Direktlänk till inlägg 17 januari 2011

Hur mycket motion ska en valp ha???

Av Annika Westerlund - 17 januari 2011 10:00

Min uppfödare ställde mig en orolig fråga och undrade om jag verkligen hade varit ute och gått med Indy i EN TIMME. Jag förstår hennes oro, men jag hoppas att mitt svar på hennes fråga har lugnat henne.

Jag har gått flera kurser där fysträning av hunden ingår. Vikten av att hunden har en grundfysik och får massage och stretching får inte förbi ses om man vill träna och tävla.

Ska man hålla på med mer krävande hundsporter som t ex skydd, sök, rapport, jakt och drag måste man även ha en mycket god fysik på hunden. Det räcker inte med den "motion" hunden får vid dagliga prommenader och under träningspassen. Man måste fysträna för att inte få skador!

Det är en av orsakerna till att jag inte kommer att träna skydd med Diesel detta år. Jag hinner inte fysträna honom så mycket som skyddet kräver, träna skydd regelbundet, hinna med att träna lydnad, spår, Indy och vara mamma.

Tillbaka till ursprungsfrågan: Hur mycket motion ska en valp ha??

Det är viktigt att valpen får möjlighet att röra sig i sin egen takt, ca en timme per dag, för att stärka de stabiliserande musklerna, skapa muskelceller och få en starkbenstomme och leder.
Hundarna bildar muskelceller fram till de är två år. Muskelceller bildas bara om valpen/unghunden får röra sig regelbundet. Får de inte en bra grundträning som valpar får de svårare att bygga muskler som unghundar. Kontentan av detta blir en hund med dålig grundfysik i vuxen ålder och pga detta skador. Det viktiga med valpar är att det sker på deras vilkor och i deras tempo. Man måste vara vaksam på tecken på att de börja bli trötta. Ju äldre de blir dessto fortare rör sig valpen/unghunden och med andra ord måste ägaren röra sig fortare. Med en valp måste ägare sakta strosa fram. Stanna och vänta när valpen tar sig en lov och undersöker världen. Det bästa stället för dessa prommenader är i skogen. Där får valpen möjlighet att hoppa, balansera och lyfta på benen på ett naturligt sätt. Det är ett ypperligt tillfälle att träna kontakt och inkallning under dessa prommenader. De är vid dessa promisarna du grundlägger hur långt ifrån du vill att valpen max får gå. Dvs vill du att valpen max får röra sig i en radie på  t ex tio meter runt dig, då rör du dig själv ifrån valpen när den är på ca åtta meters avstånd så den är tvungen att komma ikapp dig. Man utnyttjar den unga valpens osäkerhet och behov att vara nära.

Indy är en hund som håller sig nära än så länge. Han går som max fem-sex meter ifrån mig. Jag tycker det är ett lagom avstånd nu, om några veckor blir han säkert mer styv i korken och börjar röra sig längre ifrån mig. Förhoppningsvis kommer slutresulatet bli ca tio meter vilket är ett avstånd som jag vill att hundarna max ska vara på under promisarna.
När du börjar gå med en valp (helst vid åtta veckors ålder) börjar med ca tio minuter och ökar sakta till en timme. Det tar ungefär fyra veckor. När valpen är runt halvåret ökar man takten, längden och börjar o avlsutar promisen med ett skrittpass på ca tio minuter som sen ökas på. Det är jätte viktigt att hunden skrittar (går) inte travar eller passgår. Oftas måste man ha hunden kopplad i kort koppel och själv gå sakta för att den ska skritta. När hunden blir starkare i sin muskulatur klarar den av att skritta i högre tempo och längre pass. Vid ca sex månader kan man också börja simträna i små portioner.

Skritten är den viktigast gångarten där hunden bygger grundfysikmuskler. I skritt använder hunden flest muskler. Trav och passgång är de minst ansträngande gångarterna, sen kommer galopp och den mest ansträngande MUSKULÄRT är skritten. Att bygga en bra grundfysik på en vuxen hund tar ca sex-åtta veckor.

När man har en bra grundfysik, dvs hunden orkar skritta i en timme och är runt ett år, kan man börja bygga uthållighet i snabb trav och galopp. Det är också dags för mer riktad fysträning, t ex cykling, intervallträning, galoppass i högt gräs, sand eller annat ansträngande underlag, simma längre pass, simma i jetstream osv. Sen börjar man rikta träningen mot den sporten som man vill utöva.

Vid ca ett och ett halvtårs ålder börjar man lägga på belastning t ex dra kätting/pulka, bära klövjeväskor, viktmanschetter både på land och i vattnet och intrikta fysträning till den gren man ska träna/tävla. 

I skydd, brukssök och rapport ska hunden springa max under korta stunder alt göra explosiva rörelser. I drag och jakt ska hunden orka röra sig i ett högt tempo under långa perioder. Det krävs alltså olika sorters träning, men det tänker jag inte gå in på här. 

Om man ska syssla med fysikst ansträngande grenar som skydds, drag och praktisk jakt (där hunden är jagar flera timmar i streck) är min uppfattning att man bör vänta tills hunden är två år. Givietvis kan man börja med de inledande övningarna, men inte börja hårdträna/tävla fören hunden är två år.

Många tycker det är fjolligt att vänta så länge, men inte jag. Vill du ha en hund som håller länge utan skador, så måste hunden ha rätt fysik. Dessutom är oftast inte lydnaden klar fören vid den åldern i jakten och skyddet. Utan en bra grundlydnad får du bara problem senare i träningen! Jag talar av egen erfarenhet med Diesel!

Detta är mitt upplägg vad det gäller fysträning med valp och vuxen hund. Det är sällan jag skriver om hur jag fystränar, delvis för det har varit dåligt med den varan under gravidieten och för att jag inte känner något behov av att dokumentera den träningen.

Nu har jag börjat fysa Diesel igen, men är än så länge på grundnivå. Cykling, intervallträning osv får vänta tills det är barmark igen.


Ikväll är det dags för nästa omgång på valpkursen! Jag längtar!



 
 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

17 januari 2011 20:06

Jag vet inte riktigt, men jag har hört att man ska vara väldigt försiktig med promenader första halvåret. Att man bara ska gå runt knuten första tiden typ. Jag vet att Karin och Helena första tiden drog runt på sina småttingar i barnvagn och sedan i ryggsäck de hade på fram på bröstet (medans de rastade de stora).

Men du kan ju hund så du ser väl vad som funkar för Indy. :)

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Anna, Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

17 januari 2011 21:41

Själv fick jag mig en ordentlig tankeställare för 10 år sedan! Hade jag med hört att man enbart ska går runt kvarteret tills hunden är runt året. Med jaktsetter fungerar dock inte detta då de inte kan gå ;) så Chili fick MYCKET "konditionsträning" ändå genom att "bara vara lös". När hon var ca 9 månader var vi med på vårt första (och enda) jaktprov. Då är man igång ca 12-14 timmar på en dag, med en långlunch på ca 2 timmar och ett par kortare fikapauser. I övrigt växlar hundarna mellan att gå kopplade och att springa allt vad de har mellan 5-15 minuter. För att det ska gå måste hunden ha kondition, annars kan man räkna med dålig jakt/-prov med ev. skador som följd... Nu är det iofs lätta, smidiga hundar som är avlade på att springa. Tror dock att man inte får glömma att se till hur hunden är byggd och hur den är som individ...
/Anna

http://www.rackartyg.net

Annika Westerlund

18 januari 2011 07:55

Tänk om du inte hade låtit Chili röra på sig som hon ville! Hon hade säkert fått någon skada under jaktprovet då! Men det är en mastig belastnig på en så ung hund att jaga 12-14 timmar. Rätt otroligt att det är så långa prov till unga hundar!

 
Helena

Helena

17 januari 2011 22:32

Jag håller helt klart med dig att det är väldigt viktigt att valpar får belasta sitt skelett och röra sig i sitt eget tempo. Och som Anna skriver ovan är det svårt att hålla igen på en liten valp som är livlig och aktiv och "orkar" hur mycket som helst. Men jag är dock av den uppfattningen att man måste hjälpa dem lite så att det inte blir FÖR mycket när de är små. Och så är det ju oerhört viktigt som du påpekar att valpen rör sig i sitt eget tempo. Att man skall och måste fysträna den vuxna hunden för att ha fysik att klara av alla de krävande aktiviteter som vi "utsätter" dem för är det många som glömmer bort, med skador till följd. Och även att ta hand om dem och värma upp och inte utsätta dem för explosiva starter från att ha suttit stilla och "kallnat". Att t ex använda täcken vid jaktträning där hunden ofta får sitta och vänta på sin tur och sen skall ge max. Imponerande hur mycket du hinner träna med båda dina killar med en liten tvåbent kille i familjen. Men han verkar ju vara en snäll liten kille som låter mamma träna och passar på att sova vid "rätt" tillfällen. Förresten var du intresserad av inomhusträning? Vi har hyrt lokalen i Tullinge den 29:e januari och så har jag skickat en förfrågan om att hyra en lokal i Hemmesta. Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

Annika Westerlund

18 januari 2011 07:43

Bra att du skriver om uppvärmning och täcken. Det nämnde inte jag i inlägget, men det är MYCKET viktigt! Nu för tiden finns det även våtdräkter för hund som används av jägare med hundar som jagar i vatten, t ex retrievers. Hundarna håller då värmen i det kalla vattnet och orkar jobba längre. Det går verkligen framåt i utvecklingen och forskningen på hund. Det finns även forskiningsstudier som mitt inlägg om valpens motion stödjer sig på, med syftet att minska höftledsfelen hos hund.

 
Anna å Yippie

Anna å Yippie

18 januari 2011 15:51

Du har lugnat mig Annika ;-) Jag är helt med på noterna när det gäller fys träning och att röra sig i egen takt. Tyvärr kunde jag inte leverera valpar till en bättre årstid och lilla Yippie (Indys syrra) tycker ibland det är jobbigt om det är för kallt, det är även lite besvärligt med all snö i skogen som annars är min favoritplats för valpar. Ypperligt ställe att träna koordination, balans, inkallning, kontakt osv...
Vill påpeka att det ibland är bättre som uppfödare att överdriva när det gäller rastning av valpar. Många tar en exakt på orden och vill veta minutrar och km dom kan gå med valpen. Då är det bäst att säga att valpen mår bäst av det den rör sig av sig själv.
Måste passa på att återkoppla till vikten av att hålla hundarna varma... Har sedan många år använt täcken på mina hundar vid alla möjliga sammanhang men framför allt på jakten. Dom senaste 5-6 åren har hundarna även våtdräkt på dom tuffa höstjakterna då dom emellanåt får jobba i timmar i kalla vatten. Helt fantastiskt hur hundarna orkar men man kan inte alltid förlita sig på "jaktlusten" som en del envisias med. Man kan ju se bara på blicken om det är läge att skicka dom på eftersök på en skadad and... Vi vill ju så gärna att våra 4-fota vänner ska hålla i många år.

http://www.hackihals.se

Annika Westerlund

18 januari 2011 16:01

Vad skönt att jag har lugnat dig! Det var tack vare dig som jag fick reda på att det finns våtdräkter till hundar. Börjar det inte bli dags för valpträff? Kram

 
Marlene

Marlene

11 mars 2011 10:14

Hej!
Jag är nyfiken på vart du hittar de forskningsstudierna? Är helt överens om att valpar behöver röra på sig, men möter ofta motargument. Skulle vara roligt att hitta riktiga fakta!

http://web.comhem.se/~u68668861/marlene

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards