycket hundträning förutom promenaderna. Ska till Nacka Forum och köpa födelsedagspresent till min gamla mormor som fyller 93 år på måndag. Vi ska fira henne på lördag med att bjuda henne på grekisk restaurang. Hon tycker så mycket om att äta ute, så det ska bli kul.

I present ska hon få en digitalfotoram som byter bilder av sig själv med ett visst tidsintervall. Det kommer hon nog uppskatta. Vi tänkte ladda ner bilder på Pelle, hundarna och syrrans grabbar. Då har hon något att titta på när hon sitter själv i sin lägenhet. Det ska bli spännade att höra vad hon tycker om det!

Av Annika Westerlund - 3 februari 2011 13:22

Under ca en veckas tid nu har jag haft problem med att Pelle är så grinig och trött om kvällarna. I måndags bestämde jag mig för att ändra på hans sov och mattider.

Förut vaknade han ca halv åtta-åtta, fick mat och somnade igen vid tio. Sov till två fick mat och somnade igen vid fyra. Sov till sex, fick mat. Vid halv åtta började vi göra i ordning honom för natten och strax efter åtta på kvällen hade han fått mat och somnat. På natten vaknar han mellan klockan tre och fem, vill ha mat och somnar om.

Nu vaknar han strax efter sju, får mat vid åtta, vid nio somnar han. Väcker honom vid tolv, han får mat vid ett och somnar vid två. Halv sex väcker jag honom, han får mat. Vid halv åtta på kvällen börjar vi göra i ordning honom för natten och strax efter åtta har han ätit och somnat.

De nya rutinerna har gett resultat. Han är mycket piggare och gladare på kvällarna och somna utan gallskrik och kikande! Mycket skönt när det är lugnare om kvällarna! Han är glad och pratar o skrattar. Jag tycker han sover lugnare om nätterna också. Perfekt!!

Av Annika Westerlund - 2 februari 2011 15:39

Igår var jag nere på Nacka BK och tränade Indy i klubbhuset. Det är ingen jätte stor lokal så det blev lite trångt och rörigt med fem stora hundar + vi. Jag började med att bara sitta på en stol med Indy brevid mig på sin pläd, passivitetsträning. Han låg där och kollade in allt som hände, satte sig några gånger men gick aldrig av pläden. Duktig kille!

Tränade sedan ligg med olika former av belöningar, apportering, stimuluskontroll sitt ligg och pallen (som nu mera är en ca sex centimeter hög kartong). Han var mycket duktig och klarade av att koncentrera sig trots att det var rörigt och en hund som stog o skällde. Perfekt träning inför framtiden!

Jag fördelade träningen på två pass med ca en kvarts passivitetsträning mellan. Han har inga problem alls med det upplägget. Sen blev det ett passivitetspass på slutet också och då la han sig på sidan och halvslumrade trots att det var väldigt rörigt runt honom. Jag är verkligen super nöjd med hela träningsstunden!

Diesel fick göra det han hatar, åka ner till klubben och inte ens få komma ur bilen. Mycket nyttigt för honom!!!


Idag stog det spårträning på schemat. Snön har ju smält undan lite så jag provade att lägga spåret på en av Rensätraängarna. Glömde GPS:en så jag fick räkna steg istället (140 steg är ungefär 100 meter). Spåret blev ca 450 meter med nio räta vinklar och två pinnar + slut. Där jag började lägga spåret så är det som en kulle. Jag tänker: Här åker de nog pulka, men min tröga hjärna kopplar inte längre än så. När jag har lagt ut spåret och är på väg tillbaka till vagnen, vad kommer då? Jo, en dagmamma med ett gäng ungar som ska åka stjärtlapp i början på spåret. Som tur är hade jag inte lagt så mycket spår där utan vinklat av till en annan del av ängen.

Går först en promis med Diesel så spåret får ligga till sig fyrtiofem minuter. När jag kommer tillbaka är ungarna fortfarande kvar så jag får slopa första delen av spåret, ca 50 meter och två vinklar. Idag var det skönt att det var snö, för det gjorde att jag kunde släppa på spåret på ett annat ställe på ängen. Jag såg ju precis vart jag hade gått.

Släppte på vinkelrätt. Han undersökte spåret lite åt fel håll men vände och tog upp det åt rätt håll. Duktig kille!!! Jag var lite orolig för att han skulle gå på syn intryck, men det så inte ut som det. Han spårade mycket bra i kärnan hela tiden och tog vinklarna galant.

När vi kommer till näst sista vinklen får jag kvitto på att han inte gick på syn intryck. Innan hade spåret legat i medvind eller sidvind, men här hade jag vinklat upp i motvind, Diesel problem vind. Han missar vinkeln och ringar innan han hittar på spåret igen. Sen har han svårt att hålla fast spåret. Slår lite fram o tillbaka och tempot går ner märkbart. Tack vare att han slår så missar han en pinne. Hade han gått på synsintryck hade detta aldrig varit något problem. Hela spåret syntes klart och tydligt i snön.

Vi har alltid haft lite problem med att spåra i motvind. Han har svårt att fästa i spåret och missar ibland pinnar som ligger i motvindsspår. Detta är något vi verkligen behöver träna på!!! Ska passa på att spåra mer på äng nu ett tag och mycket i motvind. Även spårupptag i motvind måste vi öva på. Ibland kan ju spårupptaget i lägre spår vara på äng och är det motvind då så kan det skita sig ordentligt. Nä, det här måste jag verkligen ta tag i!!!

Indy fick en promis i Orminge tillsammans med min syrra och hennes bishon havanais, Pigge. Idag busade de en stund faktiskt, så Pigge börjar bli modigare och modigare. Kul!!

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards