Direktlänk till inlägg 30 januari 2011

Veckan som gått och inomhusträning igår

Av Annika Westerlund - 30 januari 2011 17:12

Det har varit högt tempo hela veckan. I måndags kväll var vi på valpkurs. Gick väl inte igenom något nytt direkt, utan utvecklar det vi börjat med.

Anne tycker det är dags att sätta kommando på kontakten när han sitter vid sidan och lägga in störningar. Jobba vidare med pallen. Ja, det var nog det hela. Jag är väldigt nöjd med hans attityd och aktivitetsnivå under hela tillfället.

Vi har tränat på med detta hela veckan och det går bättre o bättre. Ligget har jag nu shajpat vidare så han har hakan i backen också. Börjar fungera bra på kommando och kan ligga i tio sekunder. Det jag har problem med är att han vill göra det nära. Vilket innebär att han får kommandot (sitt eller ligg) och då går han emot mig först och gör det han ska sen. Vi jobbar på med det, tänkte prova att sätta kompostgaller mellan oss och sakta öka avståndet.

Apporteringen har vi  gått över till träapporten och nu plockar han den vid mina fötter och leverera i min hand. Snart är han mogen för håll fast övningar al á Fanny Gott.


Diesels vecka tränade vi på vår vändplan tis o ons. Fritt följ, apportering, rutan o vittringsapportering.

Fritt följ- mycket bra!! Bra attityd och aktivitetsnivå. Inge pip alls längre!! Underbart! Finns fortfarande att jobba på vad det gäller position och blicksläpp, men det börjar se riktigt bra ut!

Apportering- fungerar mycket bra. Kör oftast bara ett kast per träningspass.

Rutan- ja, tragla tragla tragla. Jag la ut ett kvastskaft i framkant för att jag lättare ska kunna se hans placering på långt håll, då blev placeringen kanon. Undra om det är därför det alltid går så bra på tävling. Där är ju kanterna alltid markerade. Tänker fortsätta att ha något där. Ska försök få tag på brett plastband att lägga där, så brukar det vara på tävling alt sågspån eller färgsprej. Spreja skulle jag kunna göra nu så länge det är snö. Ska laborera lite med det.

Vittringsapportering- gick inte så bra. Tar fel pinne ca varannan gång. Han blir osäker när jag bryter och gör om och då får vi dåligt grepp och tugg. Bestämde mig för att slänga våra pinnar och köpa nya. Det kan vara så att de är för gamla och fått "för mycket vittring" på sig. Provar igen i nästa vecka när jag fixar nya pinnar.


Torsdags hjälpte jag syrran att röjja hennes förråd och klädkammare. Det blev tre billass till återvinningscentralen i Skuru. Hundarna fick träna passivitetsträninng. Diesel i Mickes rum bakom kompostgaller och Indy i vardagsrummet i en kompostgallerfyrkant. Indy klarade det bra, men för Diesel tog det tid innan han kunde koppla av. Till historian hör att han alltid blir lite stressad när han är hos syrran. Har aldrig gillat att vara där.

Fredagen tillbringade vi i bilen. Jocke var ledig för vi skulle åka till Örebro och titta på den Cheva Astro. Den visade sig inte vara något att ha!

När vi ändå var där så tittade vi på några Chrysler Grand Voyager också. Hittade två som var intressanta. Tyvärr stog det ute och var insnöade, så vi kunde inte provköra dem. Bestämde med säljaren att vi skulle komma tillbaka nästa helg och provköra.

Hundarna var jätte duktiga och låg snällt i bilen hela dagen förutom korta rastningspromisar. Pelle var också superduktig! Åkte snällt bil hela dagen. Var lite grinig på vägen hem, men när jag satte mig med honom i bak och sjöng lite och pratade så gick det bra. Snälla underbara Pelle!! 

lördagen tittade vi på två Chrysler Grand Voyager i Huddinge, men det var inget o ha. Jocke bestämde sig då för att lägga ut sin mersa på blocket.se för 65 000 eller byte mot en Voyager.

Igår kväll ringde en kille och ville byta, så nu äger vi en Chrysler Grand Voyager 3.3 LE årmodell -02. Jag är supernöjd med bytet!!!! Det känns som vi gjorde en superbra deal, men han som fick vår mersa gjorde en sämre.

Mersan är rostig i skärmkanter och motorhuv. Automatlådan har börjat uppföra sig konstigt (det sa vi inget om, busigt va!). Oljeläckage som köparen såg, men vi inte tänkt på och lite andra små fel.

Voyagern är fyra år nyare. Ingen rost vad vi kunde hitta se. Motorn ser superfräsch ut och inredningen är fräsch (det är den i mersan också). Känns superbra!


Inomhusträning i Rikstens Hundsportcenters lokal.

Min plan med Diesel var att köra två kedjor. Börja med inkallning från rutan, hopp apport, metallapport, fjärr. Sen köra fritt följ, sättande under gång, inkallning och sändande till rutan. Det gick inte som jag hade tänkt mig...

Han hade alldeles för hög aktivitetsnivå och fick en massa ljud!! Fick ge upp planen och köra lite på känn.

Fick till några tysta apporteringar. Fick fina skick till rutan (hade kopplet som märkning i framkant) dock lite osäker stadga i rutan. Han låg inte tungt och lättade lite på ena armbågen emellanåt. Ville inte korrigera för mycket på grund hans aktivtitetsnivå. Är han redan så varvad, varvar han gärna ännu mer om jag bråkar med honom. Valde att kommendera honom flera gånger tills han låg bra, istället för att bråka med honom.

Gjorde några inkallningar som blev mycket bra. Den ena gjorde jag diagonalt över hela hallen ocjh trots att han nästan fick sicksacka sig fram mellan de andra ekipagen, så blev resultatet mycket bra. Kanonbra störnings träning!! Tack tjejer!!!!

Fria följet var förvånadsvärt bra med tanke på aktivitetsnivån. Inget ljud, men lite dålig position, blicksläpp och snea sättanden. Här valde jag att korrigera och det fungerade bra! Mycket nöjd!!

Körde även kryp och framförgående. Inget att klaga på där. Klarade av störningen av att ha de övrig hundarna bra någon meter ifrån sig på framförgående sträcka, utan att störas nämnvärt! Underbart!!!

När han var klar valde jag att lägga ut honom i bilen. Vill inte förstöra den sista delen av träningen som blev så bra, med att bråka om passivitetsträning. Sen kunde jag koncentrera mig helt på Indy.

Indy hade fått vänta i sin kompostfyrkant under tiden jag tränade Diesel. Var lite stökig i början, men la sig på slutet och kikade på de andra hundarna och oss när vi tränade. Kanon!

Med honom tränade jag pallen, kontakt sittandes vid sidan, ligg och apporteringen. Höjde inga kriterier utan körde på den nivån jag vet att han klarar. Gick superbra!! Märktes inte ens att vi var på en helt ny plats med en massa nya hundar. Underbart!!

Jag vill tacka de som var med för en underbar träning!!! Hoppas det blir fler gånger tjejer!

 På deras bloggar finns det filmer där vi är med några snuttar på. Här är länkar till dessa:

Susanne o Peppels

Helena med Vilja o Lystra

Karin o Miso

 
 
Anna, Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

31 januari 2011 09:25

Kul med bra träning!! Och ny bil! :D
Kramar

http://www.rackartyg.net

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

31 januari 2011 15:59

Absolut fler gånger!

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Helena

Helena

31 januari 2011 21:27

Klart vi skall vara där fler gånger! Jag har fått förslag på helgtider som det är ledigt. Mailar det till er.

http://holmstorp.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards