Alla inlägg under oktober 2010

Av Annika Westerlund - 10 oktober 2010 12:31

Nu är uppfödaren säker att mamma Yalla är dräktig! Det är ca två och en halv vecka kvar på hennes dräktighet, så nu håller jag tummarna för att det blir en hane till mig.

Bara jag får klartecken från uppfödare, så kommer jag lägga ut bilder på tiken och förhoppningsvis hanen.

Jag är så glad!!!!!!!!!!!!

Av Annika Westerlund - 5 oktober 2010 19:18

Helgen har varit bra! I lördags var vi i Mantorp och tittade på finalen av STCC. Alla racen var spännande, men Superbike finalen var något i särklass! Super kul!!

Lördagen städade vi och sen var det födelsedagskalas hemma hos Anna (med Axxa o Faran). Som vanligt hade vi jätte trevligt!


Gårdagen gick mest åt att fixa en massa grejer som veckans mathandling, gå på Apoteket, åka till jobbet och lämna sjukintyget osv. Men på morgonen innan allt detta fick jag ett ryck och satte mig på cykeln och cyklade tre kilometersrundan. Skit, vad det va jobbigt!!!!!!!!!! Visst är magen ivägen en del, men jag har ju ingen kondis! Blev tvungen att växla ner i backarna, något jag aldrig brukar göra. Kör för det mesta på samma växel, 5:an, hela tiden. Det är bara om vi ska racea på någon raksträck som jag kan lägga i högsta växeln, 7:an, för att få riktigt hög fart. Måste nog ta och cykla lite mer. Det kändes helt ok i bäckenet, så nu tänkte jag cykla minst en gång i veckan.

Promisarna fungerar riktigt bra nu. Vi går en halvtimmes rask takt fm o kväll och ibland en även på eftermiddagen.


Idag stod det vattengympa, akupunktur och barnmorskebesök på schemat. Allt gick bra. Jag hade till och med gått ner ett halvt kilo sen sist, två veckor sedan. Detta trots att jag nu hade en eftermiddagstid och då även ätit lunch, annars har jag ju bara ätit frulle. Känns riktigt bra!

Mitt järnvärde var lite lågt igen, så nu ska jag ta en järntablett på kvällen också. Suck! Motte magen hålla sig i schack!!

Pelle växer fortfarande mycket, trots min "låga" viktuppgång. Barnmorskan vill nu att jag kommer även nästa vecka och mäter magen. Hon gillar inte att han växer så mycket! Det kan bli en jobbig förlossning om han blir för stor. Men det kan även bli så, att han kommer tidigare än beräknat (10 nov) och det gör inte mig något!

Det är nu 36 dagar kvar och jag är ganska less på detta nu. Magen är riktigt stor och han ligger högt, vilket gör att han trycker både på magsäcken och lungorna.

Jag blir fort trött. Ett par timmars aktivitet, sen skriker kroppen efter vila. Lite trist! Idag orkar jag bara inte gå en kvällspromis också. Det räcker med morgonpromis, vattengympa och det faktum att man har varit igång från åtta till halvfyra, då jag kom hem. La mig på soffan i fyrtiofem minuter och tittade på hästhoppningen (VM) på Eurosport, sen var det dags att laga mat.

När Jocke kom hem käkade vi och sen skulle vi åka hem till en kompis till honom och hämta lite grejer som Jockes chef hade beställt. Nu är jag mer än trött, så jag tyckte det va bästa att sitta vid datan en stund annars hade jag somnat på en gång.

Men nu tror jag att sängen kallar, ska försöka hålla mig vaken till nio i alla fall!!

Av Annika Westerlund - 1 oktober 2010 19:55

Diesel var okoncentrerad idag. Mycket slarvfel i moment som vi brukar spika. Den enda förklaringen jag kan komma på är att det är två veckor sedan vi tränade igenom momenten i trean sist. Fotgående blev det inget idag, eftersom magen är så stor nu att han inte ser mig längre. Lite pip blev det innan han lugnade ner sig så vi kunde köra igång. Vi körde momenten i nedanstående ordning:


Hopp apport- eftersom jag startade med detta moment fick jag samma fel som på KM:et, kampmorr i gripandet. Superbra, nu fick jag äntligen chans att visa att det inte är acceptabelt! De tre första gångerna morrade han i gripandet. Alla tre avbröt jag honom direkt och berättade surt att så gör man inte. De tre sista gångerna var klockrena och han fick massor av beröm och lek.


Metallapporten- gjorde momentet fyra gånger. Varannan gång med start på den första var det struligt upptag och dålig fart in. Han fick ingen belöning dessa gånger, utan jag tog bara apporten och sa i en glad, retsam röst: Bättre än så kan du! Diesel tittade trånade mot lekisen och så gjorde vi om. Konstigt att det kom varannan gång?! Vi får se hur det blir vid nästa träning.


Vittringen- har ju bara tränat med en pinne ett tag för att få honom sluta tugga. Tyckte det var dags att ta tjuren vid hornen och köra hela momentet. Jag var beredd på att han skulle kunna ta första bästa pinne och mycket riktigt, så blev det. Den första blev det även tugg på. Bröt retsamt och gjorde om. På tredje skicket kom han på att han kanske måste sätta på näsan också. Som vanligt hade jag varit "elak" och bara tagit i pinnen i någon minut, så han verkligen är tvungen att anstränga sig för att hitta rätt pinne. Jag hade även placerat pinnarna nära varandra, så han inte kan chansa. Fick tre lyckade skick av fem, dvs de tre sista, helt utan tugg. Mycket nöjd med det resultatet!!!!


Rutan- hade tänkt att mest träna på stadgan i rutan, men Diesel slarvade med placeringen i rutan, så det blev det vi fick börja med. Han hamnade för långt fram i rutan igen och då hamnar frambenen utanför rutan. Det verkar som detta fel kommer varje gång vi har haft ett träningsuppehåll.

Det blev många fel skick, så detta är nog något jag verkligen behöver passa mig för! Bestämde mig för att ta i sär momentet vid några träningar och hoppas på att hans fina placering kommer tillbaka.

La honom sedan i rutan (gick alltså fram till rutan och la ner honom) för att träna stadga+inkallnings delen. Stadgan är superfin! Ligger tungt och stilla, belönade bara stadgan två gånger.

Sen gjorde jag tre inkallningar från rutan. Den första fick jag dunk i benet. Skällde på honom ordentligt. Visade verkligen att så får man inte göra och tog till och med tag i honom under hakan för attt förtydliga. De följande två blev kanon fina!


Fjärren- har blev det en massa slarv igen. Flyttade fram när han skulle skifta från ligg till sitt, flyttade baktassarna lite i skiftet från ligg till stå. Bröt muttrande och gjorde om. Valde att inte göra alla skiften, utan belönade först de skiften som gått dåligt och satte sen ihop momentet igen och gjorde alla skiftena, belönade när han lagt sig ner sista gången.


Inkallning med ställande och läggande- tränade varje del för sig. Efter som det gick klockrent gjorde jag varje del bara en gång. Skönt att avsluta med något som inte strulade.


Det kanske är bra att vi får lite fel ibland, även på moment som jag anser vara säkra. Det roligast var att det vi fick nedslag på på KM:et (apportingsmomenten) verkligen blev genomtränade idag och med framgång.

Min plan är nu att åka iväg en till två gånger per vecka och köra igenom momenten. Det är nog ingen vits att träna på trean hemma på tomten, där kan vi koncentrera oss på skyddsträningen.

Jag har även bestämt mig för att anmäla mig till Lucia Cup den 5:e december. Jag vet inte om jag kan tävla då för bebbens skull, men det kan lika gärna vara så att jag är i så bra form att det fungerar. Skulle ångra mig djupt om jag inte hade anmält mig då. Fördelen med lydnadstävlingar är att man bara är i ringen några minuter, så kan jag bara lura Jocke att följa med (eller syrran i nödfall) kommer det nog att funka!

Av Annika Westerlund - 1 oktober 2010 13:28

Igår träffade jag en manlig och mycket sympatisk läkare för att få en nytt sjukintyg. Vi pratade inte så mycket om bäckenet, men desto mer om förlossningen.

Det visade sig att han är förlossningsläkare på Danderyd och hoppar in ibland och hjälper till på MVC.

Han tyckte inte att vi behövde kolla Fragmindosen (blodförtunnande mot blodpropp) då det gjordes i maj och det brukar inte förändras. Det enda som jag skulle tänka på var att inte ta någon spruta den dagen jag börjar få värkar. För det mesta börjar värkarbetet på natten eller tidiga morgonen och då tar jag helt enkelt ingen spruta. Sen ska jag inte ta nästa spruta fören ett dygn efter förlossningen och fortsätter med det i sex veckor till. Stööön!! Jag börjar bli trött på att sticka mig i magen varje morgon.

Efter som både min syster, mamma och mormor har trånga bäcken som gjort att de har fått förlossningssvårigheter, ville jag göra en bäckenröntgen. Det tyckte doktorn var onödigt. Tydligen säger inte en sådan röntgen så mycket. Röntgen säger bara hur bäckenet ser ut just nu och inget om hur elastiskt det är.

Undersökningar har gjorts med bäckenröntgen och i bara ett fall av hundra så visade sig röntgen bilden stämma med hur förlossningen fortlöpte. Det är mycket viktigare att det står i min journal om min släkts tidigare problem, så mycket detaljerat skrev han ner historien om min mormors, mammas och systers förlossningar.

Vi pratade också en hel del om smärtlindring eller ej. Jag vill ju inte ha någon bedövning. Gillar inte känslan att vara bedövad (har varit det några gånger tidigare i andra sammanhang) och fullkomligen avskyr att få morfin eller liknande starka smärtstillande mediciner.

Han tyckte det var mycket intressant att höra mina åsikter, då det är en ovanlig anledning till varför man inte vill ha bedövning eller liknande. Han tyckte inte att jag skulle stänga dörren helt till en ryggmärgsbedövning, men skrev ner allt så det finns i min journal.

Vi kom också osökt in på kejsarsnitt pga min tidigare buköppning när jag hade brusten blindtarm. Han förstog min motvilja mot kejsarsnittet, men sa även att det är svårt att jämnföra min buköppning med ett kejsarsnitt. Jag var ju väldigt dålig när jag opererades och det är man inte vid ett kejsarsnitt. Han skrev in även detta i min journal, så allt ska finnas där när det är dags.

Han förklarade även att kejsarsnittet inte alls är så jobbigt som jag det jag jämnför med, men sa även att kroppen mår mycket bättre av en vaginalförlossning och att det är det vi kommer att satsa stenhårt på!

Han tittade även på mitt ärr för att kolla hur man skulle göra det snittet om det skulle bli akutellt. Tyckte mitt ärr var super fint och skrev in att vi skulle göra ett bikinisnitt och inte snitta i ärret (som är ett vertikalsnitt från naveln och nedåt) som man vanligtvis gör.

Kändes kanon bra när jag åkte därifrån! Jag är nu sjukskriven framtill förlossningen, behöver alltså inte förnya sjukintyget något mer! Dessutom behöver jag inte göra någon röntgen eller ny Fragmin utvärdering! Det känns så skönt!! Det räcker med att gå på vattengympan två gånger i veckan och träffa BM en gång varannan vecka. Det blir ganska tröttsamt att sitta och åka fram o tillbaka till Danderyd hela tiden.

Jag är så glad att jag fick träffa just denna läkare! Han hjälpte mig att räta ut flera frågetecken och det känns kanon att allt nu finns med i min journal. Dessutom är det mycket troligt att han är förlossningsläkare den dagen det är dags för mig.

Kan inte bli bättre!!!

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards