Alla inlägg under februari 2011

Av Annika Westerlund - 15 februari 2011 18:19

 Diesel har dragsele på sig för att kunna hjälpa mig att dra Pelle i sitt vrålåk. Han fick dra uppför backarna. Tur att man har en stor stark schäfer ibland!!


Först lite skrattbilder tagna idag på Pelle.

   

  

Har fått snö på linsen därav de lite suddiga ytorna.


              

La till den här bilden igen på vrålåket! Jag är så himla nöjd med det!! Den gör att vi kan gå på stigarna i skogen igen.  

Av Annika Westerlund - 14 februari 2011 19:23

Strax innan tre ringer Jocke och meddelar att han måste jobba i natt. Han har visserligen b-jour, men alla b-bilarna har blivit inkallade i natt för att köra bort snö från innerstan. I förbifarten nämner han att det är alla hjärtans dag idag. Jag svarar lite besviket att det vet jag och jag har köpt present till honom och nu kommer han inte att få den. Han svarar lite skämtsamt att han då tänker han sälja Chryslern. Sen pratade vi inte mer om det.

Han hann att åka till jobbet (skulle börja kl 19) innan jag hann hem från kursen. När jag hämtat Pelle hos syrran och kommer hem så ligger följande meddelande på vardagsrumsbordet:


Älskar dig!

Ha en toppen natt utan mig. Vi får hitta på något mys i helgen eller nått.

Puss o kram


Han får nog sin alla hjärtans dag present i alla fall.......

Av Annika Westerlund - 14 februari 2011 14:15

Då var det dags för inomhusträning. Jag är mycket nöjd med båda hundarna!


Diesel

Plan:

Fritt följ, kryp, framförgående o fjärr. Om han har fel aktivitetsnivå tänker jag först bryta och pausa en stund med att koppla upp honom och gå runt i lokalen. I Maria Hagströms bok står det att hundar med för hög aktivitetsnivå måste få röra lugnt på sig för att kunna varva ner, typ gå o strosa. Fungerar det inte efter två till tre gånger slänger jag ut honom i bilen och så blir det ingen träning. Får jag en bra attiyd o aktivitetsnivå kanske jag avslutar med att kedja ff, sättande under gång och inkallningen med belöning vid ställandet.

Utvärdering:

Jag började med att leka lite med lekisen ute innan vi gick in i lokalen. När vi kom in gick jag runt med honom i koppel en stund för att han skulle känna in sig och få titta på de andra ekipagen lite. Gjorde momenten i följande ordning.

Fjärren- mycket bra, lekis bakom för att göra det enkelt. Bra förflyttningar och bra attityd, något hög i aktivitetsnivå.

FF- mycket bra attityd, bra placering, bra halter. Ja allt va bra förutom aktivitetsnivån, en hel del pip. Valde att ignorera det och köra på efter som han gick så himla bra med en härlig attityd. Va noggran dock att inte belöna mer än tre gånger med lekisen. För övrigt belönade jag bara lugnt med rösten för att han skulle förstå att han gjorde rätt och var mycket duktig.

Två gånger fick jag felaktig position bröt då surt och "utvisade" honom. Innan man kommer in i lokalen finns det som ett förrum. Skickade ut honom dit och så fick han vara där en stund. Första gången hade han satt sig en bit in i lokalen när jag hämtade honom igen och andra gången satt han i dörröppningen och kikade (det finns ingen dörr, så han hade lät kunnat kommit in om han velat). Dessa "utvisningar" fungerar kanon! Jag slipper bråka med honom och han får ett "straff" han förstår, dvs han får inte fortsätta jobba inte ens vara kvar på arbetsytan.

Krypet- mycket bra! Rakt, bra rumpa, kontakt. Mycket nöjd!

Bestämde mig för att slopa framförgåendet och göra en kedja.

FF, sättande under gång, inkallning med belöning vid ställandet- Nöjd med ff, pip, men mycket bra för övrigt. Gjorde inte stegförflyttningar och vändningar på stället efter som han pep. Sättandet var kanon.

Sen var det dags för inkallningen. För att få ut en full inkallningssträcka var jag tvungen att gå ut genom ingången och ställa mig i förrummet. Jag tror att det var på grund av detta som han inte hörde mitt "stå", utan han fortsätter glad i hågen hela inkallningssträckan. Efter som han hade fått muntliga beröm mellan varje moment valde jag att göra om inkallningen bara. Nu sa jag "stå" mycket högre och han nitade fint denna gång. Fick springa o ta avståndsbelöningen.

Är väldigt nöjd med kedjan! Det var helt mitt fel att han missade första inkallningen. Det känns himla bra det jag har börjat med nu att belöna lugnt med rösten, men hålla inne på lekisen. Jag tror det kommer bli kanon när Diesel förstått det nya upplägget. Tycker det gav resultat redan igår.

När vi var klara fick han behålla lekisen, jag kopplade honom och han fick bära lekisen hela vägen till bilen.


Indy

Plan:

Fortsätta med att få bort pallen (eller överdelen på kartongen som är det vi har kvar nu), fortsätta med första steget från kontakt vid sidan (har tränat lite igår och det börjar lossna riktigt fint) och sist men inte minst apporteringen. Han har nu börjat förstå att när matte säger "ta" ramlar det ner en godisbit på golvet och den vill han ju ha. Han släpper dock inte på ordet, utan först när han är framme vi godisen. Han e ganska söt....... Han fattar nog snart galoppen och släpper apporten på "ta".

Utvärdering:

Under tiden jag tränade Diesel satt han i "fängelset" som husse kallar kompostfyrkanten. Han pep lite och ville vara med när jag belönade mycket med rösten. Men det är inte så konstigt han gillar verkligen att få beröm. När jag hade lämnat Diesel i bilen låg han snällt och väntade så vi körde igång.

Pallen- (godisbelöning) Ja det blev ju enkelt att arbeta bort kartongbiten. Jag hade glömt den hemma, så jag var tvungen att få det fungera utan och det gjorde det. Gjorde ingångar utan kartongen lika bra, kanske till o med bättre.

Första fot steget- (godisbelöning)Shit vad nöjd jag är!! Mycket bra! Han är med, är lugn, rak och jag lyckades mycket bra med att klicka rätt och belöna rätt.

Otroligt skönt att träna framför speglar. Min plan är att inte träna utan speglar fören sträckan är så lång så det inte går att träna framför spegel. Tänkte fråga Anne om man kan få hyra hennes lokal. Hon har speglar över allt i lokalen. Kanon för att träna fotgående!

Apporteringen- (godisbelöning) Apportbocken ligger på golvet, han plockar spontant upp den, jag backar små springandes (fungerar bra efter som lokalen är så stor). Belönar när han rör sig snabbt mot mig med "ta" och kastar godisen på golvet brevid honom. När han ätit upp godisen ska han ta apportbock igen och så börjar vi om.

Jag är mycket nöjd! Han kom upp i snabb trav och börjar leta efter godisen när han hör "ta", dock släpper han inte apporten fören han har hittat godiset. Känns bra! Det är hans metod och den verkar fungera. Alla kan hundar behöver ju inte spotta apporten så fort belöningsordet kommer. Huvudsaken är att de förstår uppgiften och det verkar han göra. Målet är snabbare leveranser av apportbocken och de blev snabbare under passet. Ska bli intressant att vad jag får för vidareutvecklingsläxa av apporteringen i kväll.

Stimuluskontroll sitt ligg- (bollbelöning) Ja det går långsamt, men åt rätt håll. Sitt verkar han kunna lite bättre, men han lägger sig snabbare. Fick inte lika många fel som jag brukar få. Börjar kanske förstå att man måste lyssna på vad matte säger och inte chansa. 


Nu är det snart dags att åka till Jordbro för valpkurs. Även idag passar syrran Pelle, så jag kan koncentrera mig helt på kursen. För övrigt har vi tagit det lugnt idag. Hundarna har sovit nästan hela dagen. Verkar som helgens långpromenader och träning har tagit lite på krafterna. Bestämde mig för att ta det lugnt idag, gick bara en kortis och så har hundarna fått varit ute lite på tomten och busat. Nu ligger det nöjda ock sover igen. Indy ligger brevid Pelle i soffan, som också ligger o sover. Mina små sötnosar!

  

Av Annika Westerlund - 13 februari 2011 09:11

 

Smart, va!!?



Lite dopbilder:

  

Min mormor, prästen och Pelle

    

Pelles gudfar, Manne, som även är Jockes chef.


      

Jag, Jocke, Syrran (gudmor), Manne (gudfar), Pelle o prellen.


  

Min älskade hundar några dagar efter att vi hade hämtat Indy.


  

  

Alla mina grabbar!


  

Indy älskar att ligga o sova brevid Pelle!


    

Indy dagen efter vi hämtade honom.


  

Lite skillnad på handstorlek. (tråkigt att jag inte fick bättre skärpa)


  

Pelle på julaftonsmorgon.


     

Av Annika Westerlund - 13 februari 2011 02:54

Ja, det blev ju inge åka av o träna på Lidingö BK i lördags. Man kan minst säga att det var kaos. Jag lyckades i alla fall ta mig till syrran (som bor i Orminge) och hämta en trasig snowracer. Den har varit hennes söners. Det som gått sönder är ratten och styrmeden, men resten är helt. Lyckades spänna fast liggdelen på den så vi kunde gå ut med hundarna i fredags och igår. Fungerar kanon!! Har tagit bild på ekipaget, men hittar inte kabeln så jag kan få in den i datan. Ska fortsätta leta i morgon så bild kommer.


Pelle är inne i en period då han är väldigt hungrig. Växer antagligen. Så nu somnar han vi åtta som vanligt, men vaknar mellan ett och två jättehungrig. Äter och somnar om och vaknar igen vid sju på morgonen. Tyvärr kan jag inte somna om!!! Jag blir galen på mig själv!! Att det ska vara så svårt att somna om när jag blir väckt den tiden. Natten till lördag fick jag bara fem timmars sömn (tre+två, gick och la mig vid halv elva) bara för att jag inte kan somna om.

I natt vaknade han ett och nu sitter jag här vid datorn bara för att jag inte kan sova. Jag borde ju vara dödstrött efter föregående natts sömnbrist och lördagens alla aktiviteter, långpromenad, snöskottning (snösslungan trasig) och tripp till söder för köp av nya skor och inlägg för min hälsporre. Men nähe! Ligger bara och tänker en massa och kan inte somna om. JAG BLIR TOKIG!!!!!!

Nu kommer jag vara skittrött i morgon med och vi som ska till Tullinge Hundcenters inomhuslokal.

Visserligen somnade jag nio, så jag har sovit fyra timmar redan. Om jag somnar senast fyra och bäbisen sover till sju (det brukar han ju göra) så blir det sju timmars sömn sammanlagt. Det är bara att hoppas på att det går vägen.


I lokalen tänkte jag träna:

Diesel

Fritt följ, kryp, framförgående o fjärr. Om han har fel aktivitetsnivå tänker jag först bryta och pausa en stund med att koppla upp honom och gå runt i lokalen. I Maria Hagströms bok står det att hundar med för hög aktivitetsnivå måste få röra lugnt på sig för att kunna varva ner, typ gå o strosa. Fungerar det inte efter två till tre gånger slänger jag ut honom i bilen och så blir det ingen träning. Får jag en bra attiyd o aktivitetsnivå kanske jag avslutar med att kedja ff, sättande under gång och inkallningen med belöning vid ställandet.

Indy

Fortsätta med att få bort pallen (eller överdelen på kartongen som är det vi har kvar nu), fortsätta med första steget från kontakt vid sidan (har tränat lite igår och det börjar lossna riktigt fint) och sist men inte minst apporteringen. Han har nu börjat förstå att när matte säger "ta" ramlar det ner en godisbit på golvet och den vill han ju ha. Han släpper dock inte på ordet, utan först när han är framme vi godisen. Han e ganska söt....... Han fattar nog snart galoppen och släpper apporten på "ta".


Nä, nu är klockan snart halv fyra. Ska försöka somna......Hoppas att det går!!!


Av Annika Westerlund - 10 februari 2011 16:52

Det finns bara en sak som summerar gårdagens träning. BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!

Allting kom tillbaka!!!!!!! Ljud mellan momenten när jag körde kejdor. Slarviga avslut. Nästan konstant pip eller liknade i fria följet. Fel position, sätter sig inte i halterna utan halvsitter osv osv osv. Jag är så himla besviken!!!!! Varför kan jag inte få honom att hålla ihop på andra platser än hemma plan?? Är det verkligen värt att fortsätt försöka få ett lydnadschampionat?? Är det bara jag som tycker det är kul att träna lydnad? Beror ljudet bara på belöningsförväntan eller är det att Diesel inte tycker det är kul??? Nu vet jag verkligen ut eller in!! Ska jag skita helt i lydnaden och bara satsa på brukset? Lydnadsdel i brukset är ju inte alls likadant. Kräver helt andra saker av hunden.

Hela min plan (läs värld) är i gungning och jag vet inte hur jag ska göra. Det enda jag är säker på är att det nog är för tidigt att kasta in handduken. Det kan ju vara så att det var en tillfällighet att det blev så här. Omständighet runt omkring som blev fel. Jag gick inte en tillräckligt lång promis innan, han hade suttit i bilen i tre timmar innan vi började träna osv osv.

I morgon ska jag göra ett nytt försök. Han ska få springa av sig lite på gärdet på andra sidan vägen (på Lidingö BK) och träna belöningsregler innan vi entrar planen. Fungerar det inte bättre i morgon tänker jag avanmäla mig från tävlingen nästa helg. Det är ingen idé att försöka stressa fram något. I morgon ska jag utvärdera hur det gick och ta mig en allvarlig funderare på hur jag ska göra med Lydnadslydnaden.

Av Annika Westerlund - 8 februari 2011 17:06

Igår var det dags igen för lite grillning av Anne Dahlin. Vi gick som vanligt genom läxan och fick godkänt. Gick igenom apporteringen. Anne o jag har samma tänk där, så vi var på rätt väg redan. Sen fick vi våra läxor. Vi fick:

- Jobba bort pallen helt till nästa gång.

- Utveckla apporteringen. Jag ska lägga apporten på golvet, när Indy griper den ska jag backa och när han följer mig ska jag säja ett belöningsord (jag använder "ta") och kasta en godis på golvet.

- Utveckla kontakten i utgångsposition med att få honom följa med ett-två steg med kontakt.

- Skriva ner tio saker som beskriver min hunds personlighet.

Det ser lite ut när man redovisar vad vi gjorde på kursen, men jag hann träna en del på de nya läxorna också.

Apportering utveckling- (har hunnit träna en gång hemma också) han fattar inte riktigt att man ska släppa apporten på belöningsordet. Han försöker ta godisen med apporten kvar i munnen. Han e för söt! Jag ska fortsätta nöta tills han fattar.

Första steget i med kontakt- går inte så bra.... Han är väldigt duktig på att sitta kvar!  Fick till några tveksamma steg med lite lock och pock. Det är bara att jobba vidare, se nedan.

Jobba bort pallen (eller lilla kartongen som jag har nu) - har inte tränat det än, men jag har en plan. Måste få till en annan signal än att kartongen kommer fram. Måste ha kvar kartongen tills dess att han kopplar ihop signalen med vad han ska göra. Jag tänkte använda mig av att klappa mig på låret. Tänker även använda klappen som hjälp för att få med honom i "första steget med kontakt", så den övning får vänta tills jag har fått bort pallen.


Idag har jag jobbat med apporteringen och polletten har inte trillat ner än. Sen har jag jobbat med lekutveckling för att få fram en lek som han går i gång på. Om jag har två bollar som jag kastar hela tiden, dvs när han kommer in med den ena kastar jag den andra, det går han igång på. Tränade stimuluskontroll sitt o ligg med hjälp av bollarna. Det är svårt tycker Indy....vad menar matte egentiligen med de där orden? Chansar hej vilt, men det är väl bara att nöta vidare. Jag är noga med att säga "tokigt tokigt" och börja om så fort han inte gör rätt. Snart kanske polletten trillar ner....

 

Av Annika Westerlund - 8 februari 2011 11:19

Tack snälla syster som kunde passa Pelle igår!

Jag började med att lägga spåret. Det blev 333 m skogsspår enl. GPS:n, två pinnar + slut, massa räta vinklar ibland bara tio meter mellan vinklarna. Jag la de två första pinnarna ganska tätt ibörjan av spåret och fick på så sätt ett upphåll innan slutet kom. Det var varierat snö och barmark. Gjorde som förut en vinkel bara fem sex meter efter upptaget. Under tiden spåret låg till sig en timme var jag hos sjukgymnasten.

Släppte på vinkelrät en bit från spåret. Gjorde ett fin fint upptag med riktningsanalys och denna gång var näsan på med en gång. Klarade första vinkeln galant med nosen kvar i spårkärnan!  Gjorde ett mycket bra jobb enda fram till sista vinkeln. Blev lite vid och kom ifrån spåret och pga detta gick han över slutet. Blixtsnabbt sprang jag fram och "hittade" pinnen under tjo o tjim och belönande mig själv med bollen. En mycket het Diesel försökte vara med i glädjeyran, men jag vände bara ryggen till. Sen (fortfarande med ett leende på läpparna) selade jag av honom. Han såg väldigt dum ut när han förstog att han inte skulle få spåra mer. Tuff luck!! Skärper man sig inte och tappar spåret får det följder!

Avlsutade det hela med en härlig skogspromis (offroad) på en halvtimme. Skit, vad man har tappat kondis på att bara trampa asfalt!

Nu bar det iväg till Jordbro för valpkursen. Kom dit enligt planerna ca tjugo minuter för tidigt och hann då träna lite lydnad med Diesel på parkeringen.

För dagen stog fjärr, inkallning med ställande o läggande och fotgående med fokus på sakta marsch, stegförflyttningar till vänster och höger om halt.

Fjärren- Diesel fick ett av sina berömda hjärnsläpp.   Jag hade lagt lekisen bakom honom och då helt plötsligt kunde han inte "back" (sitt i från stående). Gjorde om tre gånger och den sista gången blev jag så sur så han åkte in i bilen igen. Han fick sitta kvar under tiden jag lastade ur träningsväskan och gick in med den i lokalen. Tog ut honom igen och började om. Simsalabim så kom han mycket väl ihåg vad kommandot "back" betyder. Snacka om att vara för belöningskåt!!!

Inkallning med ställande och läggande- Kanon fint! Belönade på läggandet.

Fotgående- kändes fin idag. Fick korra honom tre gånger i sakta marschen och en gång i stegförflyttningarna. Fick sedan chans att träna fot med störning när de andra kursarna rullade in i sina bilar. Fick lite okoncentration i början, men skärpte till sig efter tillsägelse och jobbade sen nästan ännu bättre än innan!


Idag tränade vi samma saker under promenaden.

Fjärren- fick göra alla skiften två gånger och lekisen låg i fickan. Kanon fina!!

Inkallningen- även här låg belöningen i fickan. Superfin, fick belöningen på läggandet.

Fotgående- fokus på samma som igår. Jobbade mycket fint! Kunde dra ut på belöningarna utan att resultatet blev sämre. När jag håller på att träna fot kommer det ett helt hundagis gående. Bestämmer mig snabbt för att köra en platsliggning med störning. Lägger honom ner och ställer mig ca tre meter framför, belöningen i fickan. De tre tjejerna går förbi (bakom mig) med sex-sju hundar var och min hund ligger blickstilla!!!!!  Snack om att det blev lek o stoj sen!!

Har precis samlat i hop oss igen för att fortsätta träningen, då kommer tjej nr fyra med sex hundar till. Beslutar mig för att testa fotgående raksträck med helt om efter ca tre meter under tiden de passerar. Fungerade kanon!!! Flöt ut lite i position, men inget blicksläpp. Jippi!!!

Fortsatte promenaden och kom till en parkering där jag bestämde mig för att göra en kedja- fritt följ, sättande under gång, inkallning med ställande o läggande.

Parkerade vagnen och la leksien vid den. Ställde upp mig och gjorde en ingång, men utan betygsvisning.

Fritt följ- hyfsat, fick lite ljud efter sakta marschen (belöningsförväntan), inte kanon position genom hela och flöt ut lite i en höger om halt. Men jag är nöjd ändå!

Sättande under gång- super!!

Inkallning med ställnade o läggande- Kanon! Belönade läggandet.

Han höll ihop bra i kedjan och klarade transporten till inkallningen galant. Belönade mycket mjukt och lugnt med rösten efter varje moment. Nästa gång jag tränar inkallningen måste jag nu belöna ställandet, annars kommer jag få för hög belöningsförväntan på läggandet och kanske ett slarvigt ställnade.

Vi fortsätter promenaden. När vi nästan är hemma får vi hundmöte av en Berner Sennen. Ser på långt håll att den här husse har ingen bra koll på sin hund. Går över på andra sidan vägen (får då ett avstånd på ca sex meter) och ställer upp mig i utgångspositon. Tänker prova att köra en blicksläppsträning i utgångspostion med kraftig störning.

Störningen blir som förväntad. En Berner Sennen som dra kraftig i kopplet och flåsar som följd. Tack o lov är han tyst, men husse kan inte låta bli att kommentera min lydiga schäfer. Perfekt störning! Diesel klarade det!!!!!!!!!!!!!!!! Helt otroligt!!! Han släppt inte blicken, men jag såg hur han liksom vred huvudet lite mot hunden för han vill ju så gärna titta. Underbara duktiga Diesel!!! Massa lek o stoj!!!!

Känns kanon! På två dagar har jag fått till fyra kanon lydnadspass. Underbart!!



Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards