Direktlänk till inlägg 31 januari 2011

Spåra på vattnet...

Av Annika Westerlund - 31 januari 2011 19:03

Igår gick jag, Jocke, Pelle o hundarna en promenad på Sågsjöns is. Härlig promenad! Hundarna sprang fritt och även Indy sprang lite. Dock inte utanför radien! Duktigt pojke! Diesel bröt bara radien när han sprang efter sin boll.

När vi går där slår det mig: Här borde jag ju kunna spåra!! Det är ju dessutom en utmärkt plats att träna lydnad på, som en enda stor appellplan.

På isen ligger det ca fem- sex centimeter snö, så det var inga problem att köra vagnen. Särkilt halt var det inte heller.

Jag har varit spårsugen länge, men har inte löst problemet med hur jag gör med Pelle. Han är för tung för att ha i bärselen samtidigt som jag halvspringer efter Diesel. På helgerna får jag inte arslet ur vagnen och spårar, men på isen fungerar det ju perfekt! Jag kan ställa barnvagnen i början av spåret, lägga spåret, ta med mig vagnen och hämta hunden, parkera den i början av spåret och gå spåret med Diesel. Allt detta utan att släppa uppsikten över vagnen! Jippi!!!


I morse packade vi oss iväg till Sågsjön igen. Spåret blev ca 375 m (373 enligt GPS:n), tre 90 graders vinklar och två mjuka vinklar med en pinne+slut. Det fanns en hel del andra spår på isen, men inget som var yngre än mitt spår. Spåret fick ligga i trettio minuter. Det här spåret måste nästan räknas som ett hårt spår, så jag vågade inte låta det ligga längre.

Diesel spårade galant!!! Hade ett tappt i den tredje 90 gradarn som låg precis efter ett förledningsspår. Han löste uppgiften mycket bra! Jag är väldigt nöjd med hans arbete. Han var nästan hela tiden i spårkärnan och plockade pinnarna fin fint.

När vi spårat klart tog vi en promis på isen. På vägen tränade vi fritt följ och rutan. I fria följet tränade vi mest positionen i stegförflyttningarna åt vänster (svänger ut med rumpan) och sakta marsch (svänger ut med rumpan). Det gick mycket bra! Han har så fin attityd och aktivitetsnivå. Det gör att jag kan gå in och verkligen petträna på positionen, utan att han går upp i varv. För att kunna belöna oftare, belönade jag med godis några gånger innan han fick lekisen. Fungerade bra! Jag hoppas verkligen att den här trenden håller i sig nu fram till tävlingen den tjugonde februari på Lidingö BK!!

För att få linjer runt rutan skrapade jag bort snön som ett brett band mellan konerna. Blev som ett gråblått band mellan konerna, perfekt! Han satte fyra perfekta skick av fyra!!!!! Överlycklig matte!!!! Jag har nog kommit på vad han behöver för att hitta mitten av rutan.

Nu vart det Indys tur. Idag hade jag lilla trossen med mig. Vi tränar på att leka ute. Inomhus har vi en bra lek, men utomhus blir han lite splittrad. Fick till några bra lekstunder under promenaden som vi utvecklade till avståndsbelöning när vi tränade kontakt vid sidan. Han börjar kunna koncentrera sig bättre och bättre utomhus.

Det blev underbara två och en halv timme sammanlagt för mig på isen. Solen strålade från klar blå himmel och det blev riktigt varmt. Känner nu i ansiktet att jag nog fick lite färg. Härligt!!!!


Ikväll är det ingen valpkurs för Anne är i fjällen. Men det gör inget, för då har jag en hel vecka till på mig att träna in läxan perfekt!

 
 
Karin

Karin

1 februari 2011 16:05

Jag har film på dig från inomhusträningen. Har inte hunnit redigera den. Meddelar när jag har lagt upp den :-)

Det verkar som att slicka ur en tub är spännande över huvudtaget. Jag undrar hur salt maten är i tuberna. Mycket av fördigmaten vi människor äter är ju för mycket salt i.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Annika Westerlund

1 februari 2011 17:08

Jag nojjade över saltet i korv och liknade som man använder som godis. Pratade med en veterinär om det och blev lugnad. Det är förhållandevis lite salt som de får i sig per dag. Ja, går det t ex åt ett helt korvpaket per träning så är man ju i riskzonen. Men går det åt så mycket godis bör man nog titta över sitt träningsupplägg. ;)

 
Lindha

Lindha

2 februari 2011 09:00

Åhh spårträningen vill man verkligen komma igång med!!
Härligt att det gick så bra :))
Snart kan man ses och träna lite spår/upplet!

http://vildarna.bloggplatsen.se

Annika Westerlund

2 februari 2011 15:38

Japp, kikade in i skogen lite idag. Ska nog prova att lägga spår i skogen bakom mig i morgon. Det ser inte ut som det är allt för djup snö!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards